مهمترین دغدغه امروز تئاتر چیست؟
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۶۵۲۳
تئاتر و به خصوص نمایشنامه، اگر آبشخور فکری خود را از ریشههای روشنفکرمآبانه رها و از چشمه حیات بخش آیینها و مناسک دینی و ملی بنوشد، میتواند عامه مردم را دوباره با تماشاخانهها آشتی دهد.
مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی در یادداشتی به بهانه روز جهانی تئاتر نوشت:
اول: مهمترین دغدغه امروز تئاتر چیست؟ آیا بعد از سینما باید با هنرهای نمایشی و تئاتر، صحنه و بازیگر خداحافظی کنیم؟ آیا هنوز میتوان به تئاتر امیدوار بود؟ آیا میشود به همان اندازه که در صنعت سینما سرمایهگذاری شده و میشود؛ در تئاتر هم سرمایهگذاری کرد؟
دوم: به نظر میرسد علی رغم تعداد کم تماشاخانهها و مهمتر هزینههای بالای تولید و تا اندازهای کمتوجهی دستگاههای فرهنگی به هنر نمایش و تئاتر، میتوان به تعالی و پیشرفت هنر تئاتر امیدوار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تئاتر و به خصوص نمایشنامه، اگر آبشخور فکری خود را از ریشههای روشنفکرمآبانه رها و از چشمه حیات بخش آیینها و مناسک دینی و ملی بنوشد، میتواند عامه مردم را دوباره با تماشاخانهها آشتی دهد.
سوم: تئاتر در اجرا متفاوت از سینماست، تئاتر ارتباط انسان(بازیگر) با انسان(مخاطب) است، بنابراین قدرت تأثیرگذاری آن از سینما بیشتر است.
چهارم: نمایشنویسی یکی از مهمترین ارکان پیشرفت تئاتر است و در این زمینه به همان اندازه که از تئاتر غفلت شده است، به همان اندازه بسیاری از نمایشنامهنویسان متعهد منزوی شدهاند.
پنجم: بسیاری از پیامهای انقلاب اسلامی و حماسههای ملت ایران از ابتدای نهضت اسلامی تا کنون را میتوان به زبان هنر به نسلهای امروز و فردا منتقل و ماندگار کرد، تئاتر یکی از ظریفترین هنرها و زبانهاست.
ششم: این روز را به همه تئاتریها باید تبریک گفت و امید است همانگونه که در دهه شصت تئاترهایی مثل خانات علیه ستمگری و دفاع از مظلوم تولید و اجرا میشود، نسل نو و متعهد نیز از فداکاریها، عظمتها و حماسههای ملت ایران بنویسد و اجرا کند.
پس از سالها، رویشهایی مثل نمایش باغ خونی و افسانه مار بدوش را باید به فال نیک گرفت.
این نمایشها با سادهگویی و پرهیز از پیچیدهگوییهای روشنفکرمآبانه به تعبیر سید شهیدان آل قلم، مردمان ساده را به گیشههای تماشاخانه سوق داد و مردم بخشی از هویت تاریخی عزتبخش خویش را به تماشا نشستند.
انتهای پیام/ 70051
منبع: فارس
کلیدواژه: مهدی ابراهیمی روز جهانی تئاتر تئاتر خراسان رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بیاعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
به گزارش خبرنگار مهر، روز یکشنبه ۲ اردیبهشت پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج طی خبری از تخریب ساختمان مجاور این مجموعه تئاتری خبر داد و ابراز نگرانی کرد که شرایط پیشآمده برای تماشاخانه سنگلج خطرناک است. ضمن اینکه طی «طرح توسعه سنگلج» که در اوایل دهه ۹۰ ارایه شده بود، توافقات اولیه برای الحاق ساختمان تخریبشده فعلی به تماشاخانه انجام شده بود.
اتابک نادری مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و طراح و مسؤول پیگیری «طرح توسعه سنگلج»، درباره وضعیت پیشآمده در مجاورت تماشاخانه به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که وقتی خبر را شنیدم خیلی متاسف و متاثر شدم چون به این حرکت از ۲ منظر باید نگاه کرد. جامعه تئاتری، تعزیهخوانها، هنرمندان آیینی و سنتی و دانشجویان تئاتر از سال ۹۱ که «طرح توسعه سنگلج» مطرح شد، طومارهایی را منتشر کردند و این طرح توسط بزرگان این عرصه نظیر زندهیادان عزت الله انتظامی و داود رشیدی با شهردار و شورای شهر وقت تهران مطرح شد. بنده هم طراح و هم مسؤول پیگیری این طرح بودم.
وی یادآور شد: «طرح توسعه سنگلج» به نوعی تصویب شد و آقای قالیباف شهردار وقت تهران به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری دستور داد تا این طرح اجرا شود.
نادری تاکید کرد: قرار بود طی «طرح توسعه سنگلج» ساختمان مجاور تماشاخانه که اداره حقوقی شهرداری بود به عنوان یک ساختمان کمککننده فعالیتهای تماشاخانه سنگلج در کنار مجموعه باشد. حتی در این طرح نوشته شده بود که نیازی به تخریب و نوسازی بنا نیست بلکه با انجام یک بازسازی، تبدیل به یک بلک باکس، چند پلاتوی تمرین و گالری موزه تئاتر تهران میشود.
مسؤول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» اظهار کرد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اقدام به تعیین بودجه این طرح کرد اما این طرح متوقف شد. بعد از آن هم پیگیریهای متعدد انجام شد و مدیران شهری وعدههای مختلف دادند اما متاسفانه به سرانجام نرسید.
وی تصریح کرد: حرکت فعلی شهرداری تهران در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، نادیدهگرفتن ساعتها کار کارشناساسی و جلسات کارشناسی کمیسیونهای مختلف شهرداری تهران و همچنین بیاعتنایی به خواسته هنرمندان است.
نادری متذکر شد: در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج یک اقدام غیرقانونی شکل گرفته است چون تماشاخانه در آذر ۱۳۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شد. طبق ضوابط و قوانین، برای بناهای ثبتشده باید حریم تعیین شود. طبق قانون حریم در زمان ثبت تعیین میشود ولی اگر حریم در نظر گرفته نشود، پلاک چسبیده به ملک حق تخریب و ساخت و ساز ندارد. اگر هم تخریب شود نباید مرتفعتر نسبت به ساختمان ثبتشده ساخته شود.
این هنرمند عرصه تئاتر یادآور شد: میگفتیم خیابان بهشت در منطقه ۱۲ تهران روح زندگی شهری خود را از دست داده است و شهرداری باید به فکر احیای این زندگی باشد. تنها جایی که عصرها به عنوان قلب تپنده فرهنگی در منطقه فعالیت میکند تماشاخانه سنگلج است که اگر ساخت و سازهای اداری بیشتر شود، این بنای فرهنگی نیز خفه میشود. نظیر اتفاقی که برای تئاترهای قدیمی در لالهزار افتاد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ در سمت گیشه، تماشاخانه سنگلج فرونشت داشته است، از مسؤولان و کارشناسان میراث فرهنگی خواست تا نسبت به روشن شدن وضعیت حفاظت و حمایت از تماشاخانه سنگلج اقدامات لازم را انجام دهند.
کد خبر 6084430 فریبرز دارایی