Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ با موضوع بررسی رویدادهای فرهنگی هنری 98 در گفتگو با محمود آموزگار مدیر مسئول انتشارات نشر عامّه و نایب رئیس اتحادیه ناشران تهران از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

آموزگار در این‌برنامه با اشاره به رویدادهای مثبت و منفی فرهنگی عرصه کتاب در سال گذشته گفت: سال 1398 برای مجموعه کشور در همه عرصه ها به‌ویژه حوزه اقتصاد، یک سال ویژه بود و طبیعتاً صنعت نشر و تولید کتاب نیز نمی‌توانست از آسیب های احتمالی این شرایط مصون بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود افزایش قیمت کاغذ و سایر نهاده‌های تولید کتاب و گرانی قیمت کتاب در سال 1398، می‌توان گفت چرخ نشر به‌ویژه در حوزه ناشران حرفه‌ای به حرکتش ادامه داد.

وی افزود: گرچه میزان کتاب‌های منتشرشده با کاهش شمارگان مواجه شدند، اما خوشبختانه با پیش‌بینی‌های ویژه‌ای که از شرایط بدتر از این کرده بودیم، فاصله معناداری داشت. صنعت نشر طی سال‌های گذشته با ناهنجاری‌های عدیده‌ای مواجه بوده است. یکی از گام‌های مثبت در این‌حوزه تلاش برای کاهش این ناهنجاری‌ها و تدوین برنامه‌هاست که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای برنامه‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران، روستاهای دوستدار کتاب و جام باشگاه های کتابخوانی اشاره کرد.

نائب رئیس اتحادیه ناشران تهران با انتقاد از معیارهای نادرست قیمت گذاری کتاب گفت: ما برای تعیین قیمت کتاب، تعداد صفحات را ملاک قرار می‌دهیم؛ درحالی‌که کتاب داریم تا کتاب. ضمن اینکه برخی کتاب‌ها، کتاب‌سازی هستند بنابراین تعریف یک‌معیار و کیفیت مشخص در حوزه کتاب و فاصله‌گرفتن از کمیت‌گرایی جداً ضروری و الزامی است. اتحادیه ناشران تهران به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مقابله با قاچاقچیان کتاب، حرکت‌های مثبت و مفیدی داشته اما کافی نبوده‌ و نتیجه قطعی به بار نیاورده‌اند. مهم‌ترین مسئله در این رابطه، حق قانونی مولف است تا از حقوقش بهره‌مند شود که قاعدتاً برای حفظ حرمت این‌حق هم باید کار فرهنگی انجام دهیم. اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران فراز و نشیب‌هایی داشته اما سال‌های اخیر کنار دولت نقش جدی‌تری را در آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات به‌ویژه در حوزه قاچاق کتاب ایفا کرده و راهکارهای مناسب‌تری را نیز پیش‌بینی کرده و به رایزنی گذاشته است.

آموزگار در ادامه از مردم خواست به‌جای خرید کتاب از دستفروشان و اماکن عمومی مانند ترمینال‌ها از کتابفروشی‌های شناسنامه‌دار خریداری کنند تا میزان فروش کتاب‌های قاچاق تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

مدیر نشر عامه صنعت نشر را نیامند آموزش‌های جدی در سراسر کشور دانست و گفت: صنعت نشر کماکان از روش‌های سنتی رنج می‌برد و متاسفانه با شرایط جهانی فاصله معناداری دارد که از این رو تمرکززدایی آموزش‌ها از پایتخت کشور و خدمات‌رسانی به ناشران ضروری است.

وی در پایان با پیش‌بینی آینده صنعت نشر و چاپ گفت: ما در شرایط پر مسئله‌ای قرار داریم و با مشکلات زیادی هم مواجهیم اما به‌همان اندازه ثروتمندیم و همین‌مسئله به رشد و پیشرفت حرفه‌ای صنعت نشر ایران کمک خواهد کرد.

کد خبر 4886122 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمود آموزگار قاچاق کتاب اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران رادیو گفتگو ویروس کرونا ادبیات کتاب و کتابخوانی عید نوروز گردشگری رایزنی فرهنگی نوروز شیوع کرونا بازار نشر معرفی نشریات ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سروش صنایع فرهنگی اتحادیه ناشران صنعت نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران

ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه (بیست و نهم فروردین ۱۴۰۳ ) آغاز می شود و این ناشران می‌توانند تا پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه مورد نظر کتاب ثبت‌نام کنند.

شیوه حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه صرفا به صورت فیزیکی خواهد بود و ناشرانی که دارای مجوز از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی را دارا باشند امکان ثبت نام در این نمایشگاه را دارند.

کتاب‌های منتشرشده ناشران دیجیتال از سال ۱۳۹۹ به بعد در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل عرضه است و لازم است قبل از ثبت نام نسبت به ثبت آثار در سامانه اقدام شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه مورد نظر کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • آغاز واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • مرحله واریز وجه ناشران برای حضور در نمایشگاه كتاب تهران آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز
  • آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای نمایشگاه کتاب تهران از فردا
  • آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای نمایشگاه کتاب تهران
  • آغاز ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان