Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سالی که گذشت سال تلخ و پرحادثه ای بود. سالی که با سیل و بارش‌های سیل آسا آغاز شد و با فراگیری ویروس ناشناخته کرونا به پایان رسید. با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره تلخی و شیرینی‌ها سالی که گذشت پرسیدیم. چالش‌های پیش روی شهرداری‌ها و درنهایت اولویت‌های مجلس آینده در حوزه شهرها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گفتگوی مکتوب مربوط به زمانی است که این ویروس در چشم برهم زدنی تا این اندازه گسترده نشده بود بنابراین در پرسش‌ها اشاره‌ای نیز به آن نشده است:

- تلخی و شیرینی‌های سال ۹۸ از نگاه شما؟

تلخی‌های سال ۹۸ فراوان بود، از نوروز که سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان موجب آسیب دیدن زندگی میلیون‌ها ایرانی شد تا وقایع آبانماه و سپس ترور سردار سلیمانی، فاجعه تشییع جنازه در کرمان و سقوط هواپیما و در پایان سال هم کرونا، به اینها اضافه کنید وضعیت سخت اقتصادی را که برای هفتاد درصد مردم تحملش دشوار است و موجب کوچک شدن سفره و کاهش رفاه و قدرت خرید مردم شده است اما در بطن این سختی‌ها و تلخی‌ها، به نظرم می‌توان شیرینی‌ها را دید، در همان حادثه سیل، زیبایی انسان دوستی و همنوع دوستی مردم ایران بسیار زیبا و ماندگار بود و کسانی که خود نیازمند کمک بودند وقتی هموطنان خود را مصیبت زده می‌دیدند نان سفره خود را به دیگری ایثار می‌کردند.

- پیش بینی شما از وضعیت کلان شهرها در سال ۹۹؟

همه بخش‌های کشور در شرایط سخت تحریمی فعلی دچار مشکل هستند و مدیریت شهری هم جدا از دیگر بخش‌ها نیست، طبیعی است با رکود اقتصادی و تورم همزمان که ناشی از کاهش ارزش پول ملی است، فعالیت‌های عمرانی به حداقل می‌رسد و هزینه‌های جاری هم متناسب با تورم قابل افزایش نیست، یعنی هم در بخش نگهداشت وهم در بخش توسعه شاهد انحراف از برنامه خواهیم بود در کلانشهرها مسائل دیگری نظیر آلودگی هوا، ترافیک، بافت‌های فرسوده و آسیب‌های اجتماعی هم مزید بر علت می‌شوند و به دلیل عدم اقدامات زیربنایی رو به وخامت می‌گذارند همانطور که امسال در پدیده آلودگی هوا شاهد آن بودیم و سال آینده هم طبیعتاً این موضوع تشدید می‌شود.

- شهرداری‌ها بیشتر در چه حوزه‌هایی دچار چالش می‌شوند؟

مسئله اصلی شهرداری‌ها در حوزه تأمین منابع مالی است، رکود در بخش ساختمان و کاهش تراکم فروشی موجب انقباض مالی در مدیریت شهری شده است، همزمان شرایط تحریمی موجب شده است تا دولت هم در کمک‌های ارزی و ریالی خود به مدیریت شهری دچار مشکل شود و طبیعتاً این چالش سایر بخش‌های شهرداری‌ها مانند پروژه‌های عمرانی، تأمین تجهیزات خدمات شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

- سهم دولت در برطرف نشدن چالش‌های قدیمی کلان شهرها چیست؟

اگر مصوبات خوبی که دولت در چندسال گذشته در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها داشت و در شرایط برجام و رفع تحریم‌ها امکان تأمین منابع آن وجود داشت، عملی شده بود بسیاری از مشکلات امروز کلانشهرها قابل تحمل بود اما متأسفانه به دلیل گره‌های بروکراتیک در دولت و عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و همچنین ضعف در پیگیری شهرداری‌ها، هیچکدام از این مصوبات خوب عملی نشد، تأمین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس که ده هزار دستگاه آن برای شهرها بود و همچنین تأمین دو میلیارد یورو ارز نمونه‌های از این مصوبات خوب هستند که عملی نشد.

- راهکار شما برای عبور از مشکلات احتمالی شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف از حمل و نقل تا درآمد پایدار چیست؟

راهکارها مشخص است باید جسارت، عزم و اراده برای اجرای آنها وجود داشته باشد به طور نمونه در حوزه حمل و نقل، مدتهاست که ضرورت ایجاد پهنه حمل و نقل در لایه‌های شهرسازی مطرح ومورم اجماع قرار گرفته است، ما برای کاهش تقاضای سفر، تأمین سلامت شهروندان و همچنین تأمین منابع مالی توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، بایستی پهنه T را به پهنه‌های فعلی مسکونی، تجاری، خدماتی و فضای سبز اضافه کنیم و در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل و نقل عمومی بارگذاری را انجام دهیم که شهروندان برای دسترسی به این خدمات نیاز به استفاده از وسایل شخصی یا تاکسی نداشته باشند، در حوزه درآمد پایدار نیز عدم تناسب و عدالت در تعیین عوارض فروش و بهره برداری موجب کاهش درآمد پایدار شده است و مشاغلی که در شمال و مرکز شهر ده‌ها برابر جنوب و حاشیه شهر درآمد دارند، به تناسب عوارض نمی‌پردازند.

- مجلس آینده چه اولویت‌هایی باید در حوزه شهری داشته باشد؟

حل مشکلات حمل و نقل عمومی که بر آلودگی هوا ترافیک و مصرف سوخت تأثیر مستقیم دارد اولویت یک کلان شهرهاست و مجلس می‌تواند در تحقق مصوبات قبلی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

- با پایان کار مجمع امید گمان می‌کنید شورای تهران در حوزه تصمیم گیری هایی که به حمایت مجلس داشت دچار مشکل می‌شود؟

مسائل تهران از جنس سیاست وسلیقه نیست که با تغییر گرایش سیاسی نمایندگان دچار اختلال شود، همه جریان‌های سیاسی می‌دانند که هوای تهران آلوده است یا در تهران مشکل آسیب پذیری در مقابل سوانح طبیعی وجود دارد یا اینکه شبکه اتوبوس رانی تهران در سال آینده به دلیل عدم جایگزینی اتوبوس‌های نو به جای فرسوده با چالش و بحران جدی مواجه است و امیدواریم که با پیگیری مجلس آینده این مسائل حل شود.

کد خبر 4886298 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: محسن هاشمی شورای شهر تهران ویروس کرونا حمل و نقل عمومی ویروس کرونا شهرداری تهران نوروز وزارت آموزش و پرورش ضدعفونی شورای شهر تهران آموزش مکمل شهر تهران احتکار دستگیری سارق پلیس راهور نیروی انتظامی حوادث چهارشنبه سوری ماسک طبی حمل و نقل عمومی شهرداری ها شیرینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین ۵ درصد از انرژی مورد نیاز شهرداری‌ها از انرژی تجدید پذیر

به گزارش خبرنگار مهر، علی صفری امروز شنبه در اولین گردهمایی شهرداران استان در سال جاری گفت: در سال گذشته ۸۱ مصوبه در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری با حضور ۴۴ مدیر دستگاه‌های اجرایی استان در جلسات گردهمایی شهرداران استان داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: بعضی از مشکلات موجود در حوزه شهرداری‌ها رفع شده و پیگیری برای حل بقیه مشکلات در حال انجام است.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر استان در حوزه آموزش شهرداری‌ها افزود: برگزاری ۲۰ دوره آموزشی، برگزاری شش اردوی آموزشی از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص است. صفری با بیان اینکه پیوست فرهنگی بوستان‌های استان را تهیه کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: در شورای فرهنگ عمومی و پژوهش استان پیوست فرهنگی مصوب شده است.

وی اجرای چهار طرح پژوهشی را از جمله مصوبات شورای پژوهشی اعلام کرد و افزود: در حوزه سرمایه گذاری شهرداری‌های استان از لحاظ ثبت اطلاعات فرصت‌های سرمایه گذاری رتبه سوم کشور را کسب کرده‌ایم.

به گفته وی شهرداری‌ها باید گزارش اقدامات خود را در راستای برگزاری کنگره دو هزار شهید استان به استانداری ارائه کنند و در خصوص اجرای طرح مسطورا هم شهرداری‌ها باید فضا سازی لازم را در فضای شهری انجام ایجاد کنند تا گلایه‌مندی از شهرداری‌ها در این زمینه کاهش یابد.

وی با اشاره به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و تأمین حداقل پنج درصد و افزایش آن در مدت چهار سال به ۲۰ درصد را خواستار شد.

به گفته وی مشکل کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات جدی شهرداری‌های استان است و از آن جایی که حقوق نیروها را شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند در صورت امکان شهرداری‌ها را از فرایند جذب نیرو توسط دستگاه‌های دولتی مستثنی شوند.

در ادامه بلالی شهردار بشرویه که از زمان تشکل استان خراسان جنوبی تاکنون شهردار این شهرستان بوده است، گفت: از آن جایی که شهرداری‌ها در اجرای همه طرح‌ها پیش قدم هستند، دستگاه‌های اجرایی هم باید ملزم به عمل به وظایف خود در قبال شهرداری‌ها شوند.

به گفته وی در قانون ساماندهی بنیاد مسکن قانون ۱۰۱ شهرداری‌ها را رعایت نمی‌کند.

شهردار قاین هم در ادامه گفت: بر اساس ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۳۰ درصد درآمد مورد نظر باید به حساب شهرداری‌ها واریز شود که میزان آن در مقایسه با شهرهای دیگر در حد شهر قاین، کم است.

غلامپور خواستار واریز مالیات بر ارزش افزوده فولاد قاین به استان شد.

به گفته وی دخالت‌های شوراها در امور شهرداری‌ها افزایش یافته که باید توجیه لازم در این خصوص انجام شود.

بختیاری شهردار نهبندان هم در ادامه گفت: با بازنشسته شدن ۳۰ نیرو هیچ نیروی جانشین برای آنها نداریم و درخواست تأمین نیروی آتش نشانی را داریم.

شیخ زاده شهردار سربیشه هم تصریح کرد: شهرداری‌های استان در استقبال از نوروز عملکرد خوبی داشتند و در بحث جهش مسکن هم شهرداران آماده سازی بعضی از سایت هارا برعهده گرفته‌اند و تخفیفات خوبی هم برای همشهریان در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: انتظار همکاری بیشتر از دستگاه‌های اجرایی را داریم و ضرورت دارد که تأمین اجتماعی همکاری بیشتری با شهرداری‌ها انجام دهد تا از این طریق مشکل خیلی از همشهری‌ها حل شود.

یونسی معاون شهرداری بیرجند هم افزود: شوراها تنها می‌توانند پیشنهاد دهنده باشند که باید به این مورد در هیئت تطبیق توجه کافی شود و در صورت امکان استخدام نیرو در شهرداری‌ها به استانداران واگذار شود.

کد خبر 6083681

دیگر خبرها

  • مدیر عامل تأمین‌ اجتماعی : اعلام « دستمزد» غیرواقعی است/ اولویت تامین اجتماعی برای کسر حق بیمه بر اساس دستمزد واقعی
  • اعلام دستمزد غیرواقعی حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را ضایع می‌کند
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌ها فراهم شد
  • ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی تامین مالی شد
  • بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی
  • تأمین ۵ درصد از انرژی مورد نیاز شهرداری‌ها از انرژی تجدید پذیر
  • طرح تامین مالی تولید وزیرساخت‌ها درشورای نگهبان تایید شد
  • حمایت از زنجیره‌های تامین؛ با ارائه پلتفرم‌ها وابزارهای مالی تعهد