Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهادکشاورزی، عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این پیام با اشاره به نامگذاری امسال روز جهانی «آب و تغییر اقلیم» آورده است: اهمیت آب یک مسئله جهانی است و متعلق به یک کشور و منطقه نیست. تمامی کشورهای دنیا حتی آنهایی که در مناطق پر باران زندگی می‌کنند برای افزایش بهره وری منابع آب به جهت هزینه‌های استحصال و ارزش آب، نیازمند برنامه و راهبرد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و این محدودیت باعث شده که گذشتگان این سرزمین نیز قدر و ارزش آب را به ویژه در مناطق کویری کشور دانسته و راهکارهای متفاوتی برای زیست و کنار آمدن با کم آبی از طریق صرفه‌جویی و بهره وری بیشتر آب، توجه داشته اند.

از سویی با توجه به اینکه بخش اعظم آب چه در کشور ما و چه در همه جای دنیا به کشاورزی و تأمین غذای مردم اختصاص می‌یابد، افزایش بهره وری از این منابع با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کشت گیاهان با تقاضای آب کمتر و با اصلاح الگو و ترویج روش‌هایی نظیر معرفی گیاهان کم آب بر، استفاده بیشتر از آب‌های سبز و خاکستری، روش‌های بهزارعی، خاک ورزی و بسیاری روش‌های دیگر نظیر توسعه کشت گلخانه‌ای و کشاورزی حفاظتی همواره از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت محصولات بوده است.

اجرای پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام، عملیات انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، اجرای شبکه‌های سه و چهار انتقال آب در پایین دست سدهای کشور به مزارع از جمله پروژه‌های شاخص آبی و خاکی وزارت جهاد کشاورزی است که در راستای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی در حال انجام است. تجهیز حدود ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه گلخانه‌ها در سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار، اجرای الگوی کشت، کاهش تولید محصولات آب بر و انتقال کشت بسیاری از محصولات تابستانه به پاییز از دیگر اقدامات قابل ذکر در این راستا است.

کد خبر 4884647

منبع: مهر

کلیدواژه: عباس کشاورز وزارت جهاد کشاورزی روز جهانی آب آب و هوا ویروس کرونا بانک مرکزی ایران سال جهش تولید قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت گمرک ایران قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی بورس بازار سهام حقوق و دستمزد وزارت راه و شهرسازی عبدالناصر همتی افزایش بهره وری وزارت جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندرای فارس با تأکید بر ضرورت کاهش ضایعات برداشت گندم، امکان کاهش ۲۰ درصد این ضایعات را با استفاده از روش‌های علمی و حرفه‌ای میسر دانست.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه با اشاره به پتانسیل ارزشمند استان در عرصه‌های علمی، گفت: ظرفیت مهمی در حوزه تحقیقاتی دانشگاه‌های استان وجود دارد که آن را سرآمد کشور می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان، مهندسین مشاور و مجموعه‌های فنی و مهندسی استان فارس دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی هستند که باید از قابلیت‌های آن‌ها بهره برد.

شیخ‌نیا تصریح کرد: شماری از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و دستاوردهای آن‌ها می‌تواند چراغ راهی در زمینه افزایش بهره‌وری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به تاثیرگذاری صنعت کشاورزی در عرصه اقتصاد ملی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس باید از مبانی علمی در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: کشاورزان استان فارس سرآمد کشور هستند و چنانچه از ظرفیت‌های علمی و تجربی آن‌ها در مقیاس وسیع‌تری بهره‌مند شویم به افزایش بهره‌وری دست خواهیم یافت.

به گفته شیخ‌نیا، با اصلاح بذر می‌توانیم میانگین تولید گندم را از دو و نیم تن در هکتار را به پنج تن برسانیم و دورنمای تولید ۱۲ تن گندم در هر هکتار هم دور از ذهن نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: در حلقه برداشت گندم آمارهای مختلفی وجود دارد که بر ضایعات هفت تا هشت درصدی گندم اشاره دارند که باید نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشت.

شیخ‌نیا در این رابطه گفت: می‌توان با بهره‌مندی از روش‌های حرفه‌ای و علمی تا ۲۰ درصد از ضایعات برداشت گندم را کاهش داد و شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشاورزان و میزان تولید در کشور بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نقش زنجیره ارزش در افزایش بهره‌وری را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قلمداد کرد و افزود: دولت با تمام توان در راستای افزایش بهره‌وری به میدان آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، وی در پایان گفت: نقش محصولات کشاورزی در عرصه سلامت جامعه سرنوشت‌ساز است و به همین دلیل بر نقش نظارتی دولت در این حوزه، تاکید ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد
  • تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار امروز مجلس