Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: یادمان باشد مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستور العمل کشوری انجام می شود.

توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری های تنفسی و کووید۱۹:

۱- در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.

۲- مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی مشابه هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، به عنوان مثال می توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد.

۳- برای افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ ها و سبزی‌ ها استفاده شود.

۴- با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می توان روزانه همراه با غذا استفاده کرد.

۵- در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است، استفاده شود.

۶- با توجه به نقش ویتامین های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه ها ی زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین E نظیر روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ ، آفتابگردان و ذرت) استفاده شود.

۷- از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود.

۸- روزانه می توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ) به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

۹- برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل) استفاده شود.

۱۰- روزانه از منابع غذایی ویتامین های گروه B مانند انواع سبزی ها برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش و مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) برای ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده شود.

۱۱- مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس بهداشت و درمان تغذیه سالم منابع غذایی ویتامین روزانه از منابع غذایی سیستم ایمنی بدن استفاده شود میوه ها سبزی ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید

آب نه تنها مایع حیات که نیاز مبرم بدن برای حفظ و ارتقای سلامتی در همه سنین است بلکه به ویژه در فصل گرما که نیاز به هیدراتاسیون (آبرسانی) بیشتر می‌شود، اهمیت آن بیش از پیش افزایش می‌یابد چرا که در گرما بدن ما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق در شرایط آب و هوایی سوزان از دست بدهد.

به گزارش مهر، بدن ما همچنین به تغذیه کافی برای جبران مواد مغذی از دست رفته و حفظ تعادل الکترولیت‌ها نیاز دارد.

یک راه ساده برای هیدراته (پر آب) نگه داشتن بدن، افزودن سبزیجات تازه به رژیم غذایی است که سرشار از مواد مغذی و همچنین محتوای آب بالا هستند، در این مطلب به برخی از سبزیجات رایج که برای آبرسانی به بدن به طور طبیعی عالی هستند، اشاره شده است.

اهمیت سبزیجات آبرسان

سبزیجاتی مانند خیار و کرفس دارای محتوای آب بالایی هستند و برای حفظ تعادل الکترولیت سالم ضروری هستند. این سبزیجات ساده نه تنها سرشار از آب هستند، بلکه در عین حال مقادیر زیادی از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم دارند که به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می کنند. گنجاندن این مواد غذایی آبرسان در رژیم غذایی تابستانی نه تنها بدن را سرحال و پرانرژی نگه می‌دارد، بلکه به جلوگیری از کم آبی بدن و گرمازدگی نیز کمک می‌کند.

خیار

خیار به طور طبیعی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی حیاتی است و محتوای آب بالایی در حدود ۹۵ درصد دارد.

کاهو

انواع کاهو حاوی حدود ۹۶ درصد آب هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای آبرسانی به بدن تبدیل می‌کند. رایج ترین شیوه مصرف کاهو در سالاد است اما همچنین می‌توان آن را به عنوان سبزی شاداب کننده نیز به تنهایی مصرف کرد.

کرفس

کرفس به طور طبیعی از حدود ۹۵ درصد آب تشکیل شده است که نه تنها آبرسان است، بلکه کالری کمی نیز دارد، که آن را به میوه‌ای ایده‌ال برای قصل گرما تبدیل می‌کند.

تربچه

تربچه یکی دیگر از سبزیجات ترد است که با حدود ۹۵ درصد آب یک سبزی آبرسان محسوب می‌شود که برای تابستان بسیار مناسب است.

کدو سبز

کدو سبز با محتوای بالای آب در حدود ۸۵ درصد، نه تنها آبرسان است، بلکه همه کاره است و می‌تواند به روش‌های بسیار جالبی استفاده شود.

گوجه فرنگی

این سبزی آبدار تقریبا ۹۴ درصد آب دارد و افزودن آن برای افزایش رطوبت به سالادها، ساندویچ‌ها و سس‌ها عالی است.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد تقریبا ۹۲ درصد از آب تشکیل شده‌اند که آنها را به یک مکمل رنگارنگ و آبرسان برای وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند.

اسفناج

این سبزی برگ سبز حاوی حدود ۹۱ درصد آب و هم آبرسان و هم غنی از مواد مغذی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!