Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@18:50:08 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۱۸۷۹

تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی آنا

نقشه جامع شهر قرچک را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا, قَرچَک شهری است در جنوب استان تهران.

قرچک در سال ۱۳۲۰، ۱۶۷ نفر جمعیت داشته قرچک به علت مهاجرپذیری فراوان، رشد خود را به شهر به‌سرعت پیموده‌است. وجه تسمیهٔ آن به سبب وجود پست بازرسی روس‌ها در جریان جنگ دوم جهانی، در کنار ایستگاه قطاری بود که آن جا برای بازرسی محموله‌های گندمی که به مقصد اتحاد جماهیر شوروی، فرستاده می‌شد، ایجاد کرده بودند و به این سبب، مردم بومی به آن جا قریهٔ چک می‌گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرچک در سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شد علت توسعه اصلی آن در آن سال‌ها وجود کوره پزخانه‌های زیادی بود که در این منطقه وجود داشت و دارد و دلیل اصلی شکل‌گیری قرچک کوره پزخانه‌های آن است بر روی یکی از دودکش‌های آن که غیرفعال است و در کنار کمربندی واقع شده توسط معمار آن که مشخص نیست چه کسی است با آجر و به صورت برجسته سال ۱۳۳۲ نقش بسته‌است. در سال‌هایی که تهران برای توسعه و ساخت وساز نیاز به مصالح ساختمانی از جمله آجر فشاری داشت کارگران فصلی برای کار در این کوره پزخانه‌ها از شهرستان‌های مختلف به این شهر می‌آمدند؛ از آذربایجان، خراسان، کردستان، ایلام… بعد از شروع جنگ در افغانستان و مهاجرت افغان‌ها، افغان‌ها نیز به این کارگران اضافه شدند و بسیاری از این کارگران فصلی در این شهر ساکن شدند و این شهر شکل گرفت.

با افزایش جمعیت ورشد مهاجرت این شهر هر روز بزرگ‌تر شد. بیش از ۹۸ درصد جمعیت این شهر مهاجرانی از شهرستان‌های مختلف ایران می‌باشند؛ ترک‌های آذربایجان، لرها، کردها، خراسانیها، شمالیها. از اینرو این شهر را می‌توان ایرانی کوچک دانست.

در دوران ۸ سال جنگ ایران و عراق نیز محله‌هایی از این شهر میزبان شیعیان عراقی بودن که به ایران مهاجرت کرده بودند. خلاصه اهل هر شهری از ایران که باشید در قرچک حتماً همشهریانی خواهید داشت. قرچک به دلیل خاک مرغوب همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده و به دلیل حفاری‌های انجام شده به همین منظور در شمال این شهر چاله‌های عظیمی وجود دارد. در قرچک مهاجران محله خاص خود را دارند و علاوه بر زبان فارسی به گویش‌های و زبان‌های قومی خویش سخن می‌گویند. مسجدها و حسینیه‌های زیادی در این شهر وجود دارد که ذیل اسم مسجد نام منطقه‌ای که مردم آن محله که از آنجا مهاجرت نموده‌اند، نوشته شده‌است و در سال‌های اخیر نیز میزبان جمعیت سر ریز تهران هم بوده‌است. پل معروفی در منطقه باقرآباد این شهر نیز وجود دارد که به دلیل کشته شدن تعدای که با قصد اعتراض به بازداشت روح‌الله خمینی در روز ۱۵خرداد۱۳۴۲ ورامین و پیشوا را ترک گفته و به سمت تهران عزیمت داشته و روی این پل اتفاق افتاد و پراکنده شدن به پل ۱۵ خرداد معروف است. ساخت این پل قدیمی آجری به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. در قرچک یک قنات از شمال تا جنوب این شهر وجود داشته که به قنات ولی آباد معروف است و خیابان ولی آباد در کنار آن شکل گرفته که امروزه جز در کنار خط آهن و به دلیل ایجاد مشکل اثری از آن نیست. خط آهن سراسری (تهران، مشهد) جنوب این شهر را به صورت کلی طی می‌کند و مانع پیشروی این شهر به سمت جنوب شده‌است.

قرچک به‌خاطر نزدیکی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به‌خود جذب می‌کند که علت اصلی آن ارزان‌تر بودن مسکن در قرچک نسبت به تهران است. حدود یک‌سوم از جمعیت قرچک را سرریز جمعیتی تهران برآورد می‌کنند.

شهر قرچک از یک سو توسط یک اتوبان چهار بانده به شهرتهران و از سوی دیگر به شهرستان ورامین متصل می‌شود.

سوابق تاریخی ، میزان جمعیت شهر قرچک و توابع ان: شهر قرچک که اکنون یکی از شهرهای پر جمعیت اطراف تهران میباشد بر اساس کاوشهای باستان شناسی انجام گرفته توسط اساتید دانشگاه تهران در تپه فردیس واقع در شمال غربی شهر قرچک مشخص گردید که تاریخ اولین سکونتهای انسانی در این منطقه به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد بر میگردد .
این شهر در گذشته ای نه چندان دور و در اواخر سلطنت قاجار بصورت مزارعی با سکنه قلیل در نزدیکی باغ خواص واقع گردیده و جمعیت ان در سال ۱۳۳۵ فقط ۱۶۷ نفر بوده است .
اماکن مهم:

·         از مکان‌های باستانی مهم نزدیک به آن می‌توان از تپه ۶ هزارسالهٔ پردیس نام برد.

·         در پیرامون قرچک کوره‌پزخانه‌های زیادی وجود دارد.

·         از آثار تاریخی قرچک می توان به پل قدیمی و تاریخی باقرآباد که بر روی رودخانه جاجرود واقع شده اشاره کرد. نزدیک این پل در سال ۱۳۴۲ کفن پوشان ورامین به خاک و خون کشیده شدند. در نزدیکی این پل کانالی با خشت وگل وجود دارد که توسط آن کانال آب را از زیر رودخانه عبور داده اند. آب بر اثر اختلاف سطح از طرف دیگر رودخانه جاری گشته و اراضی کشاورزی را سیراب می نموده است.


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: نقشه شهرها شهر قرچک کوره پزخانه ها شهر قرچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر استان شرقی به مرکزیت ورامین مصوب و اجرا شود، دماوند و فیروزکوه در این تقسیم‌بندی جزو استان تهران باقی می‌مانند. - اخبار استانها -

شاهرخ رامین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در دماوند، در واکنش به طرح چند استانی شدن تهران در تقسیمات کشوری گفت: چند استانی شدن تهران، بیش از یک سال پیش در دولت و مجلس یازدهم مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و در شرف اجراست.

وی افزود: با توجه به آخرین اخبار در جلسات متعدد با استاندار محترم تهران و سایر مسئولان ذی‌ربط می‌توانم بگویم که اگر استان شرقی به مرکزیت ورامین اجرا شود، دماوند و فیروزکوه در این تقسیم‌بندی جزو استان تهران باقی می‌مانند.

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: کارشناسان معتقدند در حال حاضر توان‌زیستی استان تهران پاسخ جمعیت حاضر را نیز نمی‌تواند بدهد و حتی آب شرب برای جمعیت موجود نیست و همه این مسائل، تهران را با مشکلات زیستی مواجه خواهد کرد.

تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت

رامین تصریح کرد: در تقسیمات کشوری باید ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار مورد توجه قرار گیرند و باید توجه کنیم که با تغییر در استان به چه موضوعاتی دست پیدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • واکنش نماینده دماوند و فیروزکوه به تشکیل استان تهران شرقی
  • تجلیل از دست اندرکاران حوزه سلامت شهرستان قرچک
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • نقشه شهر دار الخلافۀ ناصری تهران + عکس
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • قتل هولناک پدر به دست دختر جوان | همکاری ۲ پسر در اجرای نقشه قتل | متهم: پدرم با زندگی من در خانه مجردی مخالف بود!