Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@11:50:06 GMT

تحریم انتخابات خوب بود یا بد؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۴۹۳۵۷

تحریم انتخابات خوب بود یا بد؟

تحریم انتخابات در برهه‌های زمانی متفاوتی بعد از انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاده است و بخشی از جامعه از آن به عنوان ابزار ابراز نارضایتی خود نسبت به موضوعات مختلف استفاده کرده‌اند.

*گوشه و کنار نشریات: فرشته ابراهیمی، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی: با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات و افزایش اظهارنظر‌ها پیرامون این موضوع، بحث تحریم انتخابات هم از موضوعات روز به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
تحریم انتخابات در برهه‌های زمانی متفاوتی بعد از انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاده است و بخشی از جامعه از آن به عنوان ابزار ابراز نارضایتی خود نسبت به موضوعات مختلف استفاده کرده اند که از آن جمله می‌توان به تحریم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و انتخابات مجلس هشتم و نهم اشاره کرد.

یکی از دلایل عمده عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ را می‌توان گسترش موج ناامیدی در کشور دانست؛ به نحوی که مردم در آن زمان رئیس جمهور وقت نتوانسته است آن طور که سید محمد خاتمی معتقد بودند وعده داده بود امور را اصلاح کند، پس به وسیله قهر با صندوق‌های رای اعتراض و ناامیدی خود را نشان دادند.

نتیجه این قهر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی دو دور بود کاندیدا‌های راه یافته به دور دوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد بودند. نتیجه این انتخابات پیروزی قاطع احمدی نژاد بود.

در ۱۳۹۲ پس از هشت سال اکثر کسانی که انتخابات را به بهانه تصور ناکارآمدی دولت خاتمی تحریم کرده بودند با تجربه عملکرد دولت احمدی نژاد تمایل داشتند به خاتمی و هر آن که مورد تایید او باشد رو بیاورند. نهایتا در انتخابات این سال، جبهه اصلاحات که با رد صلاحیت‌های گسترده‌ای رو به رو شده بود تنها حسن روحانی که خود را چهره‌ای اعتدال گرا معرفی می‌کرد و در ابتدا تقریبا کسی امیدی به پیروزی وی در انتخابات نداشت را شایسته حمایت خود دید و در نهایت با حمایت جریان اصلاحات، وی رئیس جمهور ایران شد. در چهار سال دوم به دلیل ترس مردم از تکرار پدیده احمدی نژاد و با پشتیبانی اصلاحات موفق به پیروزی در انتخابات شد.

و، اما اکنون و پس از این همه، با توجه به از بین رفتن موفقیت‌های او در توافق برجام و اعمال تحریم‌ها به طور بی سابقه در طی سال‌های اخیر و ناکارآمدی برنامه‌های دولت دوازدهم به خصوص در زمینه‌های اقتصادی در کنار بسیاری از عوامل و دلایل دیگر، موجی از نارضایتی و ناامیدی باری دیگر در سطح جامعه گسترش یافته است. امروز در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، از سویی با ناکارآمدی مجالس اخیر و از سویی دیگر با قلع و قمع نامزد‌های سرشناس وابسته به جناح اصلاح طلب بر اثر نظارت استصوابی شورای نگهبان رو به رو هستیم که احتمال وقوع تحریم انتخابات مجلس پیش رو را در پی دارد؛ این وضعیت موجب نگرانی از چند جهت خواهد بود:

اول زیر سوال رفتن مشروعیت نظام ـ. عنصری که به واسطه مشارکت مردم در مسائل سیاسی جامعه تامین می‌شود و به اقتدار و کنش دولت در صحنه بین المللی اعتبار می‌بخشد که با توجه به اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ تا حدودی آسیب پذیر شده و مایه خشنودی دشمنان و افزایش احتمال سوءاستفاده آنان از این موقعیت خواهد شد.

دوم دلزدگی و دلسردی جامعه نسبت به اصلاح امور و آینده، به سبب عدم استفاده از ظرفیت افراد کارآمد و به دلیل اعمال سلایق شخصی در کنار در نظر گرفته نشدن دیدگاه طیف گسترده‌ای از مردم با پدید آمدن مجلسی به اصطلاح تک جناحی و...

نتیجه: با توجه به اینکه تصویر آینده در هاله‌ای از غبار ابهام مدفون است با این حال آن چه می‌توان به طور قطع گفت: این است که مسئولان بایستی از در دلجویی با مردم وارد شده و سعی در کسب رضایت آنان داشته باشند چرا که عواقب وخیم تحریم انتخابات گریبان گیر همه اقشار خواهد شد.   نشریه دیپلمات، شماره سوم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نشریات دانشجویی تحریم انتخابات تحریم انتخابات احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۴۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد

در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، گزیده سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به این شرح است:

***رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

*** تبیین زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در تولید وظیفه مهم مسئولین است.

*** هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آن‌ها تبعیت کند. معلوم است که نظام اسلامی، غیرت اسلامی و ملت بزرگ و با سابقه اسلامی محال است که تسلیم چنین زورگویی شود.

*** یک ملت زنده از دشمنی دشمن هم برای خود فرصت درست می‌کند، نمونه بارز آن در بخش تسلیحات است. در بخش‌های دیگر هم از دل فشار‌ها پیشرفت‌های بزرگی به دست آمده است.

*** تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد، چون دل به کمک خارج از مرز‌ها نبسته است. این روحیه را باید تقویت کرد

این دیدار صبح چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • راهیابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • راه‌یابی کاندیداها از یک لیست به مجلس بعید است
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • هدف تحریم در تنگنا گذاشتن جمهوری اسلامی است | با جهش تولید، جیب کارگر پر می‌شود
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