Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:28:12 GMT

کرونا و پژمردگی گلخانه‌داران استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۶۴۴۲۶

کرونا و پژمردگی گلخانه‌داران استان مرکزی

استان مرکزی عملکرد بالایی در زمینه گل و گیاهان زینتی دارد به طوری که ۲۶۰ میلیون گل شاخه بریده، ۵۲ میلیون گل گلدانی، ۱۴۸ میلیون بوته گل‌ فصلی نشایی و ۸۸ میلیون درختچه زینتی سالانه در گلخانه‌های گل‌های استان تولید می‌شود، اما شیوع ویروس کرونا موجب توقف فروش و درآمد در این زمینه شده است.

کسادی بازار شب عید گل

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات در این خصوص گفت: بیشتر گل‌های شاخه بریده و فصلی نشایی تولیدی شهرستان محلات با صرف هزینه‌ها و انرژی بسیار در فصل زمستان برای بازار شب عید تولید می‌شود که شیوع ویروش کرونا این بازار را با کسادی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ابراهیم علی پور» افزود: شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور کاهش تقاضای گل و گیاهان فصلی نشایی و شاخه بریده را  به همراه داشته که این مهم ضرر و زیان بسیاری را به تولید کنندگان تحمیل می‌کند.

وی بازار گل‌های شب عید از جمله انواع سینره، لاله و سنبل را بین پانزدهم اسفند تا پانزدهم فروردین‌ماه عنوان کرد و گفت: ارایه نشدن این محصولات در بازار شب عید امسال، کاهش توان مالی تولیدکنندگان برای پرداخت تسهیلات و بهای انرژی مصرفی توسط این واحدها را به همراه داشته است.

شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور کاهش تقاضای گل و گیاهان فصلی نشایی و شاخه بریده را  به همراه داشته است.

وی تولید برخی گل‌های فصلی نشایی را به صورت بذری عنوان کرد و افزود: اکنون پس از ۶ ماه صرف وقت و هزینه از سوی تولیدکنندگان برای تولید این گیاهان، متقاضی و بازاری برای عرضه آنها وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات خاطرنشان کرد: تولید برخی گل‌های شاخه فصلی نشایی بر اساس سفارش شهرداری‌های کشور انجام شده و اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا این محصولات نیز با عدم استقبال و فروش مواجه شده‌است.

علی پور ادامه داد: ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید گل‌ها زینتی شهرستان محلات بر اساس سفارشات مشتریان خارجی و صادرات به کشورهای دیگر تولید شده که بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا ضرر و زیان جبران ناپذیری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته‌است.

وی گفت: تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی شهرستان محلات با آگاهی از مشکلات اقتصادی دولت انتظار پرداخت غرامت و کمک یارانه‌ای ۱۰۰ درصدی خسارت وارد شده به این واحدها را ندارند ولی ارایه برخی کمک‌ها برای جلوگیری از بیکاری فعالان و حذف چرخه تولید در این بخش امکان پذیر است.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات استمهال ۶ تا یکساله تسهیلات تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی این شهرستان، پرداخت بخشی از خسارت وارد شده به تولیدات این واحدها، پرداخت تسیهلات یارانه‌ای و ارزان قیمت را از جمله خواسته‌های فعالان این حوزه برای جلوگیری از بیکاری در این واحدها عنوان کرد.

علی پور گفت: با توجه به اینکه تولیدات شب عید گلخانه‌های گل و گیاه زینتی شهرستان محلات در فصل زمستان انجام شده و تولید این محصولات به  انرژی بیشتر نسبت به فصول‌ گرم سال نیاز داشته نیاز است برای جلوگیری از بروز مشکل برای گلخانه‌داران، لازم است بهای انرژی این واحدها به صورت اقساط بلند مدت از آنان گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نبود بازار فروش و درآمد اقتصادی برای گلخانه‌های گل و گیاه زینتی استان مرکزی، نیاز است ضمن ارایه برخی تخفیفات، حق بیمه کارگران فعال در این واحدها به صورت اقساط بلند مدت اخذ شود.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات گفت: گلخانه‌داران این شهرستان از استانداری مرکزی تقاضا دارند با پیگیری و رایزنی با سازمانهای همیاری شهرداری‌های وزارت کشور، زمینه خریداری گل و گیاه شهرداری‌های کشور از این شهرستان فراهم شود.

وی اظهار داشت: سه نوع گل شامل گل‌های شاخه بریده، فصلی نشایی(فضای سبز)  و باغچه‌ای شامل درخت و درختچه در شهرستان محلات تولید می شود و این شهرستان با تولید ۷۰ درصد گل‌های فضای سبز و ۴۰ درصد گل‌های شاخه بریده کشور قطب تولید گل و گیاه کشور است.
کاهش فروش گل به دنبال شیوع ویروس کرونا

رئیس هیات مدیره اتحادیه گل و گیاه ایران نیز در این خصوص گفت: شیوع ویروس کرونا و توصیه دستگاه‌های بهداشتی برای عدم حضور مردم در مکان‌ها شلوغ، کاهش فروش گل و گیاهان زینتی شب عیدی و بروز مشکل برای گلخانداران شهرستان محلات و سایر استان‌های کشور را به همراه داشته است.

«غلامحسین ابراهیمی» افزود: اکنون تسهیلاتی توسط دولت برای کسب و کارهایی که بعد از شکست کرونا امکان عرضه آنها در بازار وجود دارد اندیشیده شده ولی برای گلخانه داران و فعالان این حوزه که تعطیلی بازار نابودی تولیدات را به همراه دارد راهکار مناسبی اندیشیده نشده‌است.

شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، توقف صادرات و انباشت تولیدات را برای گلخانه داران به همراه داشته‌است.

وی ادامه داد: نبود متقاضی برای تولیدات واحدهای تولیدی گل و گیاه زینتی شهرستان محلات علاوه بر ضرر و زیان نبود بازار و کاهش درآمد اقتصادی، هزینه امحاء این محصولات را برای گلخانه داران به همراه دارد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه گل و گیاه ایران بسته شدن مرزها و توقف صادرات را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی شهرستان محلات و کشور عنوان کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، توقف صادرات و انباشت تولیدات را برای گلخانه داران به همراه داشته‌است.

ابراهیمی گفت: تقسیط سه ماه پرداخت هزینه برق و گاز و تسهیلات گلخانه داران تولید گل و گیاه زینتی چاره رفع مشکلات این واحدها نبوده و نیاز است برای حفظ و جلوگیری از توقف زنجیره تولید،  چاره اساسی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان این بخش اندیشیده شود.

مشکل در فروش گلهای تولیدی برای نوروز

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت:شیوع ویروس کرونا فروش گل‌های فصلی نشایی و شاخه بریده گلخانه‌داران گل‌های زینتی استان را که برای شب عید در این واحدها تولید شده‌ بود، با مشکل مواجه کرد.

«علی‌اصغر زارعی» افزود: گل و گیاهان زینتی در یک هزار و ۱۱۴ هکتار فضای گلخانه ای استان شامل ۴۹۴ هکتار فضای گلخانه‌ای و ۶۲۰ هکتار فضای آزاد کشت می‌شود.

وی ادامه داد: پیگیری استمهال تسهیلات گلخانه‌داران گل‌های زینتی، عدم دریافت هزینه برق و گاز، تاخیر درخواست حق بیمه کارگران این واحدها از سوی اداره‌کل تامین اجتماعی و تمدید دفترچه بیمه کارگران این واحدها، ارایه تسهیلات کم بهره و یارانه‌ای به آنها از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای رفع مشکلات این واحدها بوده‌است.

شیوع ویروس کرونا فروش گل‌های فصلی نشایی و شاخه بریده گلخانه‌داران استان را که برای شب عید تولید شده‌ بود، با مشکل مواجه کرد.

وی افزود: همچنین در راستای رفع مشکلات این واحدها مکاتبه‌ای با معاونت عمرانی استانداری استان مرکزی انجام و از این معاونت درخواست شده گل‌های فصلی و نشایی شهرداری‌های استان از گلخانه‌های شهرستان محلات تهیه شود.

همراهی اداره کل امور مالیاتی با مودیان 

مدیر کل امور مالیاتی استان مرکزی نیز گفت: تعیین درآمد مالکانی که با شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد فعالان اقتصادی اقدام به بخشیدن اجاره واحدهای تجاری کردند بر اساس واقعیت‌ها انجام می‌شود و سازمان امورمالیاتی همراهی و تعامل لازم را با این افراد دارد.

«عباس مزیکی» افزایش زمان ارایه گواهی ارزش افزوده مودیان را از جمله تمهیدات سازمان امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: مودیان می‌توانند با گواهی‌های قبلی و بدون مراجعه به این اداره کل تاپایان اردیبهشت ماه برای پرداخت ارزش افزوده اقدام کنند.

مزیکی با یادآوری بخشودگی ۹۰ درصدی واحدهای تولیدی و ۸۰ درصدی غیر تولیدی تاپایان سال جاری خاطرنشان کرد: این واحدها با پرداخت مالیات کسب و کار خود می‌توانند از این بخشودگی‌ها تا پایان خردادماه سال آینده بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: جریمه مودیانی که برگه قطعی بدهی مالیاتی آنان تا دوازدهم بهمن ماه صادر شده در صورت پرداخت این بدهی ها، بخشیده می‌شود و  در راستای حمایت از فعالان اقتصادی این مهلت تا پایان خردادماه تمدید شده است.

مساعدت های تامین اجتماعی 
مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی نیز با یادآوری شیوع ویروس کرونا گفت: تمهیداتی برای پرداخت غرامت دستمزد کارگاههایی که دچار مشکل هستند از سوی ستاد تسهیل استان اندیشیده شده است.

«محمدرضا بیدهندی» افزود: در راستای پیشگیری از شیوع این ویروس اخذ اثرانگشت برای بیمه بیکاری متوقف شده و کمیسیون ماده ۹۱ برای جلوگیری از مراجعه بیمه‌شدگان به این اداره کل به صورت موقت فعالیت ندارد.

وی اضافه کرد: توقف ارایه استراحت‌های پزشکی فوری به کمیسیون پزشکی، توقف بازرسی از بیمه‌شدگان غیر اجباری، توقف کمیسیون پزشکی و معرفی بیمه‌شدگان به پزشک معتمد و تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه‌شدگانی که اعتبار دفترچه آنان تا پایان سال جاری است از جمله اقدامات این اداره کل برای مساعدت در خصوص پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است.

تمهیداتی برای پرداخت غرامت دستمزد کارگاههایی که دچار مشکل هستند از سوی ستاد تسهیل استان اندیشیده شده است

وی اظهار داشت: توقف بازرسی‌های کارگاهی، تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی تا پایان سال ۹۹، تداوم کارت هوشمند رانندگان تا سال آینده و ارایه خدمات بیمه‌ای از طریق اینترنت از دیگر اقدامات اداره کل تامین اجتماعی استان مرکزی برای جلوگیری از مراجعه بیمه‌شدگان به ادارات این اداره کل است.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل تامین اجتماعی در حوزه درمان دومین تامین کننده درمان در استان به شمار می رود و ۳۰۷ هزار و ۸۵۶ نفر در استا زیر پوشش بیمه‌ای این نهاد هستند 

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا استان مرکزی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا استان مرکزی وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا استان مرکزی شیوع ویروس کرونا همراه داشته برای گلخانه داران گل و گیاهان زینتی کل تامین اجتماعی برای جلوگیری بسته شدن مرزها اداره کل استان مرکزی برای پرداخت گل های شاخه گل های فصلی بیمه شدگان رفع مشکلات تا پایان فروش گل شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ در این گلخانه ها، انواع صیفی جات، درخت و گل و گیاه پرورش داده و نهال، بوته و محصول آن عرضه می‌شود.

محصولات این گلخانه ها، مشتری‌های مشتاق و ثابت خود را هم دارد.

اکنون در استان گلستان بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه در حال بهره برداری است که ۴ هکتار آن با ۲۱۰ بهره بردار، کوچک مقیاس و خانگی است.

در گلخانه‌های استان گلستان سالانه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تُن سبزی، صیفی و میوه، ۱۱ میلیون گلدان گل و ۱۸ میلیون نشا تولید می‌شود.

برنامه ریزی شده است که تا سال ۱۴۰۵ وسعت گلخانه‌ها در استان به ۲۲۰ هکتار برسد و میزان تولید، تا ۲ و نیم برابر افزایش یابد.

افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، ایجاد اشتغال پایدار و تحقق ارزش افزوده در بخش کشاورزی، از مزایای کشت گلخانه‌ای است.

تسریع و تسهیل در روند صدور مجوز‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی تا ۸۰ درصد هزینه‌های طرح، از اقدامات حمایتی و تشویقی جهادکشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • تولید و تکثیر قارچ‌کُش گیاهی فناور به روش ضدبیولوژیکی/ با قارچ‌کُش‌های شیمیایی خداحافظی کنید
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر