Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظام جذب و ارتقای اساتید شاید مهم‌ترین عامل جهت‌دهی فعالیت‌های اعضای هیئت‌های علمی در دانشگاه‌ها باشد. به همین منظور پرداختن به نقاط قوت و ضعف و بررسی پیامد‌های منفی ان امری مهم تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آموزش‌عالی به عنوان بالاترین سطح نظام آموزشی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
زیرا مهم‌ترین نقش را در رشد و توسعه جامعه در حوزه‌های فناوری، اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و سایر حوزه‌ها دارد. بنابراین رسیدگی به مشکلات این حوزه در جهت بهبود کیفیت آموزشی و پرورش دانشجویان متخصص از ضروری‌ترین مسائل محسوب می‌شود.   عامل ارتقای اساتید، مقاله محوری یا پژوهش‌های کاربردی نظام جذب و ارتقای اساتید شاید مهم‌ترین عامل جهت‌دهی فعالیت‌های اعضای هیئت‌های علمی در دانشگاه‌ها باشد. طبق نظام ارزیابی، اساتید دانشگاهی با توجه به آیین‌نامه ارتقاء از رتبه‌های مربی، استادیار، دانشیار و استاد بهره‌مند می‌شوند. اساتید دانشگاهی با ورد به دانشگاه و مشغول شدن به امر تعلم به هر میزان که رتبه علمی بالاتری داشته باشند، از منزلت اجتماعی ودرآمد افزون‌تری نیز برخوردار خواهند شد، بنابراین طبیعی است که برای دست یابی به بالاترین درجه علمی تمام سعی خود را به کارگیرند.

مشکل از زمانی آغاز شد که مهم‌ترین عامل ارتقای اساتید با توجه به آیین‌نامه ارتقاء اساتید وزارت علوم، تالیف مقالات ISI می‌شود. مقالاتی که تنها اگر در برترین مجلات بین‌المللی ثبت شوند از مقبولیت برخوردار خواهند بود.   مقالات با ترازوی حل مشکلات جامعه سنجیده نمی‌شوند علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی کل کشور در این باره گفت: فارغ التصیلان دانشگاهی اگر به ارائه مقاله نپردازند هرگز استاد نخواهند شد. علاوه بر این برای مقبولیت یافتن آن مقالات نیز باید آن را در یک ژورنال به ثبت برسانند.   وی با بیان اینکه بسیاری از این مقالات کارایی لازم را ندارند؛ اظهارکرد: میزان کارایی مقالات در رفع مشکلات جامعه مورد سنجش قرار نمی‌گیرد. بلکه اساتید با توجه به اهمیت ژورنالی که مقاله در آن چاپ شده است از امتیاز برخوردار می‌شوند.   تاثیر مقاله محوری بر آموزش دانشجویان سرو دست شکاندن اعضای هیئت‌های علمی در راستای ارائه مقالات isi نه تنها مسائل جامعه را حل نمی‌کند؛ بلکه روند آموزشی دانشجویان را نیز تحت تاثیر قرار می‌‍‌‌دهد. به طوری که دانشجویان با راهنمایی اساتید دانشگاهی به ارائه پایان نامه‌‌هایی با همان ویژگی‌ها می‌پردازند که این موضوع به خودی خود دانشجویان را نیز به مقاله محوری سوق خواهد داد.   همچنین تاکید بر ارائه مقاله در آیین‌نامه ارتقای اساتید وزارت علوم موجب شد تا بحث توانایی اعضای هیئت علمی در جهت بکارگیری آن‌ها برای آموزش دانشجویان، کمرنگ‌تر شود و این امر مهم که پایه تربیت نیروی متخصص است مورد توجه قرار نگیرد.   سهم ایران در تولید علم دنیا در حقیقت بها دادن به چنین مقالاتی فارغ از آن که مشکلی از مشکلات کشور را مرتفع سازد یا در جهت گسترش مرزهای دانش باشد تنها میزان تولیدات علمی کشور را در جهان افزایش داده است؛ به طوری که اکنون طبق آمار پایگاه ISI رتبه شانزدهم جهانی درتولیدات علمی را به خود اختصاص داده‌ایم.   لزوم تغییر سیستم آموزشی  بهمن نامور مطلق، سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی استاد فرشچیان و استادیار گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: اکثر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله و ارتقاء به وسیله آن هستند. هر جامعه‌ای با توجه به شرایط حاکم بر آن مسائل مخصوص به خود را دارد سیستم آموزشی ما با توجه به رویکردی که اتخاذ کرده است مسائل جامعه غربی را به داخل کشورتعمیم می‌دهد و در صدد رفع آن‌ها عمل می‌کند.  
ناگفته نماند، بخشی از ارزیابی‌های جهانی به انتشار دستاوردهای علمی مربوط می‌شود؛ بنابراین تالیف مقاله در تمام کشورهای جهان امری مهم تلقی شده است؛ اما اینکه چه الگوی موفقی برای چاپ مقالات وجود دارد امر دیگریست که باید به آن پرداخت.   تنها الگوی موفق در چاپ مقالات تورج محمدی، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: بسیاری از مشکلات صنعتی از محل تحقیقاتی مرتفع می‌شوند که منجر به چاپ مقاله شده‌اند. بنابراین انتشار مقاله در یک الگوی موفق تنها ارائه دست آوردهای پژوهشگران خواهد بود.   وی با بیان اینکه در آئین نامه ارتقای اساتید وزارت علوم تمام موارد به غیر از چاپ مقالات، به خوبی بیان شده است؛ تصریح کرد: بسیاری از اساتید پس از اینکه مشکلی را در صنعت حل می‌کنند به ارائه مقاله می‌پردازند؛ بنابراین افراد دیگر نیز با خواندن آن مقاله توانایی حل مشکلات مشابه را خواهند یافت. این مسیر، مسیر توسعه علم است.

تحولاتی که در یکی دو سال گذشته در دانشگاه‌ها رخ داده است، نشانگر عزم جدی آن‌ها ‌در راستای تغییر نحوه آموزش دانشگاهی و حرکت به سمت دانشگاه پژوهش‌محور و کارآفرین است، به نحوی که خروجی دانشگاه‌ها را فارغ التحصیلانی تشکیل دهند که مهارت خاصی کسب کرده‌اند و به جای حل مسائل پژوهشی صرفا انتزاعی که با هدف تولید مقاله نگاشته می‌شود، به حل مشکلات جامعه بپردازند؛ بنابراین دانشگاها به صورت مستقل و با توجه به شرایط خود به تدوین آیین‌نامه ارتقاء اساتید پرداختند. فارغ از اینکه وزارت علوم همچنان بر تولید مقالات isi بدون  توجه به کارایی آن‌ها تاکید می‌کند.    تولید مقالات محور اصلی ارتقا نباشد چندی پیش هم مقام معظم رهبری درسخنرانی خود در بین اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاهی به اهمیت مقاله محوری اشاره کردند و فرمودند: اگرچه مقالاتی که مورد استناد قرار می‌گیرد، برای کشور آبرویی است، اما نباید در مسیر ارتقای علمی اساتید، تولید مقاله اصل و ضابطه قرار گیرد.
براساس فرمایشات رهبری اهمیت به تدوین مقاله مهم و ضروری تلقی می‌شود، اما تا جایی که محور اصلی ارتقای علمی اساتید در نظر گرفته نشود.



منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مقاله محوری بهمن نامور مطلق آیین نامه ارتقاء اساتید اساتید دانشگاهی ارتقای اساتید مشکلات جامعه مقاله محوری اعضای هیئت وزارت علوم دانشگاه ها حل مشکلات آیین نامه مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود

محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، از برگزاری این رویداد در ۲۷ شهریور ماه و مصادف با روز ملی زبان و ادبیات فارسی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال از اولین دوره این کنفرانس در اسفندماه ۱۴۰۲ که در سطح ملی برگزار شد بر آن شدیم تا دومین دوره آن را در شهریورماه و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار کنیم. البته در این مسیر پایگاه سیویلیکا، فرهنگستان هنر، دانشگاه هنر، انجمن نشانه شناسی، انجمن زبان فرانسه، انحمن موسیقی، پژوهشگاه هنر هم با ما همراهی و همکاری کردند.

وی به حضور بهنام ترابی به عنوان دبیر علمی در این کنفرانس اشاره کرد و ادامه داد: در این کنفرانس ما از حضور اساتیدی، چون حمیدرضا شعیری، علی عباسی، بهمن نامور مطلق، حمید جعفری، الناز رهبر، رضا زاده به عنوان اعضای کمیته علمی در کنارمان بهره‌مند هستیم که از نظر ارزیابی وزن و اعتبار دو چندان به این رویداد می‌دهند. همچنین آروین صداقت کیش، فرزاد فرزین و احسان ربیعی فرد هم در بحث آهنگسازی در کنارمان هستند.

وی به به برگزاری چند بخش جنبی در این کنفرانس اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به رویکرد اصلی کنفرانس که ادبیات است سعی کردیم تا بخش‌های جنبی جایزه آهنگسازی استاد روح الله خالقی، فیلم کوتاه اوزن یونسکو، جایزه نمایشنامه نویسی استاد نعلبندیان، بخش ویژه طراحی لباس و بخش گالری هنر‌های تجسمی را هم تعریف کنیم.

عزیزی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی را با رسانه‌ها برای انعکاس هر چه بهتر این موضوع که از اقبال مخاطبان عام هم برخوردار است کرده اید این طور پاسخ داد: به هر حال موضوعات مطالعات میان رشته‌ای و پژوهش هنر از موضوعات به روزی است و حتی چند سالی است که مطالعات نظری هنری را نیز در دانشگاه‌ها داریم. نیاز است که این مجموعه مطالعات و ره آورد پژوهش‌ها هم به سطح جامعه منتقل شود. این مهم جز با همکاری و نقش افرینی رسانه‌ها در انتقال پژوهش‌های برتر میسر نمی‌شود.

لازم به ذکر است؛ محور‌های دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما به مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های موسیقی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های نمایشی، مطالعات فلسفی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات فلسفی در موسیقی و هنر‌های نمایشی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات، موسیقی و هنر‌های نمایشی، تحلیل و فرم شناسی در هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی، ٰ مطالعات بینامتنیت و بیش متنیت، اسطوره، زبان و نشانه شناسی در ادبیات، هنر‌های موسیقی و نمایش و مطالعات تطبیقی در ادبیات، هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی می‌پردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پذیرش ۲۸۳ مقاله در اولین کنفرانس ملی مهارت
  • لزوم عضویت استادان کارگروه جغرافیا در کمیته‌های ارتقای اساتید/ محور‌های ۱۰ گانه خروج از ساختار معیوب جغرافیا
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • نگرانی از حضور صلواتی دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادغام می شود؟