Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان به تازگی موفق به طراحی و راه اندازی نوعی ربات هوشمند شده اند که می‌تواند به انجام سونوگرافی از بیماران، دریافت نمونه از ترشحات حلق و گلو و حتی گوش دادن به صدای ضربان قلب و تنفس بیمار بپردازد و به این ترتیب در شناسایی و تشخیص بیماری به پزشکان و کادر درمانی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از این ربات می‌تواند سبب کاهش نیاز به حضور فیزیکی پزشک و پرستاران برای شناسایی بیماری Covid-۱۹ در بیماران شود و به این ترتیب از میزان موارد ابتلا به ویروس کرونا بین پزشکان و پرستاران کاسته می‌شود.


با استفاده از ربات و هدایت و کنترل آن به وسیله پزشکان با استفاده از لپ تاپ یا حتی کنترل از راه دور پزشکان می‌توانند به معاینه و شناسایی موارد ابتلا به بیماری بپردازند. ربات پزشک چینی مشابه ربات‌های ماه نورد طراحی شده است و دارای چرخ‌هایی برای حرکت، بازو‌هایی برای انجام سونوگرافی، دریافت نمونه و اندازه گیری صدای قلب و ریه است.

بیشتربخوانید: ربات‌های هوشمند معرفی شده در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ را بشناسید

ساخت این ربات به وسیله محققان دانشکده مهندسی هوافضای Tsinghua در شهر پکن کشور چین انجام شده است. هدف دانشمندان از طراحی ربات، کمک به پزشکان، جلوگیری از سرایت بیماری به وسیله ویروس و انجام کار‌های خطرناک به وسیله ربات‌ها به جای انسان است.


ایده و طراحی ربات پس از همه گیری ویروس کرونا از اوایل سال نوی چینی شروع شده است. مشابه این فناوری این ربات پیش‌تر برای استفاده در ایستگاه‌های فضایی واکتشاف کره ماه مورد استفاده قرار گرفته شده است. کارشناسان سازنده ربات اعلام کرده‌اند ربات به طور کاملاً اتوماتیک طراحی شده است و حتی می‌تواند کلیه امور مربوط به ضدعفونی تجهیزات خود و بیماران را به طور خودکار انجام دهد.

با وجود امکان استفاده از ربات، برخی پزشکان اعتقاد دارند حضورپزشک و پرستار برای تشخیص و نمونه برداری سبب ایجاد حس آرامش در بیماران می‌شود و از استرس آنها می‌کاهد. تاکنون دو نمونه از ربات پزشک ساخته شده است که یکی در آزمایشگاه دانشگاه درپکن و نمونه دیگر در بیمارستانی در شهر ووهان مورد استفاده آزمایشی قرار گرفته است.


کارشناسان اعلام کرده اند درصورت دریافت نتیجه‌های مثبت از آزمایش ربات پزشک دست به تولید انبوه ربات خواهند زد. هزینه تولید این ربات حدود ۷۲۰۰۰ دلار است.  بنا به اعلام مقام‌های دولتی کشور چین، بیش از ۳۰۰۰ فرد از اعضای تیم پزشکی که به درمان و شناسایی بیماری و مراقبت از بیماران مشغول بوده اند اواخر ماه گذشته میلادی به ویروس کرونا آلوده شده اند.

آمار‌های جهانی نشان می‌دهد بیماری Covid-۱۹ سبب ابتلای بیش از ۲۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا به بیماری و جان باختن بیش از ۱۰ هزار انسان ازکشور‌های مختلف شده است.

به جز ربات مخصوص شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، دانشمندان چینی ربات دیگری به نام CloudMinds هم طراحی و ۱۴ نمونه را به شهر ووهان و دیگر شهر‌های درگیر کرونا ارسال کرده اند که می‌تواند به مراقبت و پرستاری از بیماران بپردازد.


این ربات به تمیزکردن بخش و ضدعفونی سطوح می‌پردازد و دارو را درزمان‌های مشخص به بیماران تحویل می‌دهد و حتی به اندازه گیری دمای بدن بیماران می‌پردازد. ربات CloudMinds تاکنون در چندین مرکز پزشکی درکشور چین از جمله بیمارستان صحرایی شهر ووهان مورد استفاده قرارگرفته است.


قیمت هر ربات CloudMinds حدود ۱۷ تا ۷۲ هزار دلار برآورد شده است. ربات حتی برای سنجش دمای مراجعان به بیمارستان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اندازه گیری دمای بدن مراجعان و به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی افراد دارای تب را به تیم پزشکی معرفی می‌کند.


یکی دیگر از قابلیت‌های ربات CloudMinds امکان سرگرم کردن بیماران است که به این ترتیب سبب افزایش روحیه، جلوگیری از افسردگی و استرس بین آنها می‌شود. ربات CloudMinds می‌تواند به حمل ونقل سینی حاوی مواد خوراکی و نوشیدنی هم بپردازد بدون اینکه نیاز به تماس مستقیم با مواد خوراکی به وسیله انسان باشد.

امکان ارتباط ربات با بیماران به وسیله دستبند‌های هوشمندی که بیماران در دست دارند انجام می‌شود که ربات می‌تواند داده هایی، چون دمای بدن، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون هریک از بیماران را شناسایی و در حافظه خود ذخیره کند.


پرستاران و پزشکان هم مجهز به دستبند هوشمند شده اند تا اولین دگرگونی‌ها در وضعیت سلامت بدن خود را به سرعت شناسایی و از پیشرفت عفونت بکاهند.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا در چین فضانوردان ناسا مورد استفاده ربات CloudMinds

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی

امین افشار رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران، به مناسب روز جهانی هموفیلی به اهمیت برنامه پروفیلاکسی برای کودکان و ضرورت تامین مستمر دارو جهت جلوگیری از خونریزی در این بیماران تاکید کرد و گفت: مشکل آن است که نگاه جامعی به بیماران هموفیلی وجود ندارد. الگویی که در کشور‌های پیشرفته وجود دارد و از آن نیز نتیجه گرفته‌اند آن است که قبل از اینکه بیمار به آن دارو نیاز داشته باشد و خونریزی کند، سطح فاکتور را در بدن بالا می‌برند، دارو را دریافت می‌کند و روز بعد همچون افراد عادی می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را داشته باشد.

وی گفت: در صورت بی‌توجهی به سطح فاکتور در بدن این بیماران، فرد با کوچک‌ترین ضربه‌ای خونریزی می‌دهد و باید فاکتور و دارو مصرف کند و این موضوع بسیار برای سیستم درمانی هزینه‌بر است و در نهایت هم مفاصل بیمار از بین می‌رود.

وی با اشاره مجدد به اهمیت برنامه پروفیلاکسی بیماران هموفیلی و تلاش کانون هموفیلی برای مجاب کردن سیستم درمانی کشور برای اجرای آن، گفت: وزارت بهداشت، بیمه، بهزیستی و ... تنها بودجه و عملکرد خود را می‌بینند، اما اگر نگاه جامع وجود داشته باشد، دارو به موقع برسد، سازمان و غذا و دارو بخشی‌نگری نداشته باشد و بیمار به نقطه‌ای برسد که مفصل سالم داشته باشد، دیگر نیازی به تعویض مفصل در این بیماران نخواهد بود و دیگر نیازی نخواهد بود که دانشگاه‌ها فیزیوتراپی و توانبخشی داشته باشند، هزینه‌های بهزیستی کنترل می‌شود، از بیماری هموفیلی دیگر فشاری بر سیستم‌های بیمه‌ای وارد نمی‌شود و... . به همین دلیل دسترسی عادلانه به دارو‌های هموفیلی و پروفیلاکسی مسئله‌ای است که کانون هموفیلی‌ها به آن توجه بیشتری دارد.

رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران با تاکید بر اینکه بیشتر اعضای کانون از بیماران هموفیلی هستند، گفت: بنابراین ما می‌دانیم که نبود دارو چه تاثیری می‌تواند بر گذران زندگی داشته باشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • هلال‌احمر زنجان بیش از۳۹میلیارد ریال کمک‌هزینه درمانی پرداخت کرد
  • اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی
  • سیستم عامل هوشمند چینی معرفی شد
  • فرار مالیاتی با پوزهای نمایشی
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان از خدمات انتقال خون استفاده می‌کنند
  • آیا موسیقی درمانی برای همه مردم مناسب است؟
  • وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان اصفهان
  • ساخت ربات‌های صنعتی هوشمند برای خطوط تولیدی