Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 5 MB

به گزارش خبرنگار مهر، قطعه موسیقی انتظار قبل از شروع اخبار سراسری شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون در دهه‌های شصت و هفتاد، این روزها یادآور تیک‌تاک آرامش‌بخش منتهی به آغاز اخبار در آن سال‌های ملتهب اما خاطره‌ساز است.

این موسیقی شاید از آرامش بخش‌ترین و جذاب‌ترین ملودی‌هایی بود که در سال‌هایی که کشور درگیر التهابات و اضطراب‌های ناشی از دوران هشت ساله دفاع مقدس بود، چند ثانیه مانده به شروع اخبار بیننده را به حضور در فضای آرام دعوت می‌کرد تا به نوعی مقدمه ورود او به بخش اخبار روزانه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرهایی که اغلب آن‌ها ملهم از شرایط دشوار روزهایی بود که بوی حماسه و باروت می‌داد.

شاید امزوز شنیدن این قطعه موسیقی روی تصویر ثابت دکل فرستنده معروف قرمز و سفید سازمان صدا و سیما که هنوز در مسیر منتهی به استودیوهای شبکه‌های خبر و جام جم وجود دارد و تنها عنصر محرک آن حرکت عقربه‌های ثانیه‌شمار برای آغاز اخبار بود، برای نسل جدید ملال‌آور، بی هیجان و بسیار عادی جلوه کند اما در سال‌هایی نه‌چندان دور حکم نوای انتظار برای اطلاع از داغ‌ترین خبرها و تحولات روز ایران و جهان را داشت.

شنیدن این موسیقی در زمانی که نه اینترنتی وجود داشت و نه فضای مجازی که لاقل بتوان فهمید صاحب اثر کیست، برای خیلی بینندگان و شنوندگان جذابیتی خاص داشت همین جذابیت هم سبب شده که پس از سال‌ها نتوانند آن را در ذهن‌های پرخاطره خود به فراموشی بسپارند. یک موسیقی با تمی آرام که تداعی‌کننده حرکت ماهی‌ها در دل اقیانوس‌ها و دریاها و یا اشکالی از این دست بود که خالق آن بعدها در ایران بیشتر شناخته شد و آنچنان آثارش محبوبیت فراگیری پیدا کرد که یکی از ستاره‌های بازار موسیقی ایران شد.

قطعه موسیقی‌ای که آن سال‌ها قبل از پخش اخبار سراسری شبکه‌های ۱ و ۲ رسانه ملی و رادیو پخش می‌شد در واقع بخشی از قطعه «حیات وحش» یا «Apocalypse des Animaux» اثر آهنگسازی یونانی با نام عجیب و غریب «ایوانجلوس اودیسیوس پاپاثاناسیو» ملقب به «ونجلیس» بود که در سال ۱۹۷۳ توسط وی تولید و ارائه شد.

موسیقی‌ای که به قدری دل‌نشین بود که در آن دوران که کپی رایت و مسائلی از این دست چندان موضوعیت نداشت، تبدیل به موسیقی قبل از آغاز خبر شد.

البته ماندگاری آثار ونجلیس در گوش شنیداری مخاطبان ایرانی علاقه مند به سبک «نیو ایج» فقط محدود به این ملودی خاطره‌انگیز نمی‌شود، بلکه بعدها از این ستاره موسیقی یونان آثار ماندگاری در دنیای موسیقی تولید شد که هریک از آنها می‌تواند دربرگیرنده خاطرات ماندگاری باشد؛ آثاری همچون موسیقی فیلم «فتح بهشت - کریستف کلمب»، «ارابه‌های آتش» و فیلم‌های مستندی درباره حیات وحش که به طور حتم نقش غیرقابل انکاری در پدید آمدن یک سبک ویژه موسیقایی در ساخت موسیقی فیلم داشتند.

کد خبر 4886079 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان صداوسیما موسیقی کلاسیک موسیقی تیتراژ ویروس کرونا تئاتر ایران برنامه تلویزیونی فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسیقی ایرانی برنامه رادیویی شبکه نسیم موسیقی پاپ نوروز سریال ایرانی فیلم تئاتر فیلم بازی در نوروز 99 رادیو سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۵۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمره بالای حاج صفی در دربی ایرانی‌های یونان

به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته در چارچوب  هفته پنجم  لیگ یونان تیم‌های آاک و آریس به مصاف هم رفتند که این بازی با گل‌های پونسه در دقایق ۹ و ۱۴ با نتیجه ۲ بر صفر به سود آاک به پایان رسید تا تیم میزبان سه امتیاز این بازی را کسب کند.

در این بازی احسان حاج صفی از آاک مقابل تیم پونسه که کریم انصاری فرد را به مدت 75 دقیقه در اختیار داشت  نمایش درخشانی ارائه کرد و سازنده یکی از گل های تیمش بود.

حاج صفی که تا پایان بازی در میدان بود بارها کانال کناری زمین را رفت و برگشت و چند ارسال خوب هم برای تیمش انجام داد.

او سازنده گل اول تیمش  در دقیقه 9 بود که با یک و دو و ارسال تند و تیز گلسازی کرد و مورد استقبال همبازیانش قرار گرفت.او در همین نیمه نخست یک موقعیت گل خوب هم داشت که بعد از ارسال همبازی اش از جناح مقابل قصد کنترل توپ را داشت اما موفق نشد و توپ با برخورد به پای چپ این بازیکن از بالای دروازه حریف بیرون رفت.

با این حال حاج صفی در هر دو نیمه مسابقه حضور فعالی در امور تهاجمی تیمش داشت و در بسیاری از کارهای ترکیبی که بعضا منجر به خلق موقعیت می شد با پاس های سالم و ارسال‌های درست  کار تیمش را پیش می برد.با چنین عملکردی او از هر دو برنامه فوتبالی نمره بالایی گرفت به طوری که یکی از آنها برای او نمره 8 و دیگری نمره 8.3 را در نظر گرفت.

آاک با این برد ۶۹ امتیازی شد و در صدر جدول ایستاد. آریس ۴۸ امتیازی هم در رده پنجم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از شهید چراغی + فیلم
  • نمره بالای حاج صفی در دربی ایرانی‌های یونان
  • حاج‌صفی عکس قهرمانی گرفت
  • سرمربی گل گهر گزینه هدایت تیم ملی یونان!
  • «اوزونیدیس» گزینه هدایت تیم ملی فوتبال یونان شد
  • انتشار تک‌آهنگ «الوعد الصادق» + صوت
  • خاطرات یک روستازاده از جبهه خواندنی شد
  • خاطرات فرمانده یگان مخصوص نیروی قدس دوباره آمد
  • خاطرات آلکسی ناوالنی منتشر می‌شود