Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، غلامرضا محرابی اظهار داشت: این نتیجه براساس بررسی همه جانبه از رخداد مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان وحشی مهاجر در منطقه شرق میانکاله (خلیج گرگان) و تحلیل نتیجه حاصل از آزمایش متعدد برای رد و یا تایید فرضیه های احتمالی این مرگ و میر به دست آمد.

وی گفت: همچنین بالا بودن شاخص های فاضلاب در آب خلیج گرگان در تشدید این موضوع به عنوان فاکتور های مستعد کننده موثر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد،بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در دو استان گلستان و مازندران تلف شدند.

پرندگان وحشی تلف شده از ۱۲ گونه پرندگان زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله و بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شد.

تالاب بین المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می برند.

خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پرندگان تالاب جنوب شرقی دریای خزر مرگ بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی تالاب بین المللی خلیج گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای تالاب های گلستان باعث فرونشاندن ریزگردهای منطقه شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کنعانی عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تالاب‌های آلاگل، آجی گل و آلماگل طی بارش‌های بهاری ۸۰۰ هکتار از پهنه آنها آبگیری شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تالاب‌های استان فاقد آب بودند، افزود: تالاب آلماگل دارای ۲۰۷ هکتار وسعت است که از این میزان سال گذشته تنها ۱۵ هکتار آن آب داشت که این رقم در سال جاری به ۲٠٠ هکتار رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: احیای تالاب در کنار حفظ زیست بوم منطقه موجب فرونشاندن ریزگردهای منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۸٠ هکتار از پهنه آلاگل، ۲۱٠ هکتار از وسعت آجی گل امسال آبگیری شده است، یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا پایان خرداد میزان آبگیری پهنه تالاب‌ها به هزار هکتار برسد.

کد خبر 6083798

دیگر خبرها

  • مهندس حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان شد
  • تصمیمی برای استرداد اراضی پتروشیمی میانکاله گرفته نشده است
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • افزایش ۲۰ درصدی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ استان گلستان
  • احیای تالاب های گلستان باعث فرونشاندن ریزگردهای منطقه شد
  • تالاب‌های بین‌المللی استان گلستان
  • اعزام ۵ هزار گلستانی به حج تمتع از ۱۲ خردادماه
  • افزایش ظرفیت اسمی و کانتینری بنادر و احیای خلیج گرگان
  • (تصاویر) تالاب‌های بین المللی استان گلستان
  • برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق