Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک نویسنده کتاب گفت: تعلیمی به بچه‌ها پیرامون جایگاه کتاب در زندگی شان داده نشده آنان کتاب را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود نمی‌شناسند و این نقطه ابتدایی آسیب محسوب می‌شود که بخشی از آن به حوزه پرورش باز می‌گردد و بخشی نیز به خانواده، به هر صورت ما باید از نقطه ابتداء تربیت و تعلیم کتاب کتابخوانی را جا بیندازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 12:00 - 06 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۶۶۶۶

اسماعیل امینی نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون به حاشیه رانده شدن کتاب و حضور پر قدرت فضای مجازی گفت: فضای مجازی یک رقیب برای مطالعه کتاب به حساب می‌آید و توانسته در کشور ما تا حدود زیادی کتاب را که کالایی فرهنگی است به حاشیه براند و این یک ضعف ساختاری است.

وی در همین راستا افزود: اگر امروز فضای مجازی رقیبی برای کتاب و کتابخوانی شده است نمی‌توان نویسنده و یا ناشر را دلیل این رویداد دانست، بلکه این موضوع باز می‌گردد به هنجار‌های درونی که برای کودکان، نوجوانان و حتی جوانان ایجاد شده است، وقتی برای کودکان و نوجوانان و جوانان امروز کتاب خواندن به عنوان یک نیاز، درونی نشده است و تعلیمی به بچه‌ها پیرامون جایگاه کتاب در زندگی شان داده نشده آنان کتاب را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود نمی‌شناسند و این نقطه ابتدایی آسیب محسوب می‌شود که بخشی از آن به حوزه پرورش باز می‌گردد و بخشی نیز به خانواده، به هر صورت ما باید از نقطه ابتداء تربیت و تعلیم کتابخوانی را جا بیندازیم.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه آخرین کتاب منتشر شده  اینجا کلیک کنید

وی با انتقاد از نوع نگاه مردم نسبت به عرصه فرهنگ افزود: متاسفانه نگاه ما به فرهنگ نگاهی مناسب نیست ما حتی شیوه فیلم دیدن را به کودکان و نوجوانان یاد نداده ایم به آنان نیاموختیم تحلیل از فیلم داشته باشند تا فیلم خوب را از فیلم بد تشخیص بدهند، همچنین خود ما فیلم‌ها را با نگاهی دقیق و منتقدانه نگاه نمی‌کنیم و نمی‌توانیم فیلم‌های خوب را از سایر فیلم‌ها تشخیص دهیم.

امینی بار دیگر بر نحوه استفاده از فضای مجازی تاکید و بیان کرد: اگر امروز مشکلات عدیده‌ای با فضای مجازی داریم ریشه آن به تعالیم نادرست ما در کودکی باز می‌گردد ما نتوانسته‌ایم تشخیص خوب و بد را برای ذهن کودک، نوجوان و جوانان تعریف کنیم لذا آنان در مواجهه با فضای مجازی به راحتی جذب آن می‌شوند و نمی‌توانند بخش‌های نامناسب آن را از سایر بخش‌ها مجزا کنند، در واقع آنان در تشخیص این فضا‌ها و بخش‌های این رسانه الکترونیکی با مشکل مواجه شده‌اند.

وی زمان زمینه سازی برای فرهنگ را از کودکی دانست و تصریح کرد: قدرت تحلیل گری در جوانان و نوجوانان و کودکان باید از کودکی شکل بگیرد تا بعد‌ها هنگامی که با فضای مجازی آشنا می‌شوند و یا با فضای الکترونیک و علوم جدید روبرو می‌شوند بتوانند رویکرد درست را در پیش بگیرند، این مهم با توجه به وجود رقیبان و دشمنان که تلاش دارند که از هر شرایطی استفاده کرده تا محصولات و آموزش‌های خود را به هر ترتیبی به خورد جوانان ما بدهند هوشیاری بسیاری را می‌طلبد، بسیاری از رسانه‌های بیگانه برنامه‌هایی را که به خورد جامعه جوانان ما می‌دهند با چارچوب‌های تربیتی و فرهنگی ما منافات دارد در عین حال برنامه‌های رسانه‌های بیگانه با جاذبه‌های شیطانی همراه است و می‌تواند به راحتی جوانان و نوجوانان ما را به کام خود بکشد، برای جلوگیری از این منظور جامعه و فرهنگ ما باید خوراک لازم را برای این رده‌های سنی فراهم کند.

امینی گریزی به نمایشگاه کتاب تهران زد و ابراز کرد: من معتقدم نمایشگاه فصلی نمی‌تواند نیاز مخاطب را فراهم کند نمایشگاه‌های کتاب باید مستمر برگزار شوند و تنها مختص یک استان و یا شهر نباشد بلکه در تمام کشور به صورت سراسری برگزار گردند، از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به صورت تخصصی می‌تواند گامی ارزشمند در جهت افزایش سرانه مطالعه باشد.

وی به برنامه‌هایی پیرامون گسترش مطالعه اشاره و اظهار کرد: در گذشته برنامه‌هایی مبنی بر اینکه باغ کتاب را به نمایشگاه دائمی کتاب تبدیل کنند انجام شد بدین ترتیب که این مکان محل تجمع ناشران باشد و محلی برای معرفی کتاب‌ها و رخداد‌های ادبی شود، همچنین رونمایی و دیدار با نویسندگان در این مکان برگزار گردد، اما پس از مدتی شاهد تغییر کاربری غیر رسمی باغ کتاب بودیم، این مکان به مرکزی تفریحی تبدیل شد و کتاب که مهم‌ترین و اساسی‌ترین محور برای برپایی این مکان در نظر گرفته شده بود به حاشیه رانده شد.

امینی با اشاره‌ای به بخش بین المللی نمایشگاه کتاب تهران خاطرنشان کرد: هرچند طی سال‌های اخیر بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران حاشیه‌هایی را با خود به همراه داشته، اما این بخش جزو جدایی نا پذیر نمایشگاه کتاب تهران است، من معتقدم این بخش در حقیقت کارکردش معرفی کتاب‌های بین المللی برای مخاطبان است و چنانچه مخاطبی علاقمند به خواندن کتابی از این انتشاراتی‌های خارجی باشد می‌تواند از طریق سفارشات الکترونیکی به راحتی به کتاب خود دست یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات نمایشگاه بین المللی کتاب نمایشگاه کتاب تهران باز می گردد فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۴۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند

استاندار کردستان گفت: کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها، مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، بر حمایت از این نهاد تاکید کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

وی برگزاری جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات این نهاد مهم ارزیابی کرد و افزود: ارتباط مؤثر رؤسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در کردستان

معصومه حسنی‌خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، تاکید کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی را در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

حسنی‌خونسار با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، تصریح کرد: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد که این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حمایت‌های جنابعالی به عنوان استاندار کردستان از مقوله کتاب و کتابخوانی مایه دلگرمی برای فعالان این حوزه است و بدون شک در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 746838

دیگر خبرها

  • «شهر آفتاب» فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد + فیلم
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  •  اجرای طرح «کوله پشتی کتاب» در چهارمحال و بختیاری
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وسازهای جدید قم
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • نشست هماهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد
  • نشست هماهنگی نمایشگاه کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد