Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@18:07:08 GMT

جهش 13 کانالی شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۷۰۹۳

جهش 13 کانالی شاخص بورس

بورس تهران در دومین جلسه سال 99 به مدار مثبت بازگشت و شاخص کل این بازار با رشد 12602 واحدی، بار دیگر به کانال 521 هزار واحدی پا گذاشت.

قدس آنلاین؛ بورس تهران در دومین جلسه سال 99 به مدار مثبت بازگشت. شاخص کل بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته رشد 12602 واحدی را تجربه کرد و بار دیگر به کانال 521 هزار واحدی پا گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه 70 درصد از نمادهای بورسی و فرابورسی کار خود را با صف خرید به پایان بردند. بازگشت دماسنج اصلی بازار به محدوده مثبت سبب شد تا اولین هفته معاملاتی بورس در سال 1399 با رشد 8368 واحدی به پایان برسد و در عین حال نشانه‌ای باشد از آن که سرمایه‌گذاران خرد همچنان برای کسب بازدهی به این بازار بیشتر از بازارهای رقیب نظر دارند.

افت و خیزهای سهام؛ نقشه راه بورس 
 روز 14 اسفند شاخص کل بورس تهران در سقف تاریخی 555 هزار واحد بسته شد و در روزهای بعد مسیر تند اصلاح را در پیش گرفت. در هفته‌های پایانی سال بر تعداد عرضه‌های اولیه افزوده شد. «شگویا» و «زکوثر» از جمله آخرین عرضه‌های اولیه سال 98 بودند. در این میان اثر ریزش شدید بازار جهانی و همچنین کرونا را نیز باید در نظر گرفت اما اگر بهانه رشد قیمتی سهام هجمه سنگین نقدینگی بوده است در نتیجه به نظر می‌رسد هیچ عاملی مانند عرضه اولیه با جذب نقدینگی در کاهش التهاب سهام موثر نخواهد بود. بر این اساس انتظار اصلاح سهام در روزهای پایانی سال به دنبال عرضه‌های اولیه وجود داشت.  البته شتاب هجوم نقدینگی از میزان عرضه‌های اولیه بیشتر بوده و با کاهش دوباره عرضه‌ها نقدینگی احتمالا رالی جدیدی را شروع خواهد کرد. در این میان اثر سایر عوامل مانند دلار و بازار جهانی را نیز باید لحاظ کنیم اما همان‌طور که دیروز نیز مشاهده شد حتی در رکود سهام کالایی به بهانه ریزش قیمت کالاها در بازار جهانی نقدینگی به سمت سهام غیرکالایی هجوم آورد. در نتیجه گرچه بسیاری از سهام در مظان حبابی شدن هستند اما این موضوع چندان مورد توجه معامله‌گران نیست و نقدینگی با توجه به گزینه‌های روی میز برای سرمایه‌گذاری همچنان سهام را نسبت به بقیه برتر می‌داند. عطش بورس برای آشفتگی اقتصاد و پمپاژ حداکثری نقدینگی به دنبال فضای تردید در سرمایه‌گذاری راه را برای رالی سهام باز نگه داشته است.

امروز نیز بار دیگر گسیل نقدینگی جهش سهام را رقم زد و با این وضعیت در مدت زمان اندکی شاخص سهام بار دیگر می‌تواند سقف تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. در این میان اگر سیاست‌های انبساطی سنگین بانک‌های مرکزی جهان مانند فدرال رزرو آمریکا و  اخبار از حمایت 6 هزار میلیارد دلاری فد از اقتصاد، به مذاق بازار جهانی خوش آید و مطابق با بحران 2008 در نتیجه حمایت بانک‌های مرکزی شاهد رونق دوباره بازار کالایی باشیم بورس تهران انگیزه به مراتب بیشتری را برای رشد خواهد داشت. در این شرایط بار دیگر باید به سازمان بورس در نظر گرفتن عرضه‌های اولیه سنگین را تذکر کرد. به نظر می‌رسد در تمایل حداکثری بورس به آشفتگی و جذابیت آن در نگاه سرمایه‌گذاران تنها ایجاد مجراهای تازه برای جذب نقدینگی در سهام بتواند تب بورس را کاهش دهد. در غیر این‌صورت هر روز بر تعداد بادکنک‌های بورسی و حجم این بادکنک‌ها افزوده می‌شود و متلاشی شدن این بادکنک‌ها قطعا کل بازار و در خط مقدم سازمان بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد

معاملات چهارشنبه از دریچه آمار
بعد از پرداختن به عوامل و جهت‌دهندگان بازار، نگاهی به جزئیات معاملات امروز می‌تواند حائز اهمیت باشد. ارزش معاملات خرد بورس تهران امروز به بیش از 3500 میلیارد تومان رسید تا از فضای نیمه‌تعطیل روز گذشته تا حدودی فاصله بگیریم. مشخصه امروز معاملات صف‌نشینی برای سهام کوچک و همین‌طور سهام غیرکالایی بود. با این وجود نمادهای بزرگ کالایی نیز در مسیر رشد قیمت قرار گرفتند و از ریزش‌های حداکثری روز گذشته راه خود را جدا کردند.

در معاملات امروز، از 434 نماد فعال در تابلوهای اصلی بورس و فرابورس، 303 نماد کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و این به معنای تشکیل صف خرید در 70 درصد از سهام بازار است. ارزش تقاضای منتظر در این صفوف خرید به بیش از 2500 میلیارد تومان می‌رسید و در بسیاری از نمادها قیمت پایانی سهام با سقف دادوستدها فاصله قابل‌توجهی داشت. در مقابل 9 نماد نیز در محدوده صف فروش به کار خود پایان دادند.

نکته جالبی که در معاملات امروز توجهات را به خود جلب می‌کرد تغییر روند لحظه‌ای در برخی از نمادها بود. تا آن‌جا که نمادهایی همچون «بورس»، «فرابورس» و «کالا» در کمتر از چند دقیقه با جمع شدن صف‌های فروش به سرعت به سمت سقف مجاز روانه حرکت کردند و صف‌های خرید پایداری را تجربه کردند. این مورد در رابطه با نماد «تپکو» نیز جالب‌توجه بود.

در بازار پایه، از 132 نماد فعال، 75 نماد در محدوده صف خرید به کار خود پایان دادند و ارزش صف‌های خرید در حدود 190 میلیارد تومان بود. در مقابل 29 نماد نیز صف‌های فروش پایدار تا انتهای بازار را تجربه کردند.

منبع: دنیای بورس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بورس شاخص بورس سهام بازار سهام عرضه های اولیه بازار جهانی بورس تهران بار دیگر صف خرید کار خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت/ بازار متعادل شد

بازار سرمایه پس از رشد شارپی که در دو روز گذشته تجربه کرد، روز جاری را با رشدی ۴ هزار واحدی به پایان رساند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام سومین روز کاری هفته بر خلاف دو روز گذشته، متعادل آغاز کرد و رفته رفته هر چه به ساعات پایانی بازار نزدیک شدیم، بر فشار عرضه ها افزوده شد.

بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی 4 هزار واحدی به 2 میلیون و 316 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن با رشدی 4300 واحدی به ارتفاع 757 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «بوعلی»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «آریا»، «آریان» و «هرمز» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «کرمان»، «فزر» و «فصبا» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

در بازار امروز 222 نماد در محدوده مثبت و 228 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 203 نماد در محدوده مثبت و 211 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش روزانه بورس ۴ اردیبهشت/ رشد بورس موقتی بود؟
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت/ بازار متعادل شد