Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالایهای اساسی در سال گذشته گفت: بخشی از نیازهای وارداتی در سال جدید با تحقق سیاست جهش تولید در بخشهای مختلف با تکای به ظرفیتهای داخلی و مجموعه‌های دانش بنیان تامین خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی برنا،  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور دکتر محمد باقر نوبخت در سومین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت:  دستیابی به جهش مناسب برای تولید نیازمند استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان میباشد که در این جلسه معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از هشت برنامه تدوین شده در این حوزه در راستای تحقق سیاست جهش تولید ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوبخت با بیان اینکه،  در این برنامه به ظرفیتهای مختلف ۵ هزار شرکت دانش بنیان ۶۰۰۰ واحد استارت آپ  اشاره شد، تاکبد کرد، شرکتهای دانش بنیان در سال ۹۸ تولیداتی به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان داشتند که همین موضوع سبب شده که بتوان برای تحقق جهش تولید روی ظرفیت این شرکتها حساب ویژه‌ای باز کرد.
 معاون رئیس جمهور با بیان اینکه در این جلسه دو دستورالعمل برای استفاده از ظرفیت دستگاه‌های ملی و استانی در راستای تحقق جهش تولید ارائه شد گفت: به طور حتم طرح ها و پروژه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها باید از جنبه اقتصاد کلان بررسی شوند.
 وی افزود، بایستی برای تولیدات افزوده شده از طریق سیاست‌های حمایتی بازاری برای مصرف وجود داشته باشد در غیر  این صورت  کالاهای تولیدی انبار خواهند شد و این سیاست  کمک به ما نخواهد کرد.
دکتر نوبخت ادامه داد، بر همین اساس در جلسه آینده پروژه‌های پیشنهادی از منظر اقتصاد کلان و بازار مصرف بررسی خواهند شد تا اولویت بندی مناسبی نیز برای آنها انجام شود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید بر این باور هستیم که می‌توان نیازهای کشور را از طریق جایگزینی واردات و ارتقاء صادرات برطرف کرد.
به گفته نوبخت، در سال گذشته  ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی تخصیص داده شده است.
وی افزود، با توجه به کاهش قیمت و همچنین تقاضای جهانی نفت سوالی که وجود دارد این است که آیا در سال جدید نیز می توانیم به همین میزان ارز برای تامین کالاهای وارداتی تخصیص دهیم. 
رییس ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید تاکید کرد، بر این اساس در سال جدید بر کاهش تقاضای ارزی و تامین نیازهای وارداتی از طریق ظرفیت‌های گسترده داخلی تاکید خواهیم کرد.
برنامه هشت وجهی معاونت علمی فناوری
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این جلسه با  با ارائه یک برنامه هشت وجهی از ظرفیت اقتصادی شرکتهای دانش بنیان برای تحقق جهش تولید در سال جاری گفت: سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هادر طی سنوات قبل انجام شده  و در حال حاضر طرفیت قابل توجهی از سوی این شرکتها برای اثر گذاری مستقیم در اقتصاد کشور فراهم شده است.
وی با بیان اینکه، هدف معاونت علمی کسب سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است گفت: امروز شرکت‌های دانش بنیان در حوزه بیوتک توفیقات چشمگیری داشتند و برای نمونه می‌توان به راه اندازی فوری خطوط تولید ماسک و دستگاه‌های تنفسی همزمان با شیوع کرونا و  بحران اخیر اشاره کرد.
برنامه های پیش رو
 همچنین در این جلسه دکتر حمید پورمحمدی دبیر ستاد راهبری و برنامه‌ریزی جهش تولید گفت:  سه دفتر سازمان برنامه و بودجه از جمله دفتر اقتصاد مقاومتی و امور صنعت  به صورت مشخص بر برنامه های ارائه شده از سوی معاونت محترم علمی و فناوری رئیس جمهور تمرکز خواهند کرد تا پشتیبانی لازم در خصوص برنامه‌ها و پروژه‌های این بخش انجام شود.
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: در هفته آینده نیز وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزیر صنعت معدن کشاورزی تجارت برنامه‌های خود را در راستای تحقق سیاست جهش تولید ارائه خواهند کرد.
وی افزود: بعد از هماهنگی نهایی و اولویت بندی طرحها و پروژه‌ها در ستاد، جزییات این برنامه‌ها در  اختیار دستگاههای اجرایی ملی و استانی قرار خواهد گرفت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه علمی و فناوری رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه دانش بنیان تحقق جهش تولید برنامه ریزی برنامه ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند

به گزارش خبرنگار مهر، ، فاضل احدی پیش از ظهر جمعه در دیدار با بسیجیان فناور اظهار کرد: فناوران به عنوان مرجع دانشی می توانند در زمینه تحقق شعار سال نقش آفرینی کنند و فضای امید و آینده نگری را توسعه دهند.

وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید در جامعه زمینه بهره‌مندی آن جامعه از رفاه، آسایش و ایمنی را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: با دست‌یابی به پیشرفت پایدار از مسیر دانشگاه و مراکز علمی فرصت رشد و تولید پایدار نیز مهیا می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره بحث تولید را با دانش‌بنیان بودن تولید گره زدند به این معنی که اگر قرار است کاری انجام دهیم، مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و بر اساس توسعه پایدار باشد.

احدی گفت: با توجه به رویکردهای جدید سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل در سال جدید، باید بیش‌ازپیش در راستای تحقق شعار سال و افزایش شرکت های دانش بنیان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه تولیدی پایدار است که بر پایه فناوری بوده و پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: فارغ‌التحصیلان باید متناسب با تخصصی که یاد می‌گیرند، بتوانند ایده‌های علمی خود را در قالب مسئله محوری و هسته سازی تبدیل به محصول، شغل و کسب درآمد کنند تا در جامعه خود نقش‌آفرین باشند یعنی محور اصلی تولید مبتنی بر دانش و دانش‌بنیان باشد تا توسعه پایداری را ایجاد کند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اردبیل با بیان اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با حمایت از طرح ها و ایده های فناورانه، و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مأموریت‌های جدید خود در حال فعالیت است، اظهار کرد: توسعه تیم ها و هسته های دانشی و پژوهشی در راستای کشف مسئله و حل آن ها می تواند مشکلات اساسی استان در بخش های مختلف را که منشعب از این مسائل هستند نقش بسزایی ایفا کنند.

احدی با تأکید بر اینکه ضروری است دانشگاه ها و مراکز علمی نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی، کارآمد و متخصص تربیت کند، ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان، دانشگاه ها و مراکز علمی بایستی دانشجویان را به‌عنوان قوه عاقله کشور با نگاهی بر انسان‌ساز بودن در کنار پرورش و تربیت افراد مفید برای جامعه، مسئله محور بودن به‌ویژه در حوزه فناوری و ایجاد توسعه پایدار، نگاه به درون و ظرفیت‌های جامعه برای تحقق شعار سال تربیت کنند که در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6082380

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال در جلسه دولت
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • تصویب برنامه عملیاتی تحقق شعار سال
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است