Web Analytics Made Easy - Statcounter

میلاد عرفان پور ضمن اشاره به این روزهای نوروز و در خانه ماندن گفت: طبیعتا فرصت خانه نشینی در ماه رجب و شعبان خودش می‌تواند یک اعتکاف خانگی باشد، یک فرصت برای دعا، تفکر و بازاندیشی.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، میلاد عرفان‌پور از آن دست شاعرانی است که پویایی بسیاری دارد؛ چه در حوزه هنری و چه در شهرستان ادب و آموزش در دوره آفتابگردان‌ها، در بزنگاه‌های تاریخی و در مواردی که باید شعر را بیان کند، مطرح می‌‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تازه‌ترین و ماندگارترین اثر او به تازگی تقدیم حاج قاسم شد که از رسانه‌ ملی نیز بسیار پخش شد.

با میلاد عرفان‌پور در ایام نوروز گفت‌وگویی عیدانه به واسطه ماندن در خانه انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در کنار خانواده وقتم را می‌گذرانم

* در ایام نوروز و خانه‌نشینی اجباری به واسطه کرونا چه برنامه‌ای دارید؟ 

در این ایام ان شاالله در کنار خانواده وقتم را می‌گذرانم، مطالعه، بازی با بچه‌ها و پیگیری فعالیت‌های کاری (از راه دور) و احیانا سرایش شعر از جمله کارهایی است که در این ایام انجام می‌دهم.

فرصت خانه نشینی می‌تواند یک اعتکاف خانگی باشد​

* این ایام همزمان با ماه رجب و شعبان است. دعا چقدر موثر خواهد بود تا شیوع این ویروس منحوس خاتمه یابد و از بین برود؟

طبیعتا فرصت خانه نشینی در ماه رجب و شعبان خودش می‌تواند یک اعتکاف خانگی باشد؛ یک فرصت برای دعا، تفکر و بازاندیشی.

امیدوارم این فرصت هم در رشد شخصی ما هم در رشد جامعه و رفع انواع بلایا موثر باشد.

* برخی در خانه نمانده به سفر یا تفریح می‌پردازند؛ در صورتی که سفارش‌ بسیار شده تا همه در خانه بمانیم و کمک کنیم تا شیوع این بیماری به حداقل برسد. عده‌ای خانه‌نشینی را به یک‌جانشینی و سکون تعبیر می‌کنند و از تحرک و پویایی بازمانده‌اند برای آنها چه پیشنهاد و توصیه‌ای دارید؟

چون خودم متاسفانه خیلی اهل تحرک فیزیکی نیستم نمی‌توانم توصیه‌ای در این باره داشته باشم، اما خوب است به ورزش‌های خانگی و بازی‌های پرتحرک خانگی بپردازیم‌.

* اشعار، حکایت‌ها و خاطره‌هایی که از دوران نوروز یا ایام شیوع ویروس کرونا دارید، برایمان مطرح کنید.

در ایام سال تحویل یک غزل و یک رباعی گفتم:

زندانی خویشیم ما، موسی بن جعفر!
ما را رهایی بخش یا موسی بن جعفر!

دارد می‌آید سال نو، تقویم می‌گفت:
آغاز این سال است با «موسی بن جعفر»

گفتم خدا، احمد، علی، زهرا، حسن... آه
دل را رساندم باز تا «موسی بن جعفر»

با دست خالی آمدم تا سال‌تحویل
گفتم تو را جان رضا، موسی بن جعفر!

از من دوباره خواهش و از تو گشایش
یا حضرت مشکل‌گشا، موسی‌بن‌جعفر

پس حال ما کی می‌رسد تا احسن‌الحال؟
کوتاه کن این راه را موسی‌بن جعفر

سالی پر از سیل و بلا و ابتلا رفت
امسال اما با شما، موسی بن جعفر!

اما آن رباعی:

ناچاری لحظه‌ دعاییم همه
بیداری فردای بلاییم همه
غفلت، همه‌گیر است و مداوایش مرگ...
پنهان نکنیم، مبتلاییم همه

خاطره‌ای از رباعی «از آخر مجلس شهدا را چیدند»

* و خاطره...

نوروز ۹۴ یا ۹۵ بود که یکی از شاعران پیام داد رباعی «از آخر مجلس شهدا را چیدند» از شماست؟ گفتم بله چطور مگه؟ گفت فیلمی منتشر شده که رهبر معظم انقلاب این رباعی را دکلمه کرده و منقلب شده‌اند.

این رباعی را سال ۱۳۸۷، شامگاه واقعه تلخ ترروریستی در حسینیه رهپویان وصال شیراز گفتم. در آن واقعه دردناک ۱۴ نفر از همشهری‌ها و دوستان من در حال عزاداری (در آخر مجلس) شهید شدند و بسیاری هم جانباز.

این رباعی و چند رباعی و دوبیتی دیگر را شب حادثه که البته من تهران بودم، گفتم تا بلکه قدری این شهدای عزیز از مظلومیت درآیند. نیت نداشتم این رباعی‌ها را جایی منتشر کنم و نکردم. فقط همان ایام شنیدم و عکس‌هایی هم دیدم از این‌که این رباعی‌ها در شیراز بسیار استفاده شده بود؛ به خصوص همین رباعی مورد اشاره.

بعدا قطعات جورچین این ماجرا کم کم تکمیل شد و مطلع شدم مادر شهیدی از یکی از استان‌های آذری زبان، به مراسمی در دانشگاه شهر خودشان دعوت می‌شود و عکس فرزندش را هدیه می‌گیرد که بالای عکس این رباعی نیز نوشته شده بوده است.

این مادر شهید در دیدار رهبر معظم انقلاب با خانواده‌های شهدا حضور پیدا می‌کند. ایشان طبق عادت مالوف از این مادر شهید نیز عکس فرزندشان را طلب می‌کنند. این رباعی را می‌بینند و می‌خوانند و درباره شاعرش می‌پرسند که در جلسه کسی نمی‌داند این شعر از کیست.

معتقدم بر سر زبان افتادن این رباعی بهانه‌ای برای توجه مجدد به مقام شهدا و آن شهدای مظلوم بود. شهدایی که در ماه اول به خاطر عملیات اطلاعاتی برای دستگیری عاملین رسما شهید خوانده نشدند و پس از یک ماه ماجرای شهادت آنها در این حادثه تروریستی به صراحت بیان شد. روزهای نخست گفته شده بود که ادوات نمایشگاه دفاع مقدس در انتهای حسینیه منفجر شده است و این حتی موجب شد تا این هیأت محل اتهام سهل‌انگاری قرار گیرد و این شهدا، قربانیان یک سهل‌انگاری تلقی شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شعر خانواده موسی بن جعفر میلاد عرفان خانه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران اعتکاف در قزوین

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری اعتکاف قزوین گفت: محصول دعا‌هایی که در اعتکاف کردید و در شب‌های احیای ماه مبارک رمضان مردم از صمیم دل از خدا خواستید، سرنگونی رژیم منحوس صهیونیستی و پیروزی جبهه مقاومت بود، خدا خیلی زود این دعا را به اجابت رساند، خدا را بابت این پیروزی شاکریم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) وقتی با معلمان صحبت می‌کردند فرمودند معلمی شغل انبیاست، ما در اعتکاف معلم، مربی، مبلّغ دین و مروّج معارف قرآنی می‌شویم و بستر رشد، تربیت و تهذیب را علی‌الخصوص برای جوانان فراهم می‌کنیم، این زیباترین شغل انبیاست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما به‌صورت جامعه‌شناسانه بخواهیم راجع به اعتکاف صحبت کنیم و راجع به امنیت پایدار گامی جدی برداریم، پایه زیرساخت امنیت این‌گونه کارهاست، اینهاست که جامعه را از بدی‌ها و مفاسد امن می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۴۵ سوره عنکبوت فرمود «أَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر»، یعنی (یقیناً نماز از کار‌های زشت، و کار‌های ناپسند باز می‌دارد)، این کار شما نیز اقامه نماز و شغل انبیاست.

وی عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۲۵ سوره بقره فرمود «وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»، یعنی (و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف‌کنندگان و مجاوران و رکوع‌کنندگان و سجده‌کنندگان پاک و پاکیزه کنید).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید ما با حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) عهد و پیمان داشتم که خانه من را پاک کنند برای کسانی که به طواف و اعتکاف می‌آیند و اهل عبادت و بندگی هستند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: مطابق این آیه معلوم می‌شود کار اصلی شما خادمی برای همه کسانی است که برای بندگی به خانه خدا آمده‌اند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۱۲۶ سوره بقره می‌فرماید ابراهیم (ع) به خدا گفت خدایا اینجا (مکه) را شهری امن قرار بده، آن موقع هنوز مکه شهر نشده بود، ابراهیم (ع) وقتی دعا می‌کند که مکه در آینده شهر شود، اولین خواسته ابراهیم (ع) برای این شهر امنیت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما امروز وقتی شرایط را در غزه می‌بینیم، در یمن و عراق جنایات آمریکا و سعودی را دیدیم، در حلب سوریه نیز دیدیم که چه اتفاقاتی افتاد، اکنون خوب می‌فهمیم که امنیت از ضروری‌ترین مسائل زندگی واجب‌تر است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: ابراهیم (ع) وقتی می‌خواهد از امنیت صحبت کند، قبل از آن راجع به معتکف بودن، عبادت کردن و نماز به پا داشتن صحبت می‌کند و می‌گوید تا اینها نباشد نوبت به امنیت نمی‌رسد.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: حضرت ابراهیم (ع) پس از این‌که برای این شهر دعای امنیت کرد، در ادامه دعای رزق و روزی برای مردم این شهر کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت مریم (س) جزو معتکفین بوده است، خدای متعال در آیه ۳۷ سوره آل‌عمران می‌فرماید «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّى لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَاب»، یعنی (هر زمان که زکریا در محراب عبادت بر او وارد می‌شد، رزق ویژه‌ای نزدش می‌یافت. روزی در کمال شگفتی گفت‌ای مریم! این رزق ویژه برای تو از کجاست؟ گفت از سوی خداست، یقیناً خدا هر کس را بخواهد، رزق بی‌حساب می‌دهد).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه فرموده هر وقت حضرت زکریا به محراب می‌رفت می‌دید رزق و روزی آنجا مهیاست، از مریم (س) پرسید اینها چیست؟ مریم (س) گفت اینها از نزد خدا برای من آمده است؛ بنابراین اگر ریشه اعتکاف را ببینیم متوجه می‌شویم که ریشه در تاریخ ایمانی، قرآنی و دینی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۳۸ سوره اعراف می‌فرماید «وَجَاوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ یَعْکُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا یَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا کَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّکُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»، یعنی (و فرزندان اسرائیل را از دریا گذراندیم تا به قومى رسیدند که بر پرستش بت‌هاى خویش همت مى‏‌گماشتند گفتند اى موسى همان گونه که براى آنان خدایانى است براى ما نیز خدایى قرار ده گفت راستى شما نادانى مى‌کنید).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید ما دریا را شکافتیم و بنی‌اسرائیل از دریا عبور کردند، وقتی به آن سوی دریا رفتند دیدند آنجا اقوامی زندگی می‌کنند که بت‌های رنگارنگی را می‌پرستند، چون تربیت نشده بودند و دوره اعتکاف، عبادت و تربیت دینی را نگذرانده بودند، گفتند چرا اینها ما خدایان رنگارنگ داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ این تربیت دینی است که انسان را در هر شرایطی حفظ می‌کند.

وی عنوان کرد: وقتی موسی (ع) قائم‌مقام خودش را برای هدایت مردم گمارد و خودش با خدا وعده داشت، قائم مقام موسی (ع) به مردم گفت پای دین بیایید، مردم می‌گفتند تا موسی (ع) نباشد ما پای کار نمی‌آییم، مثل این است که امروز نایب امام زمان (عج) مردم را به سوی دین هدایت می‌کند، اما عده‌ای می‌گویند ما تا امام زمان (عج) را نبینیم کاری به چیزی نداریم، فرقه‌های انحرافی امروز این گونه هستند، ما باید اینها را در اعتکاف به مردم بگوییم، آن چیزی که رهبر حکیم انقلاب می‌گوید همان است که امام زمان (عج) می‌گوید، امام زمان (عج) این زمینه‌ها را فراهم کرده تا ما با هدایت‌ها و رهبری‌های رهبرمان زمینه‌ساز ظهورش شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در اعتکاف ما باید یارگیری کنیم، در حقیقت در اعتکاف ما نهال می‌کاریم، کدام کشاورز است که نهال را بکارد و دیگر کاری به آن نداشته باشد؟ هر کشاورز نهالی را که می‌کارد، آبیاری می‌کند، هرس می‌کند، حواسش هست آفت به آن نزند، همه اینها را مراقبت می‌کند تا این نهال‌ها در سال دیگر رشد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: اینکه ما اعتکاف برگزار می‌کنیم، اگر نوجوانان و جوانان معتکف را رها کرده و به حال خود بسپاریم، سال دیگر هم دوباره از نو شروع کنیم، این صحیح نیست، هر سال باید نهال‌های جدیدی بکاریم و نهال‌های سال گذشته را هم پیگیری کنیم که ببینیم در حال رشد هستند یا خیر.

وی تأکید کرد: بنابراین باید کاری کنیم که هر سال اصحاب سال قبل دیده شوند، اگر کسی غایب بود به سراغش برویم و بگوییم تو سال گذشته در مراسم اعتکاف حضور داشتی و امسال غایب بودی، دلیلش چیست؟ حالش را بپرسیم، یاران جدید را دریابیم و خوراک برای آنها آماده داشته باشیم.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: در کتاب شریف کافی به نقل از امام صادق (ع) آمده که حضرت فرمودند خدای متعال فرموده خودت را برای عبادت من فارغ‌البال ببین، خلوت بگزین، در حال اعتکاف باش، این قلبت را پر از بی‌نیازی می‌کند، طوری می‌شود که دیگر به هیچ کس و هیچ چیزی محتاج نیستی، در این صورت تو را در نیاز‌ها و گرفتاری‌ها به خودت واگذار نمی‌کنم و هوایت را دارم و برطرف کردن فقر و نیازت با من است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: اینها نشان می‌دهد در اعتکاف باید این قبیل چیز‌ها دیده شود، یعنی در مراسم اعتکاف عبادت ما خالصانه باشد و فارغ‌البال باشیم، نباید همه فضای اعتکاف را به خوش‌وبش و شوخی بگذرانیم یا دائم با گوشی سرگرم باشیم، در اعتکاف باید دلمان از خوف خدا، خشیت الهی و شیرینی و لذت عبادت لبریز شود.

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود خدای متعال فرموده اگر به اعتکاف آمدی و خودت را برای خدا خالص نکردی، کاری می‌کنم همیشه به دنیا مشغول باشی، همیشه فقر و نیاز بر زبانت جاری شود و گرفتاری‌هایت را هم به خودت واگذار می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اعتکاف یک دانشگاه ۳ روزه است و دانشجویان آن خیلی زود فارغ‌التحصیل می‌شوند، در اعتکاف هنر ما باید این باشد که حال معنوی این دانشجویان خوب شود و اعتماد به خدا، اتکال به خدا و توکل به خدا از محل اعتکاف به سمت زندگی‌شان جاری شود، خدای متعال می‌فرماید من جن و انس را جز برای عبادت نیافریدم، این را باید در اعتکاف بچشیم، خدای متعال خطاب به ما می‌فرماید قرآن در مورد شما صحبت می‌کند و سعادت شما و خطرات پیش روی شما در آن آمده است، آیا نمی‌خواهید در این کتاب تأمل کنید؟ همه اینها باید در اعتکاف اتفاق بیفتد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: وحدت و انسجام ملی، اسلامی، دینی و همه ملل مسلمان باید در اعتکاف دیده شود، منتظر ظهور منجی عالم بودن باید در اعتکاف تقویت شود، اینکه ولیّ ما فقط خداست و پیغمبر به واسطه خدای متعال ولیّ ماست، امیرالمؤمنین (ع) به واسطه خدا و پیغمبر ولایتش بر سر ما سایه افکنده است، ولایت فقیه توسط اولیای الهی به ما معرفی شده است، همه اینها را باید در اعتکاف دید.

وی عنوان کرد: خروجی اعتکاف باید شلوغ شدن صفوف مساجد، نماز‌های جمعه و جماعت و یکپارچه شدن نماز عید فطر باشد، خروجی اعتکاف باید قرآنی شدن جامعه باشد، خروجی اعتکاف باید محبت و دوستی قلبی آحاد مؤمنین نسبت به همدیگر باشد، خروجی اعتکاف باید کاهش آمار طلاق و افزایش فرزندآوری باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: برکات اعتکاف بسیار است، خدا به شما خیر و برکت داده که جزو زحمت‌کشان این عرصه بوده‌اید، خدا این زحمات و تلاش‌ها را از همه شما قبول کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران اعتکاف در قزوین
  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • تصویب اعتبار برای راه اندازی بازارچه‌ محصولات خانگی بانوان
  • پروتئین بار خانگی و روش های درست کردن آن در خانه
  • طلسم اصفهان: رکورد خاص ذوب آهن شکست!
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس
  • نمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس