Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  غلامرضا منتظری افزود: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هفت سازه سنگی ملاتی آبخیزداری از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه ملی با حجم استحصال سالانه ۲ میلیون مترمکعب در بالادست شهرهای کنگان و بنک احداث شد که این سازه‌ها در کنترل و مهار سیل اخیر و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های این شهرها نقش اساسی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اضافه کرد: این سازه‌ها با کنترل آب سیلاب، کاهش حجم خروجی سیلاب و تاخیر در سرعت جریان رواناب از قدرت تخریبی سیل سوم فروردین جاری کاسته‌اند.  

منتظری ادامه داد: با توجه به بارش کم سابقه  ۱۰۲ میلیمتری باران در بازه زمانی کمتر از یک ساعت و توپوگرافی منطقه که نوار شرقی این ۲ شهر را ارتفاعات با شیب تند در برگرفته است، حجم عظیمی از رواناب از راه دره‌های فصلی که از میان این دو شهر عبور می‌کنند، به سمت پایین‌دست سرازیر شد که بخشی در این سازه‌ها ذخیره و با تاخیر زمانی مناسبی به پایین‌دست هدایت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به مطالعه حوزه آبخیز شهری کنگان و تهیه طرح‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوان‌داری، در صورت تامین اعتبار آمادگی احداث ۱۰ سازه جدید با هدف کاهش آسیب‌پذیری شهرهای کنگان و بنک در مقابل سیل‌های مخرب احتمالی آینده وجود دارد.

سیلاب روز یکشنبه هفته جاری در شهرستان کنگان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر جان ۳ تن را گرفت و به تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی، منازل مسکونی خسارت وارد کرد و باعث تلف شدن دام‌ها شد.

کد خبر 495044 برچسب‌ها استان بوشهر سيل آب خیزداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر سيل سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا عظیمی اظهار کرد: با توجه به میزان بارش‌ها از ابتدای اسفندماه تاکنون در سراسر استان، حدود ۴۰ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌های سطحی و سیلاب در پشت سازه‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، کنترل و ذخیره سازی شد.

وی با اشاره به بازدید مستمر از وضعیت سازه‌ها ادامه داد: بارش‌های اخیر هیچ گونه خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی از جمله بندهای خاکی، سنگ و ملاتی و سدهای این استان وارد نکرده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مساحت حوضه‌های آبخیز استان را حدود دو میلیون و ۹۱۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: عملیات آبخیزداری در ۷۷۳ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده و عملیات اجرایی ساخت سازه‌های آبخیزداری در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

عظیمی با اشاره به اینکه به واسطه بارشهای اخیر ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد، ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیلاب داشته و موجب افزایش نفوذپذیری آب در سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

وی بیان کرد: انجام عملیات آبخیزداری علاوه بر افزایش آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها، نقش مهمی در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک دارد.

عظیمی، حجم کنترل روان آب‌ها توسط پروژه‌های آبخیزداری را ۹۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: کنترل روان آب‌های سطحی و رسوبات خاک توسط ۱۲۸۰۰ پروژه آبخیزداری در استان صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6062800

دیگر خبرها

  • آبگیری تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده آبخیزداری در حوزه های آبخیزدر سطح استان سمنان
  • اجرای بیش از ۲ میلیون نتر مکعب عملیات مکانیکی آبخیزداری در استان
  • ذخیره‌سازی ۳۶۰ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری
  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم
  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
  • آبگیری همه طرح‌های آبخیزداری استان در بارش‌های اخیر
  • حال خوب سازه‌های آبخیزداری استان بوشهر
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد