Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی است که خبر اعزام یک تیم پزشکی از فرانسه به ایران تحت عنوان «پزشکان بدون مرز» سر زبان‌ها افتاده و حضور آن‌ها در ایران  برای برپایی یک درمانگاه صحرایی ۴۸ تخت خوابی حواشی بسیاری به دنبال داشته است.

هدایا‌ها و کالا‌های اهدایی این تیم پزشکی در شرایط کنونی که ایران چند هزار تخت بیمارستانی و پسا بیمارستانی خالی دارد و در برابر بیمارستان ۲ هزار تخت خوابی ارتش که روز گذشته بر پا شد، عملا هیچ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا جایی که به گفته وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در گروه پزشکان بدون مرز، هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشت.

او افزود: یک پزشک اورژانس و میزان کمی تجهیزات مصرفی که تولید داخل هم دارد و دارو‌هایی که داروی خاص و تحریمی هم نبوده که به کاهش اثرات تحریم کمک کند، وارد کشور شدند.

نیازی به بیمارستان صحرایی پزشکان بدون مرز نداریم

پس از خبر ورود پزشکان بدون مرز به کشور، وهاب زاده در توئیتی واکنش نشان داد و گفت: ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملى مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهاى مسلح، فعلا نیازى به برپایى تخت بیمارستانى توسط نیروهاى خارجى نیست و این حضور منتفی است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کمک پزشکان بدون مرز به ایران اظهار کرد: ما دروزارت بهداشت با عذرخواهی و در عین قدردانی بابت کمک‌ها انسان دوستانه اعلام کردیم که به دلیل امکانات کافی و ۱۰ هزار تخت بیمارستانی مازاد و ۱۰ هزار پسا بیمارستانی خالی، نیازی به ۴۸ تخت سیار در درمان بیماران کووید۱۹ آن هم در اصفهان و برای اتباع ایرانی نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره امکانات درمانگاه  پزشکان بدون مرز و بی نیازی نظام سلامت ایران به این امکانات در شرایط حاضر گفت: در اصفهان نیازی به یک درمانگاه صحرایی ۴۸ تخته با یک پزشک و شش پرسنل نداریم و طبیعی است به عنوان میزبان، از کمبود‌ها و نیاز‌های واقعی و جغرافیا و جمعیت هدف آن‌ها اطلاع بیشتری داشته باشیم.

 جهانپور بااشاره به برپایی بیمارستان‌های سیار و فضا‌های پسا بیمارستانی اظهار کرد: هلال احمر و نیرو‌های مسلح برای کمک به وزارت بهداشت تمام قد پای کار آمده اند و آماده هستند که در صورت نیاز هر تعدادی ما اعلام کنیم، بیمارستان‌های سیار ایجاد کنند.

بازدید پزشکان بدون مرز از تخت‌های خالی مراکز درمانی

نمکی وزیر بهداشت بیان کرد: این گروه قرار بود یک بیمارستان ۴۸ تختخوابی صحرایی برپا کنند، اما بیش از ۱۰هزار تخت خالی ازسوی نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های دیگر برقرار شده‌بود و در بیش‌تر استان‌ها هم با کنترل ورودی بیمارستان‌ها با طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، ظرفیت‌های خالی داریم و فکر کردیم که این ۴۸ تخت، ضرورتی ندارد.

وزیر بهداشت اظهار کرد:، اما از آن‌ها دعوت کردیم که به ایران آمدند و گفتیم که از مرکز‌های درمانی خالی بازدید کنند و اگر زمانی ضرورتی بود، می‌توانیم از این ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

دشمنان ماجرای پزشکان بدون مرز را در بوق و کرنا کردند

فارغ از اینکه چرا ناهماهنگی‌ها در دستگاه‌ها سبب سفر این تیم غیر متخصص شده و وزارت امور خارجه بدون توجه به نیاز‌ها برای این تیم ویزا صادر کرده است، حالا برچیده شدن این چند تخت با واکنش مدعیان حقوق بشری مواجه شده است، مدعیانی که خود ایران را تحریم می‌کنند و مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی می‌شوند.

مارک پمپئو برپانشدن این تخت‌های بیمارستانی را قربانی شدن بیماران ایرانی دانست و رسانه‌های معاند اعلام کردند که ایران پزشکان بدون مرز را اخراج کرده است و تلاش کردند، این نپذیرفتن کمک‌های پزشکان بدون مرز را به همه کمک‌های بین المللی تعمیم دهند و بگویند ایران هیچ کمکی را نمی‌پذیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به اینکه گفته می‌شود این پزشکان بدون مرز که با نیت خیرخواهانه به ایران آمده اند، با رفتار نادرست از ایران اخراج شده اند، گفت: هیچ کدام از اعضای تیم پزشکان بدون مرز فرانسه از ایران اخراج نشده است، قرار بر اخراج کسی هم نیست، این افراد ویزا دریافت کرده اند و صحبت از اخراج بی معنی است و متاسفانه مثل هزاران قصه پردازی دیگر مغرضین، شایعه و کذب است.

کمک هر کشوری به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا را می‌پذیریم

سخنگوی وزارت بهداشت یادآوری کرد: از هر اقدامی در ارسال کمک به ایران استقبال میکنیم مگر اینکه مبدا آن دولت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس باشد، البته برخی نهاد‌های بین المللی بویژه بعضی دولت‌ها در صورتی که قصد کمک به مردم ایران دارند، ترجیحا برای لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران که خلاف موازین حقوقی و اقدامی علیه بشریت است، تلاش کنند.

جهانپور اظهار کرد: ضمن سپاس از اقدام این عزیزان، باید توجه داشت که نیازی به این سرویس در این بعد در آن منطقه نیست، البته اگر تمایل داشته باشند برای اتباع خارجی در برخی استان‌های مرزی می‌توان زمینه را فراهم کرد تا این امکانات در کنار امکاناتی که برای خدمت به اتباع خارجی فراهم شده، در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد و این امر با نیات سازمان ارسال کننده نیز هماهنگ است.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم درباره کمک پزشکان بدون مرزگفت:‌در خصوص کمک‌های انسان‌دوستانه کشور‌های خارجی و نهاد‌ها از جمله پزشکان بدون مرز در ایران گفت: ضمن احترام به همه کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی‌ای که تاکنون پیشنهاداتی درخصوص کمک به ایران در مبارزه با کرونا مطرح کردند، اعلام می‌کنم که سیاست ما این است که هر نهادی به هر مقدار که بخواهد کمک کند آن را دریافت خواهیم کرد.

ربیعی گفت: وزیر امور خارجه و وزارتخانه مربوطه تلاش‌های قابل تقدیری در شکستن تحریم و محکومیت جهانی تحریم‌کنندگان داشته‌اند که آثار آن امروز قابل مشاهده است. خوشبختانه در نتیجه این تلاش‌ها آثار مثبتی از عقب‌نشینی تحریم‌کنندگان ظالمانه مشاهده می‌شود. امروز همزمان با مبارزه با کرونا ما باید با تحریم‌های ظالمانه نیز مبارزه کنیم.

پزشکان بدون مرز؛ جاسوسانی پزشک نما و حامیان داعش

بلند شدن صدا‌های مستقر در لندن که با بودجه‌های سعودی و انگلیسی مدیریت می‌شوند، این تردید را برای برخی به وجود آورده است که این پزشکان بدون مرز نیستند و به مرز‌های خاصی تعلق دارند و برخی به سوابق پزشکان بدون مرز و ردپای آن‌ها اشاره می‌کنند و شواهد در وب سایت این سازمان نشان می‌دهد که این روز‌ها پزشکان بدون مرز در استان ادلب سوریه مستقر هستند، جایی که محل تجمع گروه‌های تروریستی و تکفیری وابسته به داعش و القاعده است.

در بین گروه اعزامی به ایران اتباعی با پاسپورت آلمانی، فرانسوی و یکی از کشور‌های افریقایی حضور داشت که تردید ارتباط اعضای این تیم با برخی سازمان‌های اطلاعاتی را قوت می‌بخشد.

کانال‌های ضد انقلاب هم به صورت هماهنگ در حال دفاع از جاسوسانی هستند که به عنوان پزشک بدون مرز وارد کشور شده بودند.

پیش‌تر بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز به صراحت اعلام کرده است که نیرو‌های اعزامی از سوی سازمان پزشکان بدون مرز جاسوسان‌بهداشتی وابسته به سازمان اطلاعات فرانسه هستند.

واکنش ایرانیان  به حضور پزشکان بدون مرز در ایران

سفر تیم غیر متخصص پزشکان بدون مرز به ایران در صفحات مجازی واکنش‌های بسیاری داشت وبرخی با این کمک ها، ماجرای خون‌های آلوده از فرانسه را یادآوری کردند که چگونه این خون‌ها پای ویروس HIV را به ایران باز کرد و  ۹۰۰ بیماری هموفیلی به ایدز مبتلا شدند.

جالب اینجانست، برخی با این اندک کمک‌های ارسالی به همراه  تیم غیر متخصص شوخی کردند و اطلاعیه فروش «بنجل‌های بدون مرز» را در یکی از سایت‌های فروش آگهی کردند.

برخی هم نوشتند که شاید این سفر با احتمال حمله بیولوژیکی کرونا ارتباط داشته باشد و با توجه به ممنوعیت ورود آمریکایی‌ها به کشور، این ماموریت به ماموران آمریکایی با تابعیت کشور‌های اروپایی سپرده شده تا گزارش دقیق و میدانی از میزان اثر این ویروس بر ژن ایرانی تهیه و به آمریکا ارائه شود.

به گفته یک فعال رسانه‌ای به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی نیست، زیرا ممکن است دارو‌هایی را ارسال کنند که ویروس را در ایران شایع‌تر و یا ماندگار کند و یا حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می‌شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند.

برخی هم در فضای مجازی نوشتند بهتر است به جای کمک‌های اندک، پزشکان بدون مرز که ادعا خیرخواهانه دارند، تلاش کنند تحریم‌های ظالمانه آمریکا در شرایط بحران کرونا برداشته شود و این اندک کمک‌ها دردی از مردم ایران دوا نمی‌کند.

هر چند که سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از رفتار ایران در توقف فعالیت تیم این سازمان تعجب کرده است، اما اگر همه سرنخ‌ها را کنار هم بگذاریم جای تعجبی باقی نمی‌ماند که چرا وزارت بهداشت ایران مانع از حضور یک تیم غیر متخصص آن هم با سوابق آن چنانی بر بالین بیماران شده است. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پزشکان بدون مرز وزارت بهداشت کرونا در ایران ویروس کرونا جاسوسان آمریکایی سخنگوی وزارت بهداشت پزشکان بدون مرز پزشکان بدون مرز هزار تخت کشور ها کمک ها ۴۸ تخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: هاآرتص اسرائیل در گزارشی مفصل حمله اسرائیل به ایران را اقدامی ضعیف ارزیابی کرد که توسط ایران مهار شد.

در این گزارش آمده است:

حمله ضعیف اسرائیل به اصفهان حداکثر یک اقدام موقتی (از طرف دولت نتانیاهو) به حساب می‌آید؛ و این به دستور نتانیاهو بود، که با زیاده‌گویی‌هایش درباره تهدید ایران مرتکب اشتباه مکرر و همیشگی خود شد، اما وقتی لحظه حقیقت فرا رسید، چیزی برای گفتن یا عمل کردن نداشت.

سکوت صبح جمعه دولت اسرائیل پس از حمله به پایگاه هوایی ایران در نزدیکی اصفهان که مقامات آمریکایی می گویند توسط اسرائیل انجام شد، شرم‌آور بود؛ انگار کسی در اورشلیم امیدوار باشد که می‌شد وقایع ۱۹ روز گذشته به عقب برگردد - گویی این واقعیت که ایران و اسرائیل درگیر درگیری مستقیم بوده‌اند را می‌توان به راحتی فراموش کرد و همه ما می‌توانیم به جنگ نیابتی در سایه بازگردیم.

به نظر می‌رسد پنج روز بحث در کابینه جنگ، افشاگری‌های اطلاعاتی، جلسات متقابل و حتی جلسات توجیهی خاخام‌ها منجر به حمله‌ای محدود و مدون شده است که اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد و ایرانی‌ها نیز مشتاقند آن را کم‌اهمیت جلوه دهند.

پاسخ خاموش واشنگتن همچنین نشان می دهد که دولت بایدن در جریان بوده است. در چند روز آینده گزارش‌های ناقص و تایید نشده‌ای در مورد آنچه واقعاً در اصفهان رخ داد، مانند آنچه هفته گذشته در مورد حمله ایرانی‌ها وجود داشت.

روز پنجشنبه فاش شد که رهبران احزاب افراطی ارتدوکس در ائتلاف دولتی نتانیاهو به هشدارهایی از خاخام‌های خود پاسخ داده‌اند که خواسته بودند اسرائیل را با حمله به ایران بدون حمایت موهبت‌آمیز آمریکا به خطر نیندازند. این یک مداخله عجیب و غریب بود که به نظر می‌رسید طراحی شده بود تا برای نتانیاهو یک پوشش سیاسی برای انتقام‌جویی کمتر از قهرآمیز و قدرتمند ایجاد کند. اما این تمام نشده است.

کابینه جنگ و ستاد کل شامل افرادی است که خواستار واکنش رادیکال‌تر هستند. آنها منتظر خواهند بود تا بگویند حق با آنها بود. ایتامار بن گویر، که علیرغم عنوان بزرگ خود به عنوان «وزیر امنیت ملی» یکی از اعضای کابینه جنگ نیست و بخشی از فرآیند تصمیم گیری نبود، قبلاً دستورات نتانیاهو مبنی بر اشاره نکردن به حمله به ایران را زیر پا گذاشته است. او در توییتی تحقیرآمیز نوشت: ضربه ضعیفی که دروازه بان به راحتی آن را مهار کرد. (این حساب کاربری ممکن است شوائل، پسر بن‌گویر، یک فوتبالیست آماتور باشد که حساب‌های رسانه‌های اجتماعی پدرش را اداره می‌کند.)

راست افراطی در حال آماده‌سازی روایتی از سوی ستاد کل خیانتکار است که در ۷ اکتبر شکست خورد و می‌خواهد نتانیاهو را به‌عنوان یک رهبر ضعیف معرفی کند که جو بایدن متخاصم او را تحت فشار قرار داد. گشایش دیرهنگام غزه برای کاروان‌های کمک رسانی، کاهش جنگ در آنجا و تاخیر در عملیات رفح، همه بخشی از این روایت است. اکنون راست‌گرایان افراطی می‌توانند حمله ضعیف به ایران را به این فهرست اضافه کنند.

برای آنها (راست افراطی اسرائیل) این یک استراتژی برد-برد است؛ یا آن‌ها نتانیاهو را تحریک می‌کنند تا در غزه وارد عمل شود، که با خواسته‌های آنها برای جنگی بی‌پایان در غزه که در نهایت به آنها اجازه می‌دهد شهرک‌سازی کنند، همخوانی دارد، یا کمپین انتخاباتی خود را برای لحظه سقوط دولت آماده کرده اند. اگر فقط نتانیاهو به آنها گوش می داد، اسرائیل پیروز می‌شد.

نتانیاهو ممکن است در این هفته با مهار وزرا و ژنرال‌هایی که خواهان یک ضدحمله کوبنده به ایران بودند، توانسته باشد به موفقیت‌هایی برسد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که او ذره ذره حرکت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌داد که اکثریت اسرائیلی‌ها مخالف حمله‌ای به ایران بودند که منجر به یک جنگ همه‌جانبه می‌شد، اما چنین دستاوردهایی تقریبا به‌طور قطع کوتاه‌مدت خواهد بود. اگر این سطح از اقدامات واقعا مورد توجه اسرائیلی‌ها باشد، آنها به‌زودی به باتلاق غزه باز می‌گردند، گروگان‌ها همچنان در آنجا می‌میرند و بن‌بست در شمال با حزب‌الله که مانع از بازگشت ده‌ها هزار نفر به خانه‌هایشان در نزدیکی مرزهاست ادامه پیدا می‌کند.

سکوت تقریباً کامل نخست وزیر در این هفته منعکس کننده دردسرهای استراتژیک و سیاسی‌ای است که حمله ایران برای او ایجاد کرد. مردی که با زیاد حرف زدن درباره تهدید تهران اشتباه تکراری خود را مرتکب شد و در واقعیت هیچ چیزی برای گفتن در قبال حمله واقعی ایران به اسرائیل نداشت.

این فقط شخصیت مردد بدنام نتانیاهو نیست که او را از صحبت کرده باز داشته است. سرانجام پس از دهه ها سخنان توخالی، لحظه حقیقت فرا رسید و او چیزی برای نشان دادن نداشت. رژیم ایران سیاست خود را تغییر داد و به جای کار از طریق نیروهای نیابتی خود، حمله مستقیم را انتخاب کرد و نتانیاهو و جامعه اطلاعاتی اسرائیل را غافلگیر کرد. استراتژی او که ۴۰ سال در حال ساخت بود، برای این کار آماده نبود.

درست مانند مقاومت نتانیاهو در ارائه طرحی برای یک روز بعد غزه، او هیچ برنامه‌ای در قبال تغییر راهبردهای ایران نداشته است. حمله صورت گرفته به اصفهان حداکثر یک اقدام موقت محسوب می‌شود. در پاسخ به حمله ایران باید کاری انجام می‌شد و این تنها «چیزکی» بود.

یک بار دیگر این استراتژیست بزرگ ژئوپلیتیک منطقه (نتانیاهو)، یک طبل توخالی و آدم حرافی از کار درآمده است که چیزی جز صدای تقلبی شبیه چرچیل برای اسرائیل ندارد.

کد خبر 845601 برچسب‌ها دفاع - نیروی هوایی ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم
  • در نامه ای به وزیر بهداشت: وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • جنجال جدید احمدی نژاد بعد از حمله سپاه پاسداران؛ موضع‌گیری دوپهلو
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • جنجال جدید احمدی‌نژاد بعد از حمله سپاه به اسرائیل
  • سیروس دین محمدی: بیخیال ما پیشکسوتان؛ حواشی یک ذره جمع شود، استقلال قهرمان است! / فیلم
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • فرار مالیاتی با پوزهای نمایشی