Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد باقر نوبخت در سومین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت: دستیابی به جهش مناسب برای تولید نیازمند استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان می‌باشد که در این جلسه معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از هشت برنامه تدوین شده در این حوزه در راستای تحقق سیاست جهش تولید ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوبخت با بیان اینکه،  در این برنامه به ظرفیتهای مختلف ۵ هزار شرکت دانش بنیان ۶۰۰۰ واحد استارت آپ اشاره شد، تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ تولیداتی به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان داشتند که همین موضوع سبب شده که بتوان برای تحقق جهش تولید روی ظرفیت این شرکت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.
 معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در این جلسه دو دستورالعمل برای استفاده از ظرفیت دستگاه‌های ملی و استانی در راستای تحقق جهش تولید ارائه شد گفت: به طور حتم طرح ها و پروژه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها باید از جنبه اقتصاد کلان بررسی شوند.
 وی افزود: بایستی برای تولیدات افزوده شده از طریق سیاست‌های حمایتی بازاری برای مصرف وجود داشته باشد در غیر  این صورت  کالاهای تولیدی انبار خواهند شد و این سیاست  کمک به ما نخواهد کرد.
 نوبخت ادامه داد: بر همین اساس در جلسه آینده پروژه‌های پیشنهادی از منظر اقتصاد کلان و بازار مصرف بررسی خواهند شد تا اولویت بندی مناسبی نیز برای آنها انجام شود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید بر این باور هستیم که می‌توان نیازهای کشور را از طریق جایگزینی واردات و ارتقاء صادرات برطرف کرد.
به گفته نوبخت، در سال گذشته  ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شده است.
وی افزود، با توجه به کاهش قیمت و همچنین تقاضای جهانی نفت سوالی که وجود دارد این است که آیا در سال جدید نیز می توانیم به همین میزان ارز برای تامین کالاهای وارداتی تخصیص دهیم. 
رییس ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید تاکید کرد: بر این اساس در سال جدید بر کاهش تقاضای ارزی و تامین نیازهای وارداتی از طریق ظرفیت‌های گسترده داخلی تاکید خواهیم کرد.

برنامه هشت وجهی معاونت علمی فناوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این جلسه با  با ارائه یک برنامه هشت وجهی از ظرفیت اقتصادی شرکتهای دانش بنیان برای تحقق جهش تولید در سال جاری گفت: سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هادر طی سنوات قبل انجام شده  و در حال حاضر طرفیت قابل توجهی از سوی این شرکتها برای اثر گذاری مستقیم در اقتصاد کشور فراهم شده است.
وی با بیان اینکه، هدف معاونت علمی کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بیوتک توفیقات چشمگیری داشتند و برای نمونه می‌توان به راه اندازی فوری خطوط تولید ماسک و دستگاه‌های تنفسی همزمان با شیوع کرونا و  بحران اخیر اشاره کرد.
برنامه های پیش رو
 همچنین در این جلسه دکتر حمید پورمحمدی دبیر ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید گفت:  سه دفتر سازمان برنامه و بودجه از جمله دفتر اقتصاد مقاومتی و امور صنعت  به صورت مشخص بر برنامه های ارائه شده از سوی معاونت محترم علمی و فناوری رئیس جمهور تمرکز خواهند کرد تا پشتیبانی لازم در خصوص برنامه‌ها و پروژه‌های این بخش انجام شود.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: در هفته آینده نیز وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزیر صنعت معدن کشاورزی تجارت برنامه‌های خود را در راستای تحقق سیاست جهش تولید ارائه خواهند کرد.
وی افزود: بعد از هماهنگی نهایی و اولویت بندی طرحها و پروژه‌ها در ستاد، جزییات این برنامه‌ها در  اختیار دستگاههای اجرایی ملی و استانی قرار خواهد گرفت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دلار سازمان برنامه و بودجه کالاهای اساسی واردات سیاست علمی و فناوری رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه شرکت های دانش بنیان تحقق جهش تولید برنامه ریزی برنامه ها پروژه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با توجه به نیاز مبرم صنعت شیلات کشور، موفق به تولید خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رشد جمعیت و نیاز به تامین پروتئین با کیفیت برای مصرف انسانی زمینه‌ساز گسترش روز افزون مزارع پرورش ماهی در کشور شد. با توجه به افزایش تقاضا در زمینه تامین خوراک مناسب و عدم وجود کارخانه‌هایی که پاسخگوی این نیاز و کاهش وابستگی به واردات و ارزبری شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید خوارک دام، طیور و آبزیان گام برداشتند.

محمدرضا حیدری، مدیرعامل شرکت خوراک آماده دام و طیور آبزیان فرادانه با اشاره به فعالیت در زمینه تامین خوراک مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان عنوان کرد: کارمان را با هدف پاسخگویی به نیاز جدی حوزه کشاورزی به خوراک با کیفیت برای انواع آبزیان پرورشی آغاز کردیم. پس از سال‌ها تلاش مستمر، شرکت موفق به تولید محصولاتی متنوع و با کیفیت شد که نتیجه آن به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار داخلی و شناخته شدن این شرکت برای آبزی پروران شد.

این فعال فناور با اشاره به تامین خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان عنوان کرد: با توجه به حجم قابل به عنوان اولین و یکی از پرفروش‌ترین محصولات فرادانه جایگاه ویژه ­ای را به خود اختصاص داده است که با تحقیق و توسعه و با استفاده از متخصصین داخلی و خارجی، بسته به نیاز پروش ­دهندگان تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که خوراک ماهی قزل آلای رنگین­ کمان تولیدشده توسط این شرکت دانش‌بنیان با استفاده از جدیدترین اطلاعات تغذیه­‌ای و فناوری دنیا، فرموله و تولید می‌شود، ادامه داد: در تولید این خوراک، از مواد اولیه باکیفیت همراه با مکمل­ها و افزودنی­های اختصاصی همراه با فناوری اکستروژن استفاده می­ شود.

حیدری بیان کرد: خوراک تولید داخل، سبب بهبود تولید و کیفیت قزل آلای پرورشی در مزارع شده است به طوری‌که که این خوراک بیش از ۶۰ درصد نیاز کشور را تامین می­ کند.

مدیرعامل شرکت فردانه با اشاره به وجوه تمایز محصول خوراک ساخته شده توسط این شرکت، نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی بیان کرد: این محصول توانسته است با کسب استاندارد‌های بین المللی مورد نیاز، علاوه بر این که کیفیت بالاتر را نسبت به سایر نمونه‌ها ارائه دهد، مجوز‌های لازم را برای صادرات به کشور‌های مختلف کسب کند.

حیدری ادامه داد: فرمولاسیون پیشرفته، علمی و به روز خوراک توسط متخصصان در کنار بسته ­بندی مناسب و امکان نگهداری و انبارداری طولانی مدت، تنوع زیاد محصول بر اساس اندازه ماهی و نیاز مشتری، شکل منظم، پایداری و شناوری مناسب دانه­‌های خوراک از مهم‌ترین ویژگی‌های خوراک ساخت داخل به شمار می‌روند.

این فعال فناور با اشاره به ایجاد رشد قابل توجه و یکنواخت ماهی متناسب با شرایط پرورش همراه با بقای بالای ماهی­‌ها به دیگر مزایای این محصول اشاره کرد و افزود: بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش، ارتقا ایمنی و افزایش مقاومت ماهی در برابر عوامل بیماری و استرس­زا و افزایش کارایی تولید و کیفیت گوشت ماهی از نظر ارزش غذایی و شاخص­های ظاهری از مهم‌ترین مزیت‌های این خوراک به شمار می‌رود.

حیدری بیان کرد: با توجه به آمار فروش رو به رشد این محصول در سال­های متمادی، این محصول تنها از ابتدای سال تا دی ماه ۱۴۰۲، مانع ارزبری حدود ۹۱ میلیون دلار شده است.

وی با اشاره به تنوع در سبد محصولات خوراک دانش بنیان فرادانه عنوان کرد: دیگر محصولات آبزیان مانند خوراک‌های اقتصادی، ویژه، رنگدانه دار، ایمنوپلاس و... و قابلیت کاربرد آن‌ها در انواع سیستم‌­های پرورشی مزیت رقابتی ویژه­ای برای این محصول ایجاد کرده است؛ همچنین با درنظر گرفتن تولید وتامین مواد اولیه و در نتیجه کاهش هزینه تولید خوراک، خوراک دانش بنیان فرادانه قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر رقبا دارد.

وی با اشاره به ایجاد یک زنجیره ارزش کامل در صنعت خوراک آبزیان عنوان کرد: فرادانه دارای کامل‌ترین زنجیره ارزش در تولید پروتئین آبزیان است که شامل کارخانجاتی مانند کارخانه‌های تولید پودر ماهی در شمال و جنوب کشور، کارخانه فراوری و بسته ­بندی ماهی، کارخانه تولید کنسرو ماهی، کارخانه مکمل سازی، کارخانه چاپ کیسه چاپ نمونه، مجتمع شیر و گوشت فرادانه و... را شامل می‌شود. مجموع این فعالیت‌ها سبب اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی شده است از این بین بیش از ۵۰۰ نفر آن‌ها مستقیما در کارخانه تولید خوراک آبزیان فعالیت می­‌کنند.

دیگر خبرها

  • خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • منبع دوم داروی فاکتور۸ کشور با تولید یک شرکت دانش‌بنیان
  • نزدیک شدن به خودکفایی در تامین داروی فاکتور هشت
  • رفع انحصار تأمین فاکتور ۸ و نزدیک شدن به خودکفایی
  • صرفه جویی ۹۲ میلیون دلاری با تولید خوراک قزل‌آلای رنگین‌کمان
  • تولید دستگاه طیف‌سنج نوری برای تعیین غلظت مواد محلول در آب
  • انحصار فاکتور ۸ بیماران هموفیلی شکسته شد
  • آمارسازی؛ آفتی برای اقتصاد دانش‌بنیان‌ها
  • رفع انحصار تامین فاکتور ۸ و نزدیک شدن به خودکفایی