Web Analytics Made Easy - Statcounter

شماری از شهروندان با وجود اینکه نکات بهداشتی را رعایت می کنند اما ترس و وحشت نیز از این بیماری دارند چرا که هم اکنون فضاهای مجازی و حتی رسانه ملی بیشتر به این موضوع می پردازند، لذا دعا خواندن و در خانه ماندن، بهترین سلاح مقابله با کرونا است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ در این روزها که شیوع بیماری کرونا مردم را به وحشت انداخته و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز هم اکنون سوار بر موج ها شده اند و هر کدام راه های مقابله با این ویروس را برای مردم اطلاع رسانی می کنند، البته که بیشتر اطلاعات فضای مجازی نیز در این روزها صحت ندارد و تنها گروه هایی که از سوی مراکز مربوطه از جمله دانشگاه علوم پزشکی و تعداد محدودی بر پایه آمار و اطلاعات دقیق از سوی پزشکان است اما بیشتر بر روی حدس و گمان و نوشته های مخاطبان است که این امر نیز موجب ترس و وحشت گروهی از افراد جامعه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان هم اکنون بیشتر کارشناسان و پزشکان حوزه دانشگاه علوم پزشکی مردم را به در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی توصیه می کنند و همچنین برای حفظ روحیه مردم نیز در این میان روحانیون بر دعا خواندن تاکید دارند.

 

شماری از شهروندان با وجود اینکه نکات بهداشتی را بسیار رعایت می کنند اما ترس و وحشت نیز از این بیماری دارند چرا که هم اکنون فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و حتی رسانه ملی بیشتر به این موضوع می پردازند و این امر موجب شده است که ذهن آنان با بیماری درگیر شود، در این میان، رسانه های معاند نیز با بزرگنمایی و نشان دادن کمبود امکانات و تجهیزات به نوعی باعث ترس مردم شده اند، هم اکنون که بیماری کرونا به نوعی در جهان اپیدمی شده است کمبود تخت و تجهیزات یک چیز عادی است چرا که همین مشکل در سایر کشورها نیز وجود دارد.

 

هم اکنون باید با در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی به خود و دیگران کمک کنیم تا به این بیماری گرفتار نشویم و همچنین برای بالا بردن روحیه خود نیز باید دست به دامان دعا شویم.

 

یکی از آموزه‌های اصلی دین ما این است که دعا نقش بسیار زیادی در زندگی روزمره انسان دارد. دعا  می تواند بیمار را شفا دهد، دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، موجب نزول باران شود و هزاران هزار کار دیگر، در این میان دعا را نباید فراموش کنیم.

 

در توصیه ها و سفارشاتی که در دین ما نسبت به دعا کردن وجود دارد این است که علاوه بر دعا کردن باید خود نیز عاقلانه تلاش کنیم که این امر نباید فراموش شود. بارها در قرآن کریم و آموزه های دینی به دعا کردن و در کنار آن به تلاش اشاره شده است.

 

مدرس دانشگاه و مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد با بیان اینکه مردم با دعا، نیایش و توکل به خداوند به آرامش می رسند، گفت: در این ایامی که ویروس کرونا مردم را به ترس و وحشت انداخته است علاوه بر رعایت کردن نکات بهداشتی و در خانه ماندن باید به دعا و نیایش نیز بپردازیم تا به آرامش دست یابیم.

 

«حجت الاسلام حسن فروتن» تصریح کرد: هر انسان مومنی با توکل به خداوند، توسل به اهل بیت و دعا به آرامش می رسد که هم اکنون در این شرایط باید سلاح مومنان، دعا باشد.

 

وی افزود: مومنان باید در شرایط سخت و در مقابل هجمه ها سلاح داشته باشند که این مهم برای آنان دعا است.

 

حجت الاسلام فروتن گفت: با توجه به اینکه هم اکنون دارویی برای مقابله و مبارزه با ویروس کرونا کشف نشده است، هم اکنون تمامی مردم باید به توصیه کارشناسان حوزه سلامت توجه جدی کنند و در خانه بمانند تا این زنجیره قطع شود و همچنین باید با دعا خواندن و توسل به اهل بیت به آرامش برسند.

 

وی با بیان اینکه مردم مومن ما در گذشته تنها با سلاح معنویت و اخلاص توانسته در مقابل طاغوت بجنگند و در هشت سال جنگ تحمیلی پیروز شوند، افزود: هم اکنون نیز با حفظ روحیه خود و توجه به توصیه های بهداشتی می توانند از این دوره و بحران بگذرند، دعا، نیایش و توسل و ایمان راسخ، بهترین سلاح در برابر هرگونه ناامنی و هجمه است.

 

وی به توصیه های رهبر معظم انقلاب و توجه مردم به دعا نیز اشاره ای کرد و گفت: ایشان نیز به این امر مهم تاکید دارند.

 

حجت الاسلام فروتن تصریح کرد: هم اکنون تنها با دعا می توانیم این مشکل را از سر راه برداریم، در قرآن و آموزه های دینی به مومنان سفارش شده است که برای حل مشکلات خود دعا کنید و در کنار آن از هیچ تلاش و کوششی نیز باز نمانید.

 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در قرآن و آموزه های دینی نیز فراوان داریم که دوستان و اولیای خدا با مبدا هستی در ارتباط هستند و در مشکلات و چالش ها هیچ ترسی ندارند.

 

وی در پایان به در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی بسیار تاکید کرد و اظهار داشت: نباید روحیه افراد جامعه ضعیف شود.

 

 

 

پایان پیام/569

منبع: شبستان

کلیدواژه: در خانه ماندن ویروس کرونا دعا خانه ماندن نکات بهداشتی هم اکنون دعا خواندن ترس و وحشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۶۷۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواظب این موجود خطرناک باشید

آفتاب‌‌نیوز :

امروز روزجهانی مبارزه با مالاریاست. بیماری مالاریا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های منتقله است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود.

 پلاسمودیوم‌ها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می‌شود. 

همه گیری شناسی

هر سال در جهان ۵۰۰– ۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند. 

در دنیا هر ثانیه، یعنی در گفتن هر کلمه مالاریا تعداد ۱۰ کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا پنجه نرم می‌کنند.

کل موارد مالاریا در جهان بیش از ۵ برابر مجموعه (سل، ایدز، سرخک، جذام) است. عامل بیماری انگل‌های تک سلولی بنام پلاسمودیوم می‌باشد.

در ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که ۷ گونه آن ناقل بیماری هستند. پشه‌های آنوفل بیشترین زمان خونخواری را در شب انجام می‌دهند.

پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ عفونت در نقص ایمنی در آستانه ۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت گفت: مالاریا را یک بیماری انگلی شایع در جهان برشمرد که حذف آن یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفتیم.

 طبرسی افزود: بیماری مالاریا جزو بیماری‌های بومی محسوب می‌شود، اما به مناطق خاصی اختصاص دارد.

به گفته وی روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به دلیل همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه خاطرنشان کرد: به طور کلی مالاریا در ایران در یک وضعیت کنترلی نسبتا خوبی قرار دارد، اما در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی متاسفانه شاهد افزایش موارد ابتلا در یکسال گذشته بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل کرده و در راستای ریشه کنی و حذف بیماری گام بردارد.

وی با بیان این که مالاریا انواع مختلفی دارد، ویواکس و فالسیفارم را دو نوع مهم آن عنوان کرد که ویواکس معمولا باعث بروز بیماری خفیف تری می‌شود، اما فالسیفارم معمولا باعث ایجاد بیماری خیلی شدید و حتی گاهی کشنده می‌شود.

روش انتقال بیماری

استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل گفت: پشه آنوفل در آب‌های راکد و مناطقی که دارای وضعیت نامناسب بهداشتی هستند تکثیر می‌یابد.

وی افزود: پس از گزش فرد مبتلا به مالاریا توسط پشه آنوفل، انگل بیماری وارد بدن پشه می‌شود و این پشه با گزش سایر افراد می‌تواند بیماری را به آنان منتقل کند و به این ترتیب باعث گسترش بیماری شود.

طبرسی خاطرنشان کرد:انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.

 طبرسی، مناطق آندمیک مالاریا در ایران را محدود به استان‌های جنوب شرقی کشورهم مرز با افغانستان و پاکستان برشمرد که شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی در سایر نقاط کشور انتقال محلی مالاریا نداریم و اکثر موارد بیماری در استان‌های جنوب شرقی کشور و مسافران به این استان‌ها مشاهده می‌شود. برخی مبتلایان نیز سابقه سفر به کشور‌های مالاریاخیز نظیر کشور‌های آفریقایی، هند، پاکستان و... داشتند و در بازگشت به میهن دچار علایم بیماری شدند.

علایم بیماری

این استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علایم بیماری مالاریا را شامل تب، لرز و تعریق برشمرد و گفت: مسافرانی که به مناطق مالاریاخیز عزیمت کردند اگر در بازگشت دچار علایمی نظیر تب، لرز و تعریق شدند در اسرع وقت باید به مراکز بهداشتی یا پزشک متخصص عفونی مراجعه کنند تا از نظر مالاریا مورد بررسی قرار گیرند.

تشخیص

به گفته طبرسی تشخیص دقیق بیماری از طریق آزمایش خون، تهیه لام خون محیطی و مشاهده اجزای انگل در آزمایشگاه انجام می‌شود. در مراکز بهداشت نیز تست سریع مالاریا برای تشخیص بیماری انجام می‌شود.

درمان

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه با اشاره به وجود درمان‌های موثر برای مالاریا تاکید کرد: در صورت تشخیص زودرس، بیماری بدون عارضه درمان می‌شود، اما حتما دوره درمان باید تکمیل شود. 

به گفته وی درصورت عدم شناسایی به موقع، شدید شدن بیماری و افزایش میزان درصد انگل در خون فرد متاسفانه بیماری خطرناک و کشنده شده و با عوارض زیادی همراه خواهد بود.

پیشگیری

این استاد دانشگاه تاکید کرد: افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند.

پیام طبرسی به افرادی که قصد سفر به استان‌های جنوب شرقی ایران و یا کشور‌های مالاریاخیز دارند تاکید کرد قبل از سفر به این مناطق می‌توانند با رعایت چند نکته مهم و ساده از ابتلا به مالاریا پیشگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد با هماهنگی مراکز بهداشتی می‌توانند داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

 طبرسی استفاده از محافظ‌های فیزیکی، پشه بند، پماد‌های دفع کننده پشه، توری برای پنجره و درها، استفاده از پوشش برای مناطقی از بدن که در معرض گزش پشه است را از جمله نکاتی برشمرد که می‌توانند خطر گزش پشه آنوفل و ابتلا به بیماری را کاهش دهند.

طبرسی کنترل مالاریا را وابسته به وضعیت بهداشتی محیط دانست و یادآور شد که هرچه تلاش شهرداری‌ها و متولیان بهداشت محیط جامعه در راستای بهبود وضعیت بهداشتی محیط بیشتر باشد، منجر به کاهش مخزن‌های این پشه خواهد شد و در نتیجه کنترل و ریشه کنی بیماری مالاریا موفق ترخواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است