Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهضت گلخانه‌ای طرحی است که از سال گذشته در استان خراسان جنوبی استارت خورده و امسال نیز در راستای شعار سال تلاش می‌شود به طور جدی‌تر پیگیری شود تا شاهد جهش تولید محصولات گلخانه‌ای در خراسان جنوبی باشیم. ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهرماه 98 بود که حجتی وزیر وقت جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد و در این سفر ضمن گلایه از عدم توسعه کشت گلخانه‌ای در استان گفت: متاسفانه خراسان جنوبی در گلخانه‌ها عقب‌تر از دیگر استانها است پس باید دست به دست هم دهیم تا گلخانه‌ها در این استان توسعه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کشت گلخانه‌ای از اولویت‌های مهم استان

استاندار خراسان جنوبی نیز در سفر مهرماه 98 معاون اول رئیس جمهور به این استان کشت گلخانه‌ای را از برنامه‌های مهم و ضروری برای استان دانست و گفت: این امر در راستای مدیریت منابع آبی، فضای جدیدی را در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال و درآمد زایی ایجاد می‌کند.

برای جهش تولیدات محصولات گلخانه‌ای تلاش شود

برنامه نهضت گلخانه‌ای که از سال گذشته در خراسان جنوبی رقم خورده تلاش دارد تا با برنامه ریزی جهشی 100 برابری در تولید گلخانه‌های استان را رقم زند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه بیش از 85 هزار بهره‌بردار کشاورز در خراسان جنوبی داریم اظهار داشت: 35 درصد جمعیت شاغلان استان را کشاورزان تشکیل می‌دهند و بخش کشاورزی اهمیت زیادی در توسعه پایدار استان دارد.

غلامرضا قوسی بیان کرد: با توجه به نقش کشاورزی در رونق اقتصادی و معیشت مردم به ویژه تغییر اقلیم هرگونه برنامه‌ریزی و تلاش برای تغییر در روش تولید محصولات کشاورزی و افزایش ضریب امنیت این بخش باید با نگاه کارشناسی و حساب شده رقم خورد.

وی افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای در استان کم  آب خراسان جنوبی که 20 سال با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی دست پنجه نرم می‌کند ازاهمیت زیادی برخورداراست. 

افزوده شدن سالانه 3.5 هکتار بر وسعت گلخانه‌های استان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاسیس اولین گلخانه در استان را مربوط به سال 78 دانست که اکنون پس از 20 سال کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی به 72 هکتار رسیده و سالانه 3.5 هکتار به کشت گلخانه‌ای در استان افزوده شده است.

قوسی با اشاره به تفاهم نامه 700 هکتاری مبنی بر احداث کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد شد که بر این اساس مقرر شد 700 هکتار بر کشت گلخانه‌ها در استان افزوده و برای این طرح 19 میلیارد تومان اعتبار و تولید 280 هزار تن محصول گلخانه‌ای در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در طرح نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی به منظور افزایش بهره‌وری، ارتقا و جهش تولید تفاهم نامه خوبی منعقد شد و این نهضت جهش 10 برابری در میزان سطح و جهش 25 برابری در تولید محصولات گلخانه‌ای را در پی دارد.

اصفهان| حریق در گلخانه 5 نفر را به کام مرگ کشاندراهکار کاهش بیکاری در استان هرمزگان ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای استمستثنی شدن احداث گلخانه‌ها در خارج از حریم شهرها روی میز دولت

افزایش ظرفیت اشتغال با ایجاد نهضت گلخانه‌ای 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای ظرفیت ارز آوری و اشتغال خوبی دارد اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای ظرفیت تولید 12 برابری نسبت به فضای آزاد دارد و مهمترین امر صرفه جویی در مصرف آب با توجه به شرایط اقلیم خراسان جنوبی از دیگر فواید توسعه کشت گلخانه‌ای است. 

قوسی افزود: این طرح از همان ابتدا که آغار شد در بحث واگذاری زمین از 700 هکتار 640 هکتار در شهرستان‌های استان شناسایی، مکان یابی شده و 600 هکتار جوار تاسیس آن صادر شده و علاوه بر این کارهای مطالعاتی 154 هکتار توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در حال انجاماست. 

