Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برنامه‌های متنوعی را در مسیر دستيابي به جايگاه عالی‌ترين ملجا معنوی و قطب فرهنگی جهان اسلام و مرجعيت علمی در توليد و ترويج معارف قرآنی و مكتب اهل‌بیت(ع) انجام می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برنامه‌های متنوعی را در مسیر دستيابي به جايگاه عالی‌ترين ملجا معنوی و قطب فرهنگی جهان اسلام و مرجعيت علمی در توليد و ترويج معارف قرآنی و مكتب اهل‌بیت(ع) به‌ ویژه وجود مقدس امام رضا (ع) برای اقشار و طبقات مختلف در سطح شهر مشهد، سراسر کشور و عرصه بین‌المللی انجام داده است که برای آگاهی بیشتر از اقدامات شاخص این سازمان گفتگویی با حجت‌الاسلام «حجت گنابادی نژاد» رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعالیت‌های سال ۹۸ سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی چه مواردی بود؟

 

در نوروز سال ۹۸ ویژه‌برنامه «میهمان امام» در گستره مشهد مقدس برنامه‌ریزی و اجرا شد و در دو هزار و ۸۷۱ نقطه از اماکن اقامتی، تجاری و عمومی و در سه سطح اجرایی شامل نصب اطلاعیه‌های فرهنگی، ایجاد ایستگاه فرهنگی و ایجاد پایگاه فرهنگی دنبال شد.

 

در قالب ویژه‌برنامه «میهمان امام»، ۵۷۶ نقطه از مبادی ورودی و سطح شهر مشهد مقدس تبدیل به ایستگاه و پایگاه فرهنگی شد که در ایستگاه‌ها چهار عرصه محوری جریان ساز تبلیغی، هنری، کتاب و کتاب‌خوانی و خدمت به زائرین مورد تأکید قرار گرفت.

 

۲۹ ایستگاه فرهنگی در هشت مدرسه محوری که محل ثبت‌نام اسکان زائران نوروزی بود، ۹ بوستان اصلی شهر مشهد، ۷ مجتمع تجاری بزرگ مشهد، دو مسیر اصلی ورود زائران در محور نیشابور به مشهد و چناران به مشهد و پایانه مسافربری و راه‌آهن مشهد راه‌اندازی شد که در این ایستگاه‌ها چهار غرفه با عنوان «رواق خدمت»، «رواق کتاب»، «رواق تبلیغ»، «رواق کودک»، و ۳۰ استیج جهت اجرای برنامه‌های هنری مانند گروه سرود، نقالی خوانی و جُنگ‌های شادی دایر بود.

 

برنامه‌های شاخص سازمان فرهنگی در ایام دهه کرامت ۹۸ چه بوده است؟

 

باهدف تسهیل و تسریع خدمت به زائران علی بن موسی‌الرضا(ع) برنامه‌هایی در ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی طرح‌ریزی شد که در آن‌ها ارتقا و توسعه کمی و کیفی مشارکت‌های مردمی موردتوجه قرار گرفت، طرح زیر سایه خورشید یکی از طرح‌های بزرگ بود که در سال‌های گذشته نیز انجام می‌شد و سال ۹۸ نیز در دو هزار نقطه از کشور برگزار شد.

 

در کنار برگزاری این طرح تشکل‌های مردمی ده‌ها برنامه دیگر در سراسر کشور برگزار کردند، سال گذشته مراسم‌های تلاوت قرآن کریم باشکوه برگزار شد و محافلی با محوریت قرآن کریم در سراسر کشور اجرا گردید، درگذشته در قفسه‌های کتاب حرم مطهر رضوی تنها قرآن و مفاتیح وجود داشت و بعدها صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه اضافه شد اما از دهه کرامت به همت معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی کتاب‌های ویژه مطالعه زائران در رواق‌های حرم مطهر رضوی قرار داده شد این حرکت آغاز جریانی بود که در استان‌های کشور ادامه یافت.

 

همچنین در این ایام به همت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی جشنواره مردمی سرودهای خیابانی آوای رضوان با فراخوان بیش از ۲ هزار تشکل مردمی آغاز به کارکرد و هم‌زمان با ایام دهه کرامت روزانه ۸۰ پاتوق سرود در جشنواره مردمی سرودهای خیابانی آوای رضوان اجرای برنامه داشتند.

 

سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ایام دهه آخر صفر چه خدماتی را به مردم ارائه کرد؟

 

برنامه‌های سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در دهه پایانی صفر در قالب برنامه‌های ستاد ساماندهی خدمت‌رسانی به زائرین، طرح جهاد خدمت و قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده اجرا شد، یکی از اقدامات اصلی ستاد خدمت‌رسانی به زائرین ساماندهی خادمیاران افتخاری و یکپارچه‌سازی خدمات ارائه‌شده به زائرین پیاده در دهه پایانی صفر بود.

 

فعالیت مبلغین در قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده دهه آخر صفر حول ۳ محور اصلی بدرقه زائر در مبدأ، همراهی و حضور در مسیر و جاده و حرکت پیاده در کنار زائرین و ارائه خدمات فرهنگی در مقصد و مراکز اسکان و اقامت زائرین انجام پذیرفت سال گذشته حضور خواهران اهل سنت نیز از سال های قبل پر رنگ تر شده و برنامه‌های ویژه ای نیز برای آنها در نظر گرفته شده بود.

 

همچنین عرصه‌های فعالیت فرهنگی در این ایام علاوه بر مبلغین، اجرای سرودهای امام رضایی در ایستگاه ها و مسیرهای منتهی به مشهد توسط گروه سرود آوای رضوان؛ برگزاری کرسی های تلاوت، نقالی و پرده خوانی، طرح «گلپوش» با موضوع عفاف و حجاب، برنامه‌های ویژه کودکان زائر توسط مهدالرضاها در مراکز اسکان با حضور ۲۶ مربی و مشاروه توسط خادمیاران افتخاری رضوی انجام شد.

 

طرح سلام بر امام(ع) در سال گذشته چگونه اجرا شده است؟

 

امام رضا(ع) فرموده است اگر مردم از ویژگی های و حسنات اهل بیت پیامبر(ص) آگاه شوند از آنان تبعیت می کنند. به صورت مشهود و غیر مشهود سبک زندگی مردم جامعه در حال آسیب دیدن است و این واقعیت محدود به قشر خاصی از جامعه نیست و به صورت فراگیر توسعه یافته است.

 

یکی از سرمایه های ما برای ارتباط با اهل بیت(ع) زیارات است. در دو سه سال اخیر ستاد طرح سلام بر امام(ع) در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) اقدامات ارزشمندی را برای توسعه زیارت از دور انجام دادند که این تلاش‌ها ادامه دارد.

 

طرح سلام بر امام(ع) پیش از شیوع ویروس کرونا هر چهارشنبه علاوه بر اجرا در بیش از ۱۰۰۰ مسجد سراسر کشور به صورت داوطلبانه در دانشگاه آزاد اسلامی، مدارس و صدا و سیمای استان خراسان رضوی برگزار می شد.

 

فعالیت های همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان در سال گذشته چه بوده است؟

 

همبستگی بین پیروان ادیان ابراهیمی در راستای منویات مقام معظم رهبری محور فعالیت دبیرخانه همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان در سال گذشته بوده و در این راستا ۶ نشست تخصصی در داخل کشور ،۴ نشست بین المللی،۱۲ وبینار بین المللی توسط دبیرخانه همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان برنامه ریزی و اجرا شده است.

 

برنامه‌های فرهنگی این سازمان با توجه به شیوع ویروس کرونا در سال جاری چگونه ادامه خواهد یافت؟

 

با توجه به محدودیت‌های حاصل‌شده به سبب جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برنامه‌های مؤسسات و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در فضای مجازی ادامه دارد، برنامه‌های مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی ازجمله برنامه‌های مهدالرضا(ع) و طرح حافظون رضوی توسط محصولات چندرسانه‌ای تولیدشده در موضوعات فعالیت این مرکز در فضای مجازی ادامه یافته است.

 

فرآیند امانت دهی کتاب توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز با زیرساخت‌های پیش‌بینی‌شده در قالب کتابخانه دیجیتال ادامه دارد، موسسه آفرینش‌های هنری نیز برنامه‌های فرهنگی خود را توسط فضای های چندرسانه‌ای و فضای مجازی برای مخاطبان خود برگزار می‌کند و محصولات را به‌صورت اینترنتی و در بستر فضای مجازی به فروش می‌رساند.

 

برنامه‌های آموزشی مرکز بانوان و امور خانواده نیز در قالب فیلم‌های آموزشی، کلیپ‌های صوتی و کتاب‌های آموزشی مرتبط با دوره‌ها در اختیار خانواده‌ها و مخاطبان این مرکز قرار داده می‌شود، موسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی نیز روزانه یک حرکت ورزشی را برای علاقه‌مندان در بستر فضای مجازی آموزش می‌دهد.

 

کلیپ‌های آموزشی جلسات اخلاق نیز در پیام‌رسان‌های داخلی برای خدام بارگاه منور رضوی ارائه‌شده است، بنیاد فرهنگی رضوی نیز با ارائه فیلم‌های درسی و کاربرگ های آموزشی به دانش آموزان مدارس امام رضا(ع) برنامه‌های آموزشی خود را در این ایام دنبال می‌کند.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: فعالیت ها رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی مکتب قرآنی برنامه ها سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بین المللی فضای مجازی سراسر کشور امام رضا ع سال گذشته اهل بیت اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم سوگواری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ره) و استقبال از پرچم متبرک آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام روز سه شنبه (۴ اردیبهشت) بعد از نماز مغرب و عشا با حضور هیأت اعزامی آستان قدس رضوی و ایرانیان دوستدار حریم اهل بیت علیهم السلام در محل رایزنی کشورمان برگزار شد.

در این مراسم حبیب رضا ارزانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، گفت: عشق به اهل بیت (ع) خصوصاً امام رضا (ع) همواره در قلب ایرانیان موج زده است.

وی با اشاره به زنده نگه داشتن امر اهل بیت (ع)؛ تصریح کرد: امام رضا علیه السلام می‌فرمایند النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ یعنی اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند. استقبال از پرچم متبرک آستان علی بن موسی الرضا (ع) جلوه‌ای از ارادت شیعیان به خاندان عصمت و طهارت است و این ارادت از هویت دینی و مذهبی ما نشأت گرفته است.

ارزانی ضمن خوش آمدگویی به دوستداران، میهمانان و خادمان حرم رضوی، گفت: با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی و بنیاد قرآنی رستو حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امیر مهدی حکیمی، مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری، مهندس مسعود فرزانه، مدیر عامل مؤسسه چاپ و انتشارات و جعفر مروارید، معاون طرح و برنامه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده اند.

وی عنوان کرد: هیات اعزامی آستان قدس رضوی در پی سفر جمعی از اندیشمندان و فعالان فرهنگی بنیاد رستو به ایران و دیدار با برخی از مدیران آستان قدس رضوی به مالزی سفر کرده اند که تبادل تجربیات مشترک در زمینه‌های قرآنی، چاپ کتاب قرآن مشترک، آموزش‌های هنر اسلامی و مرمت نسخ خطی و همچنین چاپ کتب مشترک در خصوص فلسطین از اهداف این سفر است.

در ادامه حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز خدمت به بارگاه مطهر رضوی را توفیق بی‌مانندی دانست و گفت: خدمت به خاندان اهل بیت علیهم السلام عزت آفرین است.

وی با اشاره به اینکه وجود حرم امام رضا علیه السلام در ایران بزرگ‌ترین ظرفیت معنوی، معرفتی، فرهنگی و ایمانی است، گفت: ظرفیت معنوی و فرهنگی که در حرم رضوی وجود دارد موجب شده تا زائرانی که جهت زیارت به حرم مشرف می‌شوند، این نقطه را شروع تحول فردی خود قرار دهند.

در ادامه این برنامه قرائت دعای توسل و مداحی توسط حسین تفرشی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
بازدید از موزه شهر ملاکا، دیدار با مدیران بنیاد نشر و کتابت قرآنی رستو و بازدید از این مجموعه، بازدید از مرکز هنرهای اسلامی مالزی، بازدید از کالج اسلامی الصوفا و دیدار با تامان داتو احمد رازلی و پاسداشت وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی (ره) از برنامه‌های این هیات به مالزی بوده است.

دیدار و گفتگو با ولی الله محمدی سفیر جمهوری اسلامی در مالزی با حضور میهمانانی از بنیاد رستو، اهدای فرش منقش به تصویر داتوک عبداللطیف از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی و بازدید از مجموعه کتابخانه و نمایشگاه علمی تمدنی الحمرا ایستک در کوالالامپور از برنامه‌های هیات اعزامی آستان قدس رضوی در روز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) است.

گفتنی است، در بازدید از بنیاد قرآنی رستو و دیدار با پروفسورعبداللطیف رییس بنیاد رستو؛ قرآن ویژه مردم فلسطین که صرفاً به منظور حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده غزه به چاپ رسیده است به این هیات اهدا شد.

کد خبر 6087278 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا(ع) برگزار شد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استقبال از پرچم حرم رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی
  • دعوت میزبان برنامه محفل برای تماشای مسابقه قرآنی‌ها
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود