Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@09:49:31 GMT

قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا نیازمند تداوم همدلی

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۱۹۲۳

قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا نیازمند تداوم همدلی

نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال درحالی در کشورمان به پایان رسید که دامنه ابتلای به ویروس کرونا در ایران همچون بیش از ۱۹۰ کشور میزبان این مهمان ناخوانده ،هر روز گسترده تر می شود و نگرانی ها از جدال با این دشمن نامرئی در حال افزایش است.

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی کارشناسان حوزه سلامت و درمان همه کشورها معتقدند : قرنطینه خانگی راهکار اصلی و  نسخه شفابخش قطع زنجیره شیوع ویروس کروناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند تعدادی از هموطنان با بی احتیاطی ویروس کرونا را شوخی انگاشته اند اما بیشتر شهروندان این راهکار را برای سلامت خانواده و هموطنان ضروری می دانند اما آنچه مسلم است پایبندی به قرنطینه خانگی در نیمه دوم تعطیلات نوروزی باید ادامه یابد تا بتوان به شکست کرونا امید داشت.

اما در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود زیرساخت های درمانی و تخت های بیمارستانی در صورت شیوع این بیماری و عواقب تلخ شیوع ویروس کرونا نیاز به مشارکت جدی تر مردم دارد.

در این خطه مسئولان با تعطیلی بازار های استان، لغو پذیرش گردشگران،محدودیت در ورود مسافران در مناطق مختلف استان و تعداد پرشماری از مردم با قرنطینه خانگی تلاش های زیادی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در استان کرده اند اما ورود تعداد زیادی از بومیان استان که برای بازدید از وابستگان خود وارد استان شده اند از سویی و پایبند نبودن برخی از اصناف استان نسبت به تعطیلی بازار به ویژه در مرکز استان از سوی دیگر باعث چند برابر شدن مبتلایان به بیماری ویروس کرونا در استان به ویژه از زمان تعطیلات نوروزی شده است.

تعدادی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کووید ۱۹ با آلوده کردن بیش از ۴۰۰ هزار نفر در جهان بسیار خطرناک و به ویژه برای گروه های خطر کشنده است تاکید می کنندهمه هموطنان با پیوستن به پویش قرنطینه خانگی ،گنجاندن برنامه های مبتکرانه به جای سنت های اصیل از طرفی و بازاریان با تعطیلی مغازه های خود برای بیرون کردن ویروس کرونا از کشور سهیم شوند.

آنان معتقد هستند که هر چند نوروز باستانی ایرانی با برنامه های دورهمی همراه بوده اما به دلیل نوعدوستی و اهمیت سلامتی وابستگان و هموطنان باید از خواسته قلبی خود بگذرند تا بتوان از این روزهای سخت به سلامت عبور کرد.

این شهروندان می گویند: برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد که عمدتا اصالت عشیره ای داشته اند در خانه نشستن  بسیار سخت است اما قرنطینه خانگی راحت تر از ایزوله در بیمارستان و شاید هم مرگ بر اثر ویروس کروناست.

شهروندان چگونه قرنطینه را تحمل پذیر می کنند؟

احمدی الهی جوان گچسارانی می گوید: با تشکیل یک گروه مجازی از همسالان خود تلاش می کنیم ضمن پایندی به قرنطینه خانگی لحظات خوبی را در کنار هم سپری کنیم.

او می گوید:اعضای این گروه که از ابتدای اسفند تشکیل شده با تعریف خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود فضای شادی را برای خود درست کرده اند.

وی با یادآوری این نکته که موسیقی های محلی نقش اثرگذاری در کاهش استرس روزهای قرنطینه دارد افزود: اعضای گروه با اشتراک گذاشتن موسیقی های شاد لحظات خوبی راباهم سپری می کنند.

این جوان ابراز داشت: بخشی از تعطیلات نوروزی را نیز به برنامه های تلویزیونی اختصاص داده ام.

یک مرد ۴۰ ساله ساکن شهرستان بویراحمد می گوید: تکمیل کارهای عقب مانده از برنامه های اصلی من در تعطیلات نوروز امسال است.

مهدی حسین پور افزود: ثبت خاطرات روزانه یکی از آرزوهای دیرینه من بوده که همواره به دلیل مشغله و تنوع برنامه هایروزانه برای انجام آن امروز و فردا می کردم که نوروز امسال فرصتی برای تحقق این آرزوست.

او تاکید کرد: من برای فرا رسیدن نوروز و عزیمت به زادگاهم در یکی از روستاهای باشت لحظه شماری می کردم اما با وجود این شرایط فکر می کنم حفظ سلامتی خود و خانواده ام مهمترین اصل است و پس از عبور از این روزهای کرونایی فرصتی برای تفریح و سفر پیدا می شود.

یک بانوی خانه دار از اهالی شهرستان کهگیلویه گفت: بخشی از وقت خود در تعطیلات نوروز را برای بازی با بچه ها اختصاص داده ام تا هم جبران کم تحرکی روزهای قرنطینه در خانه باشد و هم باعث نشاط روحی خانواده شود.

رویا محمدزاده افزود: تلویزیون، مطالعه کتاب به ویژه رمان از دیگر کارهایی است که شهروندان می توانند در روزهای تعطیلات نوروز انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوالی درباره دلتنگی دیدار با خانواده را چگونه جبران می کنی گفت: وجود زیرساخت های ارتباطی و امکان ارتباط تصویری می تواند فضایی برای جبران فاصله ها  در روزهای قرنطینه باشد.

چاره اندیشی مسئولان برای تعطیلی بازار

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت :برای حفظ سلامت مردم و تدوام تعطیلی صنوف گشت های مشترک ،بازرسی ها و نظارت بر رعایت مسائل بهداشتی در واحدهای صنفی به صورت مستمر در سراسر استان در حال انجام است.
سعید آرمین افزود:تنها میوه فروشان، خرده فروشان خواربار، نانوایان ،قصابان و مرغ فروشی ها و داروخانه ها،با رعایت پروتکل بهداشتی مجاز به فعالیت هستند.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: جریمه مالی،پلمپ واحدهای صنفی در مراحل نخست از جریمه های پیش بینی شده برای اصنافی است که اقدام به باز کردن فروشگاه های خود کنند.

روح الله باقری فرد تاکید کرد: در صورتی که اصناف به قانون و تصمیم ستاد کرونای استان تمکین نکنند پروانه کسب آنان لغو خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: زیرساخت های درمانی مورد نیاز شامل مراکز درمانی و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان سه شهرستان بزرگ بویراحمد،کهگیلویه و بویراحمدتامین شده است.

غلامعباس سبز افزود: سه مرکز قرنطینه برای بیماران مشکوک به کرونا در سه شهرستان بزرگ استان راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: مراکز قرنطینه حتی برای پرسنل مراکز درمانی مراقب بیماران کرونایی پیش بینی شده است.

سختگیری بیشتر برای مسافران

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا همه اماکن تفریحی، گردشگری، هتل ‌ها و مهمانخانه های استان تعطیل است و هیچ گونه پذیرش مسافر صورت نمی گیرد.

حسین کلانتری اظهارداشت: برای حفظ سلامتی مردم و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا هیچ امکاناتی برای پذیرش مسافران نوروزی در استان فراهم نیست.

وی بیان کرد: از روزهای گذشته محدودیت های ترافیکی در محورهای ورودی استان ایجاد و ورود خودروهای غیر بومی به استان ممنوع شده است.

استاندار تصریح کرد: با افراد سودجو که بدون توجه به ضوابط ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام به واگذاری منازل مسکونی خویش به مسافران می‌ کنند برخورد می‌ شود.

نظارت بر مناطق گردشگری برای شناسایی مختلفان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۰ نفر بر طرح ممنوعیت پذیرش مسافر در مناطق گردشگری این استان نظارت می کنند.

مجید صفایی اظهار داشت: ارائه هر گونه خدمات در ۲۸۰ منطقه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

وی اظهار داشت : جاذبه های تاریخی، زیارتی  و طبیعی این استان برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا تعطیل شده  اما کار نظارت بر این اماکن انجام  می شود تا در صورت بروز تخلف با آنان برخورد شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را جهت بررسی به این اداره کل گزارش دهند.

صفایی تاکید کرد: شماره های تماس ۰۷۴۳۳۳۳۶۴۷۷ و ۰۹۱۲۸۹۸۷۹۲۳-۰۹۱۷۳۴۱۰۷۰۴ در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان ها آماده دریافت گزارش های مردمی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پس از مهار این ویروس،در  زمان مناسب با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها زمینه حضور مسافران و گردشگران را در استان فراهم خواهیم کرد.

آخرین وضعیت ویروس کرونا در استان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آنچنان که پیش بینی شده بود از ابتدای تعطیلات نوروزی آهنگ افزایش تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان افزایش یافته است.

پرویز یزدانپناه افزود: تعداد زیادی از بومیان کهگیلویه و بویراحمد در تعطیلات نوروز وارد استان شدند که به دلیل وجود دوران کمون و نداشتن علامت در مراحل اولیه باعث انتشار این بیماری شده اند.

وی با اشاره به جریمه های سنگین اعمال شده رفت و آمدهای غیرضروری در برخی کشورهای اروپایی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا افزود: مهار این ویروس نیازمند ستختگیری های بیشتری است.

پرویز یزدان پناه افزود: تاکنون ۶۲۳ نمونه به آزمایشگاه های تهران و شیراز ارسال شده که بر اساس یافته های جدید آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا به ۹۶ مورد رسیده است.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از این تعداد ۴۸ بیمار کرونایی در بویراحمد، ۱۹ بیمار در کهگیلویه، ۱۶ بیمار در چرام، هشت بیمار در گچساران، سه بیمار در دنا و ۲ مورد در باشت هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: شمار زیادی از مبتلایان به ویروس کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق مهمانان نوروزی به این بیماری مبتلا شده اند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت:  بیماری کرونا از طریق فرزندان یا اعضای خانواده که پیشتر در استان های قم و تهران زندگی می کردند و برای تعطیلات نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد برگشتند به دیگر بستگان منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری ویروس کرونا ممکن است ۲ هفته دوره نهفتگی داشته باشند افزود: مهمانان نوروزی از بیماری خود خبر نداشته اند اما ناقل بیماری به وابستگان خود شدند.

گروه های پرخطر صف نخست احتمال به ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه گروه های پرخطر مانند سالمندان، زنان باردار و افراد دارای بیماران زمینه ای در برابر ویروس کرونا خطرپذیرتر هستندگفت: این افراد نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

محمد مهدی بانشی از افراد پرخطر خواست نسبت به قرنطینه خانگی جدیت بیشتری داشته باشند و از اطرافیان آنان خواست حداقل ارتباط را با آنان داشته باشند.

وی بیان کرد: بیشتر افرادی که در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند دارای سن بالا بوده اند.

۸۰ درصد افراد جان باخته بر اثر کرونا در کشور سن بالای ۶۰ سال داشته یا حداقل یکی از بیماری‌های زمینه‌ای را داشته‌اند.

میانگین سنی ابتلا به ویروس کرونا در ایران حدود ۵۹ سال و میانگین سنی افراد فوت شده ۶۴ سال بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی یاسوج تصریح کرد: انجام دید و بازدید حتی فرزندان با والدین در این شرایط سخت به مصلحت نیست و ممکن است مرگ سوغات این مهمانی ها باشد.

بانشی اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی موبایل و تلفن بهترین روش برای جویای احوال وابستگان در این روزهاست.

بر اساس نتایج و یافته های آزمایشگاهی تا ظهر روز چهارشنبه ششم فروردین بیش از ۲۷ هزار بیمار در کشور شناسایی شده  نفر از بیماران بیماری کرونا که بیش از ۹ هزار نفر کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند بیش از ۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

«کرونا» خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که هفتمین رده جدید آن در شهر «ووهان» چین پیدا شد؛ علایم ابتلا به این ویروس شامل تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موراد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال این ویروس به دیگران از طریق تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد دانشگاه علوم پزشکی ایران پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد دانشگاه علوم پزشکی ایران حسین کلانتری ویروس کرونا کهگیلویه وبویراحمد دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشگیری از انتشار ویروس کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد گفت ویروس کرونا در استان دانشگاه علوم پزشکی ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا تعطیلات نوروزی تعطیلات نوروز قرنطینه خانگی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۱۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا پیمانجو دوشنبه شب در حاشیه بازگشایی این محور در گفتگو با خبرنگاران افزود: گردنه بیژن در ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و این گردنه یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

پیمان جو با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی از نقاط گردنه بیژن در سال‌های پربارش تا هفت متر نیز می‌رسد، گفت: این گردنه استان اصفهان را به کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و با توجه به بارش سنگین برف در این گردنه، آبانماه این مسیر مسدود و در اوایل اردیبهشت بازگشایی می‌شود و بازگشایی آن سبب سهولت در رفت و آمد و کاهش یک ساعت و سی دقیقه‌ای مسافت سی سخت به پادنا و سمیرم می‌شود.

وی افزود: جاده سی سخت به سمیرم در مسیر جاده گردنه بیژن ۲۳ کیلومتر طول دارد و ۱۴ کیلومتر آن برف گیر است و با بازگشایی این جاده، تردد وسایل نقلیه آسان و مسیر تردد عشایر کوچ رو هموار می‌شود.

کد خبر 6086390

دیگر خبرها

  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • هشدار متخصصان درباره همه‌گیریِ بعدی جهانی
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • راه‌اندازی میدان گازی مختار نیازمند توجه ویژه وزارت نفت است