Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سال گذشته استان فارس با وجود تغییر مدیریت‌های فرهنگی در مسیر دست یافتن به عنوان پایتخت کتاب ایران گام‌های مؤثری برداشت و توانست در رقابت با رقیبانی سرسخت بالاخره پس از چند دوره ناکامی این جایگاه را به دست آورد.

برای دست یافتن به این مهم، شیراز گام‌های بلندی برداشت و ضمن راه اندازی شبکه دوستداران کتاب در اصناف و مشاغل، برنامه‌های ادبی و فرهنگی متعددی برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختصاص ۹۳۷ میلیارد ریال برای استان فارس در حوزه فرهنگی

در سال گذشته عقد تفاهم‌نامه با عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اختصاص ۹۳۷ میلیارد ریال برای استان فارس راهی گشود تا بتواند ضمن تکمیل و تخصیص ۱۷ کتابخانه، ۸ مجتمع فرهنگی و هنری و ۲ نگارخانه و یک سینما در حوزه فعالیت‌های رویدادی هم گام‌هایی بردارد.

این تفاهم نامه شامل چند بخش اصلی است که بخش اول حوزه‌های عمرانی را شامل می‌شود و ارزش آن ۶۹۱ میلیارد ریال است.

اما آنچه هنوز برای متولیان فرهنگی به واسطه این تفاهم‌نامه عملی نشده است، تکلیف تالار مرکزی شیراز است که همچنان به موضوعی لاینحل بدل شده و با توجه به بودجه ملی اختصاص یافته به آن مشخص نیست بالاخره چشم اهالی فرهنگ و هنر و مردم فرهنگشهر شیراز چه زمانی به افتتاح این پروژه ملی روشن خواهد شد.

ساخت تالار مرکزی به نقطه تسریع برسد

با اینکه در حوزه سینما ۲۲ میلیارد ریال، در بخش فرهنگی ۳۴ میلیارد ریال، در بخش فضاهای هنری ۴۵ میلیارد ریال، تجهیز کتابخانه های ۹۷ میلیارد ریال، در بخش مطبوعات بیش از ۱۰ میلیارد ریال، بیمه هنرمندان ۲۱ میلیارد ریال در تفاهم‌نامه فوق دیده شده است، اما با این حال به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از پروژه‌های معلق و یا فضایی که ایجاد نگرانی یا علامت سوال می‌کرد از جمله تالار مرکزی با صحبت‌هایی که شد مسیر خود را دارد پیدا می‌کند تا به نقطه تسریع برسد.

به هر روی استان فارس و شیراز در سالی که پشت سر گذاشت گرچه با تأخیر موفق به برگزاری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه و عکس سروناز و جشنواره ملی فیلم سینماادبیات توسط انجمن سینمای جوانان شد، اما آنچه بیش از همه در این مسیر نگاه‌ها را به خود معطوف ساخته آینده فضاهای فرهنگی و بخش‌های عمرانی به ویژه تالار مرکزی شیراز و پروژه‌های سینمایی شهرستان‌ها است که با کاهش بودجه ممکن است دستخوش تحولاتی شوند.

تحقق سالانه ۱۰۰ هزار تن تولید مبتنی بر بازیافت کاغذ

فارس در سال ۱۳۹۸ گامی بلند در تأمین استراتژیک‌ترین کالای فرهنگی هم برداشت و با افتتاح کارخانه زاگرس کاغذ پارس این نوید را داد که در تأمین کاغذ مورد نیاز کشور می‌تواند سالانه ۱۰۰ هزار تن تولید مبتنی بر بازیافت داشته باشد.

این در حالیست که شیراز در سال ۱۳۹۸ با وجود پردیس‌های سینمایی هنر شهر آفتاب و گلستان در زمینه مخاطب هنر هفتم چشم انداز روشنی پیش روی متولیان فرهنگی گذاشت، اما همچنان انتظارها برای مشخص شدن وضعیت سینماهای قدیمی این شهر برآورده نشده است و متأسفانه سال برای سینما بهمن به خوبی تمام نشد و این سینمای نوستالوژیک سرنوشتی ناخوش یافت.

کد خبر 4885110

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز طرح پایتخت کتاب ایران کاغذ فرهنگ و ارشاد فارس ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا بوشهر شیوع کرونا ایلام گرگان شهرکرد ماسک طبی ضدعفونی نوروز بارش باران قزوین حوادث چهارشنبه سوری سیلاب میلیارد ریال تالار مرکزی تفاهم نامه استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۴۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

محمد ثابت اقلیدی در پنل تخصصی "تزئینانت آجری در بنا‌های تاریخی شیراز" که به مناسبت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تارخی در مجموعه فرهنگی سعدی برگزار شد گفت: با برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در حوزه بافت تاریخی شیراز و محور زندیه به زودی تحولات قابل توجهی رقم خواهد خورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استا فارس به آماد سازی پرونده ثبت جهانی محور زندیه در شیراز اشاره کردو گفت: امید است پرونده ثبت جهانی محور زندیه تا سال آینده آماده شود تا برای ثبت در فهرست یونسکو ارسال شود.

ثابت اقلیدی گفت: یکی از مصوبات دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان فارس ثبت محور زندیه در فهرست جهانی است که مقدمات آن تهیه و تکمیل پرونده آن درحال انجام است.

او در ادامه سخنانش بر لزوم احیا و بازآفرینی آثار تاریخی شهری تاکید کردو افزود: متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی مربوط به دوره‌های قاجار و معاصر در شهر شیراز مورد بی مهری قرارگرفته و نیازمند مرمت واحیا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استا فارس افزود: این آثار از عناصر کاربردی شهر و تاریخی و هویت شهر محسوب می‌شوند که باید هر چه سریعتر احیا شوندو جا دارد علاوه به میراث فرهنگی، سایر دستگاه‌های متولی نیز در این مورد ورود کند.

ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با توسعه گردشگری بسیاری از آثار تاریخی نجات می‌یابد افزود: ورود سرمایه گذاران گردشگری در بافت تاریخی شیراز کمک شایانی به رونق گرفتن این منطقه تاریخی داشته است.

او همچنین افزود: باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که در شهری، چون شیراز جاذبه‌های جدید ایجاد گردد و یا اماکن تاریخی کمتر شناخته شده احیا، مرمت و به جاذبه گردشگری بدل شود.

بنابر این گزارش امروز هم‌زمان با روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی پنل تخصصی "تزئینات آجری در بنا‌های تاریخی شیراز" با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.

در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انوع تزیینات اجری، نحوه اجرای تزیینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجر پزی در شیراز و اساتید سنتی اجرتراش ابزار‌ها و نحوه انتقال هنر آجر کاری پرداختند و در پایان این برنامه هم تنی چند از پیشکسوتان و مرمتگران آثارتاریخی استان تجلیل شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • بلاتکلیفی متقاضیان مسکن ملی اسلامشهر
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید
  • سر سفره خدا خوش درخشید
  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند