Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@23:19:55 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر اراک در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۰۸۴۸

تاریخچه و نقشه جامع شهر اراک در ویکی آنا

نقشه جامع شهر اراک را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, اراک یکی از کلان‌شهرهای ایران و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. جمعیت اراک در سال ۱۳۹۵ خورشیدی برابر با ۵۲۰٬۹۴۴ نفر بوده که از این نظر قطب جمعیتی استان مرکزی و هجدهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سده دوم اسلامی ناحیه میان همدان، ری و اصفهان عراق نامیده شد که بعدها برای تمایز با عراق عرب آن را عراق عجم نامیدند. عَراق معرب اراک است. اراک نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهر جوانی محسوب می‌شود. این شهر در دوران قاجار بنیان گذاشته شده و کمی بیش از دو قرن قدمت دارد. نام شهر که ابتدا قلعه‌ای نظامی در کنار روستای کرهرود بود قلعه سلطان‌آباد، بعد سلطان‌آباد عراق و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به اراک تغییر نام داد. بانی شهر اراک یوسف‌خان گرجی معروف به سپهدار بود که شهر را در طول چند سال و با هزینه ۲۰۰٬۰۰۰ تومان ساخت. در شهر جدید تمامی تأسیسات شهری از قبیل قنات، حمام، آب‌انبار، مسجد، مدرسه، سقاخانه، بازار و ارگ حکومتی ساخته شد. با رونق‌گیری اقتصاد شهر و عبور راه‌آهن سراسری از شهر، مهاجرت به شهر افزایش یافت.

شهر اراک دارای زمستان‌های سرد و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک است و کوه‌های اطراف شهر، تالاب میقان و دشت فراهان، بر آب و هوای آن تأثیر می‌گذارند. شهر در میان پایکوه‌های داخلی رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و از جمله شهرهای امن از نظر لرزه‌خیزی است که احتمال وقوع زلزله بالای ۵ ریشتر در آن بسیار ضعیف است.

مردم شهر اراک عمدتاً مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند، اما اقلیتی از مسیحی و بهائی نیز وجود دارند. زبان مردم، فارسی با لهجه اراکی است .

اراک از شهرهای صنعتی ایران است که از لحاظ گوناگونی محصولات صنعتی، نخستین، از لحاظ وجود صنایع مادر، دومین و به‌طور کلی یکی از چهار قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود. این شهر به واسطه وجود صنایع مادر، تولید ۸۰٪ تجهیزات انرژی کشور، وجود بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده آلومینیوم کشور، بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور، بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه، بزرگ‌ترین کمباین‌سازی خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده جرثقیل در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین کشور و بزرگ‌ترین صنایع معدنی کشور، به‌عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته شده‌است و به همین دلیل یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران است. طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از جمله طرح‌های ملی است که برای کاهش آلودگی شهر به تصویب رسید، اما اجرای ضعیف آن بعد از چند سال باعث شد تا مردم اراک، در سال ۱۳۹۲ خورشیدی به مدت ۱۸ هفته تجمعات اعتراضی نسبت به وضع موجود برپا کنند. ترافیک و گرانی مسکن از جمله مشکلات دیگر این شهر است.

از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی اراک به دوره قاجار (فتحعلی شاه) بازمی‌گردد. از مهم‌ترین صنایع دستی شهر، قالی اراک است که در گذشته اهمیت و اعتبار فراوانی داشته‌است و رقیب قالی کرمان بود.

نام گذاری

نام استان مرکزی برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ خورشیدی مطرح گردید. در آن سال استان مرکزی (به مرکزیت تهران) پهنه وسیعی از مرکز کشور شامل شهرهای تهران، قزوین، ساوه، قم، دماوند و محلات بود. در سال ۱۳۳۹ شهرهای اراک و کاشان به استان مرکزی اضافه شدند تا سرانجام در سال ۱۳۵۶ با انتقال مرکز استان از تهران به اراک، نام مرکزی بر روی استان باقی ماند.از نظر واژه شناسی، مرکزی یک صفت است که ریشه‌ای غیر فارسی دارد. در سال ۱۳۸۹ رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد تغییر نام استان به استان آفتاب را مطرح کرد. دلیل وی برای طرح این پیشنهاد روشن نبودن نام مرکزی در تبیین هویت و معرف فرهنگ استان بود.

پیش از اسلام

استان مرکزی در منطقه‌ای واقع شده‌است که در زمانهای قدیم به آن ماد بزرگ، در اوایل دوره اسلامی ایالت جبال و در سده‌های بعد عراق عجم می‌گفتند. نام جبال برای اوّلین بار توسط اعراب به کوهستان‌های مغرب ایران نسبت داده شد. در دوره سلجوقیان، خلفای عباسی لفظ عراق عجم (به معنای عراق غیر عرب) را به مناطق غربی ایران نسبت دادند.

مادها

زمانی که آریاییها وارد ایران شدند که متشکل از سه طایفه یا قوم بودند. گروهی با نام قوم پارس در مناطق جنوبی کشور مستقر شدند، گروه دوم پارتها بودند که در قسمت شرقی ایران ساکن شدند و گروه سوم مادها بودند که در مرکز و غرب ایران سکنی گزیدند.بنا بر تحقیقات تاریخی، در گذشته سرزمین ماد به سه بخش عمده تقسیم شده بود:

ماد آتروپاتن یا ماد علیا یا ماد کوچک.

ماد سفلی یا ماد بزرگ (که امروزه قسمت بزرگ آن را استان مرکزی تشکیل می‌دهد).

ناحیه پارتاکنا (استان اصفهان امروزی)

برای بررسی و چگونگی پیشرفت و توسعه در هر مکانی نیاز به اطلاعات جغرافیایی و تاریخی آن ناحیه از زمان یکجانشینی و توسعه روستا و پیدایش شهر می‌باشد اما به دلیل جنگ‌ها و هجوم اقوام وحشی و خارجی به سرزمین ماد سفلی، اسناد و نوشته‌ها و آثاری که به طور وضوح مبین زندگی و تمدن آن دوران در استان باشد از بین رفته‌است، به عنوان مثال:

از خط نوشته دوران ماد، در داخل ایران چیز زیادی باقی نمانده، تنها سند مهم زبان تاتی است که از شاخه‌های زبان مادی بوده و اکنون در بخشهایی از استان مرکزی (منطقه وفس) در کمیجان با آن زبان سخن می‌گویند.تمام سنگ نوشته‌ها و الواح مکشوفه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است و آنها توجهی به آثار و تمدن قوم ماد نداشتند.

یورشهای مداوم ۴۶ ساله قومآشور به سرزمین ماد که سبب ویرانی شهرها و شهرکها شد. بسیاری از تپه‌های تاریخی به احتمال قوی بازمانده آن دوران هستند.هجوم بیست و پنج ساله سکاها به ماد سفلی و ویرانی شهرها و شهرکها.ویرانگری‌های اسکندر مقدونی در قسمتی از غرب ایران و ناحیه ماد و نابودی کلیه نوشته‌های تاریخی و فرهنگی و اجتماعی به زبان مادی.دگرگونی و تغییر خط و الفبا از پارسی باستان به هخامنشی و سپس به پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی.حمله اعراب به ایران و سپس تهاجم ترکان و مغولان که موجب شد تمامی کتابهای مذهبی، علمی، تاریخی و فرهنگی سوزانده شود یا درون رودخانه ریخته شود.

هخامنشیان

در دوران هخامنشیان سرزمین ایران بنا به نوشته هرودت بیست ساتراپ تقسیم می‌شده‌است، که ماد سفلی (از ری تا همدان) که کمیجان امروزی جزء ساتراپ دهم بوده‌است. فهرست بیست‌گانه ساتراپ‌های ایران با توجه به تاریخ هرودت و سنگ نبشته‌های بیستون کشف شده‌است. استان مرکزی در روزگار هخامنشیان بخشی از ایالت مادها (ساتراپ دهم) و قسمتهایی از جنوب آن بخشی از سرزمین الیمائیس بشمار می‌رفته‌است. این استان در شمار کوست خوربران (یعنی جایی که خورشید از آنجا می‌رود) بوده‌است.ساتراپ دهم که استان مرکزی کنونی بیشترین مساحت و مهمترین بخش آن را تشکیل می‌داده‌است، اهمیت این ناحیه را در زمان قبل از اسلام معلوم می‌نماید و از طرف دیگر هر گونه تصمیم‌گیری و فرمان‌های حکومتی، نوع معیشت، تخصص‌ها، حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و رشد و توسعه از هر نظر در ساختار تمدن آریایی آن زمان مشمول ساتراپ دهم نیز می‌شده‌است


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: شهر اراک نقش شهرها استان مرکزی بزرگ ترین شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۰۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تاثیر عملیات موشکی ایران بر نقشه ترانزیتی سرزمین های اشغالی

تین نیوز

عملیات موسوم به «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اگرچه در ظاهر، عملیاتی نظامی قلمداد شده، اما با گذشت چندین ساعت از انجام آن، می بایست آثار تجاری آن بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و نقشه ترانزیت سرزمین های اشغالی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، حقیقت امر این است که پاسخ نظامی ایران به هدف قرار دادن ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در دمشق، تا حد زیادی نقشه ژئوپولیتیک و ژئوایکونامیک منطقه را دگرگون ساخته است. فارغ از ابعاد مهم سیاسی این عملیات نظامی، در نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که تاثیر عملیات نظامی سپاه پاسداران بر اقتصاد حمل و نقل تل آویو تا چه میزان بوده است؟

 اکنون، با گذشت چند روز از انجام حملات موشکی سپاه به سمت سرزمین های اشغالی، به نظر می رسد نظریه کریدور جدید مد نظر اسرائیل (IMEC) که به تشویق واشنگتن طراحی شده بود، تقریبا بی معنا شده و بعید به نظر می رسد از امنیت مد نظر آنها برخودار باشد. نکته مهمی که در عملیات نظامی سپاه به چشم می خورد، توان موشک های بالستیک و پهپادهای ایرانی بود که بنا بر اسناد ارائه شده از سوی آمریکا، دستکم پنج فروند از آنها با عبور از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، در دو پایگاه نظامی متعلق به رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فرود آمده اند.

پس با این حساب، برد موشکی مورد ادعای سپاه طی سال های اخیر در عملیات اخیر اثبات شده و تمامی مسیر مد نظر تل آویو برای ترانزیت کالاهای خود تحت پوشش سپر موشکی ایران قرار خواهد داشت. نکته مهم دیگر اینکه منابع نظامی اسرائیلی و آمریکایی هر دو تایید کرده اند که موشک ها و پهپادهای انتحاری ایران، درست در پایگاه نظامی نِواتیم در سرزمین های اشغالی فرود آمده که نشان دهنده نقطه زنی دقیق این موشک هاست.

پس نمی توان برای عبور امن قطارها و کانیون های ترانزیتی راهی سرزمین های اشغالی، روی سامانه های موشکی مانند گنبد آهنین و یا پدافندهای موشکی آمریکایی مستقر در منطقه حساب باز کرد. لذا، به طور قطع، مسیر مد نظر رژیم صهیونیستی و آمریکا برای ترانزیت بار هند را اکنون باید رویایی دانست که نقش برآب شده است.

قطع ارتباط تقریبی جریان بار آسیا با سرزمین های اشغالی

موضوع دیگری که در اینجا باید مورد اشاره قرار گیرد اینکه اکنون، تمامی مسیرهای متصل کننده بار شرق و جنوب آسیا به سمت سرزمین های اشغالی تقریبا مسدود شده اند. ابراز نگرانی شدید دولت های عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به افزایش دامنه تنش در منطقه طی ساعات اولیه پس از حمله موشکی سپاه و تماس مستمر آنها با طرف های غربی، به خوبی نشان می دهد که به طور حتم، مواردی هچون پیمان ابراهیم و یا استفاده رژیم صهیونیستی از خاک ایران کشورها برای دستیابی به مقاصد تجاری – سیاسی خود، تا حد زیادی زیر سوال رفته است.

با این حساب، تقریبا جریان بار شرق و جنوب آسیا به سمت سرزمین های اشغالی تقریبا متوقف شده و بعید به نظر می رسد کشورهای مباداء بار همچون هند و چین و یا کشورهای مسیر در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ، حاضر به قبول ریسک ترانزیت کالاهای وابسته به رژیم صهیونیستی از خاک خود باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سپاه و ارتش، دو بال مقتدر کشور
  • اگر اسرائیل دوباره اقدام نظامی کند، پاسخ ایران قوی‌تر خواهد بود
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • نقشه استعمار، ایجاد اسرائیل بزرگ
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024
  • هر چیزی که باید درباره مزایده خودرو بدانید
  • بررسی تاثیر عملیات موشکی ایران بر نقشه ترانزیتی سرزمین های اشغالی
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی