Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا پس از ترک کابل به خبرنگاران گفت که سخنانش با اشرف غنی و عبدالله عبدالله رقبای سیاسی در افغانستان نه تنها تهدیدآمیز نبود، بلکه واقعی بود.

به گزارش گروه سیاسی برنا، منابع خبری افغانستان به نقل از مایک پمپئو نوشته اند که وی در گفت وگو با خبرنگاران همراه خود در هواپیما گفت: "بر رهبران افغان بطور واقع بینانه فشار آوردم تا درک کنند که ما قصد داریم، طرح‌های اعلامیه مشترک با حکومت افغانستان و سندی که با طالبان امضا کردیم را  عملی می کنیم".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این خصوص گفت: "نمی خواهم در مورد جزئیات آنچه آمریکا قصد انجام آن را دارد حرفی بزنم اما امیدوارم عبدالله و اشرف غنی به گونه ای عمل کنند که آمریکا مجبور نشود به اقدامی علیه آنها دست بزند که پیشتر قولش را هم داده بود".

وزیر خارجه آمریکا افزود: "اگرچه حکومت قبلی آمریکا برای کشاندن افغان‌ها به دور میز مذاکره 8 سال تمام تلاش کرده بودند، اما رهبران افغانستان باید بدانند که اکنون بیش از هر وقت دیگر فرصت تامین صلح در افغانستان فراهم شده است".

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه واکنش رهبران افغان به اظهارات وی چه بوده است هم گفت: "واکنش آنان طوری بود که درک می‌ کردند ما جدی هستیم".

وی در این خصوص تأکید کرد: "آنها  درک می ‌کنند که ما متعهدیم شاهد تحقق چنین چیزی (مذاکرات صلح) باشیم. آنها همچنین می دانند که ما به حمایت از نیروهای امنیتی افغان متعهد هستیم زیرا مدت زمان طولانی از خون سربازان و سرمایه خود بر آنها مایه گذاشته ایم".

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که همه طرف‌های دخیل در موضوع افغانستان و همچنین دولت آمریکا برای حل بحران آن کشور مسئولیت‌هایی دارند که باید به آنها عمل کنند.

پمپئو با بیان اینکه هنگام بازگشت از کابل در قطر در دیدار با ملابرادر رهبر تیم مذاکره کننده طالبان  نیز انتظاراتش را با وی به وضوح بیان کرده است افزود: "حتی طالبان هم به کاهش خشونت متعهداند و تا حدودی به گفته های خود عمل کرده اند و در حال حاضر برای ایجاد تیم مذاکره کننده با دولت افغانستان برای مذاکرات نهایی کار می ‌کنند".

پمپئو در مورد تعهد آمریکا به روند صلح افغانستان گفته است: "ما به تعهداتی که به طالبان و رهبری حکومت افغانستان داده ایم وفادار خواهیم بود و بر اساس تعهد زمانی خود پیش می ‌رویم".

وی افزود: "29 کشور خارجی حاضر در افغانستان با هدف حمایت قاطع از مذاکرات صلح این کشور به تدریج نیروهای خود را در افغانستان کاهش می ‌دهند، چون ما تعهد کرده ایم که در ۱۳۵ روز همه قوای خود را کاهش دهیم و تا زمانیکه سطح خشونت‌ها در این کشور پایین نگهداشته شود، ما هم به تعهدات زمانی خود پایبند خواهیم بود".

پس از ماموریت ناکام وزیر خارجه آمریکا به کابل برای میانجیگری بین محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رقیب سیاسی او، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که یک میلیارد دلار از کمک های خود را به افغانستان قطع می کند و در سال 2021 نیز یک میلیارد دیگر را هم قطع خواهد کرد، چنانچه رقبای سیاسی در افغانستان نتوانند یک دولت فراگیر در کشورشان شکل دهند.

وزارت خارجه آمریکا وضعیت موجود در افغانستان و اقدامات رهبران سیاسی این کشور برای تشکیل دولت وحدت ملی را برخلاف منافع آمریکا خوانده است.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عبدالله عبدالله اشرف غنی وزیر خارجه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۳۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سالانه گزارشی را با موضوع بررسی حقوق بشر کشور‌ها منتشر می‌کند که در سال‌های گذشته همواره جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود موسوم به «حقوق بشر کشورها» با تکرار اتهامات پیش علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور را متهم به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ میلادی کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سالانه گزارشی را با موضوع بررسی حقوق بشر کشور‌ها منتشر می‌کند که در سال‌های گذشته همواره جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده است.

در بخش خلاصه اجرایی گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی که روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، ادعا شده است: «محدودیت‌های حقوق بشری» ایران در سال ۲۰۲۳ در چندین حوزه وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته پیدا کرده است.

«قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی توسط حکومت و عوامل آن، مفقودی، رفتار‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز توسط حکومت یا عوامل آن، قرار دادن زندانیان در شرایط خطرناک، دستگیری یا بازداشت خودسرانه، سرکوب فراملیتی علیه افراد در کشور‌های دیگر، تنبیه اعضای خانواده به دلیل جرائم ادعایی توسط فردی دیگری، محدودیت‌های شدید علیه آزادی بیان، سانسور، محدودیت‌های جدی برای آزادی‌های اینترنت» از جمله اتهاماتی است که وزارت خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر خود برای سال ۲۰۲۳ میلادی، همچنین مدعی نقض گسترده حقوق بشر در ایران شده و گفته است زنان همچنان با فشار‌ها به خصوص در زمینه حجاب اجباری و پوشش خود مواجه بوده‌اند که منجر به نافرمانی مدنی آن‌ها شده است.

«رابرت گیلکریست» مقام ارشد دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر ایران با تکرار ادعا‌های واشنگتن گفت: در سال ۲۰۲۳وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان رو به وخامت بود. حکومت ایران به هدف قرار دادن اقلیت ها، خبرنگاران و فعالان اجتماعی ادامه داد.

او با دخالت در امور داخلی ایران افزود: وضعیت حقوق بشر زنان در ایران همچنان رو به وخامت است. بسیاری از زنان و دختران که از حجاب اجباری حمایت نکرده اند با مجازات‌های سختگیرانه مواجه شده اند. حکومت ایران به اعمال احکام طولانی مدت برای فعالان حقوق زنان ادامه داده است.

این مقام وزارت خارجه امریکا ادامه داد: آمریکا به همکاری با شرکای بین المللی خود برای پاسخگو کردن مقامات ایران به دلیل نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

گزارش‌های حقوق بشری آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی کشورها، استاندارد‌های دوگانه، عدم رعایت اصل بی طرفی و نادیده گرفتن فرهنگ‌ها و سبک زندگی کشور‌ها همواره مورد انتقاد است.

گزارش‌های سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا در حالی است که این کشور، کارنامه سیاه و تاریکی در عدم رعایت حقوق بشر گروه‌های رنگین پوست و بومی خود، نقش داشتن در کودتا‌ها و تجاوز به حاکمیت و استقلال کشور‌ها دارد.

دیگر خبرها

  • بلینکن وارد چین شد
  • این کشور هم فلسطین را به رسمیت شناخت
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • حضور هیأت بلندپایه کوالالامپور در کابل
  • وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • چین: آلمان دست از فریبکاری سیاسی بردارد
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد