Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن می‎سازد.

ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکار‌ها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور با بازخوانی سئوالات طرح شده از وکیل آنلاین تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نقش موثری را ایفا کنیم.

پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره نحوه تغییر در وکیل بلاعزل این است:
با سلام من وبرادرم از طرف مادرم که سال ۹۲ فوت کردن اموالی ارث میبریم که یکی از آن‌ها یک چهارم مغازه‌ای هست که پدرم قبل از فوت ایشان به نامشان زده است. به همین خاطر من وبرادرم به پدر وکالت داده ایم که اگر ایشان صلاح دانستند برای خود سند بزنند و پدرم با این وکالت قسمتی از کارخانه‌ای که از پدر بزرگم به مادرم ارث میرسد را به نام دایی بزرگم وکالت بلاعزل داده اند. البته با رضایت و اطلاع خودمان. حالا سر پرداخت سهم مادرم از کارخانه به مشکل خورده ایم و دایی‌ها زدن زیرش. البته به خاطر پرداخت نشدن مالیات ارث نتوانسته اند سند بزنند. آیا می‌شود وکالت بلاعزل را باطل کرد؟ ما برای گرفتن سهم ارث کارخانه باید چه کار کنیم؟

پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:

با توجه به ماهیت وکالت بلاعزل امکان عزل ایشان نمی‌باشد؛ اما در صورتیکه حق ضم وکیل (اضافه کردن وکیل جدید در مورد همان موضوع) از موکل سلب نشده باشد؛ می‌توانید با مراجعه به دفترخانه اقدام به ضم وکیل (انتصاب وکیل جدید برای همان موضوع) بنمایید. در اینصورت دایی شما صرفاً به همراه آن وکیلِ جدید می‌تواند اقدام به تنظیم سند رسمی به نام خود کند. از طرفی می‌توانید اقدام به مطالبه ثمن نمایید و در صورت امتناع اقدام به طرح دعوی به طرفیت منتقل الیه نمایید.

نحوه مطالبه مبلغ سفته

برای آن که دارنده سفته بتواند از مزایای قانونی آن برخوردار شود، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهد.

دارنده سفته باید در سررسید سفته را مطالبه کند. اگر وجه سفته پرداخت شد که مشکلی وجود ندارد، اما در صورت عدم پرداخت، دارنده سفته باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ سررسید، سفته را واخواست کند.

واخواست اعتراضی رسمی، به سفته‌ای است که در سررسید آن پرداخت نشده و علیه صادرکننده سفته به عمل می‌آید.

از آنجایی که این اعتراض باید رسما به صادر کننده ابلاغ شود، واخواست در برگه‌های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده است، نوشته می‌شود.

علاوه بر این بانک‌ها نیز (معمولا بانک ملی با دو درصد هزینه) واخواست‌نامه چاپی مخصوص دارند. در واخواست رونوشت کامل سفته نوشته می‌شود و دستور پرداخت وجه سفته که به وسیله دادگاه صورت می‌گیرد، آورده می‌شود.

واخواست‌نامه با استفاده از کاغذ کاربن در ۳ نسخه مشابه (یک نسخه اصل و ۲ نسخه رونوشت) تنظیم شده و به وسیله واخواست‌کننده امضا می‌شود.

پس از چسباندن تمبر که مبلغ آن را دادگاه مشخص می‌کند، به دستور دادگاه، سفته به وسیله مامور اجرا (طبق مقررات مربوط به ابلاغ به صادرکننده سفته) ابلاغ می‌شود البته باید توجه داشت که هیچ نوشته‌ای نمی‌تواند جایگزین واخواست‌نامه شود.

نسخه اصلی واخواست‌نامه به واخواست‌کننده و نسخه سوم در دفتر واخواست دادگاه بایگانی می‌شود و مامور ابلاغ، نسخه دوم واخواست‌نامه را به ابلاغ‌شونده یا محل اقامت او می‌دهد. برای استفاده از مسئولیت تضامنی پشت‌نویس‌ها، دارنده سفته باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست، دادخواست خود را به دادگاه تقدیم کند.

اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه پشت‌نویس‌ها پذیرفته نمی‌شود. دارنده سفته‌ای که واخواست شده و در موعد مقرر اقامه دعوی کرده است، می‌تواند از دادگاه بخواهد که اموال طرف دعوی را پیش از رسیدگی و صدور حکم به نفع او توقیف کند.

در این حالت پس از صدور حکم، دارنده سفته در وصول طلبش از مال توقیف‌شده، نسبت به دیگران تقدم دارد. دادگاه نیز به محض تقاضای دارنده سفته، ممکن است معادل وجه آن، از اموال طرف مقابل به عنوان تامین توقیف کند.

در صورت اقامه دعوی علیه صادرکننده و پشت‌نویس، در برگه دادخواست در مقابل ستون مربوط به خوانده می‌توان نام صادرکننده و پشت‌نویس یا پشت‌نویسان را ذکر کرد و در توضیح دادخواست در قسمت شرح دعوی از دادگاه، محکومیت خوانده ردیف اول به عنوان صادرکننده و خوانده ردیف دوم به عنوان پشت‌نویس را به صورت تضامنی درخواست کرد.

سفته، بدون واخواست، سند عادی محسوب شده و دعوی علیه ظهرنویس یا ضامن پذیرفته نمی‌شود. از تاریخ صدور واخواست، خسارت تاخیر تادیه به سفته تعلق می‌گیرد. در غیر این صورت خسارت تاخیر از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه خواهد شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مباحث حقوقی وکیل آنلاین واخواست نامه وکالت بلاعزل دارنده سفته پشت نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی خاتون بم: لحظه قهرمانی دلتنگ ملیکا شدیم؛ کسب عنوان آسیایی؟ خودمان را گول نزنیم!

مرضیه جعفری اولویت خود را خاتون بم مطرح کرد و اخبار مبنی بر جدایی از این تیم را شایعه دانست.

طرفداری | هفدهمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان ایران، با قهرمانی خاتون بم به پایان رسید تا نماینده استان کرمان برای دهمین بار این عنوان را به نام خود ثبت کند. خاتون که برای دومین بار موفق به هت‌تریک قهرمانی شد، با این قهرمانی همانند دو فصل گذشته، نماینده فوتبال زنان ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود.

خاتون بم در این فصل با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شد که مهم‌ترین آن‌ها، رخ دادن سانحه تصادف برای سه بازیکن کلیدی این تیم و درگذشت ملیکا محمدی و مصدومیت سنگین بهناز طاهرخانی و زهرا خواجوی بود. این شوک بزرگ اما مانع شاگردان مرضیه جعفری نشد و آن‌ها با وجود کمبود مهره، به هدف خود یعنی تکرار قهرمانی لیگ برتر رسیدند.

مرضیه جعفری، سرمربی پرافتخار خاتون بم پس از قهرمانی خاطره‌انگیزی که در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر رقم زد، گفت‌وگویی با ایرنا داشت که در ادامه می‌خوانیم.

چه احساسی دارید که سال‌هاست فاتح لیگ برتر هستید و حتی قهرمانی‌های شما دو رقمی شده است؟

خوشحالیم که به هدف خود رسیدیم و در نهایت این افتخارآفرینی را در فوتبال زنان انجام دادیم و دوباره توانستیم بر سکوی قهرمانی بایستیم.

در این سال اتفاقات تلخی برای بازیکنان شما رخ داد و شاهد درگذشت ملیکا محمدی در سانحه تصادف و مصدومیت دو بازیکن دیگر خاتون بم در این سانحه بودیم. تفاوت کسب این جام با سال‌های گذشته چه بود؟

تفاوت برای تیم من بود نه برای تیم‌های دیگر. با توجه به اتفاقات ناراحت کننده‌ای که برای تیم خاتون بم در این فصل افتاد، به دست آوردن این جام برای ما اهمیت زیادی داشت. بچه‌ها هم برای رسیدن به قهرمانی زحمت زیادی کشیدند. این فصل یکی از سخت‌ترین فصل‌هایی بود که سپری کردیم و توانستیم با این همه اتفاق تلخ به مقام قهرمانی برسیم.

چون ملیکا محمدی را از دست دادیم و در کنار آن بهناز طاهرخانی و زهرا خواجوی نیز در این سانحه مصدوم شدند و آنها را نیز از هفته پنجم لیگ برتر فوتبال نداشتیم. این موضوع از لحاظ فنی و روانی روی تیم تاثیرگذار بود. تمرینات و شرایط سخت بود و خدا هم بسیار کمک کرد.

لحظه‌ای که جام را در دست گرفتید را توصیف کنید؟

لحظه گرفتن جام دو احساس داشتم. یکی آنکه احساس ناخوشایندی داشتم زیرا حوادث تلخ سبب شده بود روی من و بازیکنانم اثر بگذارد و خیلی دلتنگ‌تر شدیم. دوم آنکه خوشحال بودم که توانستیم به آن قولی که دادیم عمل کنیم.

هر سال کیفیت لیگ برتر زنان ایران بهتر می‌شود

سطح تیم‌ها و لیگ برتر در این فصل چگونه بود؟

تیم‌های دیگر بازیکنان خیلی خوبی جذب کردند و کیفیت و شرایط تیم‌ها خوب بود. تیم ما امسال به خاطر این اتفاقات تلخ، شرایط متفاوتی نسبت به قبل داشت. گلاره ناظمی مسئول برگزاری مسابقات فوتبال زنان مدیر بسیار توانمندی است و هر سال کیفیت لیگ ما بهتر می‌شود. امسال هم شرایط بسیار خوب بود. تعداد تیم‌ها، بنیه مالی آنها و حتی بازیکنان خوب بودند و لیگ برتر منظم برگزار شد.

بعد از قهرمانی زودهنگام، دیدار پایانی برابر کران فارس را چطور دیدید؟

بازی آخر برای ما تشریفاتی بود اما می‌خواستم در نهایت بدون شکست قهرمان شویم. از طرفی عنوان‌های فردی هم بی‌تاثیر نبود.

امسال هم باید مانند دو سال گذشته در جام باشگاه‌های آسیا شرکت کنید، شرایط به نظر می‌رسد با حضور تیم‌های شرق و غرب دشوارتر شده باشد؟

مسلما شرایط سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر شده است؛ زیرا تیم‌های شرق و غرب در این جام حضور دارند. با توجه به اینکه برخی از تیم‌های آسیایی در بخش زنان جزو ابرقدرت‌های فوتبال جهان محسوب می‌شوند کار ما هم دشوار خواهد بود. بچه‌های ما هم باید در این مسابقات شرکت کنند تا به تدریج به سطح بالاتری برسند.

سطح فوتبال زنان ایران مشخص است، خودمان را فریب ندهیم

تصور می‌کنید که در این دوره در آسیا بتوانید عنوانی کسب کنید؟

نباید خودمان را فریب دهیم زیرا سطح فوتبال زنان ایران را می‌دانیم. در نهایت باید شرکت کنیم تا بازیکنان ما پیشرفت کنند. هرچند من در جام باشگاه‌های دو سال قبل و پارسال پیشرفت دختران خودم را دیدم. آنها سال گذشته شرایط بهتری داشتند و از عملکرد بازیکنانم در جام باشگاه‌های آسیا رضایت دارم. همچنین نگاه کشورهای صاحب فوتبال به فوتبال ایران در جام باشگاه‌های سال گذشته تغییر کرد. ما تیمی نترس بودیم و فوتبال بازی کردیم و گل زدیم و امیدوارم که امسال هم عملکرد خوبی از خود نشان دهیم.

اخباری به گوش رسیده که شما دیگر به دنبال سرمربیگری در لیگ برتر نیستید و می‌خواهید استراحت کنید؟

این اخبار شایعه است و صحت ندارد. من همواره اولویتم تیم خودم خاتون بم است.

و سخن آخر...

زمانی که حوادث تلخ برای تیمم رخ داد همه به من گفتند که فقط در فوتبال باشم و می‌دانند که تیم خاتون بم سختی‌های زیادی را متحمل شده است. در نهایت با کمک خدا کام ما با جام قهرمانی شیرین شد و یک فصل پرفراز و نشیب را طی کردیم و به هدف خود رسیدیم.

 

از دست ندهید ????????????????????????

سوپرگل مسی به کانزاس سیتی (فیلم) لایک جنجالی پدیده منچستریونایتد: من را سپر بلا نکن! گل آکروباتیک و دیدنی ژائو فلیکس به کادیز (فیلم) رقص عبدالکریم حسن در تمرین پرسپولیس با آهنگ عربی (فیلم)

دیگر خبرها

  • ماجرای فروش سوالات آزمون وکالت؛ وقتی با ۲۰ میلیون تومان می‌توان وکیل شد!
  • فروش تضمینی سوالات آزمون های استخدامی و کنکور با رمزارز؛ با پرداخت ۲۰ میلیون تومان وکیل شوید | سوالات کنکور تجربی و انسانی چند؟
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟
  • جزئیاتی از دادگاه شکایت مایلی‌کهن از امیر قلعه‌نویی
  • دادگاه شکایت مایلی کهن از قلعه نویی برگزار شد
  • گفت‌وگو با زورگیران بزرگراه صدر؛ می‌خواستیم پول‌دار شویم اما بدبخت شدیم
  • حضور مایلی کهن در دادگاه به خاطر شکایت قلعه نویی
  • استمرار ادعا‌های غیر واقع کانون وکلا/ سرانه وکیل در ایران نصف استاندارد جهانی
  • سرمربی خاتون بم: لحظه قهرمانی دلتنگ ملیکا شدیم؛ کسب عنوان آسیایی؟ خودمان را گول نزنیم!