Web Analytics Made Easy - Statcounter




به گزارش همشهری آنلاین، در حال حاضر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سرشار از پیام‌ها و اطلاعات مختلف پیرامون ویروس کرونا هستند و چه ما درستی این پیام‌ها را تشخیص بدهیم و چه ندهیم، این پیام‌ها دائم چشم‌ها و گوش‌های ما را نشانه گرفته اند، زمانی که ما خود را بدست امواج رسانه‌ای می‌رسانیم، و در عین حال نیز رصد و پالایشی پیرامون پیام‌ها نداریم،  این سبب خواهد شد به پیام‌هایی که ممکن است برای ما سودمند باشند توجه نکنیم و ندانیم چه چیزی را از دست می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غرق شدن در پیام‌های رسانه‌ای باعث ایجاد خستگی پیام در بلندمدت در مخاطب می‌شود طوری که توانایی تمرکز را از دست می‌دهد،در حالی که انتخاب‌ها بی شمارند، اما این انتخاب‌های بیش از حد می‌تواند ما را فلج کند و نتوانیم دست به کنش بزنیم.

در شرایط کنونی ویروس کرونا به فضای مجازی رخنه کرده است. در تبلیغات فضای مجازی گونه‌ای تبلیغ است که اصطلاحاً به آن پیام‌های ویروسی یا تبلیغات ویروسی گفته می‌شود، یعنی پیام‌هایی که بدون اطمینان به صحت یا نادرستی آن‌ها به هر شکلی منتقل می‌شوند و کاملاً قابل انتقال است و از آنجایی که شاخص‌های اصلی پیام‌های جذاب و قابل انتقال یعنی مبهم بودن و ترسناک بودن را با خود دارد، البته ترسی که به واسطه ناآگاهی به وجود می‌آید، اکنون خبرهای مربوط به ویروس کرونا به شکل پیام‌های ویروسی منتقل می‌شوند و این شروع یک موج خبری سریع و پر از هیجان است.

دو چیزی که برای مخاطب بسیار جالب و سرگرم کننده است؛ سرعت دریافت و انتقال پیام از یک سو و از سوی دیگر هیجانی که به همراه دارد.

بسیاری از افراد متأسفانه بکارگیری رسانه را بلد نیستند، فرقی نمی‌کند این رسانه جمعی باشد یا شبکه اجتماعی شخصی شان باشد، هر کسی به خود اجازه می‌دهد اظهارنظر تخصصی و غیرتخصصی خود را نشر داده و بیشتر جامعه را تحت تأثیر یک اتفاق قرار دهد و جامعه را با رعب و وحشت بیشتری روبرو کند.

نقش تفکر انتقادی در پایش مطالب منتشر شده در فضای مجازی

در مواجهه با اخبار چه در تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و سایت‌ها بحثی به نام تفکر انتقادی بسیار تأثیرگذار است چرا که مخاطب با داشتن تفکر انتقادی نسبت به مطالب منتشر شده می‌تواند پایش داشته باشد و هر مطلبی را باور نمی‌کند.

باید برای ورود اطلاعات به ذهن نگهبان داشته باشیم و ما از کلمه "چرا" به عنوان این نگهبان یاد می‌کنیم و هر فرد می‌تواند در مقابل هر مطلبی که از هر رسانه‌ای شنید واژه چرا را قرار دهد و به این ترتیب از ورود افسار گسیخته اطلاعات به ذهن خود جلوگیری کرده و مطالب توسط ذهن سنجیده و پایش می‌شود.

در این مواقع بهتر است برای بهداشت روانی خود، عزیزانمان و هموطنانمان در این برهه زمانی احترام قائل باشیم و به عنوان سفیران سواد رسانه‌ای مراقب افکار و اندیشه خود و دیگران باشیم و هر پیامی را بلافاصله برای اعضای خانواده، آشنایان، دوستان و هموطنانمان بازنشر نکنیم.

در مواجهه با پیام‌های کرونایی مثل یک دروازه بان در لحظه دفع پنالتی با دقت، تمرکز و آگاهی عمل کرده و با انتشار اخبار نگران کننده، خود و دیگران را دچار «شکنجه خاموش» نکنیم و به آثار و تبعات اجتماعی و اخلاقی انتشار پیام‌ها توجه داشته باشیم.

عدم زود باورپذیری، تأمل به جای واکنش هیجانی به ویژه در برابر پیام‌هایی که در فضای مجازی با آن رو به رو می‌شویم؛ عدم ارسال سریع محتواهای بی پایه برای دیگران و نیز حفظ آرامش در برابر پیام‌های رسانه‌ای از الزامات سواد رسانه‌ای در چنین بحران هایی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان - ساری

کد خبر 495274 برچسب‌ها استان مازندران كرونا در ايران رسانه - سواد رسانه‌ای

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران كرونا در ايران رسانه سواد رسانه ای سواد رسانه ای فضای مجازی پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۷۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فرزند علم‌الهدی به اتهامات اقتصادی و ماجرای قطع 4000 درخت هیرکانی + عکس

به گزارش جماران؛ خبرگزاری فارس نوشت: در تازه ترین  شایعات رسانه های ضدایرانی، این بار رسانه انگلیسی «ایندیپندیت فارسی» در مطلبی که از آن به عنوان خبر اختصاصی نام برده، مدعی شد ماجد علم الهدی فرزند آیت الله علم الهدی امام جمعه شهر مقدس مشهد، سهامدار عمده شرکت هلدینگ گردشگری جوانمرد است که را نابود کرده.

 

 

 

 

وی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

وی افزود: تاکنون به هیچ یک از زیر مجموعه های گردشگری این هلدینگ نرفتم و شخصا سرمایه ای برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارم.

 

 

البته شایعات پیرامون ماجد علم الهدی به این مورد محدود نمی شود، در چند سال گذشته بارها شایعه دستگیری وی در امارات به جرم قاچاق سکه یا حتی اسلحه منتشر کردند.

دیگر خبرها

  • کسب موفقیت در مواجهه با انتشار اطلاعات نادرست
  • ارسال پیام و درخواست واریز وجه و ارز دیجیتال، شگرد جدید کلاهبرداران اینترنتی
  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • واکنش فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ
  • پسر علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • واکنش فرزند علم‌الهدی به اتهامات اقتصادی و ماجرای قطع 4000 درخت هیرکانی + عکس
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • رسانه‌ها بازوی توانمند پلیس در ارتقاء نظم و امنیت هستند