Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@06:23:04 GMT

هر خانه یک پایگاه سلامت است

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۸۲۴۶

هر خانه یک پایگاه سلامت است

کرونا ویروس رفتنی است و با جمع شدن بساط آن فرصت های فراوان برای دید و بازدید، سفر و حضور در بازار، پارک و خیابان وجود دارد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد،امسال در حالی سال نو گام به گام به منازل مردم ایران رسید که مهمانی ناخوانده و خطرناک بساط خود را در کوچه ها و خیابان های شهر و روستا گسترده بود.

 

مردم حدود یک ماهی است که از ترس این ویروس منحوس به قرنطینه خانگی روی آورده اند و تا حدودی با دغدغه های روزمره زندگی خداحافظی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این روزها آداب و رسوم دیرینه چون دید و بازدید عید نوروز، مسافرت های نوروزی و... توسط مردم به صورت خودجوش کنار گذاشته شده است و به وقتی بعد از شکست ویروس کرونا واگذار شده است.

 

گرچه برخی بی خیال نسبت به این ویروس خطرناک بساط سفر را بستند و هم اکنون جان خود و عزیزانشان و در بازگشت جان مردم جامعه را در خطر انداخته اند.

 

اما امروز خیابان های خلوت، پارک های خالی، مراکز خرید تعطیل شده و سکوت عجیب شهر گویای این واقعیت است که بسیاری از مردم به خوبی این دشمن راه یافته به شهر و دیار را شناخته اند و سنگرها را بر درب خانه های خود گذاشته اند.

 

آری امروز هرخانه یک پایگاه سلامت برای اعضای خانواده شده است و اعضای خانواده به دور از دغدغه دشمن جلوس کرده بر درب خانه ها، با رعایت نکات بهداشتی در پایگاه سلامت خود روزگار را به خوبی و شادی می گذرانند.

 

مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند

 

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد،  گفت:در شرایط کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم باید بیماری کرونا را جدی تر بگیرند و برای کنترل این بیماری به توصیه ها عمل کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین « سید احمد رضا شاهرخی» با بیان اینکه این روزها یادآور دوران دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: شرایط بحرانی این روزها نیز به همت مردم، تلاش مسئولان و زحمات مدافعان سلامت به زودی سپری خواهد شد.

 

 با مشارکت مردم شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا  سپری می شود

 

وی با قدردانی از زحمات پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، اظهار داشت: زحمات این بزرگان ستودنی است و درس ایثار را تکرار می کند.

 

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به درگیر بودن جهان با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: ابتلای جهان امروز حاصل رویدادهایی است که دست بشر در آنها دخالت دارد.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه امروز نوع و شکل جنگ دشمن تغییر کرده است، اذعان داشت: تلاش دانشمندان و دست یابی به سلاح موشکی موجب تقویت نظام و بازدارندگی دشمنان شده است و امروز نیز تلاش علمی دانشمندان سبب شکست دشمن خواهد شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با بیان اینکه هم اکنون۱۶۰ کشور درگیر ویروس کرونا هستند، یادآور شد:  به گفته سازمان بهداشت جهانی بقیه کشورها نیز درگیر این ویروس خواهند شد.

 

لزوم رعایت دستور العمل های بهداشت توسط مردم

 

استاندار لرستان مشارکت مردمی را مهم ترین راه کنترل و مهار ویروس کرونا دانست و گفت: امروز مشارکت مردم در عمل به توصیه های بهداشتی و درخانه ماندن مهم ترین گام برای مقابله با ویروس کروناست.

 

سید موسی خادمی اظهار داشت: انتظار می‌رود مردم فهیم لرستان در صورت برخورد با ازدحام جمعیت به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این زمینه به موارد مشابه تذکر دهند و همدیگر را به دوری از تجمع ترغیب کنند

 

استاندار لرستان، خواستار عدم حضور در اماکن عمومی و پرازدحام شد و بیان کرد: با رعایت نکات بهداشتی توسط مردم و پرهیز از ترددهای بی مورد، امیدواریم شیب نمودار مبتلایان به ویروس کرونا سیر نزولی پیدا کند و به زودی از بحران خارج شویم.

 

وی با بیان اینکه تاکنون مردم استان همکاری خوبی داشته اند، افزود: با ادامه این روند شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود.

 

خادمی اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم به همین ترتیب تا پایان تعطیلات فروردین در خانه بمانند و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

 

استاندار لرستان همچنین با تاکید بر ضرورت پرهیز از توجه مردم به شایعات، ادامه داد: در این شرایط نباید با شایعه پراکنی و نشر اکاذیب به هم بخورد که در صورت مشاهده، با متخلفین برخورد می‌شود.

 

مردم ویروس کرونا را جدی بگیرند

امام جمعه الیگودرز با بیان اینکه ویروس کرونا جدی است، افزود: مردم باید این ویروس را جدی گرفته و با پرهیز از سفر و ماندن در خانه جلوی انتشار این ویروس را بگیرند.

 

حجت الاسلام «مهدی سرلک» اظهار داشت: مردم باید بیماری کرونا را جدی بگیرند و با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه جلوی گستر این ویروس را بگیرند.

 

وی اظهار داشت: با توجه به شیوه انتقال و گسترش ویروس کرونا، مردم در قبال سلامتی خود و دیگران نقش بسزایی دارند و بنا بر این باید در برابر دیگران احساس مسئولیت داشته باشند.

 

حجت الاسلام سرلک راه حل مقابله با ویروس کرونا را ماندن در خانه عنوان و تصریح کرد: مردم از سفر کردن بپرهیرنند و با ماندن در خانه جلوی انتقال ویروس کرونا را بگیرند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن دلجویی و اظهار همدردی با خانواده‌های متوفیان بیماری کرونا برای درگذشتگان طلب رحمت و مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسألت نمود.

 

امام جمعه الیگودرز خاطرنشان کرد: با بهبود شرایط و ریشه کن شدن ویروس کرونا، در آینده مراسم یادبودی به صورت عمومی برای همه افرادی که در الیگودرز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند، برگزار خواهد شد.

 

ویروس کرونا را جدی بگیرید و در خانه بمانید

 

مرتضی بیمارکرونایی  31 ساله خرم آباد که امروز به سلامت از بیمارستان مرخص شده و درقرنطینه خانگی است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود:  قبل از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن باشگاه های ورزشی روزانه برای ورزش به باشگاه می رفتم.

 

وی با بیان اینکه روزهای که خبر شیوع ویروس کرونا در استان منتشر شد، هر روز با رعایت بهداشت فردی و ماسک و دستکش به باشگاه می رفتم، بیان کرد: متاسفانه یک روز با خود دستکش و ماسک همراه نداشتم و به باشگاه رفتم و ورزش کردم.

 

این جوان خرم آبادی ادامه داد: وقی وارد باشگاه شدم و متوجه شدم که ماسک و دستکش به همراه ندارم با این تصور که کسی تاکنون از این باشگاه به خاطر ویروس کرونا بیمار نشده است در محیط بسته باشگاه به ورزش کردن پرداختم.

 

مرتضی با اشاره به اینکه محیط باشگاه، محیطی بسته است، افزود: در هنگام ورزش به وسایل ورزشی مشترک دست میزدیم و گاهی عرق صورت را با دست پاک می کردم و در آن لحظات کلا ویروس کرونا و خطر ابتلا را فراموش کرده بودم.

 

وی بیان کرد: این در حالی است که تا قبل از آن روز با هشدارهای اعلام شد، جز برای باشگاه و خرید ضروری بیرون از خانه نمی رفتم و هرگاه هم مجبور می شدم برای خرید به خارج از منزل بروم، خیلی بهداشت را رعایت می کردم.

 

این جوان خرم آبادی با اشاره به اینکه علایم این ویروس در ابتدا مانند سرما خوردگی ساده شروع شد، ادامه داد: حدود سه تا چهار روز  بعد علایم سرما خوردگی شدید شد و  تنفسم ضعیف شد و سرفه شدید و مکرر، تب بالای 39 درجه و سردردی شدید و عجیب داشتم.

 

وی بیان کرد:  از درد عجیب که مانند هیچ سرما خوردگی نبود، تقریبا مطمئن شدم که به ویروس کرونا مبتلا شده ام و خودم را به بیمارستان رساندم و گفتم من به ویروس کرونا مبتلا شده ام.

 

مرتضی ادامه داد: کادر درمان به سرعت به من رسیدگی کردند، اکسیژه وصل شد و عکس و سونوی ریه گرفته شد و عنوان شد ضایعاتی در ریه  شما مشاهد می شود که همان کرونا است اما زیاد نیست فعلا و به سرعت درمان توسط پزشکان و پرستاران شروع شد.

