Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@14:59:29 GMT

وقتی یک «شخص» می‌تواند یک سازمان باشد

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۲۹۹۴

وقتی یک «شخص» می‌تواند یک سازمان باشد

محمد خسروی‌راد نویسنده و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی درباره اقدام احمد ابوالقاسمی مبنی بر برگزاری مسابقه قرآنی امید که به صورت مجازی برگزار شد یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس محمد خسروی راد نویسنده و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی درباره اقدام احمد ابوالقاسمی مبنی بر برگزاری مسابقه قرآنی امید که به صورت مجازی برگزار شد یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که در ادامه تقدیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی یک «شخص» می‌تواند یک «سازمان» باشد

گاهی، آدم‌ها به تنهایی می‌توانند یک سازمان، یک نهاد و یک لشگر باشند و صد البته این اتفاق تنها برای بعضی آدم‌ها می‌افتد؛ بعضی.

احمد ابوالقاسمی از جمله این افراد محدود است. یک قاری قرآن، یک هنرمند خلاق، یک شهروند مسئول و از همه مهم‌تر یک آدم با همت عالی. این روزها احمد ابوالقاسمی می‌توانست، بی‌توجه به شرایط حساس کنونی، سفارش و درخواست مسئولان را نادیده بگیرد و به سفر برود و احتمالاً نقشی در شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا داشته باشد یا این درخواست و سفارش را به گوش بگیرد و در خانه بنشیند و «زانوی چه کنم» به بقل بگیرد و احیاناً از روزگار کج‌رفتار گلایه کند و غرغر.

ابوالقاسمی اما به جای همه این کارها، علاوه بر آنکه توی خانه‌اش نشست، نقش مهمی هم در خانه نشستن سایرین ایفا کرد. نقش سازنده و کاری سترگ که علاوه بر اینکه موجبات «در خانه ماندن» خیلی‌ها را فراهم آورد، این «ماندن در خانه» را هم به «امری سازنده» تبدیل کرد.

کاری که احمد ابوالقاسمی در این روزها انجام داد، می‌توانست کار یک سازمان عریض و طویل فرهنگی باشد. سازمان و نهادی با بودجه کلان و سرمایه انسانی انبوه. اما همه این کارها را ابوالقاسمی یک تنه به انجام رساند. با همت شخصی و تدبیر و خلاقیت و صد البته با بهره‌گیری از فضای مجازی دست به انجام یک کار فرهنگی ارزنده زد.

ابوالقاسمی یک مسابقه تلاوت قرآن در سطح گسترده برگزار کرد که برکت اولینش در خانه ماندن خیلی‌ها بود و برکات بعدی‌اش هم تشویق و ترغیب قاریان تازه‌کار و از آن مهمتر کشف و شناسایی استعدادهای ناشناخته. این کار ارزنده با اعلان در اینستاگرام ابوالقاسمی آغاز شد. با همین اعلان و براساس اعتماد مخاطبان به او در داشتن سلامت و توانایی و تخصص انجام چنین کاری، سیل اعلام حضور و پس از آن ارسال ویدیوهای تلاوت به آدرس مجازی این قاری ممتاز بین‌المللی آغاز شد.

اهل فن بهتر از نگارنده این سطور می‌دانند، همین مرحله نخستین کار، در سازمان‌ها و نهادهای بخش دولتی می‌توانست چقدر هزینه ایجاد کند. از درگیر شدن روابط عمومی نهاد مربوطه بگیر تا هزینه کردن برای طراحی اعلان‌ها و فراخوان‌ها...
حالا نوبت به سخت‌کوشی و همت شخصی ابوالقاسمی بود که به تنهایی، یک‌یک این تلاوت‌های ارسالی را بازبینی کند و براساس آخرین استاندارد‌های داوری نمره بدهد و بعد هم اعلام نتایج و باقی قضایا.

هزینه‌های چنین بخشی هم اگر توسط یک نهاد و سازمان برگزار شود، چندان غیرقابل محاسبه و پوشیده نیست؛ بگذریم.
در مسابقه‌ای که ابوالقاسمی به تنهایی آن را برگزار کرد، ۱۳۰۰ نفر حضور داشتند و از این میان ۶۸۰ ویدیوی ارسالی بازبینی شد. خوب است بدانیم افراد شرکت کننده در این مسابقه از ۶ تا ۶۶ سال سن داشتند و از اقصی نقاط کشور خودمان تا افرادی از کشورهای دور و نزدیک از جمله استرالیا، آلمان، ترکیه و عراق در آن شرکت کردند. ۸۰ ساعت کاری مفید طول کشید تا ابوالقاسمی بتواند مراحل اجرایی و داوری این کار را به انجام برساند.

حالا اهل فن و دست‌اندر کاران می‌توانند هزینه‌های بعدی برگزاری چنین مسابقه‌ای را به صورت سنتی محاسبه کنند. روشن است است که در صورت انجام چنین برنامه‌ای توسط نهادها و سازمان‌ها، باید، کلی مدیر و مسئول و کارشناس و داور پای کار می‌آمدند و دوایر مختلفی از جمله روابط عمومی دبیرخانه و... مشغول ایجاد هزینه مادی و معنوی می‌شدند.

دور نیست زمانی که استعدادهای کشف شده در این مسابقه، از افتخارات قرآنی کشور و جهان باشند و خوب است یادشان باشد توسط یک نهاد و سازمان یا یک برنامه تلوزیونی با هزینه‌هایی میلیاری کشف نشده‌اند و تنها با همت عالی یک شخص، تشویق و کشف شده‌اند. حتی بدانند که حدود نیمی از جوایز آنها توسط شخص برگزار کننده و مابقی توسط افراد خیرخواه جامعه پرداخت شده. قطعا این استعدادهای تازه کشف شده درصورت تبدیل شدن به مفاخر کشوری و جهانی، هرکدام به نهاد و سازمان مهم فرهنگی و اثرگذار تبدیل خواهند شد. ان‌شاالله.

بعدالتحریر

همین جا اعلام کنم که بیش از یک سال است که در سی‌امین کتابم به زندگی و خاطرات احمد ابولقاسمی پرداخته‌ام و اکنون مراحل اخذ مجوز و چاپ را پشت سر می‌گذراند. در این کتاب که «ترکش دوست داشتنی» نام دارد، به گوشه‌ای از متفاوت بودن‌های زندگی ابوالقاسمی پرداخته‌ام که بعدها بیشتر درباره آن خواهم گفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قرآن جمهوری اسلامی کتاب فضای مجازی احمد ابوالقاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۲۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

به گزارش "ورزش‌سه"، دیدار تراکتور و شمس آذر آخرین دیدار سال برای دو تیم بود که در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار شد و در پایان با پیروزی 2 بر صفر شاگردان خمس سرمربی وقت تراکتور تمام شد.

کمیته انضباطی چند هفته پس از این مسابقه رای خود را درباره این مسابقه صادر کرده که به شرح زیر است و جریمه 40 میلیون تومانی و یک جلسه محرومیت برای هواداران شمس آذر به همراه داشته است: 

«مسابقه تیم های شمس آذر قزوین و تراکتور در هفته بیست و یکم برگزار و از سوی تماشاگران تیم شمس آذر قزوین تخلفاتی مبنی بر انداختن لیزر، پرتاب نارنجک دستی و سنگ به زمین مسابقه رخ داد. این تیم به پرداخت 400 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رای قطعی است. با توجه به قطعیت دادنامه صادره یک جلسه محرومیت تعلیقی تماشاگران باشگاه شمس آذر قزوین با موضوع دادنامه 1942 نیز به اجرا در خواهد آمد.»

دیگر خبرها

  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!
  • بازگشت آقای ستاره دوباره تاخیر افتاد؛یزدانی شاید وقتی دیگر!
  • کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد
  • شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی
  • با اعلام سازمان لیگ: مسابقه آلومینیوم - پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می‌شود
  • آمار ورزشکاران سازمان یافته استان مرکزی ۱۴ درصد افزایش یافت
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد