Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آداب و رسوم زرتشتیان در عید نوروز چیست؟ زرتشتیان سراسر دنیا این مراسم را چگونه برگزار می‏کنند؟ مراسم نوروز در بین زرتشتیان سابقه طولانی دارد و در دوره‏های‏ مختلف تحولاتی داشته است. تاریخ انتشار: 04:43 - 05 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۲۸۰۱

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، زرتشتیان سراسر دنیا این مراسم را چگونه برگزار می‏‌کنند؟
آیا تفاوتی در بین آن‏ها دیده می‏‌شود؟

مراسم نوروز زرتشتیان سابقه طولانی دارد و در دوره‏های‏ مختلف تحولاتی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مثلا در زمان قدیم سبزه‏ سبز شده را در روز اول پنجه روی بام می‏گذاشتند و آتش‏ را در بالای بام می‏افروختند تا فروهر‌ها از جهان مینو به‏ خانه‏های خود بیایند و در روز‌های نوروز به اعضای خانواده‏ برکت و شادی بدهند.
خاندان‏های ایرانی در سرزمین‏های‏ گوناگون نوروز را برگزار می‏‌کنند.
در آسیای مرکزی، کردستان، افغانستان، اروپا و آمریکا مراسم نوروز با تغییرات‏ اندکی در مراسم و آیین‏‌ها برگزار می‏‌شود.

ولی تمیز کردن خانه ‏ها، پوشیدن لباس نو، چیدن سفره هفت ‏سین‏ (با تغییراتی) و نیایش برای نو شدن و نوسازی جهان از آدابی است که در همه‏جا یکسان است.

رستم کاووسیان می‌گوید، خانه و کاشانه کثیف باعث آزردگی روان فروهر درگذشتگان می‌شود:
"ما زرتشتیان به اورمزد و فروردین ماه که جشن تازه شدن طبیعت است بسیار اهمیت می‌دهیم و آن را بسیار نیکو می‌شماریم. در پیشاپیش آن خانه تکانی‌هائی انجام می‌دهیم و معتقدیم تمام زندگی ما باید پاک باشد.
در شب عید حتما خانه تکانی باید انجام شود و اگر کینه و عداوتی داریم باید حل کنیم. "

پرویز ورجاوند پژوهشگر فرهنگ زرتشتیان می‌گوید:
"بازدید از خانه کسی که در گذشته‌ای دارد برای سوگواری نیست.

همانطور که در تصوف ایرانی مسند شیخ یا پیر را حتی اگر خودش حضور ندارد انداخته می‌شود و همیشه احساس حضور آن پیر در جمع وجود دارد، در مراسم نوروزی هم وقتی یک نفر از خانواده‌ای درگذشت، به دیدن او می‌رویم یعنی او روحأ حضور دارد و، چون درگذشته و بازگشته، مهمان عزیز ما است.

ابتدا به خانه او و برای دیدنی او می‌رویم؛ نه بخاطر سوگواری و تسلی بازماندگان، بلکه حضور او را همان ادامه زندگی قبلی او می‌دانیم. "

ماهدخت فروهر

"ما اسفند و کندر دود می‌کنیم، تا بوی خوش بیاید و وقتی فرشته و ملائکه می‌یایند و اجدادمان به خانه سرمی‌زنند، تمیز و پاک باشد و ما را دعا کنند و نه اینکه از کثافت ما را نفرین کنند. "

کامران فروهر معتقد است که سیزده نوروز بین زرتشتیان تفت نه تنها نحس نیست بلکه آنرا روزی عزیز و مبارک می‌دانند:
"روز سیزده بدر را روز، ‹تیشته ریزد› یا روز تیر می‌گویند.
این روز فرشته باران است و برای ما خیلی عزیز است.
این روز را کار نمی‌کنیم و به باغ و صحرا می‌رویم...
ما سیزده را نحس نمی‌دانیم، آن را عزیز می‌دانیم. "

بیشتر بخوانید: عیدی در عید نوروز چی بخریم؟

دکتر کتایون مزداپور می‌گوید:
"به نظرم قدیمی‌ترین جائی که اسم از نوروز آمده کتاب نیرگستان است که البته هم پهلوی است و مقداری هم اوستا دارد، اما در خود اوستا اسم نوروز نیامده، ولی فروهر‌ها که با نوروز ارتباط دارند، یک یشت فروردین یشت فروهر‌هاست. "

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: زرتشتیان آداب و رسوم آداب و رسوم عید نوروز مراسم نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات در تعطیلات نوروز

عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در رابطه با میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز سال ۱۴۰۳، گفت: در حدفاصل روز‌های ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ (۲۰ روز)، تعداد هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان خود را از دست دادند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هزار و ۱۷۵ نفر فوتی ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم، حدود ۹ و نیم درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه بیشترین آمار مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روز‌های ۳ فروردین و ۲۸ اسفند رقم خورد، عنوان کرد: ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات ایام نوروز سال جاری را آقایان و ۲۴ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی نیز در این ایام، ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴ و نیم درصد کاهش داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • (تصاویر) نگاه رسانه‌های خارجی به ایران؛ از عید نوروز تا شادی حمله به اسرائیل
  • جان باختن هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات در تعطیلات نوروز
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • اصلاح و رفع ۳۱ نقطه حادثه خیز در استان همدان
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی