Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:01:36 GMT

جولان کرونا و خصومت بی‌پایان آمریکا

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۹۱۴۴

جولان کرونا و خصومت بی‌پایان آمریکا

در حالی که شیوع کرونا بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده و بیش از ۱۳ هزار قربانی برجای گذاشته‌، مقامات کاخ سفید همچنان سیاست‌های یک‌جانبه خود را فارغ از مطالبات بین‌المللی دنبال می‌کنند؛ سیاستی که در قالب فشارهای حداکثری در این برهه حساس ایران را هدف خصومتی بی‌پایان قرار داده است.

در اوج شیوع کرونا و به رغم درخواست‌های مکرر جهانی، آمریکا نه تنها بخش‌هایی از تحریم‌های ایران را هرچند طور موقت لغو نکرده بلکه در هفته گذشته پنج شرکت را در امارات به بهانه مشارکت آنها در فروش محصولات نفتی ایران، مورد تحریم قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن همچنین به تازگی پنج دانشمند هسته‌ای کشورمان را نیز به اتهام مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران، تحت تحریم قرار داد.

این اقدامات غیرانسانی آمریکا اعتراضات فراوانی را برانگیخته است. طی روزهای گذشته برخی مقامات کشورها، سناتورهای آمریکایی و مسوولان سازمان‌های بین‌المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به منظور کمک به تسهیل مبارزه با ویروس کرونا در ایران تاکید کرده‌اند.

سناتور «برنی سندرز» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا و «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره از جمله این افرادند که با انتقاد از ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، خواستار لغو این تحریم‌ها شده‌اند. این نماینده مسلمان در توئیتی آورده است: در ایران، در هر ۱۰ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا فوت می‌کند و در هر ساعت ۵۰ نفر مبتلا به کرونا می‌شوند. اکنون تداوم اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تنها ظلمی اَبَرشرورانه است.

فشار و سطح اثرگذاری تحریم‌ها در فضایی که ایران برای جلوگیری از شیوع کرونا نیاز به مبرم به منابع مالی و دارویی دارد، جای بحث و بررسی دارد به ویژه اینکه سران کاخ سفید بارها از تریبون‌های مختلف از آمادگی خود برای کمک به ایران خبر داده‌اند. مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر به ایران پیشنهاد دادند تا کمک‌های «بشردوستانه» آمریکا را برای مبارزه و مقابله با ویروس کرونا بپذیرد اما ایران بنا به برخی دلایلی که متعاقبا به آن اشاره می‌شود، اعلام کرد که حاضر به پذیرش این کمک‌ها نیست.

مقامات آمریکایی در حالی با ژست بشردوستانه از کمک مالی و دارویی به ایران برای مقابله با کرونا سخن می‌گویند که با خروج از توافق هسته‌ای، شهادت سردار سلیمانی، تحریم‌ و فشارهای مداوم بر تهران، حمایت از دشمنان جمهوری اسلامی ایران و ... جایی برای اعتماد باقی نگذاشته‌اند. بنابراین تعجبی ندارد که مسوولان جمهوری اسلامی دست رد بر سینه آمریکا زده و از دریافت هر گونه کمک این کشور امتناع ورزند.

بی‌اعتمادی ایران به آمریکا و حتی کمک‌های به ظاهر بشردوستانه کاخ سفید در بیانات رهبر معظم انقلاب و اظهارات «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هویدا است.

رهبر معظم انقلاب نیز امروز یکشنبه سوم فروردین‌ماه به مناسبت فرارسیدن سال نو و عید مبعث پیامبر اعظم(ص) تاکید کردند: آمریکایی‌ها چندبار گفته‌اند حاضرند کمک دارویی به ایران کنند و گفته‌اند فقط شما از ما بخواهید. این از حرف‌های عجیب است. اولا خودتان دچار کمبود هستید. اگر دستتان باز است خودتان استفاده کنید. شما متهم هستید، این ویروس را ایجاد کرده‌اید. من نمی‌دانم این اتهام چقدر واقعی است. اما ممکن است دارویی وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند. شاید کسی را وارد ایران کنید تا اطلاعات خود را از میزان اثرگذاری این ویروس را تکمیل کند.

به تازگی ظریف هم در گفت وگو با روزنامه «فولیا دی سان پائولو» برزیل، پیشنهاد کمک «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به ایران را «منافقانه» خوانده و تروریسم درمانی آمریکا را مانع واکنش مؤثر در مقابل این بیماری همه گیر جهانی دانسته است.

