Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@16:29:15 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر نهاوند در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۱۳۸۱

تاریخچه و نقشه جامع شهر نهاوند در ویکی آنا

نقشه جامع شهر نهاوند را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گرشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, نهاوند یا (ناون) شهری در غرب ایران است. این شهر در جنوب غربی استان همدان قرار گرفته و مرکز شهرستان نهاوند است. نهاوند دارای ۷۶٬۱۶۲ نفر جمعیت است که بعد از همدان و ملایر سومین شهر بزرگ استان به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاوند از تاریخی‌ترین و با تمدن‌ترین شهرهای ایران است و نام آن به دفعات در منابع تاریخی ذکر شده‌است. نهاوند از شمال به تویسرکان از شرق به ملایر، از جنوب شرقی به بروجرد، از جنوب غربی به نورآباد و از غرب به کنگاور مرتبط می‌شود. نهاوند زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی نسبتاً خنک دارد. بارش سالانه در شهر نهاوند ۳۷۶ میلی‌متر می‌باشد.

(نهاوند را نهاوند گفته اند به علت اینکه نهاوند را خود نهاوندی ها ، نهاوند گفته اند و گفته شده که نهاوند از بناهای نوح (ع) است و نوح این اسم را بر آن وضع کرده و اصل آن (نوحاوند) بوده است مخفف شده به نهاوند)

همین مؤلف از قول حمزه نقل میکند که اصل نهاوند (بنوهاوند) بوده است . پس مختصر شده و نهاوند شده و معنای بنوهاوند یعنی خیر زیاد .

بطلیموس گفته نهاوند از اقلیم چهار است ، طول آن 72 درجه و عرض آن 26 درجه می باشد.نهاوند باستانی ترین شهر جهان است .

در بحث کلمه نهاوند و دماوند باید خاطر نشان شد که ، نهاوند یعنی شهری که در جلوی کوه قرار دارد و دُماوند شهری که در عقب و دنبال کوهی قرار دارد . (نها) یعنی جلو و پیش رو و (دُما) به مفهوم عقب و دنبال . نهاوند در عصر باستان جزء حوزه جغرافیائی ماد بزرگ بوده است . نهاوند یکی از اقامتگاه های اصلی و اولیه مادها بوده . حکمرانان پیش از اسلام در نهاوند عبارتند از : ایرج  کارن نهاوندی – اژدی هاک – سور و سام – گئوماتا – بهرام چوبین – دالتو – تانائوکسار – ویس و رامین – ساتراپی های ماد در زمان اسکندر و جانشینان او – هارپالوس – اکسیداتس – پیتو – اورنتوباتس – آنتیخوس دوم – آنتیخوس سوم – مولون  مندموس – تیمار خوس – باکاسیس – مهرداد اشکانی – تیکران – مهرداد – اشک – اردوان پنجم

مادها و پارس ها که از قبایل آریایی ها بودند ، نام ایران را که به معنی مملکت آریایی هاست برآن نهادند . کمی از مدارک نشان می دهند که نهاوند در زمان اشکانیان بنا شده ولی درآن زمان آباد و دارای دهکده ها و ساکنانی بوده است که همواره مورد هجوم قرار می گرفتد و شواهدی و واقیاتی در مورد قصر آشوری ها در گیان این مسئله را نقض می کند . در دایره المعارف جودیکا بیان شده که نهاوند از جمله شهر هایی است که در قرن هفتم و هشتم قبل از میلاد گروهی از یهودیان به پادشاهان آشوری در آن ساکن بودند . 

 

منبع: آنا

کلیدواژه: همدان نهاوند نقشه شهرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ ذبیح الله درویشی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ شهرستان، مبنی بر وقوع نزاع در یکی از پارک‌های تفریحی شهر نهاوند، بلافاصله مأموران انتظامی به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: مأموران در اسرع وقت در محل حاضر شدند که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد درگیری بین چند جوان و نوجوان با استفاده از سلاح سرد (چاقو) صورت گرفته که در طی این درگیری، نوجوان ۱۷ ساله‌ای مورد اصابت چاقو قرار گرفته و به شدت مجروح شده که شخص مجروح را به بیمارستان انتقال داده ولی علیرغم انجام اقدامات درمانی؛ متأسفانه این نوجوان مجروح به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت می‌کند.

درویشی در ادامه تصریح کرد: مأموران پلیس آگاهی شهرستان در کمتر از ۲ ساعت پس از وقوع قتل و با انجام اقدامات گسترده عملیاتی و اطلاعاتی و همچنین با همکاری پلیس آگاهی استان در نهایت موفق شدند قاتل ۲۲ ساله را به همراه ۳ جوان دیگر که در این درگیری شرکت داشتند، دستگیر و به یگان انتظامی انتقال دهند.

این مقام انتظامی افزود: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و انجام اقدامات قانونی و قضائی در این راستا تحت پیگیری قرار دارد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهاوند در پایان به شهروندان توصیه کرد: همواره بر روند زندگی فرزندان خود نظارت و مراقبت ویژه داشته و با صبر و حوصله و همچنین درایت منطقی از بروز این گونه حوادث تلخ که تبعات روحی و اجتماعی نامطلوبی در پی خواهد داشت، جلوگیری کنند.

کد خبر 6086473

دیگر خبرها

  • قتل جوان ۱۷ ساله و دستگیری قاتل در نهاوند
  • مسیر نهاوند فیروزان زیر ذره بین مسئولان
  • افزوده شدن ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محور‌های ارتباطی استان همدان
  • تیم شهید نادری قهرمان جام ۳ جانبه روستایی نهاوند شد
  • ضرب الاجل دستگاه قضایی به متولیان ساماندهی جاده های نهاوند
  • تعطیلات آخر هفته و تاریخچه آن
  • برپایی نمایشگاه عکس فتومونتاژ در سینمای جوان نهاوند
  • تاریخچه روابط اردن و رژیم صهیونیستی
  • آغاز عملیات مبارزه با افت سن غلات در نهاوند
  • روز جهانی طراح و گرافیک چه روزی است؟ + تاریخچه World Graphics Day