Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@05:47:26 GMT

ضایعات چشمی مصرف الکل؛ قابل برگشت نیست

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۸۹۲۷۴

ضایعات چشمی مصرف الکل؛ قابل برگشت نیست

خبرگزاری میزان- یک متخصص و جراح بیماری‌های چشم و فلوشیپ بیماری‌های شبکیه و لیزر گفت: اغلب ضایعات ناشی از مصرف الکل در بدن و بویژه در چشم؛ غیرقابل برگشت است و باید از خوردن چنین موادی خودداری کرد. تاریخ انتشار: 19:01 - 07 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۸۲۱۸

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،حمیدرضا برخورداری یزدی، متخصص و جراح بیماری‌های چشم و فلوشیپ بیماری‌های شبکیه و لیزر درباره ضایعات چشمی مصرف الکل به خبرگزاری ایرنا گفت: آسیب عصب بینایی ناشی از مصرف الکل صنعتی (الکل چوب) در روز‌های اخیر با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشـت: تصورات اشتباه مردم باعث شده که رویه استفاده خوراکی الکل جهت از بین بردن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در سطح جامعه گسترش پیدا کند و یکی از آسیب‌های جدی ناشی از مصرف الکل صنعتی از بین رفتن کامل و یا قسمتی از میزان بینایی است.

به گفته وی این ضایعه که معمولا بصورت دیرهنگام بعد از تهوع و استفراغ و دل درد مشخص میگردد بصورت کاهش دید بدون درد پیشرونده ۲ طرفه است.

برخورداری یادآور شد: اولین علامت این ضایعه، به صورت مشاهده جرقه‌های نورانی و تغییر در حس دید رنگی بویژه کم رنگ دیده شدن رنگ قرمز در ابتدای علایم است که متعاقب آن تار شدن در نقطه فیکس کردن بیمار و در نهایت کاهش دید مرکزی است.

این متخصص و جراح چشم با بیان اینکه کاهش بینایی از سطح متوسط تا نابینایی کامل میتواند پیشرفت کند اضافه کرد: الکل متیلیک یا الکل چوب از طریق اسیب عروق بافت چشم و تغییر متابولیسم اعصاب بینایی باعث تخریب عصبی چشم میگردد.

وی افزود: استفاده همزمان از دخانیات، کمبود سطح ویتامین ب و دیابت و مشکلات زمینه‌ای کلیوی میتواند باعث تشدید آسیب چشمی ناشی از الکل گردد؛ همچنین تجمع متابولیت الکل یعنی اسید فرمیک در عصب بینایی باعث تخریب عملکرد واحد‌های انزژی ساز عصب و آسیب انتقال عصبی و از بین رفتن دیواره پوششی عصب بینایی می‌گردد.

این فوق تخصص شبکیه اظهار داشت: حداکثر غلظت خونی الکل در طی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه اولیه خوردن اتفاق می‌افتد هر چند جذب پوستی و تنفسی آن نیز وجود دارد.

وی اولین اقدام در برخورد با چنین فردی را عدم اتلاف وقت و مراجعه سریع به اورژانس مسمومین و انجام ازمایشات اولیه خون و ادرار و سطح ویتامین ب و اندازه گیری حدت و میدان بینایی و به صلاحدید پزشک مصرف مایعات فراوان وریدی، تخلیه محتویات معده در ۲ ساعت اولیه مصرف بی کربنات سدیم جهت اصلاح اسیدوز بدنی و انجام همودیالیز جهت حذف حداکثری توکسین از خون و استفاده از مکمل‌های ویتامینی لازم است.

این متخصص یادآور شد: معاینات چشم پزشکی طی ۴ تا ۶ هفته اول از اهمیت بالایی برخوردار هست و علی رغم اقدامات انجام گرفته باید به خاطر داشت که اکثر ضایعات ایجاد شده بویژه در چشم غیر قابل برگشت می‌باشد و افراد می‌بایست از اقدام به خوردن چنین موادی خودداری کرده و صرفا با رعایت اصول بهداشتی و پزشکی و پرهیز از شرکت در تجمعات، چرخه گسترش ویروس کرونا را کنترل نمایند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم کرونایی درباره نحوه صحیح استفاده از ماسک

آخرین آمار‌ها حاکی از مسمومت ۳۵ نفر بعلت مصرف الکل صنعتی در استان یزد است که شماری از این تعداد، راهی دیار باقی شدند، برخی دچار مرگ مغزی و برخی هم نابینا شده اند و بقیه آن‌ها هم با حالی ناخوش در بخش‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا چشم پزشکی مصرف الکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۸۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری زنگ زرد بلای جان غلات


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، لایقی افزود: نحوه شناسایی این بیماری توسط کارشناسان جهاد به کشاورزان توضیح داده شده است تا در صورت مشاهده به ناظران گزارش دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری در فصل بهار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قابل مشاهده است، ادامه داد: توصیه می‌شود کشاورزان از محصولات خود بازدید کنند تا در صورت مشاهده این بیماری بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
خانم نیکزاد کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هم گفت: این بیماری به صورت نقاط جوش در ساقه‌های گندم قابل مشاهده است که اگر اقدامی انجام نشود شیوع پیدا می‌کند.
وی افزود: در همین رابطه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای کشاورزان برگزار شده و توصیه‌های لازم به صورت شفاهی و بروشور در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی اضافه کرد:: در صورت شیوع این بیماری باید کشاورزان به کلنیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و از سموم کشاورزی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • رایج‌ترین علائم ام اس را بشناسید
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید