Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:27:19 GMT

مراقبان سلامت، مدافعان گمنام حوزه بهداشت و درمان

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۸۴۳۷

مراقبان سلامت، مدافعان گمنام حوزه بهداشت و درمان

این روزها همه فعالان در حوزه بهداشت و درمان به نوعی با خدمت‌رسانی به هموطنان  با ویروس کرونا درگیر هستند ، هم پرسنل بخش درمان شامل بیمارستان‌ها  و درمانگاه‌ها که در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا هستند و هم پرسنل  بخش بهداشت و درمان که علی رغم داشتن فعالیت‌های زیاد بسیار کمتر دیده می‌شوند.

هر موقع صحبت از خدمات شبانه روزی حوزه درمان در این روزها می‌شود همه نگاه‌ها به سوی بخش‌های بستری بیمارستان‌ها است و این در حالی است که افراد زیادی خارج از بخش‌های بستری با وجود سرایت بالای کرونا با بیماران کرونایی در ارتباط  هستند و نسبت به بیمارستانها از تجهیزات نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده کمتر برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته میترا آقایی کارشناس بهداشت مرکز شماره ۲ میبد، غربالگری کرونا کار هر روزه مراقبان سلامت در مراکز بهداشت است.

وی افزود : به سرپرستان خانوار زنگ می‌زنیم و از آنها سوالات مرتبط به تب و لرز ، تنگی نفس ، ارتباط با فرد مشکوک ، بودن افراد بالای ۶۰ سال در خانواده ، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای ، باردار بودن خانم خانه و ... پرسیده می‌شود و آموزش‌های لازم به خانواده‌ها داده می‌شود.

آقایی با اشاره به کشیک بودن خود و همکارش در روزهای عید از ساعت ۸ تا ۱۲ از مردم خواست با توجه به وضعیت قرمز شهر میبد در ارتباط با بیماری کرونا در منازل خود بمانند و از تردد در شهر خودداری کنند.

کارشناس مامایی مرکز ۲ بهداشت میبد هم گفت : با توجه به وضعیت کرونایی موجود از مادران باردار که در طول زمان بارداری خود هشت بار به مرکز بهداشت مراجعه داشتند خواسته شده در خانه بمانند و با توجه به مشاوره تلفنی به آنها آموزش های لازم پیشگیری از مبتلا شدن به کرونا به آنها داده می‌شود.

افسر زارعی در ادامه از مردم به خصوص از بانوان باردار و افراد سالمند خواست تا با توجه به وضعیتی که دارند به توصیه «در خانه ماندن » توجه کنند.

وی افزود : همچنین آنها باید دست‌های خود را بعد از تماس با سطوح با آب و صابون یا ماده دستشویی بشویند و سطوح شامل دستگیره  درها ، صندلی و... را  حداقل روزی یک دفعه با استفاده از محلول مایع آب و وایتکس از طریق شیشه‌پاکن پر از آب که یک در وایتکس از مایع وایتکس به آن اضافه شده ضد عفونی کنند.

مراقب سلامت در مرکز بهداشت روستای هم رکن آباد هم با ارائه گزارشی از فعالیتهای روزانه غربالگری و پیگیری حال بیماران کرونایی گفت: هر روزه تا ۱۴ روز عملیات تب سنجی و بررسی وضعیت فرد بیمار مرخص شده از بیمارستان و افرادی که با وی در ارتباط بوده‌اند ، انجام می‌شود.

مجتبی باقری افزود: در روستای رکن آباد ۱۲ نفر در مرکز بهداشت و خانه های بهداشت فعالیت دارند که در روزهای عید هم  حدود ۸ نفر از آنها مشغول خدمت رسانی به مردم با انجام اقدامات آموزشی و غربالگری هستند.

این مراقب سلامت تصریح کرد: همیشه کادر بهداشت در حوزه درمان مظلوم واقع می شود در صورتی کادر بهداشت با نمونه گیری از بیماران در ارتباط مستقیم با مبتلایان مثبت کرونا هستند.

وی ادامه داد: کمک‌های مردمی و خیرین بیشتر متوجه بخش درمان است و به واقع نیاز است با توجه به کمبود ماسک و دیگر تجهیزات  در مراکز بهداشت و درمان توجه بیشتری به این بخش شود.

مراکز بهداشت کارشناسان بهداشت میبد نیز ملزم به فعال و کشیک بودن در روزهای عید هستند و به نوعی هم فعالیت بازدید و سرکشی از مراکز صنفی و اماکن در سطح شهر را انجام می‌دهند و هم جوابگوی تلفنی شهروندان و کسبه هستند ، شهروندان و کسبه ای  که خود رعایت دستورالعملهای بهداشتی کرده اند و از بهداشت محیط می‌خواهند پیگیر کسانی باشند که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

به گفته کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت بیده میبد، فعالان در حوزه بهداشت محیط  در روزهای تعطیلات عید نیز خدمت رسانی خود  را در قالب گروه ضربت در ارتباط با بازرسی اماکن صنفی و نظارت بر رعایت موازین بهداشتی و انجام  اقدامات ایمنی و بهداشتی پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کرونا نظیر مسدود بودن ورودی فروشگاه‌ها مواد غذایی  برای جلوگیری از ورود مشتریان به داخل مغازه و ... انجام می‌دهند.

مهندس کاظم شایانفر افزود: شکایات ارسال شده به سامانه ۱۴۹۰ پیگیری  می‌شود ، همچنین وضعیت شهر از نظر بهداشتی نیز مورد بازدید و رصد قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت گروه ضربت بهداشت محیط هر روز بعد از وقت اداری یک نفر  از ساعت ۴ تا هشت شب کشیک است و همچنین تا صبح  گوش به زنگ است تا اگر موردی از شکایات مردمی به سامانه ارسال شد پیگیری کند.

پرسنل مراکز  و خانه‌های بهداشت و همچنین هلال احمر و اورژانس همه از مدافعان سلامت هستند که همراه با گروه های جهادی و بسیجی مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند و به نظر می رسد با توجه به تلاش‌های آنها  که از جان خود گذشته و خدمت رسان مردم شده اند ، مردم نیز باید رعایت اصول ایمنی و بهداشتی و در خانه ماندن را جدی بگیرند. 

هشت مرکز خدمات جامع سلامت فعال است و ۱۲ پایگاه بهداشتی و خانه بهداشت نیز در محلات مختلف شهر، آماده ارائه خدمات مراقبتی به شهروندان هستند.

خدمات جامع سلامت شماره یک شهری(یخدان) به عنوان مرکز ۱۶ ساعته و همچنین کلینیک تب در درمانگاه بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد برای مراجعه بیماران با علائم تنفسی تعیین شده‌است.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد. 

برچسب‌ها میبد ویروس کرونا بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد ویروس کرونا بهداشت و سلامت میبد ویروس کرونا بهداشت و سلامت بهداشت و درمان بهداشت محیط مرکز بهداشت خدمت رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۸۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه سلامت شهری در کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، اسدالله احمدی در گفتگوی خبری سیما با اشاره به اهمیت مراقبت از سلامت ساکنان جزیره کیش، گفت: مراقبت از سلامتی براساس یک برنامه پیوسته و همیشگی برای حفظ سلامت مردم از نظر بیمار‌های واگیر و غیر واگیر باید انجام شود.

احمدی با بیان اینکه هفتاد درصد مرگ و میر‌ها در جهان بر اثر بیماری‌های غیر واگیر رخ می‌دهد، گفت: غربالگری‌های اولیه در سطح یک با حضور مراقبان سلامت انجام می‌شود و این برنامه مبتنی بر شناسایی جمعیت نیازمند به مراقبت و ارجاع بیماران به پزشک اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت کیش با اشاره به طرح تشدید بازرسی‌های بهداشتی نوروزی، گفت: از ۲۴ اسفند تاکنون بیش از هفتصد مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و در حدود سیصد مکان عمومی بازدید شده است.

احمدی افزود: پایش آب آشامیدنی، نمونه برداری از مواد غذایی، مراقبت از مادران، واکسیناسیون چهل فرد دچار حیوان گزیدگی، آزمایش‌های غربالگری تروئید دوازده کودک تازه متولد شده نیز از دیگر اقدامات مرکز بهداشت کیش در تعطیلات نوروز بوده است.

رئیس مرکز بهداشت کیش، گفت: در راستای اجرای نظام مراقبت از بیماری‌های واگیر در ایام تعطیلات نوروز  نود لام تشخیصی مالاریا تهیه شد و مراجعان مشکوک به سل و یا خطر بیماری‌های عفونی نیز برای تشخیص دقیق به آزمایشگاه ارجاع داده شدند و خدمات بهداشتی را دریافت کردند.

اسدالله احمدی گفت: دو پایگاه مراقبت مرزی در فرودگاه و بندرگاه کیش مستقر است و ورود گردشگران را رصد می‌کنند و بازدید‌های بهداشتی را از کشتی‌های ورودی به بندرگاه براساس دستورالعمل‌های بین المللی انجام می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • وزیر بهداشت خبر داد: کاهش ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال
  • مشارکت ۷۵۰ هزار کردستانی در پویش غربالگری دیابت و فشار خون
  • ٢۰ هزار بازدید در حوزه بهداشت انجام شده است
  • وقوع ۳۸۳ مورد حیوان‌گزیدگی در تعطیلات نوروز در خوزستان
  • سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود
  • انجام بیش از ۴۰۰ مورد بازدید در طرح سلامت نوروزی و ماه مبارک رمضان در سیریک
  • ۷۶۶۰۰۰ مورد بازرسی‌ انجام شده در طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان فارابی تهران