این مواضع گویای بی‌اعتمادی مطلق به آمریکا و سیاست‌های واشنگتن است که البته این بی‌اعتمادی در دیگر کشورهای درگیر با کرونا نیز تشدید شده‌است. به عنوان نمونه اخیرا فیلمی در فضای مجازی انتشاریافته که در آن یک پزشک عراقی فاش می‌کند کنسولگری آمریکا در شهر اربیل، کامیونی پر از کلاه‌های آلوده به ویروس کرونا را به اربیل وارد کرده‌است. این پزشک با نشان دادن محل تعبیه ویروس در کلاه، می گوید: ویروسی که کلاه‌ها به آن آلوده‌اند از نظر بیولوژیکی فرآوری و به گونه‌ای تهیه شده که تا ۲۵ روز در داخل کلاه دوام می‌آورد.

کارشناسان بر این باورند در صورتی ایران می‌تواند به کمک‌ آمریکا خوشبین باشد که در حُسن نیت و اعتماد به این کشور شک و شبهه‌ای وجود نداشته‌ باشد. در حالی که کاخ سفید از زمان ازسرگیری مجدد تحریم‌ها همواره بر عدم تحریم دارویی و غذایی ایران و به عبارتی اقلام حیاتی و بشردوستانه تاکید می‌کردند اما در عمل به دلیل بسته ماندن کانال‌های مالی و تحریم بانکی، ایران در این زمینه نیز تحریم شد.

به باور ناظران برخلاف شعارهای مقامات کاخ سفید مبنی ماندن در کنار مردم ایران اما آنها دقیقا در مقابل ملت ایران قرار دارند و با اعمال فشار حداکثری بر ملت تلاش می‌کنند تا آنان را به عناصری ناراضی و ضدانقلاب تبدیل کنند؛ توطئه‌ای نخ نما که پیشتر نیز در قالب قطعنامه‌های تحریمی ششگانه در پیش گرفته شد ولی راه به جایی نبرد.

در ارتباط با شیوع کرونا و فشار حداکثری آمریکا ذکر این نکته لازم است که کووید-۱۹ یک ویروس به شدت مسری و خطرناک است و پافشاری آمریکا بر تحریم افزون‌تر ایران، تهران را در اقدامات پیشگیرانه و درمانی تضعیف خواهد کرد. بنابراین فشار بیشتر بر ایران از سوی آمریکا یعنی کمک به شیوع ویروس در جهان.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری در بخشی از پیام نوروزی خود خطاب به مردم آمریکا نوشت: اینجانب هشدار می‌دهم که در شرایط یک «همه گیری» خطرناک جهانی، تهران و پاریس و لندن و واشنگتن فاصله چندانی ندارند و هر سیاست کوته‌بینانه و خصمانه‌ای که بخواهد موجب تضعیف نظام پزشکی و محدودیت منابع مالی در مدیریت بحران در ایران شود، تاثیر مستقیم بر روند مبارزه با این «همه‌گیری» در سایر کشورها خواهد داشت. کووید-۱۹ به معنای واقعی کلمه یک موضوع مرگ و زندگی برای همه کشورها است و شکست آن یک «وظیفه» جهانی است.

در این روزها مشاهده می‌کنیم که ویروس کرونا علاوه بر کشورهای آسیایی به آفریقا نیز سرایت کرده و همچنین کشورهای مختلف قاره اروپا و حتی آمریکا را نیز درگیر خود کرده و شمار قربانیان آن دقیقه به دقیقه رو به افزایش است. تازه‌ترین آمارها نیز در آمریکا از جان باختن نزدیک به ۳۵۰ نفر و ابتلای حدود ۲۷ هزار نفر حکایت می‌کند.

بنابراین در چنین فضایی ضرورت همصدایی جهانی علیه سیاست‌های ترامپ و همچنین نقش‌آفرینی فعالانه نهادها و سازمان‌هایی بین‌المللی احساس می‌شود تا با فشار بر کاخ سفید، از سیاست‌های تحریمی این کشور بکاهند چرا که تبعات این تحریم فقط متوجه ملت ایران نیست و تهدیدی جدی برای جهان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها کرونا تحریم تحریم های دارویی آمریکا ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری رایزنی های دیپلماتیک ایران برای مقابله با کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا تحریم تحریم های دارویی آمریکا ایالات متحده آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا برزیل آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا آمریکا حسن روحانی آمریکا آمریکا آمریکا کرونا تحریم تحریم های دارویی آمریکا ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا شیوع کرونا کاخ سفید تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران