Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@23:16:03 GMT

پشت پرده حمله به شعار سال و رهبر انقلاب

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۶۶۸۲

پشت پرده حمله به شعار سال و رهبر انقلاب

رشد ۳/۳% اقتصاد بدون نفت و کاهش ۱.۶% نرخ بیکاری نیز نشان از رونق تولید است، ولی همان گونه رهبر انقلاب فرمودند که این روند تولید، باید تبدیل به جهش تولید شود. نامگذاری سال‌های شمسی توسط رهبرانقلاب، دارای حکمت متناسب با اتفاقات آن سال بوده است. در روزهای گذشته و پس از اعلام نام سال، انتقاداتی جسته و گریخته به نام سال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال گفته شد انتظار بود نامگذاری امسال گذری از برنامه ششم توسعه به برنامه هفتم باشد. اینگونه مواضع نشان‌دهنده آن است که فلسفه نامگذاری سال به درستی تبیین نشده است. برای بررسی نامگذاری سال‌ها، دهه ۹۰ را برای مثال مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در سال ۹۰، رهبر انقلاب نام «جهاد اقتصادی» را انتخاب کردند، چون به درستی اطلاع داشتند که دشمن در حال دسیسه علیه ماست. از اواخر سال ۹۰ بود که تحریم‌های نفتی آغاز شد و قیمت دلار و سکه افزایش یافت. با ادامه بحران اقتصادی در سال ۹۱، رهبرانقلاب، نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» به درستی در اوج آسیب خوردن اشتغال ایرانی به دلیل کمبود مواد اولیه، تقویت این موضوع را هدفگذاری کردند.
با ورود به سال ۹۲ و نیاز کشور به شکل‌گیری حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین حفظ تمرکز بر مسائل اقتصادی، نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» توسط رهبر انقلاب گذاشته شد.
در سال ۹۲ با توافق موقت شکل گرفته بر سر مسئله هسته‌ای به ظاهر مشکلات اقتصادی حل شد، ولی رهبرانقلاب به درستی به عمق مشکلات اقتصادی پی برده بودند، به همین جهت با تاکید بر مسئله فرهنگ، حفظ تمرکز بر مسئله اقتصاد در سال ۹۳ را در دستور کار قرار دادند و نام «اقتصادوفرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» را بر این سال نهادند.
با بالا گرفتن مذاکرات هسته‌ای در سال ۹۳ و افزایش تنش بین منتقدین و دولت یازدهم، به خصوص توهین‌های مستمر رئیس قوه مجریه و رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام به منتقدین، رهبرانقلاب نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» را بر سال ۹۴ نهادند.
در سال ۹۴ و در شرایطی که برجام از دی ماه در حال اجرا بود و به ظاهر گشایش اقتصادی در کشور ایجاد شده بود، رهبر انقلاب با علم به عهدشکنی استکبار در مسئله برجام، مسئله «اقتصادمقاومتی؛ اقدام و عمل» را برای سال ۹۵ پررنگ کردند. چه آنکه گذر زمان نشان داد که اگر از فرصت دو سال و نیم برجام برای اصلاحات اقتصادی استفاده می‌شد، به هیچ عنوان تحریم‌های سال ۹۷ نمی‌توانست، این چنین به ما ضربه بزند.
برای نامگذاری سال ۹۶، رهبرانقلاب با وجود مسئله انتخابات ریاست جمهوری، با حفظ تمرکز بر مسئله اقتصاد، به خصوص بخش تولید و اشتغال، نام «اقتصادمقاومتی، تولید-اشتغال» را برای سال ۹۶ برگزیدند.
با ادامه تهدید‌های ترامپ در مورد خروج از برجام، نگرش رهبرانقلاب در نام‌گذاری سال‌ها تثبیت شد و ایشان برای سال ۹۷، نام «حمایت از کالای ایرانی» را مطرح کردند تا کالای ایرانی در سال شروع تحریم‌ها آسیب نبیند؛ و بالاخره با ضربه‌پذیری هرچه بیشتر کالا‌ها در سال ۹۷ که محصول وابستگی هرچه بیشتر در زمان برجام بود، «رونق تولید» مورد هدف قرار گرفت.
در تمام این سال‌ها محدودیت واردات در بسیاری از کالاها، اجرای طرح رجیستری که منشا آن برخلاف مشهور وزارت ارتباطات نبود و احیای بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سال ۹۸ محصول توجه رهبرانقلاب به مسئله اقتصاد بوده است.
رشد ۳/۳% اقتصاد بدون نفت و کاهش ۱.۶% نرخ بیکاری نیز نشان از رونق تولید است، ولی همان گونه رهبر انقلاب فرمودند که این روند تولید، باید تبدیل به جهش تولید شود.
به صورت کلی تا عملی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور نامگذاری سال‌ها در همین روند فعلی خواهد بود تا مشکلات اقتصادی کشور مرتفع گردد و پس از آن، دغدغه اصلی رهبر انقلاب که علم و فرهنگ است، هدفگذاری و مطرح گردد.   سید مرتضی‌موسوی‌نژاد- پژوهشگر حقوق عمومی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب رونق تولید جهش تولید شعار سال نامگذاری سال رهبر انقلاب سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،سیاست حمایت دولت از تولید را سبب تمجید رهبر انقلاب از دولتمردان و خوب شدن حال کارگران عنوان کرد و گفت: دولت با ابتکار عمل خود بیش از ۸ هزار واحد و کارخانه تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند.

ذبیح الله اعظمی ساردویی در گفت و گو با ایرنا درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع کارگران و اشاره ایشان به احیای هزاران کارگاه تعطیل‌شده یا نیمه تعطیل از سوی دولت سیزدهم گفت: یکی از اولویت‌های دولت از همان ابتدا، حمایت از مردم در تمام بخش‌ها بود که در عمل آنرا اثبات کرد تا حال کارگران در این دولت خوب شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته به دلیل شرایط تحریمی، کرونا و ضعف مدیریتی، بیشتر کارگاه‌های تولیدی و حتی کارخانه‌های مهم تعطیل شدند اما دولت سیزدهم با ابتکار عملی که مسوولان آن تعریف کردند، بیش از ۸ هزار واحد و کارخانه تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند و در عمل بسیاری از کارگرانی که بیکار شده بودند به اشتغال قبلی خود بازگشته و همچنین ۱۹۱ هزار شغل جدید ایجاد شد.

ساردویی با بیان اینکه توجه دولت به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان به رونق اقتصاد کمک شایانی کرد، یادآور شد: ۵ هزار شرکت دانش بنیان در ابتدای دولت سیزدهم فعالیت می‌کردند که این رقم در ۲ سال گذشته با عملکرد و حمایت دولت به بیش از ۱۰ هزار واحد رسید که نشان دهنده رویکرد دولت در جهش تولید و توجه به بخش خصوصی است

وی با اشاره به بازدید که از کارخانه تراکتورسازی تبریز انجام داد، تصریح کرد: طبق آماری که در این بازدید انجام شد، تولیدات این کارخانه نسبت به سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در قطعات مختلف چندبرابر افزایش یافته که گویای این واقعیت است که رشد تولید در ۲ سال اخیر برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چگونه می‌توان از امکانات و ظرفیت مجلس برای تحقق فرمایشات رهبری استفاده کرد، توضیح داد: مجلس یازدهم در چهار سال گذشته قانون‌های مهمی مانند قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون مالیات بر عایدی سرمایه، قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، قانون جهش تولید مسکن و دیگر قوانین مرتبط با مردم و تولید را مصوب کرد و مجلس دوازدهم باید این مسیر را ادامه دهد و دولت نیز با اجرای قوانین مهم، در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب گام بردارد.

ساردویی با بیان اینکه مردم در ۴۵ سال گذشته ثابت کردند هرجا به میدان آمدند موجب موفقیت شد، تصریح کرد: انقلاب، جنگ تحمیلی، حضور در صحنه‌ها در بزنگاه‌های تاریخی از جمله جلوه‌های مهم حضور مردم در میدان است که این حضور همیشه به طعم شیرین موفقیت و پیروزی ختم شده است و در این مقطع هم باید کار را به مردم سپرد که قطعا نتیجه خواهد داد.

وی با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز و مشارکت بانک‌ها در تولید، منویات رهبر معظم انقلاب برای رشد و توسعه کشور با مشارکت مردم را محقق خواهد کرد، گفت: برای اینکه این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته باشد، ضروری است بانک‌ها از تولیدکنندگان حمایت فعال داشته و تسهیلات لازم را به آنها پرداخت کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • بیانات مهم رهبر انقلاب درباره تسلیحات ایران
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • فیلم/ وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب
  • فیلم/ رکن جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • حمله کنندگان سایبری به عضو دفتر رهبری، از چه کسانی خط می‌گیرند؟