Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانونی شدن اعاده اموال نامشروع مسئولان، تصویب لایحه تجارت و اصلاح لایحه پایانه های فروشگاهی، حذف سود مرکب در پارلمان و حمایت مجلس از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام بخشی از اقدامات مجلس در تابستان 98 بود.

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: بدون تردید سال ۱۳۹۸ یکی از پر رویدادترین سالها برای مجلس شورای اسلامی بود که با مطالبه بهارستان نشینان برای افزایش خدمات رسانی به سیل زدگان و مطالبه آنها برای پاسخ قانع کننده وزرا در این باره آغاز شده و تا روزهای پایانی آن در اسفندماه که بحث داغ تصویب و اصلاحات لایحه بودجه ۹۹ ادامه داشت که بدون رای گیری در صحن علنی به شورای نگهبان ارسال و در نهایت به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در گزارش پیش رو در نظر داریم مهمترین رویدادها و رخدادهای ۲۰ نشست و جلسه مجلس شورای اسلامی در تابستان سال ۱۳۹۸ را مرور کنیم.

** مجلس در 2 تیر/ تصویب طرح اعاده اموال نامشروع 

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران قدرتمند با اقدامی که چند روز قبل با ساقط کردن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا در خلیج فارس انجام داد، در واقع مشت محکمی بر دهن آمریکایی‌ها زد و به آنها ثابت کرد که کشور ما و ایران به این راحتی تسلیم یاوه‌گویی‌های آنها نخواهد شد.

 

در همین راستا ۲۵۰ نماینده مجلس در حمایت از اقدام سپاه پاسداران در انهدام پهباد متجاوز آمریکایی بیانیه صادر کردند.

مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات طرح حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی در راستای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

وکلای مردم مجلس در جریان بررسی لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد با اصلاح و تمدید این لایحه موافقت کردند.

 

نمایندگان مجلس در جریان بررسی کلیات طرح یک فوریت اعاده اموال نامشروع و نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی با آن موافقت کرده و مشمولان قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران کشور از جمله ۷ نهاد حقوقی، اطلاعاتی و امنیتی کشور را جهت اعلام اموال مسئولان به دادستان کل کشور مشخص کردند.

وکلای ملت همچنین در جریان بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی با کلیات آن موافقت کردند.

** مجلس در 3 تیر/ دولت مکلف به ارائه گزارش عملکرد بودجه دستگاه‌ها به مجلس شد

مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر کرد که اعاده اموال نامشروع با اولویت پرونده ثروتمندان انجام می‌شود.

وکلای ملت دولت را مکلف کردند تا ۱۵ آبان هر سال گزارش عملکرد بودجه سال جاری دستگاه ها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را به مجلس ارائه کنند.

 

نمایندگان همچنین ضمن تصویب کلیات لایحه حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت دستگاه های اجرایی مقرر کردند که محیط بانان مجاز به استفاده از سلاح در انجام وظایف بوده و دستگاه های اجرایی مکلف هستند تا ماموران یگان حفاظت خود را در راستای انجام وظایف و ماموریت های خود در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث براساس مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن بیمه کنند. ضمن اینکه باید اعتبارات موردنیاز حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت در لایحه بودجه پیش بینی شود.

** مجلس در 4 تیر/ مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان

نمایندگان در جریان بررسی طرح الحاق موادی به قانون اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  موسوم به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مقرر کردند که عواید حاصل از اموال نامشروع نیز مشمول حکم اموال نامشروع باشد. ضمن اینکه شرایط استعلام اموال دفاتر اسناد، وکلای دادگستری، ذی حسابان و بازرسان قانونی هم  مشخص شد. همچنین وکلای ملت درآمدهای ناشی از اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان را تعیین تکلیف کردند.

 

بهارستان نشینان همچنین مصوب کردند تجدیدنظر در حکم دادگاه بدوی محکومان اموال نامشروع در شعب تعیین شده از سوی رئیس دستگاه قضا انجام شود. همچنین مصوب شد تا رسیدگی به اعاده اموال نامشروع با وجود صدور آرای برائت از سایر مراجع انجام شود.

نمایندگان مجلس انتشار جریان رسیدگی و گزارش پرونده موضوع قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان که متضمن افشای مشخصات فرد باشد را منوط به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رئیس قوه قضائیه کردند. این در حالی است که وکلای مردم با پیشنهاد مسکوت ماندن ۴ ماهه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مخالفت کردند.

** مجلس در 23 تیر/ نشست غیرعلنی درباره اصلاح ساختار نظام بودجه‌

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بررسی موضوع اصلاح ساختار نظام بودجه‌ای کشور را محور نشست غیرعلنی با حضور مسئولان مربوطه دانست.

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل 49 قانون اساسی مقرر کردند برای اجرای قانون اعاده اموال نامشروع، از امکانات اداری و مالی قوه قضائیه استفاده شود.

** مجلس در 24 تیر/ حمایت مجلس از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام

وکلای ملت در جریان بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی دولت را موظف به حمایت از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای اعطای تنفس خوراک تا سقف ۲ میلیون بشکه در روز کرده و شرایط تخصیص تنفس خوراک به صنایع پایین دستی نفت خام تعیین کردند.

 

نمایندگان همچنین شرایط تأمین مالی طرح‌های حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام را مشخص کرده و وزارت نفت را موظف به صدور مجوزهای لازم تعیین شده برای حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی کردند.

۱۶۱ نماینده مجلس هم در نامه‌ای خطاب به روسای قوای مقننه و قضائیه خواستار تسریع در روند رسیدگی به حادثه برخورد قطار در محور سمنان – دامغان شدند.

وکلای مردم همچنین طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی جهت تأمین نظر شورای نگهبان را اصلاح کردند. ضمن اینکه در جریان اصلاح طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، با قید عدم مغایرت شرع در تبدیل اختیارات و وظایف سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند.

 

نمایندگان با کلیات و جزئیات با الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا موافقت کردند.

155 نماینده مجلس هم در تقدیر از ساخت سریال بصیرت افزای گاندو بیانیه دادند.

** مجلس در 25 تیر/ نمایندگان اعضای جدید حقوقدان شورای نگهبان را تعیین کردند

وکلای مردم با کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی موافقت کردند.

نمایندگان دو فوریت طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جرایم مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان را به تصویب رساندند.

 

با رای وکلای مجلس دهقان، صادقی مقدم و طحان نظیف اعضای حقوقدان شورای نگهبان شدند و بر همین اساس دهقان که پیش از این نماینده طرقبه در مجلس بود استعفا داد.

بهارستان نشینان همچنین با بررسی لایحه اصلاح بندی از مواد بودجه سال ۹۸ پیرامون نحوه پرداخت خسارت بدنی به صورت دو فوریتی موافقت کردند.

** مجلس در 30 تیر / حمایت نمایندگان از اقدام هوشمندانه سپاه در توقیف کشتی انگلیسی

وکلای ملت در جریان بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی، تعیین نرخ خرید تضمینی برق برای ساماندهی پسماند در بخش غیردولتی را بر عهده وزیران نیرو و کشور و مصوبه شورای اقتصاد قرار دادند. همچنین آنها دولت را مجاز به اضافه کردن تعرفه پسماند به قبوض برق مشترکان پرمصرف به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی کردند. ضمن اینکه بر همین اساس هم شهرداری‌ها را موظف به پرداخت هزینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل پسماند به انرژی متناسب با میزان پسماند تحویلی کردند.

 

بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس هم در حمایت از اقدام هوشمندانه سپاه پاسداران در توقیف کشتی انگلیسی بیانیه صادر کردند.

** مجلس در 31 تیر / تصویب کلیات حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیل گیرندگان

وکلای مردم در جریان بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی در کلانشهرها  با مشارکت بخش غیردولتی، سرمایه‌گذاران تبدیل پسماند به انرژی را از پرداخت مالیات معاف کردند. همچنین فعالیت های حوزه مدیریت پسماند را از پرداخت مالیات مستقیم معاف کردند.

نمایندگان مجلس همچنین با اختصاص اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی به وزارت دادگستری برای پرداخت خسارت به افراد موافقت کردند.

 

بهارستان نشینان کلیات طرح دوفوریتی الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی و حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیل گیرندگان را تصویب کردند.

نامه ۱۷۰ نماینده به رئیس جمهور در رابطه با تحویل ۴ میلیون تن قیر به طرح‌های عمرانی در مجلس قرائت شد.

مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور با ماده واحده این طرح موافقت کردند.

** مجلس در 1 مرداد/ نمایندگان خواستار لایحه مدیریت شهری شدند

نمایندگان مردم در مجلس طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور را به تصویب رساندند.

 

198 نفر از نمایندگان مجلس درباره ضرورت آزادی شیخ زکزاکی بیانیه صادر کردند.

بیانیه 165 نماینده به روسای مجلس و جمهور درباره لزوم ارائه لایحه مدیریت شهری در صحن علنی قرائت شد.

** مجلس در 6 مرداد/ استیضاح وزرا پس از ۳ کارت زرد اعلام وصول می شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت اطلاعات در شناسایی شبکه جاسوسی آمریکا در ایران تقدیر کرد.

وکلای مردم با اصلاح ماده‌ای از قانون آیین‌نامه داخلی مقرر کردند که اصلاح قانون دائمی در حین بررسی بودجه سالانه به دو سوم رأی نمایندگان حاضر نیاز دارد. همچنین آنها با اصلاح ماده‌ای از قانون آیین‌نامه داخلی مقرر کردند که اگر نماینده‌ای درخواست تعویق بررسی سوال را به کمیسیون ارائه دهد این امر فقط برای یک بار حداکثر به مدت یک ماه به تعویق خواهد افتاد.

 

با موافقت نمایندگان طرح استیضاح وزرا پس از دریافت ۳ کارت زرد از نمایندگان در اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول می شود.

 222 نماینده مجلس در تقدیر از نیروهای وزارت اطلاعات برای انهدام شبکه ۱۷نفره جاسوسی آمریکا در ایران بیانیه صادر کردند.

** مجلس در 7 مرداد / دولت باید بودجه شرکت های دولتی را تا ۱۵ آبان بدهد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نشست غیر علنی گفت: ظرف مدت ۲ ماه برنامه مدونی درباره خودکفایی کالاهای اساسی از سوی وزارت جهادکشاورزی ارائه شود.

نمایندگان مجلس با الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس مقرر کردند که دولت باید بودجه شرکت های دولتی را تا ۱۵ آبان هر سال به مجلس ارائه کند.

 

نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان برخی ایرادات وارده به لایحه مدیریت بحران را رفع کردند که بر این اساس رئیس سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد وزیر کشور و پذیرش رئیس جمهور عزل می‌شود.

** مجلس در 8 مرداد / اصلاح قانون حمایت از اشتغال پایدار روستاها

نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان، اصلاحات طرح الزام بانک‌ها برای حذف سود از بدهی تسهیلات گیرندگان را اعمال کردند.

وکلای مردم با کلیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی مواد غذایی فسادپذیر و تجهیزات خاص کاربردی برای اینگونه جابه‌جایی‌ها موافقت کردند.

نمایندگان با لایحه تصویب تشریفات (پروتکل های) مربوط به اصلاح بند الف ماده ۵۰ و ماده ۵۶ کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی موافقت کردند.

 

وکلای ملت با یک فوریت طرح اصلاح قانون حمایت از تولید و اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری موافقت کردند.

** مجلس در 26 مرداد / تعیین نحوه رسیدگی به گزارش های مجلس در قوه قضائیه

نمایندگان مجلس نحوه معرفی و بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در کمیسیون های مجلس را اصلاح کردند.

 

وکلای ملت در پارلمان همچنین ابهامات موجود در نحوه رسیدگی به گزارش های مجلس در قوه قضائیه را رفع کردند.

** مجلس در 27 مرداد/ اصلاح لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح  لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا موافقت کرد.

وکلای مردم به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کردند.

 

مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان برخی مواد لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را اصلاح کردند.

وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات لایحه تجارت با ماده یک این لایحه در خصوص مقررات عمومی قراردادهای تجارتی، تکلیف و وضعیت مقررات عمومی قراردادهای تجارتی بین صاحبان حرفه و اشخاص و مصرف کنندگان را مشخص کرده و شرایط انعقاد قرارداد خصوصی و قانون حاکم بر آن را تعیین تکلیف کردند همچنین  مقرر کردند طرفین قرارداد امکان استثنا یا محدود کردن دایره شمول اعمال قانون در رابطه با قراردادهای تجارتی را داشته باشند.

** مجلس در 3 شهریور/ تعیین شرایط ابطال قرارداد تجاری

وکلای مردم در پارلمان در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد لایحه تجارت اعاده از شورای نگهبان مصوب کردند تا اثبات انعقاد قرارداد بدون هیچ تشریفاتی و به هر وسیله ای از جمله شهادت شهود ممکن باشد. ضمن اینکه تعریف قراردادهای دوتعهدی و تک تعهدی را برای لایحه تجارت مشخص کردند.

 

نمایندگان مجلس همچنین نحوه اخطار در قراردادهای دوجانبه را مشخص کرده و طرفین قراردادها را مسئول اعتمادسازی برای یکدیگر در جریان انعقاد قرارداد و در صورت نیاز جبران خسارت کردند همچنین وکلای ملت طرفین قرارداد را به حفظ اطلاعات محرمانه مطرح شده در مذاکرات ملزم کرده و اعطای نمایندگی در صورت داشتن تعارض منافع را ممنوع کردند.

با تصویب نمایندگان موضوع ثبت و آگهی عزل نمایندگی قرارداد تجاری تعیین تکلیف کرده و مواردی را که موجب عدم تعادل نامتعارف بین حقوق و تکالیف طرفین قرارداد تجاری شده و زیان دیده می تواند خواهان ابطال شرط شود را معین کرده و شرایط انعقاد معامله به وسیله شخص ثالث یا براساس ضابطه ای معین را تعیین کردند.

** مجلس در 4 شهریور/ تعیین تکلیف دلال در قانون تجارت 

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تجارت اعاده شده از شورای نگهبان، شروط ممنوعه در قراردادها برای صاحبان حِرَف مشخص و مقرر کردند تا در صورتی که ظن متعارف مبنی بر اینکه متعهد علیه امکان اجرای تعهدات اساسی خود را ندارد، از طرف مقابل تضمین بخواهند. همچنین شرایط مطالبه خسارت در صورت نقض تعهدات قراردادهای تجاری روشن و مقرر کردند نحوه محاسبه کلیه مهلت ها و مواعد مقرر در قراردادها و این قانون تابع قانون آیین دادرسی مدنی باشد.

 

وکلای مردم همچنین شرایط تعدیل قرارداد تجاری در صورت بروز حوادث را مشخص کرده و با فسخ قراردادهای تجارتی در صورت نقض تعهدات اساسی آن موافقت کردند. ضمن اینکه تکالیف دلال نیز مشخص شده و طرفین معامله را به رعایت عرف معمول در معاملات ملزم کردند.

نمایندگان مجلس نمایندگان مجلس با فسخ قراردادهای تجارتی در صورت نقض تعهدات اساسی آن موافقت کرده و مصوب کردند در قراردادهای تجاری تا زمانی که متعهد اخطاری از متعهدله مبنی بر انتقال حق دریافت نکرده است با انجام تعهد برای انتقال دهنده از تعها۔ خود بری می شود. ضمن اینکه شرط مبهم در قراردادهای تجاری به ضرر پیشنهاددهنده تفسیر می‌شود. همچنین نمایندگان شرایط فسخ و تغییر قراردادهای تجارتی را مشخص کردند.

وکلای ملت در پارلمان مقرر کردند تا هرگاه اسناد معامله در حضور دلال، امضا و یا به وسیله او رد و بدل شود، دلال ضامن اصالت امضاء های مندرج در اسناد مذکور است. ضمن اینکه آنها دلالان را در برابر ارزش یا جنس کالای مورد معامله مسئول کرده و تصویب کردند که در صورتی که دلال در معامله سهیم باشد، با آمر خود متضامناً مسؤول اجرای تعهد می‌شود همچنین مقرر کردند که اگر دلال در معامله موضوع قرارداد سهیم باشد، باید طرف ناآگاه را از این امر مطلع کند.

نمایندگان مجلس شرایط تعیین دستمزد دلال در قراردادهای تجاری را مشخص کرده و مقرر کردند تا دلالان معاملات ممنوعه اجرتی دریافت نکنند همچنین نمایندگان مردم در مجلس، تعریف موضوع حق العملکاری را در قانون تجارت و قراردادها مشخص کردند. ضمن اینکه دلالان مکلف به ثبت مشخصات معاملات در یک دفتر الکترونیک شدند.

 

وکلای مردم همچنین مقرر کردند که حق العمل کار می‌تواند در صورتی که منافع آمر ایجاب کند کالای فاسد شدنی را با اطلاع دادستان محل استقرار کالا یا نماینده او بفروشد. ضمن اینکه مسئولیت حق العملکار در صورت بروز زیان به آمر را مشخص کرده و ضمن تعریف اجرت و حق العمل کار، تصویب کردند که حق العمل‌کار در صورت تقلب مستحق حق العمل نیست. همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند که نمایندگی تجارتی عبارت است از تعهد به بازاریابی، انجام مذاکرات مقدماتی، انعقاد قرارداد و یا ارائه خدمات به نام و به حساب دیگری، به نحو مستمر، بدون اینکه نماینده، مستخدم یا أجیر طرف دیگر باشد؛ البته حقوق و تکالیف طرفین نمایندگی تجارتی را هم مشخص کردند.

 ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت تحریم ظریف از سوی آمریکا بیانیه صادر کردند.

** مجلس در 5 شهریور/ تقدیر مجلس از ساخت سامانه پدافندی باور ۳۷۳ وزارت دفاع

وکلای ملت در پارلمان در جریان رسیدگی به لایحه قانون تجارت شرایط مختلف حمل و نقل کالاهای تجارتی، حقوق و تکالیف متصدی حمل و نقل و حقوق و تکالیف فرستنده و گیرنده کالا را مشخص کرده و اجرت و هزینه‌های نمایندگی تجارتی و همچنین شرایط امانت گذاری کالاهای تجارتی در انبار را تعیین کردند. ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی را مکلف به ایجاد سامانه متمرکزی برای صدور بارنامه الکترونیک به وسیله متصدیان حمل و نقل کردند.

 

نمایندگان مردم در مجلس وزارت صمت را مکلف به ایجاد سامانه متمرکز صدور قبض وثیقه الکترونیک به وسیله متصدیان انبارهای عمومی کردند.

۲۰۲ نفر از نمایندگان در تقدیر از طراحی و ساخت سامانه پدافندی باور ۳۷۳ وزارت دفاع بیانیه صادر کردند.

** مجلس در 10 شهریور/ تعیین شرایط اجاره به شرط تملیک

وکلای ملت در پارلمان در جریان رسیدگی به لایحه قانون تجارت احکام مرتبط با صدور قبض انبار کالا را تعیین کردند ضمن اینکه تاسیس و بهره برداری از انبارهای عمومی را منوط به کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت دانستند. همچنین احکام اخذ وثیقه تجاری، الزامات آگهی‌های معاملات از طریق حراجی را مشخص کرده و مقرر کردند که اموال فاسدشدنی بدون رعایت تشریفات حراج شوند.

 

نمایندگان مجلس همچنین شرایط اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) در قانون تجارت را مشخص کردند. ضمن اینکه شرایط و الزامات اخذ مجوز برای تاسیس نمایندگی توزیع کالا را مقرر کردند.

** مجلس در 11 شهریور / تعیین شرایط صدور ضمانتنامه در قراردادهای تجاری 

وکلای ملت در پارلمان و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت، الزامات پرداخت و فسخ ضمانتنامه‌های تجاری، شرایط صدور ضمانتنامه در قراردادهای تجاری و شرایط و الزامات اعطای امتیاز کسب و کار را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس با ارجاع طرح دو فوریتی الزام بانک‌ها به موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود از بدهی تسهیلات گیرندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند.

 

وکلای مردم همچنین طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن اعاده از شورای نگهبان را بررسی و اصلاح کردند.

** مجلس در 12 شهریور/ تقدیر مجلس از مواضع روحانی برای عدم مذاکره با آمریکا

150 نماینده مجلس از مواضع رئیس جمهور برای عدم مذاکره با آمریکا قدردانی کردند.

 

نمایندگان به محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند و علی اصغر مونسان را به عنوان اولین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشخص کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای نگهبان جمهوری اسلامی قانون اساسی توسعه صنایع پایین دستی نفت خام اعاده اموال نامشروع مسئولان طرح اعاده اموال نامشروع اجرای اصل 49 قانون اساسی تامین نظر شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی جریان بررسی لایحه جمهوری اسلامی ایران قراردادهای تجاری جریان رسیدگی قراردادهای تجارتی جریان بررسی طرح بیانیه صادر کردند ساماندهی پسماند شورای نگهبان نمایندگان مجلس انعقاد قرارداد تعیین کردند اصلاح کردند طرفین قرارداد قرارداد تجاری مشخص کرده حقوق و تکالیف وکلای مردم بدهی تسهیل مقرر کردند الزام بانک ها بخش غیردولتی همچنین شرایط موافقت کردند نماینده مجلس مقرر کردند قانون تجارت تعیین تکلیف اصلاح قانون تصویب کردند لایحه تجارت قوه قضائیه مشخص کردند دستگاه ها آن موافقت حمل و نقل حق العمل مجلس هم حذف سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه‌ای با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و نمایندگان منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار و دانشگاهیان مطالبات خود را از منتخبان مردم مشهد مطرح کردند.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد این دانشگاه به بیان برخی از مسائل پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و با تأکید بر ضررورت همراهی هر چه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بدنه دانشگاهی، مسائلی از جمله مطالبات بیمه‌ای، مسائل پیرامون تأمین مسکن استادان، کارکنان و ضرورت رفع وجود تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های دولتی در زمینه جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی را مطرح کرد.

ضرورت توجه ویژه نمایندگان مجلس به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش مؤثر نهاد‌های پژوهشی و دانشگاهی در عرصه برطرف کردن مشکلات جامعه در حوزه‌های تخصصی گفت: در کنار مجموعه متمرکز پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های دانشگاهی و پژوهشی محلی نیز می‌توانند نقش مهم و مؤثری را ناظر به نگاه‌های سیاستگزارانه و تبدیل تولید علم به گزاره‌های علمی برای سیاستگزاری ایفا کنند از این رو، ضروری است نمایندگان مجلس برای تأمین پشتوانه‌های فکری در قانونگذاری با بدنه دانشگاهی ارتباط مؤثر و مداوم داشته باشند.

میثم ظهوریان‌ابوترابی از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی محلی به‌عنوان راهکاری برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت دانشگاهی در حوزه سیاستگزاری نام برد و افزود: تلاش می‌کنیم این موضوع را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: نهاد‌های آموزشی غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل محدودیت‌های دولت در عرصه تأمین نیاز‌های آموزشی به وجود آمده و در حقیقت برخی از بار‌های به زمین مانده دولت را برداشته‌اند؛ بنابراین نباید دولت با نگاه رقیب به آنها نگاه کرده و این نگرش باید تغییر کند.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد تغییرات در زمینه تعیین حقوق و دستمزد در قانون خدمات کشوری درباره ضرورت توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد: این موضوع از جمله مسائل هویتی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد. مصوبه حجاب و عفاف مصوب مجلس که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و برگشت بوده نیز به نسبت قوانین گذشته، قانون پخته‌تری است که بخش‌های مختلف در آن مورد توجه قرار گرفت.

ضرورت توجه به دو کلیدواژه «تحول» و «وحدت»

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید نصب العین نمایندگان مجلس دوازدهم قرار بگیرد، عنوان کرد: سال‌هاست در کلام رهبر انقلاب اسلامی، موضوع اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح نمی‌شود و مهم، انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور بوده، ایشان دو کلیدواژه جدی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و این کلیدواژه‌ها «تحول» و «وحدت» است.

احسان عظیمی‌راد توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در کشور دچار برخورد دوگانه سیاسی است که نقات قوت آن را به حاشیه برده؛ بنابراین مورد کم توجهی وزارت علوم نیز قرار گرفته از این رو، برقراری عدالت در این زمینه باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی نیز قرار بگیرد. نظارت بر اجرای قوانین از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس بوده و این موضوع باید در مجلس دوازدهم به صورت جدی مورد توجه نمایندگان باشد تا آیین نامه‌های وضع شده در وزارتخانه ها، مانع از اجرای قوانین نشود.

وی از تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در مشهد خبر داد که قرار است با حضور متخصصان در حوزه‌های مختلف به نمایندگان مجلس کمک کنند. همچنین نمایندگان نیز با تشکیل مجلس دوازدهم، در کنار برقراری ارتباط مداوم با بدنه مردمی، جلسات ثابت را با جوامع نخبگانی دانشگاهی برگزار خواهند کرد تا نگاه تخصصی بتواند برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس بر مطالبه مردمی از نمایندگان مشهد و کلات برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های شهرستان کلات تأکید کرد.

به گزارش آنا، اعتقاد نمایندگان به این که مجلس باید در رأس امور قرار داشته باشد، توجه نمایندگان به مأموریت اصلی خود یعنی تقنین و نظارت بر اجرای قوانین، حضور فعال نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی که تحصیلات دانشگاهی آنها در آن زمینه بوده، حضور فعالانه نمایندگان در مجلس، استفاده از ابزار‌های قانونی مانند سوال و استیضاح در موارد ضروری و بدون رعایت تعارفات با افراد، توجه به این که آثار فعالیت نمایندگاه در سال‌های پس از پایان دوران نمایندگی آنها نیز در جامعه باقی می‌ماند، حمایت نمایندگان از جامعه دانشگاهیان، توجه به قوانین و مسائلی از جمله موضوع عفاف و حجاب، تلاش برای تحقق شعار سال، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به مسائل و مشکلات زنان شاغل و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلافات جمهوریخواهان بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا