Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا باعث خانه‌نشینی بیشترمان شده است؛ این موضوع سبب ایجاد اضافه وزن می‌شود، چه راه‌هایی برای کاهش وزن پیشروی ماست؟ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ اجتماعی خانواده و جوانان نظرات - اخبار اجتماعی -

دکتر فرزاد شیدفر؛ دکتری تخصصی علوم تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به لزوم ایجاد محدودیت در سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عید گفت: نخستین درخواستی که از همه هم‌وطنانم دارم این است که مسافرت‌های نوروزی و دید و بازدیدها را به شدت محدود کنند چرا که قطع زنجیره انسانی مهم‌ترین راه برای مبارزه با کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به اصول صحیح تغذیه‌ای در مواجهه با بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: لازم است که از غذاهای پر پروتئین به ویژه لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ و ماهی در این ایام بیش‌تر استفاده کنید؛ علاوه بر این استفاده از مغزهایی مثل مغز گردو، بادام و پسته به صورت غیرشور توصیه می‌شود؛ یکی از عادات مهم تغذیه‌ای که احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش می‌دهد استفاده از میوه‌ها و سبزیجات هستند؛ این مواد دارای ویتامین C هستند و سیستم ایمنی بدن ما را بسیار بالا می‌برند.

وی تاکید کرد: در صورت استفاده متعادل از میوه‌ها و سبزیجات دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌های ویتامین C نیست و توصیه نمی‌شود؛ البته نکته مهم در استفاده از سبزی‌ها ضدعفونی کردن آن است؛ باید اصول بهداشتی را در تهیه غذا به شدت رعایت کرد چرا که ویروس کرونا روی سطوح می‌نشیند؛ قبل از خوردن غذا باید دست‌هایمان را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه کاملا بشوریم.

این استاد دانشگاه در مورد مصرف ویتامین D و مکمل‌های دارویی متذکر شد: یکی از ویتامین‌هایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار و اثبات‌ شده است، ویتامین D است. این ویتامین در مواد غذایی به مقدار کمی یافت می‌شود و به همین دلیل اگر فردی مطمئن است که دچار کمبود ویتامین D است می‌تواند از قرص‌های 50 هزار واحدی ویتامین D به مدت دو ماه هر هفته یک عدد استفاده کند. در مورد سایر مواد هم باید بگویم که نیاز به استفاده از مکمل‌های دارویی نداریم چرا که مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان‌ها و مکمل‌ها می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. با تناسب و تنوع در استفاده از مواد غذایی و تاکید بر استفاده از پروتئین‌ها و لبنیات می‌توان کمبودهای بدن را جبران کرد.

او اضافه کرد: باید از مصرف بیش از حد موادی که پر انرژی هستند جلوگیری کرد؛ برای مثال مصرف انواع چیپس‌ها، انواع تنقلات، انواع سس‌ها، مواد بسیار شور و چرب می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد؛ لازم است که برای رعایت اصول بهداشتی غذاها در منزل تهیه شود و تا پایان کرونا از خرید غذاهای آماده خودداری شود.

شیدفر با تاکید بر انجام فعالیت‌های ورزشی در خانه گفت: در این روزها توصیه اکید می‌شود که در خانه بمانیم و حتی خریدهای منزل نیز هر هفته یکبار انجام شود. این مساله ممکن است باعث ایجاد اضافه وزن در افراد شود چرا که تحرک و فعالیت بدنی کم می‌شود؛ برای پیشگیری از این موضوع نباید ورزش کردن در خانه را فراموش کنیم. پیاده‌روی سریع در منزل حداقل به مدت 25-30 دقیقه در هر روز لازم است.

وی تصریح کرد: توصیه‌ جدیدی که می‌شود این است که در هر روز باید هزار قدم پیاده‌روی سریع داشته باشید؛ دقت داشته باشید افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند سیستم ایمنی بدنی ضعیف‌تری نسبت به افراد لاغر دارند و این گروه باید بیشتر مراقب باشند، عدم استفاده از غذاهای پر انرژی، سرخ‌کرده و چرب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

او در پایان چند توصیه‌ تغذیه‌ای به سالمندان داشت و گفت: در مورد سالمندان نیز همین توصیه‌های غذایی صورت می‌گیرد با این تفاوت که بهتر است گوشت سفید مانند مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کرده و نسبت به افراد عادی بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنند؛ نکته مهمی که در مورد سالمندان وجود دارد، قطع تماس با محیط بیرونی و افراد آن است که مبادا به این ویروس آلوده شوند. 

توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به کرونا/ سالمندان چه بخورند؟

انتهای پیام/ 

R1539/P/S2,18,24/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بهداشت و درمان ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان ویروس کرونا بهداشت و درمان ویروس کرونا ویتامین D تغذیه ای مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی شرکت نفتی شل از کربن‌زدایی

شرکت بزرگ نفتی شل در راهبرد تازه خود، هدف کاهش ۴۵ درصدی شدت کربن تا سال ۲۰۳۵ را کنار گذاشت.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، شرکت نفتی شل دلیل این موضوع را انتظارات برای تقاضای قوی گاز و نبود اطمینان در گذار انرژی اعلام کرد.

عقب‌نشینی شرکت شل به‌دنبال حرکت مشابه شرکت رقیب بی‌پی (BP) است که سال گذشته میلادی اهداف اقلیمی خود را کاهش داد. بسیاری از دولت‌ها در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی و نگرانی‌های عرضه، اجرای سیاست‌های اقلیمی را کُند کردند و اهداف اقلیمی خود را به تعویق انداختند.

شرکت‌های بزرگ نفتی نیز زیر فشار سرمایه‌گذاران فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند تا روی سودآورترین کسب‌وکارهای خود به‌ویژه پس از کسب سودهای زیاد آنها در سال‌های اخیر و کاهش بازدهی انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنند.

تغییرات در اهداف شرکت شل پایه اصلی در اصلاح راهبرد شرکت توسط مدیرعامل وائل ساوان (Sawan Wael) برای تمرکز بر پروژه‌های با حاشیه سود بالاتر، تولید ثابت نفت و رشد تولید گاز طبیعی به‌منظور افزایش بازدهی شرکت است.

شرکت شل با انتشار روزآمد سالانه راهبرد گذار انرژی خود در روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی شدت خالص کربن محصولات انرژی خود را تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ هدف قرار خواهد داد. این شرکت قبلاً کاهش ۲۰ درصدی را هدف قرار داده بود.

محاسبه و هدف‌گذاری انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی براساس شدت و نه به‌صورت مطلق به این معناست که یک شرکت می‌تواند از نظر فنی تولید سوخت فسیلی و انتشار کلی خود را افزایش دهد، در حالی‌ که از سازوکارهای جبران انتشار نظیر بازار کربن استفاده می‌کند، یا انرژی‌های تجدیدپذیر یا سوخت‌های زیستی را به ترکیب محصولات تولیدی خود اضافه می‌کند.

شرکت شل، بزرگ‌ترین تاجر گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان معتقد است استفاده از گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به‌ جای سوخت‌های پرکربن در نیروگاه‌ها، نقش مهمی در گذار انرژی خواهد داشت. در عین حال این شرکت انتظار دارد فروش برق آن که شامل برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز می‌شود، کمتر از پیش‌بینی قبلی باشد.

این شرکت همچنین اعلام کرد هدف پیشین خود برای کاهش ۴۵ درصدی شدت کربن تا سال ۲۰۳۵ را کنار می‌گذارد. ساوان گفت: تعیین اهداف کاهش انتشار سال ۲۰۳۵ برای شل «مخاطره‌آمیز» است، زیرا هم‌اکنون نااطمینانی زیادی در مسیر گذار انرژی وجود دارد. در تلاش هستیم شرکت، سازمان و سهامداران خود را بر نقطه‌ای بسیار واضح‌تر که سال ۲۰۳۰ است، متمرکز کنیم.»

شرکت شل همچنین «جاه‌طلبی» جدیدی را برای کاهش انتشار فرآورده‌های نفتی خود مانند بنزین و سوخت جت تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ تا ۲۰ درصد معرفی کرد.

در واقع این هدف‌گذاری برای انتشار مصرف‌کننده نهایی یا حیطه سوم انتشار (Scope3) است که حدود ۹۵ درصد از انتشار این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت شل همچنین هدف خود را برای به نصف رساندن انتشار از فعالیت‌های خود، معروف به انتشار حیطه یک و دو تا سال ۲۰۳۰ حفظ کرد و گفت تاکنون بیش از ۶۰ درصد این هدف را محقق کرده است.

اهداف اقلیمی و راهبرد جدید شرکت شل با واکنش منفی حامیان اقلیم مواجه شد. مارک ون بعل، بنیان‌گذار گروه فعال سهامدار This Follow اعلام کرد در مجمع‌ عمومی سالانه آتی شل یک قطعنامه اقلیمی ارائه می‌کند و گفت «با این عقب‌نشینی، شرکت شل روی شکست موافقت‌نامه پاریس شرط‌بندی می‌کند که برای دستیابی به اهداف آن باید انتشار جهانی در این دهه به نصف کاهش یابد».

شرکت شل همچنین در مورد راهبرد اقلیمی خود با چالش‌های حقوقی روبه‌رو است و علیه حکم دادگاه هلندی که به آن دستور داده بود انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را سریع‌تر کاهش دهد، درخواست تجدیدنظر داده است.

به‌عنوان بخشی از راهبرد جدید، شرکت شل کاهش کارکنان در سراسر شرکت از جمله در بخش توسعه فناوری کم‌کربن خود را به‌منظور صرفه‌جویی تا ۳ میلیارد دلار آغاز کرده است، همچنین این شرکت تجارت برق اروپایی خود را واگذار کرده، از پروژه‌های بادی فراساحلی و کم‌کربن خارج شده و تأسیسات خورشیدی خود را در ایالات متحده به فروش رسانده است، همچنین فروش مجتمع عظیم پالایش و پتروشیمی خود در سنگاپور را در دست بررسی دارد. این شرکت همچنین اعلام کرده استقصد دارد یک پالایشگاه در آلمان را تعطیل کند و از عملیات نفتی خشکی نیجریه خارج شود.

شرکت شل در سال ۲۰۲۳ سود خالص ۲۸ میلیارد دلاری را به‌دلیل فروش قوی گاز طبیعی مایع‌شده ال‌ان‌جی و نفت گزارش کرد که ۳۰ درصد کمتر از سود بی‌سابقه سال ۲۰۲۲ است.

دیگر خبرها

  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • این سبزی را خشک کنید و به جای نمک در غذا ها و سر سفره استفاده کنید
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • مسافران نوروزی بازگشت خود را به روزهای پایانی موکول نکنند
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • خطر مرگ با مصرف زیاد این ویتامین
  • عقب‌نشینی شرکت نفتی شل از کربن‌زدایی