انسان جدید غربی از قرن چهاردهم با حذف خداوند از زندگی _ و نه لزوماً انکار آن _ و با خود، خدا پنداری و تنزل همه جهان چندلایه به طبیعت و تفسیر طبیعت به یک موجود مادی و بیجان و در نتیجه بهره کشی بی حد و حصر از طبیعت برای حداکثر سازی لذت مادی از زندگی، جنگ بیش از ششصد ساله ای را با طبیعت رقم زده است

به منظور تبیین پدیده عجیب و غریب کرونا در این روزها فرضیات گوناگونی مطرح شده و احتمالا می شود.

از ساده ترین های آن  ـ نظیر اینکه همه چیز از سوپ خفاش شروع شده ـ اگر بگذریم، یک فرضیه اساسی را از زبان رهبر حکیم انقلاب نیز شنیدیم که ممکن است کرونا محصول اراده سیاسی امریکا و امریکائیان جهان برای مبارزه با همه مردمانی باشد که منافع امریکائیان از سوی آنها درمسیر نابودی، قلمداد می شود. خیلی روشن است که در این صورت ایران باید در راس هرم این نابود شوندگان قرار داشته باشد. برای تایید این فرضیه ـ که البته باید منتظر حقایق بیشتری برای اثبات آن ماند  ـ علاوه بر ذات جنایت پیشه امریکا و خصومت ذاتی امریکا با ایران و تمدن ایرانی به عنوان رقیب فکری و فرهنگی امریکا، خبر مهم اثرگذاری و گسترش غیرعادی این ویروس در ایران و در میان مردمان کشورهایی است که با مردم ایران قرابت ژنتیک دارند. واقعیت آن است که از امریکایی که برای کشتن مردم ایران از همه ابزارهای نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی استفاده می کند  ـ که اوج آن کندن قلب مردم ایران با پاره پاره کردن پیکر محبوب ترین فرد ایرانی یعنی شهید قاسم سلیمانی بود ـ بدتر از اینها را نیز باید انتظار داشت. اما و در هر صورت، این فرضیه ای است که برغم داشتن مویدات پیشینی فراوان باید با داده هایی از این پس ـ که خواسته و ناخواسته منتشر خواهد شد ـ ارزیابی شود.

 اما به نظر می رسد یک تبیین جدی و اساسی آن است که پدیده کرونا و پدیده های بدتر از آن، محصول ذات تمدن نوین غرب است. انسان جدید غربی از قرن چهاردهم با حذف خداوند از زندگی _ و نه لزوماً انکار آن _ و با خود، خدا پنداری و تنزل همه جهان چندلایه به طبیعت و تفسیر طبیعت به یک موجود مادی و بیجان و در نتیجه بهره کشی بی حد و حصر از طبیعت برای حداکثر سازی لذت مادی از زندگی، جنگ بیش از ششصد ساله ای را با طبیعت رقم زده است. انسان جدید غربی تا توانست در راستای حداکثرسازی لذت مادی از زندگی با شمشیر تکنولوژی، طبیعت را هرگونه که تخیل می کرد، شخم زد و البته از این ویرانه گنج های زیادی برداشته است. انواع صنایع پیشرفته نظامی و الکترونیکی و انواع محصولات غذایی، پوشاکی و ... ساختن بناهای بزرگ با فرآورده هایی که معلوم نیست طبیعت برای ساختن هریک از آنها، چند میلیون سال تلاش و صبر کرده بود و ...اما واقعیت آن بود و هست که طبیعت چون ما دارای حیات است، مشکل دقیقاً از آنجائی شروع شد که بشر تنزل یافته به سطح حیات حیوانی بر آن شد که طبیعت جان ندارد، چنانکه فرمود: .....وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَکِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ.....و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش و تسبیح خداوند است ولى شما آدمیان، تسبیح آنها را درک نمی کنید ... (اسراء /44) ...پیداست که تسبیح  خداوند محصول اوج شعور و آگاهی است. مساله دقیقاً از آنجائی اوج گرفت که در دوران جدید غرب به عنوان یکی از مظاهر توسعه یافتگی، ماموریت علوم طبیعی به جای کشف و فهم طبیعت به تصرف در طبیعت تبدیل شد، یعنی علم به شدت تکنولوژیک شد.... و این شد که بشر همه کورسوهای فهم طبیعت را نیز به روی خود بست، تا همچنان ماجرای لاتفقهون، پایدار و لاینحل بماند.

 اما واقعیت تلخ و البته عبرت آموز آن است که به نظر می رسد جان مهربان طبیعت که تجلی رحمت الهی است و چونان ما در حال مناجات با خداست، در مقابل این همه ویرانی و جنگ و جنایت علیه خود،بی تاب و طاقت شده است و کرونا فریاد اعتراض گوش خراش طبیعت علیه این جنایت بشری است. طبیعت در تلاش است تا با فریاد بلند اعتراض خودرا از این دشمن ـ که در کشتن انسان و طبیعت تردیدی ندارد ـ به گوش همه قربانیان این جنایت در جهان برساند. به نظر می رسد که این هنوز آغاز یک راه است. بشر امروز نه تنها باید برای مبارزه با سلطه گری های سیاسی، اقتصادی و نظامی تمدن امریکایی کاری بکند، بلکه مهمتر از آن باید برای محدود کردن دستان تصرف تکنولوژی برآمده از تمدن امریکایی در طبیعت را ـ طبیعتی که مکمل هستی انسان و نیز  هم سیر و سفر مهربان انسان در این صیرورت به سوی خداست ـ کاری بکند،کارستان. اگر بشر چنین نکند نتایج تکوینی این ماجراء طبیعت مظلوم را علیه این انسان ظالم بیش از این به انقلاب واخواهد داشت. بر اساس مبانی و معارف دینی همه شوریدنهای طبیعت علیه انسان در طول تاریخ به خاطر ظلم بوده است، به نظر می رسد این شورش طبیعت در مقابل این ظلم انسانی به تناسب ویژگی های تمدن جدید غرب، تازه آغاز شده باشد........

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا انسان غربی نظر می رسد جدید غرب

منبع این خبر، وبسایت farsnews.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۷۳۸۱۸۷۴ را به همراه موضوع به آدرس info@khabarban.com ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

نبرد سیاسی اصولگرایان با روحانی در روزهای کرونایی؛ قالیباف در فکر انتقام است؟

کفِ حقوق بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد

عکس| هدیه سپاه به آمریکا

هشدار قالیباف به آمریکا

حزب الله عراق: اجازه نمی‌دهیم طرح‌های آمریکا اجرا شود

خبر بعدی:

نگاهی به آیین سیزده در میان شهسواری ها

به گزارش خبرنگار مهر، رقیه محمد یاری و شهرزاد دوستی از کارشناسان ارشد پژوهش علوم اجتماعی در مقاله ای با عنوان تجلی مفاهیم والای همدلی و هم اندیشی در آیین های نوروزی به موضوع سیزده به در در شهرستان شهسوار اشاره کرده و نوشته اند:

در فرهنگ اساطیر برای مراسم سیزده به در معانی تمثیلی آورده شده است از جمله شادی و خنده در این روز به معنی فروریختن ادیشه های تیره و پلیدی، روبوسی نماد آشتی و به منزله تزکیه، خوردن غذا در دشت، به آب افکندن سبزه های تازه رسته، نشانه دادن هدیه به ایزد آب، ایزد بانو ناهید و گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و تمثیلی از رسم بازی هم یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.

شاید سیزده به در به اندازه جشن نوروز قدمت داشته باشد اما متاسفانه منابع تاریخی در این باره به ندرت وجود دارند و اگر هم وجود داشته باشند شناخت دقیقی به دست نمی دهند. آنچه روشن است پیوند مستقیم این آیین با جشن نوروز یا اعتدال بهاری است. شاید به همین دلیل است که پس از گذشت قرن ها، هنوز این رسم پابرجاست. زیرا انسان بدون طبیعت معنا و مفقهوم زندگی را از دست می دهد. این رسم به انسان امروز یادآور می شود که به هر دلیل حتی اگر نداند یا نخواهد که بداند بازهم روز کشت و کار را گرامی می دارد و به طبیعت می رود تا برای زمین آرزوی سالی خوش و پرباران کند. این روز، روز گرامی داشت طبیعت، پیوند انسان با طبیعت و در واقع جشن طبیعت است.

ویژگی های این جشن عبارت از گردهم آمدن، هم سفره شدن، برپایی برخی آداب و مراسم مثل گره زدن سبزه و طبخ غذاهای ویژه است. تقریباً در همه جای این سرزمین در این روز یک سور همگانی و جمعی ایجاد می شود همه برای رفتن به دامان طبیعت آماده می شوند و تدارک می بینند.

در شهسوار روز سیزده به در از صبح زود زن ها شروع به پختن غذای ظهر می کردند. به نهار مثل شام شب عید رنگین بود. برنج را آبکش می کردند و کشمش و مرغ و خروس را می پختند و لای پلو می گذاشتند. وقتی زن ها مشغول تهیه غذا می شدند مردها تب کشنی بازی می کردند. اهالی حدود ساعت ده تا یازده صبح به صحرا می رفتند و جایی برای نشستن انتخاب می کردند سپس همه افراد قالی، گلیم یا حصیر را در بیابان و یا گوشه باغات روی سبزه ها یا کنار رودخانه پهن میکردند و می نشستند و ناهار را در آنجا می خوردند.

گاهی هم دو سه خانواده دسته جمعی غذا می خوردند و بعد از ظهر دوره گردها از جمله حاجی فیروز می آمد. وی با آوازخوانی و حرکات موزون خانواده ها را شاد می کرد. بعد از صرف چای، کاهو و سرکه می خوردند و تا ساعت سه یا چهار در آن محل می ماندند. سپس اسباب و اثاثیه خود را برای بازگشت به خانه جمع می کردند و سبزه عید را به رودخانه و نهر می انداختند و دخترها هفت یا سه سنگ به رودخانه می انداختند. در این روز برای هر یک از افراد منزل نفری یک تخم مرغ می پختند. بعد از بازگشت به منزل اثاثیه را در منزل می گذاشتند و به محلی که سبزه میدان گفته می شد می رفتند. ضمن خرید وسایل و گردش روی چمن ها که پر از گل نرگس بود، می نشستند.

امسال با وجود شیوع بیماری کرونا این آیین برخلاف سالهای گذشته برگزار نمی شود تا همگی در خانه های خود و یا در حیاط خانه این روز را گرامی بدارند.

کد خبر 4890077 فاطیما کریمی

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا می تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند
  • روایت امام خمینی از فردی که اسب و شمشیر خریده بود و می گفت منتظر ظهور امام زمان است
  • عبرت‌های کرونا
  • پیام تبریک و تشکر وزیر کشور از هموطنان عزیز برای رعایت کامل و ستودنی طرح فاصله گذاری اجتماعی
  • کرونا؛ عبور از جامعه حقیقی به جامعه مجازی
  • مقدم‌فر: کرونا چگونه نظم غربی جهان را متزلزل می‌کند؟
  • فرهنگ تعامل با طبیعت از کودکی آغاز می‌شود
  • در صورت ظهور علائم شبیه کرونا چه زمانی نیاز به درمان است؟
  • یادداشت حمیدرضا مقدم‌فر: کرونا چگونه نظم غربی جهان را متزلزل می‌کند؟
  • کرونا چگونه نظم غربی جهان را متزلزل می‌کند؟
  • گام دوم انقلاب مقدمه‌ای دیگر در مسیر تمدن نوین اسلامی است
  • جشن نیمه شعبان را امسال متفاوت برگزار می‌کنیم
  • «معماری برای کوهستان»؛ سرزمین‌هایی با ارزش‌های مادی و معنوی
  • روزی که طبیعت نفس کشید
  • انسان گاهی باید طبیعت را فراموش کند/ آفات و ویروس ها نتیجه طغیان اکولوژیک است
  • خواندنی‌ها و دیدنی‌هایی درباره محیط زیست
  • کلکسیون پیراهن‌های ارزشمند بازیکن پاراگوئه به سرقت رفت
  • آیا شیوع کرونا با ظهور امام زمان(عج) ارتباط دارد؟
  • در صورت ظهور عوارض شبیه کرونا چه زمانی نیاز به درمان است؟