Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@15:46:47 GMT

کتابخوانی امروز با حامد حجتی شاعر آیینی

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۸۳۱۷

کتابخوانی امروز با حامد حجتی شاعر آیینی

ایسنا/قم حامد حجتی از اهالی فرهنگ و ادبیات قم، ده کتاب را برای مطالعه عیدانه به مردم پیشنهاد می‌دهد.

این روزها کشور عزیزمان و جهانی که سخاوتمندانه به ما مجال زیستن داده‌ است گرفتار بلیه‌ای همه‌گیر شده‌ است. شیوع کرونا در این روزها منجر به ایجاد وضعیت حاد شده و عمده‌ترین توصیه‌ای که جهت کاهش شیوع آن گفته می‌شود، ماندن در خانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحمل قرنطینه خانگی که این روزها مصادف شده با تعطیلات نوروزی ما ایرانیان، برای عده‌ای دشوار است ولی می‌تواند تبدیل به فرصت مناسبی جهت احیای یک سنت واجب جهانی است؛ یعنی سنت کتاب‌خوانی!
در همین راستا کمپین‌ها و چالش‌هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم ، ده کتاب ده روز، در خانه می‌مانیم و جنبش‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده‌است.
از سویی در پی مبارزه با افزایش شیوع کرونا و از سویی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.

در دومین روز به سراغ حامد حجتی، شاعر آیینی و نویسنده قمی رفتیم و ابتدا از او خواستیم تا خودش‌ را به طور مختصر معرفی کند.
وی گفت:من حامد حجتی هستم. متولد ۴ تیر سال ۵۵ شهر قم. فعالیت فرهنگی خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کردم. در حال حاضر دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی هستم و علاقه اصلی من شعر آیینی است.
۱۵ عنوان کتاب دارم با موضوعات دفاع مقدس، اهل‌بیت و شعر آیینی که مهم‌ترین کتاب این سال‌های من کتاب «شش‌گوشه» است که وقایع‌نگاری نصب ضریح سیدالشهدا علیه‌السلام است.
حجتی افزود: در این سال‌ها علاوه برنوشتن به سردبیری نشریات مختلف هم اشتغال داشتم، مثل دیدار آشنا، پرسمان، معبر و پلاک ۱۷.
وی ادامه داد: سال‌ها در صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌عنوان تهیه‌کننده رادیو اشتغال به تولید برنامه رادیویی داشتم. معاون صدای مرکز قم بودم و در حال حاضر هم در مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه مشغول به کار هستم.
در گام بعد از او خواستیم تا آثاری که به مخاطبان پیشنهاد می‌کند را عنوان کند که در ذیل به این ده کتاب می پردازیم.
اول؛ انسان ۲۵۰ ساله: برای کسانی که می‌خواهند به تحلیلی متفاوت، نو و درکی جدید است از زندگی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برسید، لازم است کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که شامل بر بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین علیهم‌السلام است را بازخوانی کنید.
دوم؛ خانه عنکبوت: اگر اهل رمان‌های پلیسی هستید و می‌خواهید با گوشه‌ای از مبارزات مردم مصر علیه اسرائیل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مجموعه رمان دوجلدی «خانه عنکبوت» صالح مرسی که توسط انتشارات شهید کاظمی ترجمه‌شده است را بخوانید.
سوم؛ یوما: اگر می‌خواهید یک رمان بانوان‌های زیبا در رابطه با زندگی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بخوانید کتاب «یوما» نوشته مریم راهی را بخوانید. رمان «یوما» اثری که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقه‌ای، حرف‌هایی جدی و تازه برای روایت دارد. بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبرا سلام‌الله علیها است.
چهارم؛ شیردارخوین: اگر دلتان خواست یکی از خارق‌العاده‌ترین آدم‌های جنگ را بشناسید و با او شگفتی‌های فراوانی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم زندگی داستانی شهید جواد دل آذر به‌عنوان «شیر دارخوین» نوشته خانم فاطمه دولتی را بخوانید.
پنجم؛ فیض‌بوک: اگر اهل طنز هستید و دوست دارید در لحظات بهاری کلمات بانشاط و شادابی به سراغتان بیاید حتماً کتاب «فیض‌بوک» را بگیرید و مجموع شعرهای طنز ناصر فیض را بخوانید.
ششم؛ قصه دلبری: «قصه دلبری» هم کتاب دیگری است که به نظر می‌رسد باید خواند چراکه روایت یک شهید مدافع حرم است از زبان همسرش.
هفتم؛ مراعات بی‌نظیر؛ «مراعات بی‌نظیر» سروده مهدی رحیمی. این مجموعه شامل 71 غزل با موضوع اهل‌بیت (ع) است. که انتشارات جمهوری آن‌ها به زیور طبع آراسته است.
دنیای بی حسین اگر آخر غم است
دنیای با حسین به آخر نمی‌رسد
در هیچ لحظه‌ای به‌جز لحظهٔ اخا
در نقشه‌ها فرات به کوثر نمی‌رسد
این شاکلید قصهٔ صحرای کربلاست
سر می‌دهد حسین ولی سر نمی‌دهد
هشتم؛ داریم با حسین(ع) حسین(ع) پیر می‌شویم: «داریم با حسین(ع) حسین(ع) پیر می‌شویم» عنوان مجموعه شعری است از استاد علی‌اکبر لطیفیان که توسط انتشارات جمهوری به چاپ رسیده است. علی‌اکبر لطیفیان از شعرای آیینی سرای معاصر است که بیشتر اشعارش در مجالس اهل‌بیت(ع) و هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شوند. شعر لطیفیان در عین زیبایی، از تکلفات و پیچیدگی‌های زبانی و آرایه‌های ادبی دور است. لطیفیان با تکیه‌بر مطالعات دینی، شعری سرشار از معارف مذهبی می‌سراید.
نهم؛ زلالود: «زلالود» سروده احمد بابایی است. این کتاب را هم‌نشر جمهوری به چاپ رسانده است. اثر احمد بابایی دربردارندهٔ سروده‌هایی در مدح و ستایش ائمه اطهار و نجواهای شاعرانه و عاشقانهٔ بابایی با معبود یگانه است. مجموعه‌ای سرشار از حس لطیف و روح‌پرور انسانی که در وصف بزرگان مذهبی و انسان‌های پاک گردآوری‌شده است. کسانی که روح آزادی‌خواه و وجود بابرکتشان روشنی‌بخش این دنیا و معنا دهندهٔ زندگی نوع بشر بر روی زمین است.
از حجتی خواستیم تا دهمین کتاب‌را به معرفی یکی از آثار خود اختصاص دهد:
دهم؛ شش گوشه: در «شش گوشه» به واقعه گاری نصب ضریح امام حسین(ع) پرداخته‌ام. نسل‌های آتی اگر روزی بپرسند که چرا این ضریح تعویض شد و چگونه این اتفاق رخ داد، مستندات و اسناد قابل توجهی برای این منظور در اختیار خواهند داشت.
حجتی خاطرنشان کرد: البته آنچه در این روزها بیشتر موردتوجه خانواده‌هاست، کتاب‌هایی است که برای خردسالان، کودکان و نوجوانان باید معرفی شود. به نظر می‌رسد اگر آثاری از محمد سعید هاشمی، محمد پوروهاب، علی باباجانی مجید ملامحمدی و طیبه سادات رضوانی دیدید بخرید و با اطمینان برای بچه‌هایتان بخوانید.
در روزهای آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده‌‌گانه آن‌ها جهت مطالعه‌ کتاب در ایام تعطیلات کرونایی نوروز را خواهیم داشت.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه قم کتاب حامد حجتی ده کتاب اهل بیت حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۸۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابی که با آن تنها گریه کردم

  این اثر،سرگذشت زندگی بانویی است متولد۱۳۳۰خورشیدی به نام اشرف‌سادات منتظری که مثل بسیاری از بانوان هم‌نسل خود زندگی ساده و معمولی داشته است؛ در نوجوانی ازدواج سنتی داشته، آفتاب، مهتاب‌ندیده بوده، اهل مدارا و سازش با زندگی، وفادار به همسر، عاشق فرزندان و در یک کلام کدبانو و همسری فداکار بوده است. این تعریف اولیه‌ای است که کتاب از یک زن بدون تحصیلات آکادمیک در دوره‌ای که مرزبندی عمیق وشکاف جدی بین زنان جامعه ایرانی وجود داشته، به ما می‌دهد. اشرف‌سادات در این مرزبندی در طیف زنان مذهبی و سنتی قرار می‌گیرد.اما قصه این زن به پستوی خانه ومطبخ ختم نمی‌شود؛ او گرچه واحدهای درسی جنبش مدنی و مبارزه را در هیچ دانشگاه و گروه سیاسی نگذرانده اما دروجود خود چیزی به نام «من هستم» را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد.او در سطح زنانگی خود فرزندانی به دنیا می‌آورد ولی ازاتفاقات اطراف جامعه غافل نیست. «خانم سادات» در بستر اتفاقات سیاسی جامعه، زن مذهبی سجاده‌نشین و فارغ از تحولات اجتماعی و سیاسی ایران نیست. اودغدغه‌های فرهنگی و مذهبی خود را دارد و می‌کوشد تا همراه مردم در این تحولات سهمی داشته باشد. گرچه همسرش در این راه چندان نقش فعالی ندارد اما مانع راه و حرکت «زن» نمی‌شود. 
   
زنی آزادیخواه
قصه حضور شجاعانه اشرف‌سادات منتظری در تحولات سیاسی ایران در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از صف نماز جماعت مسجد شکل گرفت. مکانی که بستر تغییرات اندیشه‌ای بسیاری از ایرانیان دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود. حضور او در راهپیمایی‌ها، خلاقیت‌هایی که برای پیشبرد اهداف خود پیاده می‌کرده، همراه‌کردن خواهران و بعدها همسرش برای حضور در میدان و حتی مهاجرت‌های کوتاه‌مدت از قم به تهران برای حضور در صحنه مبارزات با پشتوانه‌های مذهبی و اندیشه ظلم‌ستیزانه این زن همراه بوده است. این‌که زنی جوان با چند فرزند قد و نیم‌قد، در همه عرصه‌های سیاسی قبل و بعد از انقلاب ۵۷ حضور داشته، خواندنی است. اشرف‌سادات نه یک زن چریک و نه وابسته جریان‌های سیاسی معاصر بوده، بلکه تنها زنی آزادیخواه بوده که می‌خواست کشور بر مدار دین و آزادی اداره شود، ظلم حاکمیت روح او را رنجانده و از یک زن خانه‌دار به زنی میدان‌دار در عرصه مبارزه و بعد کمک به جبهه بدل شده است. 
   
«تنها گریه کن» فقط قصه محمد نیست
میان قصه پرفرازونشیب زندگی خانم منتظری تولد یک پسر به‌نام محمد با بیماری جدی مغزی اصل ماجرای کتاب است. محمد که به ادعای مادر، شفایافته رسول‌ا... است، همدم و محرم راز مادر می‌شود و زمانی که پا به سن نوجوانی می‌گذارد، جنگ تحمیلی اوج می‌گیرد و او را وارد دنیای جدید مبارزه برای وطن و دین می‌کند. قصه شهادت محمد معماریان مثل قصه شهادت بسیاری از جوانان دهه ۶۰ غم‌انگیز و تاثیرگذار است. اما «تنها گریه کن» فقط قصه محمد نیست، قصه مادری است که او را تربیت کرده است. محمد مصداق سخن ناب علی(ع) است که «فرزندان ما آن چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم، بلکه آن کسی می‌شوند که ما هستیم». او مانند مادرش به‌دنبال آزادی است. این همان خط سیری است که از کتاب می‌توان دریافت. راوی و نویسنده کتاب تلاش خود را برای اثرگذاری نقش تربیتی مادر و پدر در تربیت فرزندان کرده‌اند که یکی از نکات ارزنده کتاب، تاکید بر همین نقش است؛ گرچه رنگ ولعاب جایگاه«حاج‌حبیب» به‌عنوان همسرحامی اشرف‌سادات و پدر خانواده می‌توانست پررنگ‌تر باشد.موضوع زندگی اشرف‌سادات منتظری؛ مادر شهید محمد معماریان که خانه و زندگی خود را در دوران جنگ به پایگاه بسیج حضرت زهرا(س) تبدیل و زندگی خود و فرزندان را وقف خدمت به جبهه کرده، از چنان جذابیتی برخوردار است که می‌توان سوژه تولیدات هنری دیگری فراتر از یک کتاب نحیف باشد. آنچه با مطالعه کتاب به‌خوبی قابل درک است، اهتمام نویسنده به روایت سبک زندگی زنان دوران انقلاب و جنگ است. سبکی که گمشده زندگی امروز جامعه ماست و شاید بسیاری از ما در کودکی ناظر بیرونی آن در لباس آن دوران بودیم. 
   
پراکنده‌گویی، خواننده را آزار می‌دهد!
ردپای توجه و دقت خانم اکرم اسلامی؛ نویسنده کتاب به دو مسأله مهم سبک زندگی زن مسلمان ایرانی در دوران دفاع‌مقدس و اهمیت تربیت فرزندان در بستر خانواده و جامعه را در تمام فصول کتاب می‌توان دید. اما با وجود این ویژگی ارزنده و قابل تقدیر، آنچه هنگام «خواندن کتاب»، خواننده را درگیر می‌کند، پراکنده‌گویی‌های راوی است. البته برای یک خانم مسن که مشکلات بسیاری را پشت سرگذاشته است، این امر کاملا طبیعی به نظر می‌رسد اما نویسنده اثر می‌توانست با پرسشگری‌های مداوم به راوی اجازه خروج از بحث را ندهد و هر فصل کتاب را در همان خط سیری که خود در نظر داشته، حفظ کند. این پراکنده‌گویی یکی از مشکلاتی است که با وجود جذابیت شخصیت و داستان زندگی خانم منتظری، خواننده کتاب را آزار می‌دهد.نکته دیگر این‌که، یکی از مسائلی که با وجود نقل ماجرا توسط راوی، نویسنده باید با زیرکی آن را به گونه‌ای نقل می‌کرد که شائبه‌ای در ذهن خواننده کتاب بر جای نگذارد، ماجرای رؤیای صادقه اشرف‌سادات در صبح عاشوراست. اصل رؤیای صادقه و دیدار با آیت‌ا... گلپایگانی می‌توانست پایان قصه خانم سادات کتاب باشد. 

دیگر خبرها

  • شکایت از ممنوعیت عزاداری!
  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • بسیاری از مردم هر سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستند
  • اعضای هیأت رئیسه کیک بوکسینگ imao آذربایجان شرقی معرفی شدند
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • چهره هنر انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۳ معرفی شد
  • ثبت امانت بیش از یک میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان
  • اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۷۱ برگزیده
  • بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود
  • تقویت بنیان‌های فرهنگی در شهرستان فرخ‌شهر