جهش گلخانه‌ای مشکل اعتباری ندارد 

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 215 هکتار تا امروز از طریق کمیسیون ماده دو که واگذاری زمین به شرکت شهرک‌ها است انجام و 270 هکتار مجوز تامین آب از طریق شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی محقق شده است گفت: در حال حاضر در بخش اعتبارات مالی مشکل نداریم چرا که 30 درصد از 190 میلیار د تومان در تعهد استان است و 6 میلیارد و 800 میلیون تومان تا کنون تامین شده و 12 میلیارد و 700 میلیون تومان از محل تبصره 19 است مابقی در تعهد شرکت شهرک‌ها است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: شرکت شهرک‌ها 154 هکتار را در دست مطالعه دارد و بعد از آن باید زیرساختها را انجام دهد و بعد از تامین زیرساختها واگذاری زمین به افراد متقاضی است تا تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شود و امسال در تامین تسهیلات ارزان قیمت که از محل تبصره الف بند 18 بود مشکلی نداریم. 

قوسی با بیان اینکه تسهیلات 7 درصد و بازپرداخت 5 ساله است افزود: ردیف اعتباری ادامه دار است و به تناسب جذب تخصیص می یابد و در این نهضت بزرگ علاوه بر جهاد کشاورزی سازمان آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، امور اراضی، محیط زیست، بانک کشاورزی و شرکت شهرک‌ها دخیل‌اند که همه باید دست در دست هم دهیم تا هر چه زودتر این نهضت و جهش رقم خورد تا شاهد افزایش تولیدات محصولات گلخانه‌ای در استان باشیم.

انتهای پیام/ 254/ش

R41348/P/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گلخانه ای در خراسان جنوبی گلخانه ای در استان محصولات گلخانه ای کشت گلخانه ای نهضت گلخانه ای شرکت شهرک ها گلخانه ها جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود

جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در کارگروه خرید تضمینی گندم سال زارعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه برداشت گندم در استان ابتدا در شهرستان نهبندان آغاز می‌شود از ۲۰ اردیبهشت مردم در این شهرستان می‌توانند گندم خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و مابقی مراکز هم متناسب با تولید در شهرستان‌ها تا پایان شهریور فعالیت خواهند کرد.

او افزود: در استان بهره برداران با کمک ۹۸ کمباین داخلی،۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر کار عملیات برداشت گندم و جو را در استان انجام می‌دهند.

جعفری بیان کرد: در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار زیر کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیر کشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم وجود دارد که باید برداشت‌ها مدیریت شده باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به پیش بینی ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم در استان و اینکه ۱۵ مرکز دولتی هستند اظهار کرد: امسال قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

او تصریح کرد: همچنین گندم مرغوب نیز تا کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید

خرید بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان

جعفری اظهار کرد: تعداد کشاورزان خرید تضمینی گندم از ۴۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به سه هزار و ۶۱۲ نفر در پارسال رسیده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در استفاده از کمباین‌ها در زمینه برداشت گندم باید تلاش شود از ضرر کشاورزان ریزش و افت برداشت جلوگیری شود.

هاشمی زاده رئیس هیأت مدیره بنیاد توانمند سازی گندم کاران خراسان جنوبی گفت: پارسال بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در تولید گندم فعالیت داشتند.

او افزود: در جهت حمایت از کشاورزان، بهره بردارانی که برایشان مقدور باشد، کارخانه ماشین خرید گندم را به مزرعه می‌فرستد تا هزینه حمل کاهش یابد و در خصوص تردد کمباین‌ها هم نیروی انتظامی همکاری لازم را انجام خواهد داد و در خصوص سوخت این ماشین آلات هم مشکلی نخواهد بود.

هاشمی زاده بیان کرد: در خصوص پرداخت هم مقرر شد مسئولان پیگیری لازم را انجام دهند و وجه کشاورزان سریعتر پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • حمایت ۳ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی مسکن از طرح‌های زیربنایی مسکن خراسان‌جنوبی
  • حمایت ۳۰۰۰ میلیارد ریالی از طرح مسکن خراسان‌ جنوبی
  • تحقق ۱۱۰ درصدی پویش درختکاری به همت اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • بخش خصوصی ‌۱۲۲ هکتار گلخانه در استان البرز احداث کرد