Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه پژوهشی شهید سلیمانی اعلام کرد: جهش تولید در صنعت دام و طیور از نهاده‌های دامی شروع می‌شود؛ چرا که کشور در این زمینه وابستگی ۸۵ درصدی به واردات دارد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گروه پژوهشی سپهبد شهید قاسم سلیمانی اعلام کرد: جهش تولید در صنعت دام و طیور از نهاده‌های دامی شروع می‌شود و جایگاه قابل‌ توجهی نیز دارد؛ چرا که کشور در این زمینه وابستگی ۸۵ درصدی به واردات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  صنعت دام و طیور جایگاه قابل‌ توجهی و استراتژیکی در کشور دارد، اهمیت آن علاوه بر موارد مرسومی مانند تهیه مواد اولیه و خوراک می‌تواند ایجاد و پایه‌گذاری یک صنعت سود ده دامداری و دام‌پروری باشد که اگر رونق یابد نه‌تن‌ها مارا از واردات گسترده این موارد نجات می‌دهد، بلکه مارا تبدیل به کشوری صادرکننده نیز می‌کند.

تحقق شعار جهش تولید در سال ۱۳۹۹ برای تولیدکنندگان به‌طورکلی درگرو اصلاح بسیاری از قوانین و آئین‌نامه‌هایی است که با بروکراسی‌های اداری گره‌خورده است، در این میان از کسانی که متحمل ضرر می‌شوند تولیدکنندگانی هستند که برای عمل تولیدی خود در میان این سیر بروتراتیک گرفتارشده و عرصه را به واردکنندگان واگذار می‌کنند.

باید بدانیم جهش تولید در صنعت دام و طیور از نهاده‌های دامی شروع می‌شود و جایگاه قابل‌توجهی نیز دارد؛ چرا که کشور در این زمینه وابستگی ۸۵ درصدی به واردات دارد.

رونق و جهش تولید در مواد اولیه و خوراک دام پایه‌گذار رونق و جهش تولید در صنعت پرسود دامداری و دام‌پروری خواهد بود که در این صورت تأمین بسیاری از مواد غذایی باقیمت ارزان بسیار سهل خواهد شد و درنتیجه نیازی به واردکردن دام و طیور از کشور‌های خارجی نخواهد بود و تمام نیاز کشور در داخل تأمین خواهد شد. لازم به ذکر است که کشور عزیزمان در زمینه تولید دام و طیور به خودکفایی خوبی رسیده است و صرفاً در حدود ۱۵ درصد متکی به واردات است که یکی از علل عمده همین مقدار کم هم کمبود نهاده‌های دامی و درنتیجه کاهش تولید دام و طیور در داخل است.

همچنین در زمینه تأمین گوشت قرمز مورد احتیاج مردم در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل واردات گوشت قرمز ۲ برابر شده است طبق آمار‌ها دلیل این مسئله نه افزایش مصرف، بلکه عدم وجود یک سیستم ضابطه‌مند برای توزیع این اقلام می‌باشد.

افزایش روزافزون وابستگی به واردات و همچنین موقعیت انحصاری کشور‌های واردکننده نهاده‌های دامی و نارضایتی همیشگی تولیدکنندگان دام و طیور این خواسته را در سطح کشور مطرح کرده است که دولت باید به‌سوی راهبرد‌ها و راهکار‌هایی حرکت کند که وابستگی کشور در واردات این نهاده‌ها به‌ویژه در شرایط تحریمی کاهش یابد.

آمار دراین‌باره چه می‌گوید؟بر اساس آمار، کشور سالانه نیاز به ۱۹ میلیون تن نهاده دام و طیور دارد که چیزی در حدود ۱۶ میلیون تن از طریق واردات تأمین می‌شود یعنی وابستگی در حد ۸۵ ٪ و با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی مبلغی در حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارز از این طریق از کشور خارج می‌شود بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۷، در حدود ۹ میلیون تن ذرت، ۵ .۲ میلیون تن جو و  ۵ .۱ میلیون تن کنجاله وارد شده است، البته با توجه مصرف بسیار بالا آب در تولید بعضی از این موارد مانند ذرت تولید آن توجیه چندانی ندارد و یکی از مسائل مطرح در این زمینه نیز پیدا کردن نهاده دامی مناسب با شرایط آب و هوایی کشور است.

همچنین بررسی‌های آماری در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که در بین اقلام وارداتی، ذرت دامی در رتبه اول و کنجاله سویا در رتبه هفتم قرار داشته است. یعنی بالاترین میزان محصولات وارداتی کشور ما به خوراک‌های دام و طیور اختصاص دارد.

مشکلات موجود در این صنعت:
۱. ارتباط واردات نهاده‌های دام و طیور با مسائلی نظیر نوسانات نرخ ارز، سقوط ارزش دلار در برابر یورو و نیز شرایط محیطی کشور‌های صادرکننده و تحریم‌های سرسخت بانکی که باعث افزایش قیمت محصولات نهایی ناشی از مصرف نهاده‌های دامی می‌شود. به‌نحوی‌که در سال گذشته به دلیل شرایط بد هوایی در دو کشور مهم صادرکننده یعنی آرژانتین و برزیل، قیمت نهاده‌ها دچار افزایشی ۱۰ الی ۲۰ درصدی گردید.
۲. از طرف دیگر با توجه به نوسانات ارزی در داخل کشور و زمان‌بر بودن تخصیص ارز مبادلاتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردکردن این محصولات، عرضه نهاده‌های دامی در کشور را کاهش داده و پدیده واسطه‌گری به وجود آمده است.
۳. وجود الگو‌های غلط برای تولید این محصولات با کمترین تطابق با شرایط اقلیمی کشور
۴. عدم برنامه‌ریزی درست به‌منظور کاهش وابستگی به واردات و افزایش تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان و توجه نکردن به ماده ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

۵. افزایش روزافزون قیمت محصولات وارداتی برای مثال بر اساس آمار سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تا تیر ۱۳۹۸ قیمت ذرت ۳۵ ٪، جو ۴۰ ٪ و کنجاله ۲۵ ٪ افزایش داشته است

۶. عدم تنوع در مبادی وارداتی نهاده‌ها و انحصاردرکشور‌های صادر کننده.

راه حل برای بهبود شرایط این صنعت به‌خصوص افزایش تولیدات در این زمینه و رهایی از وابستگی:

۱. پایان دادن به الگوی غربی: بنا بر سخنان صریح وزیر محترم جهاد کشاورزی الگوی صنعت دام‌پروری در کشور ما از آمریکا اقتباس‌شده است و این الگو گیری بر اساس نظرات کارشناسان خبره به خاطر تفاوت اقلیمی، پاسخگو نیست و باید اصلاح شود.

کشور‌های اروپایی، چون مانند کشور ما با محدودیت‌های اقلیمی روبرو بودند امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند به همین منظور و کاهش وابستگی کنجاله، کلزا را جایگزین کردند، اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.

۲. مطالعه و بهره‌گیری محققان داخلی از تجارب داخلی و بین‌المللی درزمینه‌ی جایگزینی نهاده‌های موردنیاز صنعت دام‌پروری با توجه به ظرفیت‌های بومی و سازگاری با اقلیم.

۳. توسعه تولید خارشتر، کاه حاصل از گندم دیم به‌جای یونجه، استفاده از خصیب جو، بررسی اجرایی کردن افزایش سطح زیر کشت کلزا، بررسی استفاده از شاخه‌های نیشکر و خرما، استفاده از ارقامی از گندم که مصرف دامی دارند و ارائه طرح‌هایی برای احیا و بهره‌برداری مشارکتی از علوفه‌های دیم مراتع ازجمله طرح‌هایی است که با اجرای آن‌ها وابستگی شدید به واردات به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد؛ که البته بسیاری از این طرح‌ها بررسی‌شده و با زحمات وزارت جهاد کشاورزی به نتایج قابل قبولی رسیده و به‌زودی به مرحله اجرا نیز خواهند رسید برای مثال جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به جای یونجه و خصیب جو به جای ذرت علوفه‌ای برای دام‌ها در یک واحد دام‌پروری در استان تهران، که با این اقدام ضمن بهره گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می‌شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی دام در این واحد افزایش پیداکرده است که نتیجه بسیار درخشانی است.

۴. گسترش برنامه‌های تحقیقاتی به‌منظور افزایش بهره‌وری تولید نه صرفاً افزایش سطح زیر کشت به خاطر محدودیت منابع آبی.

درآخر باید گفت، گروه‌های تولیدکننده بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند، از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها می‌توان به تأثیر نوسانات ارزی، تحریم‌ها، علمی شدن تولیدات، تقویت تولید داخل و تسهیل روند صادرات اشاره کرد. تجمیع همه‌ی مشکلاتی که بیان شد منجر به شوک‌های بزرگی در صنایع دام و طیور می‌شود که ضریب وابستگی را افزایش داده و عملاً تولید این محصولات را نیز با کاهش جدی مواجه خواهد کرد؛ لذا از آنجا که در ماده ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالا‌های اساسی (به‌ویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالا‌های وارداتی به‌منظور کاهش وابستگی به کشور‌های محدود و انحصارگری اشاره‌شده است، ضروری است دولت با برنامه‌ریزی منسجم، میزان تولید این نهاده‌ها را افزایش دهد و مبادی وارداتی را نیز متنوع گرداند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نهاده های دامی دام و طیور جهش تولید نهاده های دامی نهاده های دام کاهش وابستگی دام و طیور دام پروری میلیون تن نهاده ها کشور ما بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۴۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در افتتاحیه اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد گفت: هدف اصلی کنفرانس شکل‌دهی و سیاست‌گذاری به اکوسیستم حوزه مهارتی کشور است.

وی ادامه داد: در ابتدای برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم و این کنفرانس می‌تواند چراغ راهی برای مجریان و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران برای تحقق اهداف مهارتی کشور باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که مطرح می‌شود نوع، نحوه و کنش نهاد‌های دولتی و خصوصی در حوزه آموزش‌ها و توسعه برنامه‌های فنی‌حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: دولت‌ها برای افزایش نرخ رشد و توسعه و پیشرفت برنامه‌ریزی‌ها می‌کنند یک دولتی اگر بتواند کم‌تر از دو دهم درصد جی دی پی را افزایش دهد می‌توان گفت دولت موفقی است و این شاخص‌ها شاخص‌هایی است که دائماً مقایسه می‌شوند و محاسبه می‌شوند.

خسرویان تاکید کرد: سیاست‌ها باید ارزیابی شوند سیاست‌های اقتصادی، صنعتی و برنامه‌های توسعه‌ای کشور یکی از این برنامه ها، برنامه حوزه کارآفرینی و مهارت است.

وی افزود: مدل‌های مختلفی در دنیا کار شده است که در طول کنفرانس مقالات ارزشمندی در این زمینه در پنل‌ها ارائه می‌شود معروف‌ترین مدل فنی و حرفه ای، مدل کشور آلمان است کشوری که اقتصاد قدرتمند و پایدار دارد و برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را دنبال می‌کند.

خسرویان افزود: در کشور چین یک چرخش راهبردی اتفاق افتاده است بازی و برنامه‌های آموزشی نخبه پرورانی به برنامه‌های آموزشی انبوه تغییر یافته است که محور آن کالج‌های فنی و حرفه‌ای هستند. کشور چین برنامه‌های جدی در حوزه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌است و چند ده میلیارد به این حوزه اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشور هند نیز به‌عنوان یک اقتصاد نوظهور، برنامه‌های مفصلی را در حوزه آموزش مهارتی و توسعه برنامه مهارتی طراحی کرده در حقیقت هند خود را پایتخت مهارت جهان معرفی کرده‌است می‌بینیم که همه کشور‌ها برنامه‌های گوناگون دارند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: ما در ابتدای برنامه هفتم توسعه هستیم مقام معظم رهبری شعار امسال را بحث تولید با مشارکت مردم قرار داده‌اند اگر جهش تولید بخواهیم یکی از محور‌های آن جهش حوزه مهارت در کشور است و باید با همکاری بین دستگاهی و سیاست‌گذاری‌های دقیق در بالادست بتوانیم برنامه‌های حوزه مهارتی و فنی‌حرفه‌ای را در کشور طراحی کنیم.

وی افزود: امیدواریم در این دو روز به این اتفاقات پرداخته شود افتخار ما این است که از ابتدای دولت سیزدهم در دوره جدید وزارت علوم با توجه وزیر علوم دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای ارتقای خوبی یافته است و دانشگاه فنی‌حرفه‌ای در نظام آموزش عالی کشور در شاخص‌های مختلف رشد خوبی داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها