Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@13:48:48 GMT

دکتر زالی: "ایمنی جمعی" منسوخ شده است

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۸۰۵

دکتر زالی: 'ایمنی جمعی' منسوخ شده است

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛ دکتر علیرضا زالی در گفتگو با رادیو سلامت، عدم توجه به بحث قرنطینه‌سازی و اجرای طرح ایمنی گله‌ای را تصوری بسیار غلط و منسوخ‌شده برشمرد و اظهار کرد: ایمنی جمعی یا مصونیت دسته‌جمعی (Herd immunity) که به آن ایمنی گله‌ای نیز می‌گویند، شکلی از مصونیت غیرمستقیم در برابر بیماری واگیر است که این بحث در ایمنی شناسی جهانی و بیماری‌های نوپدید هیچ جایگاهی ندارد و این نوع ایمن‌سازی تقریباً در مورد بیماری‌های نوپدید غیرقابل اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: اگر این الگوی مصون‌سازی اجرا شود باید تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند که این امر منجر به بستری شدن تعداد زیادی از افراد در بیمارستان و همچنین فوت عده کثیری از مبتلایان خواهد شد و یک آمار وحشتناک از مرگ‌ومیر بر اثر این روش ایجاد می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با منسوخ دانستن این روش، خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری تاکنون ایمنی دسته‌جمعی توصیه نشده و سازمان جهانی بهداشت نیز صراحتاً مخالفت خود را با این کار اعلام کرده است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری به‌صورت متقن و ثابت‌شده این اقدام را در دستور کار خود قرار نداده است و این روش کاملاً غیرعلمی و استاندارد است.

زالی با اشاره به اینکه کرونا یک ویروس نوپدید است و از ظرفیت بالای تنوع ژنتیکی برخوردار است یادآور شد: این ویروس متناسب با شرایط بیماری‌زایی و ساختار ایمنی افراد، در هر فرد مبتلا، تابلوی کاملاً متفاوتی را ایجاد می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر امروز فردی در معرض اتفاقی ویروس قرار گیرد حتماً به‌سلامت از آن عبور کند.

به‌گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در جامعه ما که جمعیت زیادی از افراد سالمند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی عروقی، دیابت، گیرندگان اعضای پیوند و مصرف‌کنندگان دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی وجود دارد استفاده از این روش مصون‌سازی به استقبال مرگ رفتن است و اساساً هیچ گروهی از ایمنی‌شناسی جهانی و داخلی و اپیدمیولوژیست‌ها مطلقاً این روش را توصیه نمی‌کنند.

زالی متذکر شد: شاید در این نوع طرح، کرونا با بیماری‌هایی مثل سرخک و اوریون اشتباه گرفته شده درصورتی که الگوی بیماری‌زایی، انتشار و گسترش و سرایت کروناویروس با سایر بیماری‌های که از قبل می‌شناختیم کاملاً متفاوت است. این روش مصون‌سازی مربوط به قرن‌های بسیار دور است، زمانی که دارو، واکسن، امکان ایزولاسیون و غربالگری و قرنطینه‌سازی در منزل وجود نداشت.

وی ادامه داد: این روش از نظر پزشکی، اجتماعی، علمی و اجرایی توصیه نمی‌شود و استفاده از آن در مورد کرونا به‌شدت می‌تواند با اخلاق پزشکی در تناقض باشد، به این معنی که در بیماری کرونا باید مداخلات فعالانه انجام دهیم و استفاده از این روش‌ها که مردم منفعلانه در معرض یک بیماری قرار گیرند اساساً کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران، تأکید کرد: با تمام تلاش باید مانع از بروز چنین اتفاقی در جامعه شویم که ۶۰ تا ۷۰ درصد از مردم به بیماری کرونا مبتلا شوند، چون یک تابلوی بسیار هولناک را در ادامه مسیر خواهیم داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا کرونا در آمریکا جهش تولید ویروس هانتا ستاد مقابله با کرونا ایمنی جمعی قرنطینه بیماری واگیر کروناویروس نوروز 99 کرونا در ایتالیا کرونا در آمریکا جهش تولید ویروس هانتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، رهام یوسف نژاد افزود: ۳۰ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی به عفونت‌های حاد تنفسی مبتلا شده‌اند که مهمترین آنها ویروس‌های آنفلونزا، کرونا ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها هستند.

وی ادامه داد: کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی بیشتر به این ویروس‌ها مبتلا شده‌اند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گسترش عفونت‌های تنفسی را بیشتر از راه قطرات ریز تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه بیماران و افراد ناقل عنوان کرد.

وی با بیان این‌که با ورود ویروس به بدن مخاط ملتهب و آلوده می‌شود، عنوان کرد: خارش گلو، سرفه، آب ریزش بینی، کاهش اشتها، بی حالی، بدن درد و سر درد از نشانه‌های معمول ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی است.

یوسف نژاد اظهار کرد: رعایت بهداشت در پیشگیری و انتقال بیماری مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی است.

وی شست و شوی مرتب دست‌ها، تهویه منازل و اداره‌ها و استفاده از ماسک در مکان‌های آلوده را در پیشگیری از ابتلا به عفونت موثر دانست.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این‌که مراجعه به موقع به‌پزشک می‌تواند عوارض بیماری را کاهش دهد، اضافه کرد: افراد پر خطر در زمان ابتلا دارو‌های ضد ویروسی را بنا به تشخیص و دستور پزشک مصرف و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنند.

وی گفت: استراحت، نوشیدن آب و مایعات کافی برای بهبودی این بیماران توصیه می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • این رژیم‌ها که می‌تواند چاق‌ترتان کند
  • تعمیر و نصب بیش از ۱۱ هزار تابلوی اخطاری و انتظامی در جاده های مازندران
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • ورزش منظم خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
  • علائم ایمنی در محورها عاملی موثر برای کاهش سوانح رانندگی است
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • ۲ نشانه در زمان خواب که علائم اولیه ابتلا به آلزایمر است!