Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در کتاب «دشت شقایق‌ها» به قدم زدن سربازی پرداخته‌ام که در منطقه‌ای پر از گل‌های شقایق متفکرانه قدم می‌زند از آنجا که در مناطق دشت آزادگان، دهلران، فکه و نهرعنبر، فصل بهار زودتر خود را نشان می‌دهد جذابیت چند برابر می‌شود. تاریخ انتشار: 22:30 - 04 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۷۹۳۵ محمدرضا بایرامی نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «دشت شقایق‌ها» گفت: کتاب «دشت شقایق‌ها» مجموعه‌ای از خاطراتی است که در دوران حضور من در جبهه‌های جنگ تحمیلی به عنوان رزمنده نوشته و بعد‌ها به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 وی در مورد نوشتن خاطرات حضورش در دوران هشت سال دفاع مقدس ابراز کرد: کتاب «دشت شقایق‌ها» به خاطراتم از سال ۱۳۶۴ باز می‌گردد برای این کار در ابتدا یک دفتر ۲۰۰ برگ خریدم و هر روز خاطراتم را حتی اگر جزئی و مختصر در آن ثبت می‌کردم، ثبت این خاطرات تا مدت‌ها ادامه پیدا کرد و این امر سبب شد حجم گسترده‌ای از کاغذ و برگه را جمع آوری کنم، اما پس از مدتی به این فکر افتادم که آن‌ها را آتش بزنم.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفی آخرین کتب منتشر شده از سوره مهر اینجا کلیک کنید
 
وی به کتاب‌هایی که از خاطراتش پس از جنگ تحمیلی به چاپ رسیده اشاره و بیان کرد: یکی از کتاب‌هایی که از خاطراتم استخراج کردم و نوشتم کتاب «دشت شقایق‌ها» است و کتاب دیگرم «هفت روز آخر جنگ» نام دارد.

بایرامی نحوه نگارش کتاب «دشت شقایق‌ها» را به عنوان خاطره مورد بررسی قرارداد و اظهار کرد: کتاب «دشت شقایق‌ها» خاطره نگاری بود و ربطی به داستان ندارد. من در کتاب «دشت شقایق‌ها» خاطراتی را به چاپ رساندم که متعلق به منطقه غرب خوزستان بود و در آنجا به عنوان یک سرباز حضور داشتم. نگارش کتاب در آن زمان زیر آتش دشمن و با وجود کار فراوان دشوار بود. من برای نگارش خاطراتم وقت زیادی نداشتم و تنها به جملات مختصر و مفید که بتواند معنای اصلی اتفاقات را بیان کند اکتفا کردم. 

وی در همین راستا ابراز کرد: جملات کوتاه و تلگرافی را برای بیان خاطرات لحظه‌های سخت جنگ تحمیلی انتخاب کردم، جملاتی که بیشترین بار توصیفی و توضیحی را در برداشت، به عبارت دیگر من فرصتی برای نوشتن خاطرات به شکل مبصوت با توضیحات فراوان نداشتم البته در ۷ روز آخری که در جبهه بودم شرایط کمی تغییر کرد و من بیشتر به خاطراتم پرداختم. 

بایرامی مهمترین بخش خاطرات نوشته شده‌اش را رویدادی که در چند روز آخر خدمت ثبت کرده دانست و افزود: در روز‌های آخر حضور در جبهه رویدادی رخ داد و من به همراه سایر رزمندگان در محاصره دشمن قرار گرفتیم در حین حادثه اصلا زمانی برای نوشتن نبود و من پس از رهایی از این محاصره و استقرار در محلی امن سریعا دست به قلم بردم و شروع به نوشتن کردم، من حتی اسامی اماکن و افراد را نوشتم تا در موقعیت مناسب بتوانم به طور کامل به آن‌ها بپردازم.

وی پیرامون دلیل نامگذاری کتاب خود با عنوان «دشت شقایق‌ها» بیان کرد: نگارش کتاب «دشت شقایق‌ها» در سال ۶۸ به پایان رسید در این بخش به قدم زدن سربازی پرداخته‌ام که در منطقه‌ای پر از گل‌های شقایق متفکرانه قدم می‌زند از آنجا که در مناطق دشت آزادگان، دهلران، فکه و نهرعنبر، فصل بهار زودتر خود را نشان می‌دهد جذابیت چند برابر می‌شود این در حالی بود که در آن زمان زمین‌های کشاورزی به حال خود رها شده بودند و سراسر این زمین‌ها پر از گل‌های شقایق بود. من در خاطراتم از این دشت‌ها نام برده‌ام و زیبایی این گل‌ها را به زیر پای آن سرباز که خودم بودم توصیف کرده‌ام. 

نویسنده کتاب «شب‌های بمباران» به بخش‌های مختلف پرداخته شده در کتاب «دشت شقایق‌ها» اشاره و بیان کرد: خاطراتم نشان دهنده زندگی روزمره رزمندگان و نحوه تقابل ‏آن‏ها با مشکلات و سختی‏‌ها در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. بخش عمده‏ خاطرات مربوط به حضورم در مخابرات جبهه و چگونگی ‏برقراری ارتباط بین سنگر‌های مختلف است. خاطراتی از روزهای‏ دوره آموزشی تکمیلی، کندن کانال، انجام کار‌های هنری در زمان‏ فراغت مثل ساختن لوستر و ماکت با سیم‏‌های کابل توسط سربازان، ارتباط با سنگر‌های دیگر، تعمیر خطوط تلفنی، شوخی و گفت‌وگو‌های بین رزمندگان، خاطراتی از ایام مرخصی، حال و هوای‏ سربازان و ارتشی‌ها هنگام انجام عملیات، برگزاری مراسم سال نو، وصف محیط زندگی سربازان و... از موارد مطرح شده در این کتاب‏ است.    بایرامی جبهه‌های دفاع مقدس را زاویه‌ای متفاوت از زندگی دانست و خاطرنشان کرد: توصیف جبهه این بار از نگاه یک سرباز و نه یک فرمانده نگاهی متفاوت بود. خاطرات سربازی جوان و استفاده از زمان برای فعالیت‌های روزانه برای مخاطب جذاب است. تلاش کردم خاطرات را به نحوی بنویسم که ساده و گیرا باشد.

 انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات معرفی کتاب دشت شقایق ها جنگ تحمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۰۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت ۴ رزمنده حزب‌الله در حملات رژیم صهیونیستی

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از شهادت چهار رزمنده خود در حملات رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه حزب‌الله آمده است که در حملات رژیم صهیونیستی به شهرک‌های «طیر حرفا» و «الناقوره» در جنوب لبنان چهار رزمنده آن به شهادت رسیدند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در این حملات همچنین ۲ امدادگر و یک غیرنظامی نیز به شهادت رسیدند.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسماً به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریباً ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیراً رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عکس/ ۴ رزمندهٔ شهید حزب‌الله در حمله رژیم صهیونیستی
  • فصل آخر زندگی حمیدرضا صدر
  • جزئیات شهادت ۴ رزمنده حزب‌الله در حملات رژیم صهیونیستی
  • شهادت ۴ رزمنده حزب‌الله در حملات رژیم صهیونیستی
  • فوت یکی از عشایر در پی انفجار مین در قصرشیرین
  • انفجار مین در قصرشیرین باعث فوت یکی از عشایر منطقه شد
  • آیا همه رزمنده‌ها روزه می‌گرفتند؟
  • حمل و نقل دام در ایلام نیازمند اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای است
  • توضیحات ظریف درباره کتاب خاطرات دوران وزارت خارجه: نامش را از حافظ گرفتم
  • لزوم اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای برای جابجایی دام