Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در سال پر فراز و نشیب ۹۸ همچون دیگر دستگاه‌های کشور به سبب اتفاقات متعدد و اغلب ناگوار تلخ این سال فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره سوالات مشترک نظام قدیم و جدید

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش درباره اعتراض برخی از داوطلبان نظام قدیم به سوالات کنکور سراسری اظهار کرد: سوالات متناسب با هر درس طراحی شده بودند.

او ادامه داد: منابع سوالات مشترک هر درس پیش از برگزاری آزمون به داوطلبان اعلام شده بود و آنها باید بر اساس جدول درسی مشخص از منابع درسی مشترک کمک می‌گرفتند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به درس زیست شناسی و بیان کرد: تعدادی از داوطلبان نظام قدیم نسبت به سوالات درس زیست شناسی اعتراضاتی داشتند اما باید بگوییم منبع این درس هم مشخص شده بود و داوطلبان نظام قدیم می‌دانستند که از چه منابعی باید برای سوالات مشترک کمک بگیرند.

افزایش شهریه دانشگاه پیام نور در سال ۹۸

زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور درباره افزایش شهریه دانشجویان در ترم تحصیلی جدید، گفت: اضافه شدن شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید قطعا دست دانشگاه نیست و هیئت امنا باید در خصوص آن تصمیم بگیرد اما دانشگاه باید آن را پیشنهاد کند و در صورتی‌ که هیئت امنا تصمیمی گرفت، آن را مصوب خواهیم کرد.

زمانی ادامه داد: پارسال هیئت امنا تا ۱۵ درصد افزایش شهریه را اجازه داد اما ما حداقل افزایش میزان شهریه را داشتیم، در حالی که امسال هنوز افزایش شهریه مشخص نیست.

او یبان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی اگر قرار باشد افزایش شهریه داشته باشیم، هیئت امنا مبلغ حداقلی آن را تعیین می‌کند.

«پارس ۱» تا پایان سال به پرتابگر تحویل داده می‌شود

امید شکوفا رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران  درباره ساخت ماهواره سنجشی اظهار کرد: در برنامه‌های سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی قرار دارد.

او ادامه داد: برنامه‌های ساخت ماهواره سنجشی به خوبی پیش می‌رود و ماهواره پارس ۱ تا پایان سال به پرتابگر تحویل داده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: کاربرد‌های حوزه سنجش از راه دور بسیار وسیع است و نمی‌توان انتظار داشت که تمام نیاز‌های کشور توسط یک یا دو ماهواره برطرف شود.

گروکشی وزارت آموزش و پرورش از دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره رسیدگی به زمین‌های  اختلافی میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: از طریق معاونت پارلمانی وزارت علوم وارد عمل شده ایم و شکایت خود را به معاونت حقوقی دفتر ریاست جمهوری برده ایم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: به دلیل آنکه زمینه‌های اختلافی اکنون دارای کاربری کشاورزی شده و ارزش اقتصادی آنها بالا رفته است وزارت آموزش و پرورش زمین‌ها و اموال را به دانشگاه فنی و حرفه ای تحویل نمی‌دهد.

صالحی عمران با بیان اینکه این اموال همگی متعلق به دولت هستند گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه دوره مهارتی آموزش و پرورش است و ما به دنبال تقویت دانشجویان و مهارت افزایی بیشتر دربین آنها هستیم و بهتر است آموزش و پرورش با دید بازتری رفتار کند و اموال را تحویل دانشگاه دهد.

باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی کشف و متلاشی شد

مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و قوه قضائیه یک باند جعل مدارک دانشگاهی و پایه در سطح کشور را کشف و خنثی کرد.

این فعالیت در پی رویکرد جدید دانشگاه در دوره جدید در پی تاکید رئیس هیئت موسس و هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد برای صیانت از حیثیت دانشگاه و اعتبار مدارک دانشگاهی است که مرکز حراست دانشگاه آزاد موظف به رسیدگی و شناسایی باند‌های جعل مدارک دانشگاهی شد.

جاعلان از سال ۱۳۸۵ به صورت حرفه‌ای و شبکه‌ای در سطح کشور فعالیت داشته و با راه اندازی دفاتر متعدد در استان‌های مختلف و راه اندازی سایت‌های جعلی استعلام مدارک دانشگاهی نسبت به صدور مدارک جعلی مهم و بسیار زیاد در مقاطع تحصیلی مختلف در قبال دریافت هزینه تا ۱۰۰ میلیون تومان (برای هر مدرک) اعم از مدارک تحصیلی جعلی و دیگر مدارک مختلف و متعدد جعلی مربوط به ادارات و مراکز و بانک‌ها و سازمان‌ها برای استفاده در داخل و خارج کشور اقدام نموده اند و از این طریق نسبت به تحصیل اموال نامشروع بسیار هنگفت اقدام و با اموال بادآورده در کشور‌های خارجی سرمایه گذاری داشته اند.

ایران جایگاه نخست علمی در خاورمیانه را کسب کرد

جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو برای سال ۲۰۱۸ که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشور‌های آسیای غربی رسیده است.

سایمگو یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است که صدرنشینی ایران در تولیدات علمی بسیاری از رشته‌ها مانند مهندسی هوافضا، شیمی تجزیه، علوم کشاورزی و زیست‌شناسی، هوش مصنوعی، نجوم و اخترفیزیک، بیوشیمی، زیست فناوری و تحقیقات سرطان را نشان می‌دهد.

ممنوعیت چاپ کاغذی پایان نامه‌ها از سال تحصیلی جدید

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از آنان خواست تا از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع ساختن چاپ کاغذی پایان نامه‌ها و موارد مشابه اقدام کنند.

در متن بخشنامه یادشده آمده است: «در راستای سیاست‌های دولت و با توجه به نامه شماره ۹۷/۱۰۰/۴۵۴۲۳ تاریخ ۱۱ بهمن ۹۷ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و نیز با عنایت به عزم دستگاه آموزش عالی در کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در مصرف کاغذ و دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز و همچنین با توجه به نقش آموزش عالی در بهینه‌سازی رفتار‌های صحیح در جامعه، لازم است کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از سال تحصیلی آینده نسبت به حذف و ممنوع کردن چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها / رساله‌ها، گزارش‌های علمی، گزارش‌های درسی و یا تکالیف آموزشی رایج در همه مقاطع و رشته‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم آموزش عالی دانشگاه فنی و حرفه ای مدارک دانشگاهی آموزش و پرورش پایان نامه ها افزایش شهریه رئیس دانشگاه رئیس سازمان آموزش عالی سال تحصیلی هیئت امنا نظام قدیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۳۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی سوالات قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمون‌های نهایی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش جزئیات آزمون‌های شبه نهایی را تشریح کرد‌ و‌گفت:آزمون شبه نهایی که برنامه‌اش تحت عنوان طرح سه‌نما توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس لازم التوجه وشناخت نقاط ضعف آموزشی در فرآیند‌های یاددهی و یادگیری و برنامه‌ریزی برای بهبود نقاط ضعف وهمچنین آشنایی دانش آموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سوالات مفهومی واستاندارد بوده است.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: با توجه به آنکه برای اولین بار آزمون نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم نیز انجام می‌شود و هیچ سابقه قبلی ندارد. تمرکز ما در آزمون‌های شبه نهایی بر روی پایه‌های دهم و یازدهم است که در ۴ عنوان واحد درسی،۲ عنوان درس عمومی و۲ عنوان درس اختصاصی انجام می‌شود.

وی افزود: به استان‌ها اعلام شده است طوری برنامه ریزی شود که محیط آزمون شبیه‌ساز آزمون‌های نهایی باشد که دانش آموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند که خود زمینه ساز کاهش استرس دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ماه می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: تصحیح اوراق توسط خود معلمان دانش آموزان وآزمون هم در همان مدرسه‌ای که دانش آموزان هستند برگزار می‌شود.

معاون آموزش متوسطه خاطر نشان کرد: شروع آزمون‌ها هم از ۲۷ فروردین بوده است و تا ۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و در ۴ روز (۲۷،۲۹فروردین و۱،۴ اردیبهشت) با فاصله زمانی که در آزمون‌های نهایی برنامه ریزی شده وطراحی سؤالات شبه نهایی براساس چارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانه‌های راهبری دروس قرار گرفته است و در طراحی سوالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سوالات امتحانات نهایی هم خواهد بود انجام شود.

وی ادامه داد: برای شرکت در آزمون‌ها الزامی نیست، اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که همه دانش آموزان پایه‌های دهم ویازدهم در این امتحانات شرکت کنند ضمن این که پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانش آموزان مشخص می‌شود و می‌توانند رفع اشکالات ونواقص یادگیری، توسط معلم و حتی خود دانش آموزان انجام دهند.

کاظمی گفت: طراحی سوالات هم از ۹۰ درصد محتوای برنامه درسی وکتاب درسی است با رویکرد سوالات مفهومی واستاندارد به شیوه امتحانات نهایی وبراساس همان چارچوب والگوی درسی امتحانات نهایی هست.

وی در پایان گفت: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده است زمینه‌سازی عدالت آموزشی وهم چنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانش آموزان باشد وسعی شده فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترل‌های قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمون‌های نهایی باشد جلسه تبیینی وتوجیهی در این رابطه برای معاونین و‌کارشناسان آموزشی مناطق و سرگروه‌های آموزشی و همچنین مدیران مدارس برگزار شد و از طرف معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش نکات مورد نیاز منتقل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد
  • اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پس از نوبت اول کنکور سراسری ابلاغ می‌شود
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • طراحی سوالات قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمون‌های نهایی است