 

وی با تجلیل از زحمات پزشکان و پرستاران، گفت: واقعا کادر درمان بسیاری رسیدگی می کنند و به خوبی برای درمان بیماران تلاش می کنند.

 

مرتضی با بیان اینکه این بیماری تب و سردرد اذیت کننده ای داشت  اما کادر درمان با حوصله در کنار بیماران هستند، ادامه داد: بعد از حدود پنج روز حالم خوب شد و نیاز به اکسیژن نداشتم و به صلاحدید پزشکان روانه خانه شدم و هم اکنون در خانه به ادامه درمان مشغول هستم و قرار است 14 روز در قرنطینه خانگی بمانم.

 

وی با بیان اینکه زحمات کادر درمان ستودنی و ایثار گونه است، افزود: لازم است مردم برای حفظ سلامت خود و همچنین کمک به کادر درمانی  که خستگی ناپذیر حدود یک ماه است برای سلامت بیماران تلاش شبانه روزی دارند در خانه بمانند و از حضور در خیابان پرهیز کنند.

 

این  جوان خرم آبادی با بیان اینکه کادر درمانی امروز واقعا خسته شده اند، افزود: امید می رود مردم با ماندن در خانه موجب قطع شدن زنجیره های انتقال این ویروس منحوس شده تا این بیماری کنترل و مهار شود.

 

این بیمار کرونایی همچنین با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش و پرهیز از استرس در خصوص این بیماری، بیان کرد: برخی تصور می کنند هرکس گرفتار می شود، جان خود را از دست می دهد،در حالی که در سایه تلاش های کادر درمانی امروز بسیاری چون من به سلامت از بیمارستان مرخص شده اند.

 

وی اظهار کرد: من که روزی کرونا مثبت بوده ام، امروز در خانه و البته به دور از اعضای خانواده زندگی می کنم ( برای پیشگیری از انتقال این بیماری) و فعالیت های روزانه خود و ورزش را به خوبی انجام می دهم و حتی با پایان 14 روز قرنطینه هم برای حفظ سلامت عزیزانم تا مدتی در قرنطینه خواهم ماند.

 

این بیمار کرونایی ادامه داد: امروز لازم است مردم با حفظ روحیه بالا در خانه های خود بمانند و جز برای ضرورت از خانه خارج نشوند و به سلامت در کنار اعضای خانواده خود زندگی کنند.

 

خطر بیماری کرونا جدی است و باید جدی گرفته شود

 

وی همچنین با انتقاد از اینکه برخی این بیماری را به شوخی می گیرند و همچنان در جامعه، بازارها حضور دارند و حتی خود را برای سفرهای نوروزی آماده می کنند، اظهار کرد: این بیماری جدی و مسری است وباید جدی گرفته شود.

 

مرتضی تاکید کرد:  در صورت داشتن بیماری زمینه ای، ویروس کرونا ممکن است جان بیمار را به خطر بیاندازد که آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس گواهی برای این ادعاست و ضرورت توجه جدی به توصیه ها را نشان می دهد.

 

این جوان خرم آبادی همچنین با تجلیل از خدمات جامعه پزشکی و پرستاری، اظهار کرد: تا پایان عمر خود را مدیون زحمات و تلاش های کادر درمانی بویژه پرستاران و پزشکان می دانم.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: در خانه بمانیم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا جوان خرم آبادی اعضای خانواده ماندن در خانه بیماری کرونا کرونا را جدی حجت الاسلام کادر درمانی کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

به گزارش خبرنگار مهر، پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک ظهر چهارشنبه همزمان با هفته ملی سلامت با حضور فرماندار تالش، مسؤول بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش افتتاح شد.

گفتنی است؛ این پایگاه در مساحتی ۱۱۰ متر با بودجه‌ای بالغ بر یک میلیارد پانصد میلیون تومان (از محل اعتبارات داخلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان) در محل بیمارستان قدیم شهید نورانی بهسازی و تجهیز شده و به بهره برداری رسید.

کد خبر 6087824

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ ۸.۴۲ هزار سمنانی را تحت پوشش خواهد برد
  • پایگاه سلامت شهدای کهنه دژ سمنان کلنگ زنی شد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» سمنان کلنگ زنی شد
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا