Web Analytics Made Easy - Statcounter

«زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در شرایط بحران کرونا و در راستای افزایش ایمنی بدن افراد چه پروتکلی را برای مصرف ویتامین‌های مکمل صحیح می‌دانید؟ گفت: ما هیچ توصیه‌ای نداریم که افراد قرص تهیه کنند و ویتامین بدن‌ خود را با قرص‌ تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم است ویتامین‌های مورد نیاز با مصرف طبیعی غذا تامین شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: نباید افراد به صورت خودسرانه‌ برای مصرف قرص، آمپول و مکمل‌های غذائی اقدام کنند. 

عبداللهی ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند، منابع غذائی مناسب باید بتواند مایحتاج بدن را تامین کند، گفت: اگر افراد تنوع را در برنامه غذایی رعایت کنند، نیاز به استفاده از قرص مکمل نخواهند داشت. اگر افراد بتوانند تمام گروه‌های غذایی را مانند سبزی، میوه، گوشت و لبنیات را مصرف کنند، تمام نیاز بدنشان تامین می‌شود. 

عبداللهی در ادامه گفت: تنها استثنا در مورد ویتامین D است، زیرا که ویتامین D در منابع غذائی ما بسیار فقیر است. البته وزارت بهداشت یک برنامه برای مکمل‌یاری ویتامین D دارد که از دوسال پیش با احراز کمبود ویتامین D در کشور، یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی را در ماه توصیه کرد. تنها این ویتامین در ابلاغیه‌های وزارت بهداشت توصیه شده‌ است، اما مصرف خودسرانه‌ی هیچ ویتامین دیگری توصیه نمی‌شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیان کرد: بطور مثال، ویتامین C مصرف افراطی دارد، در حالی که اگر افراد دو واحد میوه در روز مصرف کنند، نیاز به هیچ داروی مکملی نخواهند داشت. 

وی افزود: در صورتی که افراد تشخیص کمبود ویتامین را از پزشک دریافت کنند، زیر نظر پزشک و با تجویز او اقدام به مصرف مکمل‌‌های ویتامینی کنند. در پروتکل‌‌های درمانی، پیش‌بینی شده‌ است که اگر افراد کمبود جدی ویتامین داشته باشند، تحت درمان با مکمل‌های ویتامینی قرار بگیرند. این مقوله متفاوت است از آنکه افراد مصرف خودسرانه داشته باشند. هر نوع مکمل غذائی و ویتامینی باید تحت کنترل پزشک باشد. مصرف خودسرانه ویتامین‌ها خود موجب اضافه دریافت و متعاقبا مسمومیت می‌شود. 

عبداللهی در بیان آمار کمبود‌های ویتامینی در کشور گفت: طبق مطالعاتی که وزارت بهداشت تاکنون انجام داده‌ است، تنها کمبود ویتامین در کشور مربوط به ویتامین D است. این مطالعات مبین آن هستند که کمبود ویتامین D در تمام گروه‌‌های سنی وجود دارد. در کنار مکمل‌یاری که ذکر شد، وزارت بهداشت راهکاری در پیش گرفته است تا با غنی‌سازی مواد غذائی لبنی این کمبود را رفع کند، اما هیچ شواهد و مستنداتی مبنی بر کمبود ویتامین‌های دیگر وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: ویتامین‌های A و D که ویتامین‌های چرب محسوب می‌شوند، می‌توانند تا شش ماه در بدن ذخیره شوند و نیاز بدن را تامین کنند. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان گفت: به سبب مقابله با کرونا، هیچ توصیه برای مصرف مکمل ویتامینی وجود ندارد و فقط مکمل ویتامین D را طبق همان توصیه‌های سابق وزارت بهداشت، یعنی یک قرص ۵۰۰۰۰ هزار واحدی بصورت ماهانه مصرف کنند. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ویتامین ویروس کرونا ویروس ویتامین D کووید19 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت کمبود ویتامین اگر افراد ویتامین D

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود

سیدرضا مظهری، با اشاره به تسهیل دسترسی بیمار به دارو با اجرای فروش اینترنتی دارو، افزود: در طول یک سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح، وقتی نسخه الکترونیکی برای بیمار تجویز و کد رهگیری ارسال شود، سامانه‌هایی در اختیار بیمار قرار می‌گیرد که محدوده‌ جست و جو و محل تحویل داروی مورد نیاز را انتخاب می‌شود.

مظهری با اشاره به مشمول شدن فروش اینترنتی دارو در حوزه سرپایی، افزود: در این سکوها حتی امکان ارتباط صوتی و تصویری بین مسئول فنی داروخانه با بیمار فراهم می‌شود تا در صورت نیاز برای مصرف دارو آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: با اجرای این طرح سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز افزایش خواهد یافت.

مظهری با بیان اینکه داروهایی که حمل آن ها نیاز به شرایط ویژه (سرما) دارد مشمول این سرویس‌ها نمی‌شوند، گفت: برای بیماران خاص که داروهای بسیار حساس و گران‌قیمت مصرف می‌کنند با ورود نهادهای حاکمیتی و وزارت بهداشت، سرویس دهی متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!
  • وزارت بهداشت به دنبال افراد سالم است که بیمار نشوند
  • هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود
  • ویتامینی برای سلامت پوست، مو، سیستم ایمنی و عصبی
  • کمبود این ویتامین‌ها مساوی است با سردرد‌های مکرر
  • معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به مناسبت هفته سلامت مطرح کرد
  • چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