Web Analytics Made Easy - Statcounter

اول اینکه بعد از حدود ۴۰ سال بالاترین مقام اجرایی ژاپن به ایران سفر می کرد. دوم اینکه این کشور یکی از خریداران عمده نفت ایران بود و در شرایط تحریم‌های نفتی آمریکا، برای ایران از دست ندادن این مشتری مهم بود. سومین و شاید مهمترین عامل اهمیت این سفر این بود که رسانه ‌ها بیان کردند که شینزوآبه پیام ترامپ برای مذاکره با ایران را با خود به تهران می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ مدتی قبل از سفر آبه به تهران، در توکیو با وی دیدار کرده بود.

 این سه عامل سفر آبه را حساس کرده بود به گونه ای که جامعه با حساسیت، دقت زیاد و تعجب‌آوری اخبار سفر نخست وزیر ژاپن را دنبال می کرد و امیدوار بود که سفر نخست وزیر ژاپن دستاوردهای اقتصادی مهمی برای ایران داشته باشد البته برای کارشناسان سیاست خارجی تقریبا نتایج میانجیگری آبه مشخص بود. آبه ۲۲ خرداد با روحانی دیدار کرد و ۲۳ خرداد به دیدار رهبری رفت. تحلیل‌ها درباره رد درخواست مذاکره ترامپ از سوی ایران درست بود و رهبر ایران ترامپ را شایسته مبادله پیام ندانست.

درابتدای دیدار شینزو آبه با آیت الله خامنه‌ای، وی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی گفت که من قصد دارم پیام رئیس‌جمهورآمریکا را به جنابعالی برسانم که رهبرانقلاب اسلامی هم خطاب به نخست‌وزیر ژاپن بیان کرد:«ما در حسن‌نیت وجدی بودن شما تردیدی نداریم اما درخصوص آنچه از رئیس‌جمهور آمریکا نقل کردید،من شخص ترامپ را شایسته ‌مبادله ‌هیچ پیامی نمی‌دانم وهیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد... جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج،شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱+۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد. بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟»

در این روز اتفاق مهم دیگری رخ داد. همزمان با دیدار آبه و رهبری، دو نفتکش در دریای عمان و در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک دچار حادثه شدند. این دونفتکش در حال انتقال نفت به ژاپن بودند که انفجار و آتش‌سوزی در این نفتکش‌ها رخ داد. بلافاصله سیاست خارجی ایران نگرانی خود را از این حادثه اعلام کرد. ظریف حادثه برای نفتکش‌ها در دریای عمان را مشکوک دانست. آمریکا و انگلیس ایران را متهم کردند. روسیه گفت مدرکی علیه ایران در دست نیست. مواضع انگلیس هم با حمایت اتحادیه اروپاهمراه نشد.

ماجرای نفتکش‌ها ادامه دار بود. در همین مدت یک نفتکش دیگر ایران در مصر توقیف شده بود. دو کشتی حمل ذرت هم در برزیل به دلیل تحریم‌ سوخت علیه ایران متوقف مانده بود. کشتی Happiness۱  به دلیل نقص فنی در جده پهلو گرفته بود اما عربستان پس از رفع نقص این کشتی،اجازه حرکت به آن را نمی‌داد.

در روز ۱۳ تیر تفنگداران انگلیسی در جبل الطارق نفتکش GRACE ۱که حامل دو میلیون تن نفت ایران بود را توقیف کردند. آنها مدعی بودند که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس سوریه است و چون سوریه در تحریم اتحادیه اروپاست، GRACE ۱ توقیف شده است. ایران ادعای انگلیس‌را رد کرد. همزمان مذاکرات با دولت انگلیس برای رفع توقیف این کشتی آغاز شد اما نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشد. رهبر انقلاب در روز ۲۵ تیر این اقدام انگلیس را دزدی دریایی نامید و گفت که عناصر مؤمن درجمهوری اسلامی این کارها را بی‌جواب نمی‌گذارند و درفرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

نفتکش GRACE۱

سه روز بعد یعنی در ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نامstenaimperoهنگام عبور از تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران توقیف شد.بعد از اقدام ایران برای توقیف stenaimpero ،Happiness۱ به ایران بازگشت. سپاه پاسداران همچنین چندین شناور دیگر که در خلیج فارس در حال قاچاق سوخت بودند را توقیف کرد. این اتفاقات هزینه بیمه نفتکش‌ها در خلیج فارس را به ده برابر رساند.

سرانجامGRACE ۱در ۲۴ مرداد با رای دیوان عالی جبل‌الطارق آزاد شد اما پرچم ایران جایگزین پرچم پاناما بر روی نفتکش شد و نامش هم به آدریان دریا تغییر کرد. هر چند آمریکا تمام تلاش خود را به کار بست تا این نفتکش ‌آزاد نشود و حتی دادگاهی درآمریکا پس از آزادی این کشتی از سوی دولت جبل‌الطارق حکم توقیف آن‌ راصادرکرد. دولت عراق اعلام کرد که نقش میانجی برای حل این مساله داشته است. ایران هم  پس از مدتی Stenaimpero  را آزاد کرد.

توقیف نفتکش استناایمپرو توسط نیروی دریای سپاه

2727

کد خبر 1368344

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب شینزو آبه دونالد ترامپ نفتکش خلیج فارس تنگه هرمز نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۱۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک

آفتاب‌‌نیوز :

پاتل در گفتگو با خبرنگاران گفت که هیات ایرانی فقط می‌تواند در شعاع دو خیابان از مقر سازمان ملل، مسیر میان سازمان ملل متحد و نمایندگی و اقامتگاه ایران، و مسیر سازمان ملل متحد و فرودگاه جان اف کندی حرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهار روز پس از عملیات نظامی تنبیهی «وعده صادق» در پاسخ به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی با استقبال امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد؛ این نخستین سفر وزیر خارجه ایران در سال جدید شمسی به نیویورک، مقر اصلی سازمان ملل متحد و سومین سفر پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه است.

قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تیرماه سال ۱۳۹۸ محدودیت‌هایی را علیه تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک اعمال کرده و از آن‌ها خواست رفت‌وآمد‌های خودشان را به مسیر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف‌کندی محدود کنند.

اعمال این محدودیت‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او «توافق بهتر» خوانده می‌شد آغاز کرد.

دونالد ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست‌هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه‌های مختلف قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به اسرائیل دادیم
  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • یک زن از خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هندوستان تحویل شد
  • تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • فروش ۳ میلیارد دلار اوراق خزانه در اسرائیل در پی جنگ غزه
  • دیپلمات سابق ایران: اینکه 10 کشور برای دفع حمله ایران مجبور به همکاری بودند مهم است
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • آماده‌باش ارتش چین در پی پرواز هواپیمای آمریکا بر فراز تایوان
  • آرامش در بازار طلا و ارز | خبری از رشد قیمت نیست