Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:18:14 GMT

هشدار به کشاورزان آذربایجان‌شرقی درباره بارش تگرگ

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۳۱۶۳

هشدار به کشاورزان آذربایجان‌شرقی درباره بارش تگرگ

در اطلاعیه جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی آمده است: بررسی نقشه‌هایی همدیدی، آینده نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده جوی نسبتا پایدار طی  روز آینده در استان است، اما به علت گذر امواج کم ارتفاع تراز میانی جو و نفوذ زبانه پرفشار و مرطوب خزری در نواحی شرقی استان، بارش پراکنده باران دور از انتظار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اطلاعیه اضافه شده است: از بعد از ظهر فردا جمعه با نفوذ تدریجی سامانه بارشی به استان، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید، بارش باران گاهی رگبار و رعد و برق و در نواحی سردسیر و مرتفع، بارش برف همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود؛ در نواحی مستعد بارش، تگرگ و در برخی نواحی به ویژه نیمه جنوبی استان در روز شنبه آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به کشاورزان  استان تصویه کرده است که با توجه به کاهش محسوس دما در روزهای آتی دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها را کنترل کنند.

پاکسازی کانال‌ها و مسیرهای آبی مزارع و باغات و آبراه‌های روستایی با توجه به بارش باران در روزهای آینده ، ایجاد پشته در اطراف زمین‌های زراعی جهت جلوگیری از ورود سیلاب و ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی و نایلون) از دیگر تصویه های جهاد کشاورزی به کشاورزان آذربایجان شرقی است.

انجام تمهیدات لازم برای مبارزه با یخبندان در مناطق سردسیر با توجه به گلدهی برخی درختان میوه، کشت انتظاری عدس دیم با توجه به فرصت محدود باقی مانده  و خودداری از محلول پاشی فروت ست (در مرحله تورم جوانه ها) با توجه به بارش باران در روزهای آینده نیز از دیگر توصیه هایی است که کشاورزان استان باید آنها را جدی بگیرند. 

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ه۹مچنین از کشاورزان استان درخواست کرده که پخش کود دامی در اراضی آبی و آماده سازی بستر کاشت زراعت‌های بهاره، انجام عملیات حذف و جایگزینی و احیاء و اصلاح در باغات میوه و ضد عفونی نهال‌ها قبل از کاشت و سرویس و آماده به کار کردن ماشین آلات کشاورزی و ادوات دنباله بند برای اجرای عملیات کشاورزی را مدنظر قرار دهند. 

تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهیان سرد آبی، لایروبی کانال‌ها آب استخرهای پرورش ماهیان و جلوگیری از ورود سیلاب احتمالی به استخرها با توجه به بارش باران در روزهای آینده  و انجام تغذیه کمکی در کندوهای زنبور عسل و عایق بندی کندوهای زنبور عسل با توجه به بارش باران در روز های آینده از دیگر توصیه های جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به کشاورزان در روزهای آینده  است.

بر اساس پیش بینی های هواشناسی،  دمای هوای شهرستان‌های سراب، بستان آباد و چاراویماق در روزهای شنبه، ۹ فروردین و یکشنبه، ۱۰ فروردین تا منفی چهار درجه کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سازمان هواشناسی وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سازمان هواشناسی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توجه به بارش باران روزهای آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛ باران، برف و وزش باد در ۵ روز آینده / هشدار برای ۱۰ استان

آفتاب‌‌نیوز :

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در نیمه غربی اصفهان، جنوب یزد، شرق لرستان، شمال فارس، برخی مناطق چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات کرمان و برخی مناطق شرق و شمال شرق رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

فردا جمعه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، برخی مناطق استان‌های یزد، کرمان، جنوب اصفهان، شنبه در برخی مناطق استان فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، و مناطقی از آذربایجان شرقی و اردبیل و یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، برخی مناطق کرمان و ارتفاعات البرز بارش روی می‌دهد.

 دوشنبه هفته آینده ۱۳ فروردین بارش‌ها در غرب و شرق سواحل دریای خزر ادامه دارد. طی سه روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است. خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی دو روز آینده مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی جدید از سمت شمال‌غرب، تداوم فعالیت سامانه قدیم در نیمه‌شرقی و در نواحی مستعد ناپایداری‌های همرفتی

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: بارش باران، در ارتفاعات و نواحی سردسیر برف، در نقاط گرمسیر با رعدوبرق، وزش بادشدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها همراه با مه

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۹: لرستان، مرکزی، اصفهان، یزد، ارتفاعات مازندران، جنوب خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شمال فارس، شمال غرب کرمان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: شرق اصفهان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۹: بوشهر، کرمانشاه، ایلام، شمال اصفهان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: شرق سمنان، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، باغی و زراعی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفر‌های بین شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۹

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۳۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا ۱.۷ متر و دور از ساحل بیش از ۱.۷ متر

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ و جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۱۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل جنوب استان بوشهر و استان هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۰۹؛ باران، برف و وزش باد در ۵ روز آینده / هشدار برای ۱۰ استان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان شمالی
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان‌شمالی
  • این استان‌ها در سه روز آینده بارانی هستند
  • اعلام هشدار برای مسافران این استان ها در ۴ روز آینده | نفوذ سامانه بارشی جدید از سمت دیگر کشور
  • باغداران بخوانند/ برای جلوگیری از سرمازدگی درختان چه باید کرد؟