Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر اقبالیان با رد برخی توصیه‌هایی که به اسم طب اسلامی یا سنتی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، هشدار داد عوارض ناشی از این توصیه‌ها تا مدت‌ها سلامت افراد را دچار خطر و آسیب می‌کند.

سرویس جامعه مشرق - با گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، حالا سیستم بهداشت و درمان ایران با تلاش همه‌جانبه و مجاهدت همه نیروهایش، توانسته به شرایطی پایدار در پایش و غربالگری عمومی برای مقابله با این ویروس برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روزهای گذشته نیز دکتر نمکی وزیر بهداشت از متخصصان طب سنتی درخواست کرد تا به حوزه پیشگری و درمان ویروس کرونا وارد شوند.

در همین راستا، گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران سامانه «نوبان» را برای کمک به مبتلایان یا افراد مشکوک به کرونا از طریق ارتباط با متخصصین طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی کرده است.

خانم دکتر فاطمه اقبالیان مدیر گروه طب سنتی دانشکده طب ایرانی در گفتگو با خبرنگار مشرق درباره این سامانه می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا، سامانه تلفنی نوبان جهت دسترسی آحادجامعه به متخصصین گروه طب سنتی راه اندازی شده است.

دکتر اقبالیان افزود: در حال حاضر چند سامانه سراسری وجود دارد که کار غربالگری را انجام می‌دهد و افرادی که نیاز به ارجاع دارند را به سیستم بهداشت و درمان ارجاع می‌دهند تا ارجاعات غیرضرور مردم کاهش پیدا کند. سامانه ۴۰۳۰ هم اکنون این غربالگری را انجام می‌دهد.

طب سنتی، مکمل طب رایج است

رئیس گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به علاقه بسیاری از مردم به رعایت دستورات طب سنتی و ضرورت ساماندهی این حوزه، گفت: «در سامانه ۴۰۳۰ این خلأ وجود داشت و کارشناسان این مرکز، در زمینه طب سنتی امکان مشاوره‌ نداشتند. ما این سامانه را راه‌اندازی کردیم تا مردم بتوانند از دستورات طب سنتی نیز بهره‌مند باشند. در این سامانه، همه پاسخ‌دهندگان پزشک هستند و همه پروتکل‌های غربالگری وزارت بهداشت رعایت می‌شود. ما ابتدا علائم اولیه کرونا را سوال می‌کنیم و اگر کسی مشکوک بود و نیاز به دریافت درمان دارویی و ارجاع به بیمارستان داشت، حتما ارجاع می‌دهیم. در صورتی که نیازی به ارجاع نداشته باشد، توصیه‌ها و تدابیری که لازم است چه برای پیشگیری و یا در مراحل اولیه ابتلا که علائمی را دارند و باید در قرنطینه خانگی باشند، در کنار درمان‌های طب جدید، ما داروهای طب سنتی را هم به آنها تجویز می‌کنیم. کلینیک‌های مشخصی هم برای خدمات‌رسانی و ارائه داروهای مورد نیاز به این افراد پیش‌بینی شده است.»

به گفته خانم دکتر اقبالیان، این سامانه به موازات و در کنار دیگر سامانه‌های وزارت بهداشت بوده و متخصصان طب سنتی، توصیه‌ها و خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند. این سامانه برای آن دسته از افراد راه اندازی شده‌ است که در کنار طب جدید، بیشتر علاقه‌مند به دریافت توصیه‌ها و درمان‌های سنتی برای پیشگیری یا درمان ویروس کرونا هستند. در این سامانه با باورهای رایج و غلط درباره طب سنتی نیز مقابله می‌شود و تمام توصیه‌ها طبق نظر متخصصان و پزشکان ارائه شده و مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی ایران است. تمام پاسخگوهای این سامانه نیز پزشکان متخصص طب سنتی دانشگاههای کل کشور هستند.

اقبالیان با بیان اینکه درمان همزمان با روش‌های طب رایج و طب سنتی به کاهش همه‌گیری و بهبود سریع‌تر مبتلایان کمک می‌کند، افزود: در کشور چین بیش از ۹۰ درصد از بیماران کرونایی، در کنار طب رایج، درمان طب سنتی را هم دریافت کردند.

روغن بنفشه نقشی در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد

وی درباره حواشی اخیر پیرامون طب سنتی و باورهای شکل گرفته در شبکه‌های مجازی و برخی اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت:

«بیماری همه‌گیر یا همه‌گیری از دوران قدیم هم وجود داشته، مانند حصبه و طاعون و ... در کتاب هم این بیماری‌ها و همه‌گیری‌ها ذکر شده و توصیه‌های درمانی مختلفی هم برای آنها آمده است. این توصیه‌ها شامل پیشگیری هم هست از جمله اینکه در چه شرایط و مکان‌هایی شیوع و همه‌گیری بیشتر می‌شود یا در زمان همه‌گیری، باید در منازل ماند و توصیه‌های پیشگیرانه و درمانی دیگری که در این زمینه وجود دارد. بنابراین، گرچه بیماری با نام "کرونا" در کتاب (کتب مرجع طب سنتی) وجود ندارد، اما بیماری‌های همه‌گیر از قدیم بوده و مبحث جدیدی نیست. متخصصان طب سنتی هم با این نگاه و براساس علائم این بیماری، تطبیق می‌دهند که این علائم مشابه کدام بیماری‌هاست و طبق آن تجویز و درمان را شروع می‌کنند.»

دکتر اقبالیان با رد ادعای ساخته شدن داروی کرونا در طب سنتی گفت: اینکه در طب سنتی چنین ادعایی شود که داروی درمان قطعی کرونا ساخته شده است، دروغ است و تا کنون نه در طب رایج و نه طب سنتی، چنین دارویی ساخته نشده است. داروها و درمان‌هایی که ما تجویز می‌کنیم همگی بر پایه مبانی طب سنتی و علائمی است که از این بیماری مشاهده می‌کنیم.

وی با رد تاثیر روغن بنفشه در درمان یا پیشگیری از کرونا گفت: روغن بنفشه جزو داروهایی است که می‌تواند در برخی افراد تب را کاهش دهد، اما قطعا در یک بیماری با پیچیدگی کرونا که به ریه و کلیه‌ها حمله می‌کند و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به هیچ عنوان نمی‌تواند به تنهایی موثر باشد. ما برنامه‌های جدی‌تری برای درمان داریم، از جمله درمان‌های ضدویروس که مقالات علمی هم موجود است که اثرات آن را اثبات می‌کند.

شیوع عارضه سوء مصرف زنجبیل،‌ سیاه‌دانه و سیر

اقبالیان با دسته‌بندی طب سنتی به دو گروه خوب و بد می‌افزاید: بین طب سنتی خوب و طب سنتی بد تفاوت‌های وجود دارد و بسیاری از مطالبی که امروزه تحت عنوان طب سنتی یا اسلامی گفته می‌شود، در مخالفت و تضاد با مبانی طب سنتی ایرانی است و ضرر هم دارد. به عنوان مثال توصیه می کنند که مردم بطور روزانه زنجبیل و سیر مصرف کنند تا از کرونا در امان باشند. یکی از مبانی طب سنتی، مبانی مزاجی است. یعنی تجویز دارو به افراد مختلف براساس مزاج‌هایی که دارند باید صورت بگیرد و تجویز و توصیه به مصرف یک دارو با مزاج گرم - که در اینجا زنجبیل و سیر از حالت غذا خارج شده و دارو محسوب می‌شود - بطور مرتب، می‌تواند عوارض داشته باشد و ما در حال حاضر در کلینیک‌های طب سنتی، با عارضه سوء مصرف (یا اُور دوز) و مصرف بی‌رویه سیر و زنجبیل و سیاه دانه روبرو هستیم و به کرّات بیماران با این عارضه به ما مراجعه می‌کنند.

وی هشدار داد: سوء مصرف این داروها، به عوارض بلند مدت از جمله آلرژی‌های پوستی و تنفسی و تغییرات نامناسب در مزاج افراد منجر می‌شود. به همین دلیل کسانی که یک دارو را برای عموم مردم و بدون توجه به مزاج افراد توصیه می‌کنند، و آن را درمان قطعی هم می‌دانند، مطمئن باشید که هیچ مبنایی در طب سنتی نداشته و هیچ بویی از علم هم نبرده است و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

توصیه‌های عام برای همه مردم در روزهای کرونایی

دکتر اقبالیان اما توصیه‌های عام برای عموم افراد در این روزها داشت که به گفته ایشان، معتدل المزاج است و غالب افراد جامعه می‌توانند به آنها عمل کنند: استفاده از بعضی دمنوش‌ها و غذاها برای تقویت سیستم ایمنی از جمله این توصیه‌هاست. دمنوش رزماری، دمنوش سیب و به، استفاده از دمنوش آویشن و عناب جهت پاکسازی بدن، شربت لیمو (با لیموی تازه) بدن را در برابر حملات عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کند، مصرف نارنج به عنوان چاشنی غذا هم موجب کاهش اضطراب ناشی از این بیماری می‌شود و هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

استفاده از رب میوه‌ها، از دیگر توصیه‌های دکتر اقبالیان برای این روزهاست: استفاده از رب به، رب سیب و رب انار برای تقویت معده، قلب و سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه می‌شود. اینها همه توصیه‌هایی است که همه افراد جامعه می‌توانند استفاده کنند. در کنار آن، مصرف متعادل دارچین (به جز افرادی که به آن حساسیت دارند) برای عموم افراد نیز توصیه می‌شوند.

به گفته خانم اقبالیان، در مرکز مشاوره سامانه نوبان، جزوه‌ای هم روی سایت این مرکز بارگذاری شده که در دسترس عموم مردم قرار گرفته و می‌توانند مطالعه کنند.  (برای مشاهده اینجا کلیک کنید)

وی درباره دود کردن اسپند و عنبرنسارا و خاصیت آن نیز گفت: دود کردن جداگانه اسپند، کندر یا تخم گشنیز در حد متعادل آن به اندازه یک بار در روز و بسیار ملایم، توصیه می‌شود.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید ویروس کرونا طب سنتی سلامت روغن بنفشه زنجبیل دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی طب سنتی دانشگاه گروه طب سنتی راه اندازی روغن بنفشه سوء مصرف توصیه ها همه گیری طب رایج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۵۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود

یک مطالعه جدید نشان می دهد ممکن است استفاده از مکمل‌های روغن ماهی تاثیری در سلامت قلب و مغز و همچنین مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی نداشته باشند.

به گزارش مکتوب نامه، نویسنده مطالعه «جوانا اسدوریان» از دانشگاه آمریکا، گفت: «ما از آزمایش‌های تصادفی و بزرگ اخیر می‌دانیم که مکمل‌های روغن ماهی از بیماری قلبی در جمعیت عمومی پیشگیری نمی‌کنند، اما با این حال یکی از رایج‌ترین مکمل‌هایی هستند که اغلب توسط افرادی که هنوز معتقدند برای قلبشان مفید است، مصرف می‌شود.»

نویسندگان با استفاده از داده‌های برچسب مکمل‌های روغن ماهی موجود در بازار، درباره آنچه این برچسب‌ها واقعاً می‌گویند، تحقیق کردند.

محققان همچنین کل دوزهای روزانه ترکیبی EPA و DHA، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی را ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که ۲۰۸۲ مورد از ۲۸۱۹ مورد بررسی شده حداقل یک ادعای سلامتی داشتند که تقریباً ۷۴٪ است. و از آن‌ها، تنها ۱۹ درصد ادعای سلامت واجد شرایط مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا را ارائه کردند. شایع‌ترین ادعاها اظهارات در مورد ارتقای سلامت قلب و عروق بود.

این مطالعه همچنین تغییرات زیادی را در دوزهای روزانه EPA و DHA نشان داد، به طوری که ۹٪ از مکمل‌ها در میان ۱۶ مارک برجسته حاوی دوز روزانه ۲ گرم یا بیشتر از ترکیب EPA و DHA بودند.

این مطالعه نشان داد که از هر ۵ نفر بالای ۶۰ سال، ۱ نفر مکمل‌های روغن ماهی برای سلامت قلب مصرف می‌کند.

دکتر «آن ماری ناوار»، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «ممکن است بهتر باشد افراد روی مصرف سبزیجات تازه، عضویت در باشگاه ورزشی یا مصرف داروی درمان فشار خون یا کلسترول تمرکز کنند.»

ناوار گفت: «به عنوان یک متخصص قلب و عروق، به بیمارانم می گویم که اگر روغن ماهی مصرف می‌کنند تا از بیماری قلبی جلوگیری کنند، می‌توانند مصرف آن را متوقف کنند زیرا به آنها کمک نمی‌کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • راهکار‌های ساده خانگی درمان مشکلات روده در طب سنتی + فیلم
  • ۵ عارضه جانبی خطرناک ایبوپروفن؛ از خونریزی معده تا مشکلات باروری
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • مواد غذایی مفید برای آسم و تنگی نفس
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