Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@21:01:19 GMT

برگزاری جلسات علنی مجلس در هاله ای از ابهام

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۸۳۲۲

در شرایطی که قرار بود طبق اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اولین جلسه علنی پارلمان در سال جدید یکشنبه هفته آینده (10 فرودین) برگزار شود این نشست با نامه وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا به مدت دو هفته به تعویق افتاد.

به گزارش تابناک، بعد از آن که برگزاری جلسات علنی مجلس با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا از 7 اسفند سال گذشته تعطیل شد هیات رییسه مجلس به دنبال راهکاری برای استمرار تشکیل نشست ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این راهکارها برگزاری جلسات مجازی از طریق نرم افزار جدید طراحی شده با کمک بخش فناوری مجلس و وزارت ارتباطات بود که در همین راستا تاکنون دو جلسه مجازی آن هم به صورت آزمایشی یکی در 27 اسفند سال گذشته و دیگری در 5 فرودین سال جدید برگزار شد.

با توجه به برگزاری این جلسات مجازی تصور می شد به خاطر استمرار شیوع کرونا نشست های علنی مجلس شورای اسلامی تا مدت ها به روال سابق برگزار نشود چون حضور پرتعداد نمایندگان در محل برگزاری جلسات پارلمان همان تجمعی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا منع کرده است.

به هر حال در این شرایط علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسات علنی مجلس به شیوه قبلی و با پروتکل جدید سخن گفت چون به گفته او اصل بر این است که جلسه در محل پارلمان برگزار شود ولی به دلیل نوع بیماری و مسری بودن آن نحوه چینش نمایندگان در صحن مجلس با پروتکل جدید خواهد بود.

البته لاریجانی این موضوع را هم گفت که اگر به احتمال بسیار اندک و با بروز شرایط حاد امکان برگزاری جلسه فراهم نشد از سیستم ارتباط دوسویه استفاده می شود، سیستمی که مورد آزمایش قرار گرفته، اشکالات آن رفع شده و تقریبا آماده است.

با این صحبت رییس مجلس اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس زمان برگزاری اولین جلسه علنی پارلمان در سال جدید را 10 فروردین آن هم با رعایت پروتکل پذیرفته شده از سوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد، جلسه ای که قرار است با حضور وزرای کشور و بهداشت و درمان برای بررسی اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا تشکیل شود.

ظاهرا با توجه به مسری بودن این ویروس هیات رییسه با رعایت پروتکل ستاد ملی مبارزه با کرونا تمهیداتی برای جلوگیری از ابتلا نمایندگان به این ویروس اندیشیده که به گفته رنجبرزاده یکی از این تمهیدات نحوه نشستن نمایندگان است به این شکل که آن ها با فاصله یک صندلی در میان در صحن حاضر می شوند، برای کمبود جا هم صندلی در ابتدا و انتهای سالن اضافه می شود که در این شرایط امکان حضور حدود 180 نماینده در محل برگزاری جلسات فراهم است. سایر نمایندگان نیز می توانند در جایگاه تماشاچیان حضور پیدا کنند که برای آن هم تجهیزات لازم در نظر گرفته شده است.

در همین شرایط که هیات رییسه مجلس تمهیدات و پیش بینی های لازم برای برگزاری جلسات علنی به شیوه قبلی را انجام داده است، سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه به رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تعطیلی جلسات علنی وغیرعلنی مجلس تا دو هفته آتی شد؛ استدلال وزیر بهداشت این است که به دلیل تصویب طرح فاصله گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت در ترددهای بین شهری همراه با تعطیلی اکثر مراکز اداری و غیراداری، بازگشایی مجلس علاوه بر مشکلات بهداشتی قبلی با اجرای این طرح هماهنگ نخواهد داشت؛ نمکی این پیشنهاد را هم داده است که به جای برگزاری جلسات حضور مجلس از شیوه‌های ویدئو کنفرانس ودیگر روش‌هایی که نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشد،استفاده شود.

در پی این نامه اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس اعلام کرد که برگزاری جلسه پارلمان در تاریخ یکشنبه، ۱۰ فروردین به تعویق افتاده است.

به نظر می رسد در این وضعیت راهکار باقی مانده برگزاری جلسات مجازی است که آن هم اما و اگرها و ابهامات متعددی دارد، یکی از آن ها چگونگی حضور همزمان نمایندگان در این نشست های مجازی و وجاهت تصمیمات اتخاذ شده در آن است چون در آیین نامه مجلس پیش بینی هایی برای برگزاری این مدل جلسات نشده است.

به نظر می رسد مجلس دهم در آخرین روزهای عمر خود در برزخی قرار گرفته است، از یک سو باید به توصیه های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزار نکردن جلسات مجلس تمکین کند و از سوی دیگر باید به انتظارات مردم مبنی بر نقش فعال نمایندگان برای مبارزه با این ویروس منحوس پاسخ دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 خسرو شکیبایی پزشکان بدون مرز جهش تولید ویروس هانتا جلسات علنی مجلس پارلمان کرونا کروناویروس نوروز 99 خسرو شکیبایی پزشکان بدون مرز جهش تولید ویروس هانتا ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی هیات رییسه مجلس علنی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۸۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه ارائه عملکرد سال گذشته جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و همچنین بیان ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ دو دستور کار جلسه امروز بود گفت: سال گذشته در این شورا ۶۸ مصوبه به تصویب حاضران در جلسه رسید که تا پایان سال ۶۳ مصوبه اجرایی شد.

وی افزود: مهمترین مصوباتی که در سال گذشته در این شورا به تصویب رسیده توزیع اعتبارات در بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین در بخش مسکن، الحاق اراضی در طرح ملی بود.

شاکرآرانی در خصوص ظرفیت‌های مصوب شده در قانون بودجه ۱۴۰۳ گفت: در این بودجه ۱۶ تبصره به تصویب مجلس رسیده که در این جلسه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد که به واسطه آن دستگاه‌های استان وظیفه دارند از این ظرفیت‌ها برای کسب درآمد استفاده کنند تشریح شد.

استفاده از حقوق دولتی معادن، انتشار اوراق برای توسعه حمل و نقل عمومی، درآمد‌های اختصاصی بهزیستی و آموزش و پرورش و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله۱۶ تبصره‌ای بود که در این جلسه در مورد آنها صحبت شد.

همچنین در این جلسه استاندار قم با انتقاد از افزایش ۱۴۸ درصدی مالیات در قم در مقایسه با میانگین افزایش مالیات کشور که ۷۵ درصد گفت این رقم قابل قبول نیست.

احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه از تلاش نمایندگان مردم قم برای کاهش این رقم گفت و افزود: توانستیم عدد و رقم درامد استان را از ۱۱ همت به ۷ همت برسانیم، اما باز هم این رقم از نظر ما زیاد است که در جلسه آتی مجلس تلاش میکنیم در امد مالیاتی را باز هم کاهش دهیم.

شاکر آرانی نیز در این خصوص گفت: در بررسی لایحه بودجه درآمد‌های استان‌ها در این لایحه درج شده است که متاسفانه در این بخش درآمد استان‌ها را عدد بسیار بالایی پیش‌بینی کرده بودند که با پیگیری‌های استانداری و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی توانستند این عدد و رقم را کاهش دهند که در برآورد اولیه حدود ۱۱ همت به عنوان درآمد‌های مالیاتی استان در نظر گرفته شده بود که در مرحله بررسی مجدد این عدد به ۷ همت رسید.

دیگر خبرها

  • رزرو بلیت پاریس برای ۴ کشتی‌گیر و ابهام در ۵۷ و ۸۶ کیلو
  • سرمدی واله: تصمیم نهایی در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و ساعات کاری کارمندان هفته آینده در مجلس گرفته خواهد شد
  • سرمدی واله: تصمیم نهایی در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها و ساعات کاری کارمندان هفته آینده در صحن علنی مجلس گرفته خواهد شد +فیلم
  • برگزاری جلسه باشگاه کتابخوانی جوانی جمعیت خانه نسا
  • زمینه حضور پرشور مردم ورامین در دور دوم انتخابات فراهم شده است
  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال
  • اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است
  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • جلسه آنلاین رئیس فدراسیون والیبال با کوبایی‌ها