Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-28@22:18:41 GMT

آیا داروی «کلروکین»، کرونا را از بین می‌برد؟

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۳۱۰

آیا داروی «کلروکین»، کرونا را از بین می‌برد؟

کلروکین و داروی مشابه آن هیدروکسی کلروکین از جمله داروهای ضدمالاریا و ضدروماتیسم با اثر آهسته هستند که به تازگی نام آن‌ها در درمان کرونا به گوش رسیده و استفاده از این دارو موافقان و مخالفانی داشته و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی، بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کلروکین و داروی مشابه آن هیدروکسی کلروکین از جمله داروهای ضد مالاریا و ضد روماتیسم با اثر آهسته هستند که به تازگی نام آن‌ها در درمان کرونا به گوش رسیده و استفاده از این دارو موافقان و مخالفانی هم پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدیه رائول، یک متخصص بیماری‌های عفونی در شهر مارسی فرانسه است که از هفته‌ها پیش‌ داروی کلروکین را برای معالجه مبتلایان به ویروس جدید کرونا مؤثر و اثربخش می‌داند. او تأکید می‌کند که در شرایط فعلی و با توجه به شیوع گسترده ویروس جدید کرونا عدم تجویز کلروکین به بیماران غیراخلاقی است.

این در حالی است که مقامات بهداشتی کشورهای مختلف ازجمله فرانسه بسیار در این زمینه محتاط هستند. آن‌ها تأکید می‌کنند که برای تجویز داروی کلروکین به مبتلایان به کووید-19 باید منتظر نتایج بررسی‌ها و تحقیقات بیشتر بود.

کلروکین چیست؟

کلروکین که با نام تجاری نیواکین (Nivaquine) نیز به فروش می‌رسد یک داروی قدیمی است که از ۷۰ سال پیش تاکنون مصرف می‌شود. از این دارو اغلب برای پیشگیری مالاریا و درمان این بیماری استفاده می‌شود. هیدروکسی کلروکین نیز یکی از مشتقات کلروکین است که با نام تجاری پلاکونیل به فروش می‌رسد. از هیدروکسی کلروکین به‌طور خاص برای درمان روماتیسم مفصلی با اثر آهسته و بیماری لوپوس (سل پوستی) استفاده می‌شود.

بررسی‌های متخصص فرانسوی درباره اثر کلروکین بر کرونا

دیدیه رائول یکی از متخصصان فرانسوی داروی کلروکین را بر روی ۲۶ بیمار مبتلا به ویروس جدید کرونا آزمایش کرده است. از این ۲۶ نفر تنها ۲۰ نفر به مصرف داروی کلروکین ادامه دادند. بررسی دیدیه رائول نشان می‌دهد که ویروس کرونا 6 روز پس از تجویز روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم هیدروکسی کلروکین تنها در بدن ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید-19 همچنان حضور داشته است.

این در حالی است که این ویروس در بدن ۹۰ درصد از افرادی که داروی هیدروکسی کلروکین را دریافت نکرده بودند پس از شش روز همچنان وجود داشته است.

تجویز روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم هیدروکسی کلروکین به این بیماران به این معنی است که دیدیه رائول دوز بالاتری از آنچه را که دانشمندان چینی به مبتلایان به ویروس جدید کرونا تجویز می‌کردند آزمایش کرده است.

دیدیه رائول ضمن تأکید بر شفابخشی کلروکین برای بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا بر این باور است که هم‌زمان با تجویز هیدروکسی کلروکین باید آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین نیز به مبتلایان به کووید-19 داده شود. او بر این باور است که به‌زودی همگان از این ترکیب دارویی برای معالجه بیماران مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا استفاده خواهند کرد.

نتیجه تحقیق دانشمندان چینی درباره استفاده از کلروکین

دانشمندان چینی روز اول اسفند، نتیجه یک تحقیق در مورداستفاده از داروی کلروکین برای معالجه بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا را منتشر کردند. آن‌ها در حدود ۱۰ بیمارستان برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 از کلروکین استفاده کردند.

نتیجه پژوهش دانشمندان چینی در مورد تأثیر کلروکین بر روی بیش از ۱۰۰ فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا امیدبخش توصیف شده است. با این‌حال اطلاعات بیشتری از این بیماران و مشخصات آن‌ها منتشر نشده است.

پزشکان چینی نتیجه گرفته‌اند که فسفات کلروکین از دیگر داروهایی که به مبتلایان به ویروس کرونا تجویزشده مؤثرتر بوده است. آن‌ها بر این باور هستند که فسفات کلروکین باعث شده است که وضعیت ریه‌های بیماران بهبود یابد و حال عمومی آن‌ها زودتر بهتر شود.

داده‌های تحقیق دانشمندان چینی منتشر نشده است و در نتیجه امکان مقایسه میزان تأثیر فسفات کلروکین بر روی مبتلایان با دیگران (افرادی که فسفات کلروکین دریافت نکرده بودند) وجود ندارد.

منتقدان استفاده از کلروکین چه می‌گویند؟

بسیاری از پزشکان با استفاده از کلروکین برای درمان بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا تنها بر اساس آزمایش دیدیه رائول و دانشمندان چینی مخالفت می‌کنند. آن‌ها به روش آزمایش‌های انجام‌شده بر روی مبتلایان به بیماری کووید-19 انتقاد دارند. برخی نیز بر این باور هستند که عدم ادامه درمان از سوی شش بیمار در بررسی‌های دیدیه رائول به این دلیل بوده است که هیدروکسی کلروکین تأثیری بر حال آن‌ها نگذاشته بود.

منتقدان همچنین تأکید می‌کنند که پزشکان چینی و ایتالیایی نیز اگر کلروکین را مؤثر می‌دانستند می‌توانستند به تجویز آن بپردازند. عدم تحقق این امر ازنظر منتقدان نشان می‌دهد که بسیاری از پزشکان به تأثیر کلروکین بر روی بیماران مبتلا به کووید-19 باور ندارند.

اکثر منتقدان تأکید می‌کنند که تجویز داروی کلروکین باید پس از بررسی‌های بیشتر و اطمینان از اثربخشی آن صورت گیرد.

مخالفان استفاده از کلروکین برای معالجه مبتلایان به ویروس جدید کرونا همچنین به اثرات جانبی داروی کلروکین اشاره می‌کنند. آن‌ها بر این باور هستند که پوشش رسانه‌ای تحقیق در مورد کلروکین می‌تواند باعث شود که برخی از بیماران بدون تجویز پزشک و به‌طور خودسرانه از کلروکین استفاده کنند. امری که به گفته آن‌ها می‌تواند تبعات سنگینی برای بیماران مبتلا به کووید-19 داشته باشد.

اثرات جانبی کلروکین

بسیاری از منتقدان بر اثرات جانبی استفاده از کلروکین در بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا اشاره می‌کنند. حالت تهوع، اخلال در سیستم ایمنی بدن، اخلال در دستگاه گوارش، استفراغ و مشکلات کبدی و حتی خونریزی کبد ازجمله اثرات جانبی کلروکین عنوان شده است.

برخی از پزشکان نیز نسبت به اثرات جانبی کلروکین بر قلب و عروق هشدار داده‌اند. بااین‌حال رایج‌ترین اثر جانبی کلروکین حالت تهوع و اسهال است

به گفته مجله علوم پزشکی رازی از دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از مهم‌ترین عوارض این دارو، آسیب شبکیه چشم به دنبال مصرف آن‌ها است. بر پایه گزارش این مجله پزشکی روش‌های مختلفی به‌منظور تشخیص زودرس آسیب‌های شبکیه به کار گرفته شده است اما اختلاف‌نظر در این مورد فراوان است.

تحقیقات ادامه دارد

تابه‌حال اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا تأکید کرده است که تصمیم به تجویز این ترکیب دارویی برای بیماران مبتلا به کووید-19 نگرفته است و تحقیقات بیشتری باید در مورد تأثیر این دارو بر بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا انجام شود.

در حال حاضر اروپا با راه‌اندازی برنامۀ تحقیقاتی گسترده‌ای موسوم به دیسکاوری، تأثیر داروی کلروکین را برای درمان بیماران مبتلا به کرونا آزمایش کرده بود، بررسی می‌کند.

برنامۀ تحقیقاتی «دیسکاوری» قرار است با شرکت ٣٢٠٠ بیمار مبتلا به ویروس کرونا که ٨٠٠ نفر از آن‌ها در فرانسه هستند و سایر آن‌ها از کشورهایی چون بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان، اسپانیا و بریتانیا انتخاب می‌شوند، انجام شود.

در فرانسه، مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی متعددی در شهرهای پاریس، لیون، نانت، استراسبورگ و لیل، برای انجام این برنامۀ تحقیقاتی، در نظر گرفته‌شده‌اند.

در هر مرحله از این برنامۀ تحقیقاتی، بیماران به پنج گروه تقسیم می‌شوند تا تأثیر پنج داروی مختلف ازجمله داروی کلروکین، بر روی آن‌ها آزمایش شود.

با توجه به اینکه زمان لازم برای ارائه نخستین نتایج آزمایش‌ها برای بررسی تأثیر کلروکین بر درمان بیماری کرونا دست‌کم به شش هفته است، فعلاً برای قضاوت در مورد کارایی این دارو برای از بین بردن ویروس کووید-19 زود است.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا داروی کرونا کرونا نگیریم کلروکین بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا بیماران مبتلا به کووید 19 مبتلایان به ویروس هیدروکسی کلروکین دانشمندان چینی داروی کلروکین برای معالجه ویروس کرونا اثرات جانبی بر این باور برای درمان بررسی ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان امام حسن دزفول دومین بیمارستان مجهز کشور در درمان سرطان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدمهدی مجاهد سونامی سرطان را خطری بسیار جدی دانست و گفت: سرطان علاوه بر درد و رنج بیماری، هزینه‌های بسیار زیادی به بیمار و خانواده آنها تحمیل می‌کند که هدف از راه اندازی این بیمارستان تسهیل دسترسی بیماران به خدمات درمانی و کاهش هزینه‌های تحمیلی بیماران است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار و ۷۰۰ بیمار سرطانی در این بیمارستان پذیرش و تحت درمان قرار گرفته‌اند گفت: علاوه بر مسائل درمانی، پژوهشگران این بیمارستان موفق به دستاورد‌های خوب علمی در شناسایی و درمان سرطان شده اند که به زودی درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.

او ادامه داد: بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) دارای چهار دستگاه شتاب دهنده خطی است که ۲ شتاب دهنده فعال و ۲ دستگاه دیگر مجهز به هوش مصنوعی نیز به زودی وارد مدار بهره برداری می‌شود.

مجاهد ادامه داد: دستگاه تشخیص پت اسکن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تشخیص و درمان سرطان طی ماه‌های اخیر در این بیمارستان نصب و فعال سازی شده است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال توسط خیرین نوع دوست به این بیمارستان اهدا شده است گفت: بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) دزفول پس از بیمارستان محک مجهزترین بیمارستان درمان سرطان در کشور است که شهره جهانی پیدا کرده است.

بیمارستان خیریه امام حسن مجتبی (ع) دزفول، وابسته به انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان از سراسر ایران به ویژه شهر‌های شمالی خوزستان و استان‌های ایلام و لرستان را تحت پوشش خدمات حمایتی و درمانی رایگان خود قرار داده است.

انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان در سال ۹۱ به همت مردم دزفول در این شهرستان شکل گرفت و با حمایت‌های مردمی پشتیبان و حامی بیماران مبتلا به سرطان است.

تمام خدمات ارایه شده در این بیمارستان از جمله رادیوتراپی، شیمی درمانی، پت اسکن، آنژیوگرافی قلب، ویزیت بیماران، آزمایشگاه و همچنین اسکان و غذای بیماران و همراه آنها در این بیمارستان به صورت رایگان است.

بیمارستان خیریه سرطانی امام حسین مجتبی (ع) در هشت طبقه و زیربنای ۹ هزار مترمربع ظرفیت ۱۰۵ تخت بیمارستانی دارد که هم اکنون سه طبقه از این بیمارستان همچنان به بهره برداری نرسیده است.

دیگر خبرها

  • تأمین قابل توجه برند اصلی داروی بیماران تالاسمی در سال ۱۴۰۲
  • تأمین داروی اصلی بیماران تالاسمی/ از دفروکسامین تا دفرازیروکس
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • بیمارستان امام حسن دزفول دومین بیمارستان مجهز کشور در درمان سرطان
  • بهره مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!